Citat:
Ursprungligen postat av
BlackKnightDuncan
Oklart... s.k. IOC för Gripen-E sker nog inom "snar framtid" och FOC något år senare kanske, gissar jag på.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/10/jas-39-e-gripen-f-7-omskolar-forsta-krigsforbandet/
Vad det nu exakt innebär.
När det gäller vapen (också gissning):
De som fungerar på 39-A/B/C/D fungerar på 39-E/F också.
RBS15 MK2/MK2+/MK3/MK4 eller vad de nu heter borde alla fungera (ev mjukvara-uppgradering)
SAAB har i alla fall sagt att med "app"-tankesättet på 39-E så är det "enkelt" att lägga till nya vapen.
Frågan är om vi har flygversionen för MK III. Då vi väl inte har beställt sådana.
Det hade varit en stor skillnad om VISBY I hade utrustats med MK3 istället angående räckvidd och förmåga 2013. Vet inte om MK2+ med MK3 förmåga även kan verka mot landmål, men tveksam. Eller om åtminstone de tre nyaste Visby I hade fått den förmågan.
Valde vi senare att även uppgradera några lastbilar med tuber för MK3 efter 2016 när RBS15KA återinfördes. Så kanske tidigast 2018 kunde vi betydligt höjt vår förmåga. Då kunde vi från fastlandet kunnat agera även mot brohuvuden både på land och typ Gotland. Förutom från våra korvetter.
Dessa tuber och robotar skulle sedan vara kompatibla med kommande RBS 15MK3+ 2025/2026. Om jag förstår detta rätt.
Uppgraderade bilarna kunde därmed ha fått mk3+. När den börjar levereras under 2022. Istället för att bara vänta till 2026 när olika plattformar börja få dessa.
För att senare i framtiden med alla plattformar. Även kunna välja om man vill avfyra en MK3 alt en MK3+, när så behövs. Då MK3+ bör vara dyrare.
Så jag förstår ännu mindre varför man inte gjorde ett bättre val 2011 och dels 2015 när man ville återinföra RBS 15KA. Då vår förmåga hade ökat betydligt. Så det blir nog bara RBS15 MK4 som en lätt kryssningsmissil.