2021-12-07, 14:57
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Badger
Nej det är denna texten som jag refererade till. Abbott har valt att kommunicera detta som en nyhet och inte ett pressmeddelande som syns på handelsplatserna. Deras PM kan man läsa här: https://abbott.mediaroom.com/

Eftersom vissa skribenter ansåg att denna typen av information endast får skickas ut som PM så var min frågeställning om dom anser att Abbott som en av jättarna på marknaden också agerat felaktigt? Oavsett vad så har Aegir nu även släppt detta som ett PM och jag hoppas att alla kan andas ut igen.

Information som kan påverka börsvärdet ska gå via PM och officiell kanal, hemsida förslagsvis. Vad som kan påverka börsvärdet är inte alltid så lätt att veta, det är därför bättre att ta det säkra före det osäkra. Aegirbio-ägare är ganska förslagna när det gäller att nosa upp information.

Oavsett vad som Messmer tänkte när han skrev på Linked-in blev resultatet att de som var snabba fick en uppgång på 25%, de som sålde utan att ha haft tillgång nyheten, kan med rätta tycker jag, känna sig lite blåsta.
Citera
2021-12-07, 14:57
Medlem
Håller med. Dom borde rimligen ha en policy i bolaget att dom ej publicerar marknadspåverkande information på sociala medier före det offentliggjorts via pressrelease från bolaget, för att inte tala om regelverk & lagar.

Vill dom bli avnoterade så för all del fortsätt i Elon Musk's Twitter-anda.

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
All information finns typ, men tillgängligheten till den beror på hur många sociala plattformar du rör dig på. Jag står fast vid mitt tidigare uttalande att om man ska vara ett företag på börsen måste man släppa information på ett sätt som är tillgängligt för alla och samtidigt. Efter det kan anställda på Aegirbio också skriva samma sak på linked-in, facebook, twitter elller liknande om de har lust.

För transparansens skull så vill jag meddela att jag investerat i 1 Aegirbio-aktie, GAV 37,50. Hela innehavet är nu värt 40 kronor. Ni kan väl meddela mig om det kommer någon dålig info på twitter eller annan plattform under veckan, så inte mitt kapital går upp i rök innan jag hinner få nyheten på min börsskärm
Citera
2021-12-07, 15:01
Medlem
Citat:
Nej det är denna texten som jag refererade till. Abbott har valt att kommunicera detta som en nyhet och inte ett pressmeddelande som syns på handelsplatserna. Deras PM kan man läsa här: https://abbott.mediaroom.com/

Eftersom vissa skribenter ansåg att denna typen av information endast får skickas ut som PM så var min frågeställning om dom anser att Abbott som en av jättarna på marknaden också agerat felaktigt? Oavsett vad så har Aegir nu även släppt detta som ett PM och jag hoppas att alla kan andas ut igen.

Jag kan inte svara på om det skulle vara juridiskt rätt eller fel, eller att det bryter mot marknadsplatsens regler att lägga ut informationen som PM eller Nyhet. Informationen finns tillgänglig på deras hemsida och inte begränsat den till en social plattform som tex Linkedin som man behöver ha konto för att få notis om händelser. Dvs det från Abbott var inte begränsat för vissa då informationen finns på hemsidan.

Gällande dagens PM där de dessutom länkar till det som lades ut den 5 december så ser jag det som ett erkännande att de borde lagt upp detta som ett PM i samband (INNAN) det lades upp på Linkedin.

Kom ihåg vad de skrev 26 november: "Detta innebär att vi kommer att informera marknaden och våra aktieägare så snart relevant information finns," Okej, så var ändå relevant och man glömde alltså bort att informera aktieägarna och gör det två dagar senare.

Det innebär att det var relevant information (enligt bolaget) som man lade ut den 5 december på Linkedin och släpper som ett PM den 7 december.
Citera
2021-12-07, 15:07
Medlem
Dagens PM från Patrik var tydligare och snällare formulerat än LinkedIn-versionen. Hämtar Aegir sina strategier från den här tråden?

Förstår heller inte vad försvararna menar. Först var det meningslöst med PM för det är ingen ”viktig” information ändå. Sen skickar bolaget PM med samma info och då är det ett ”fint PM”.

Faktum kvarstår att de portionerar ut kursdrivande information på olika platser. Knappast seriöst.
Senast redigerad av strudelborg 2021-12-07 kl. 15:10.
Citera
2021-12-07, 15:17
Medlem
Det är så en sekt-aktie fungerar, allt är bra, även om dom hade meddelat konkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Dagens PM från Patrik var tydligare och snällare formulerat än LinkedIn-versionen. Hämtar Aegir sina strategier från den här tråden?

Förstår heller inte vad försvararna menar. Först var det meningslöst med PM för det är ingen ”viktig” information ändå. Sen skickar bolaget PM med samma info och då är det ett ”fint PM”.

Faktum kvarstår att de portionerar ut kursdrivande information på olika platser. Knappast seriöst.
Citera
2021-12-07, 15:29
Medlem
CHleames avatar
LuddiLull PM
Tveksamt o AEGIR har rätt att sända ut det här PMet, men då alla andra gör det så kommer det säkert inte granskas. Antagligen är vi lite väl kritiska här, men motiveringen lyder:
"Aegirbio har noterat ett intresse" som avslutas med "Så snart referensmaterial finns tillgängligt kommer bekräftande studier att genomföras."

https://mb.cision.com/Main/19599/3467240/1506520.pdf
https://mb.cision.com/Public/19599/3467240/a6d8c74aeab355c3.pdf

EDIT
Iofs
Skulle jag kunna pudla men jag vidhåller att kursreaktionen på Linkedin inlägget var överdriven och dagens PM från AEGIR var orsakat av de andra bolagens PM.
Men jag har haft fel förr
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/07/aegirbio-uppfattar-att-bolaget-foljer-alla-borsregler-so.html
Senast redigerad av CHleame 2021-12-07 kl. 15:38.
Citera
2021-12-07, 15:33
Medlem
ReedMes avatar
Vilka tomtar.
"Vi uppfattar att vi följer alla regler och det är den enda kommentar jag
kommer att ge i dag", säger Aegirbios styrelseordförande Anders Ingvarsson
till Nyhetsbyrån Direkt i samband med att Direkt konfronterar Anders
Ingvarsson med uppgifter om att informationen ska ha funnits tillgänglig på
sociala medier före offentliggörandet.

Enligt Nasdaq Stockholms börsregler säger huvudregeln att insynsinformation
ska meddelas i enlighet med artikel 17 i MAR (Market Abuse Regulation). Detta
sker vanligtvis genom pressmeddelanden, enligt ett bestämt format.

Bolagen på Nasdaq Stockholms marknadsplatser ska enligt börsreglerna
"försäkra sig om att alla marknadsaktörer har simultan tillgång till
insynsinformation". Insynsinformation ska därför behandlas konfidentiellt
innan dess offentliggörande.
https://deal.ig.com/wtp/#/tearoff/news/20211207-nDIRc13txH
Citera
2021-12-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vilka tomtar.
"Vi uppfattar att vi följer alla regler och det är den enda kommentar jag
kommer att ge i dag", säger Aegirbios styrelseordförande Anders Ingvarsson
till Nyhetsbyrån Direkt i samband med att Direkt konfronterar Anders
Ingvarsson med uppgifter om att informationen ska ha funnits tillgänglig på
sociala medier före offentliggörandet.

Enligt Nasdaq Stockholms börsregler säger huvudregeln att insynsinformation
ska meddelas i enlighet med artikel 17 i MAR (Market Abuse Regulation). Detta
sker vanligtvis genom pressmeddelanden, enligt ett bestämt format.

Bolagen på Nasdaq Stockholms marknadsplatser ska enligt börsreglerna
"försäkra sig om att alla marknadsaktörer har simultan tillgång till
insynsinformation". Insynsinformation ska därför behandlas konfidentiellt
innan dess offentliggörande.
https://deal.ig.com/wtp/#/tearoff/news/20211207-nDIRc13txH

Jag kunde inte öppna din länk på IG även om jag var inloggad. Här kommer den via Avanza.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/07/aegirbio-uppfattar-att-bolaget-foljer-alla-borsregler-so.html
Citera
2021-12-07, 15:53
Medlem
Det är ju inte utan anledning som Nyhetsbyrån Direkt konfronterar bolaget.

" "Vi uppfattar att vi följer alla regler och det är den enda kommentar jag kommer att ge i dag", säger Aegirbios styrelseordförande Anders Ingvarsson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med att Direkt konfronterar Anders Ingvarsson med uppgifter om att informationen ska ha funnits tillgänglig på sociala medier före offentliggörandet."

Ovanstående är svar på problemet med informationsgivningen från bolaget. De förstår inte reglerna.

Såhär säger reglerna:
"För noterade bolag kan ett generellt krav sägas gälla om att bolaget, med hänsyn till sina ekonomiska förhållanden, kompetens, organisation och ägare, måste bedömas kunna uppfylla värdepappersmarknadens krav på sundhet samt att noteringen inte riskerar skada förtroendet för värdepappersmarknaden. Bolaget måste också kunna bedömas ha förmåga att informera marknaden om de förhållanden som påverkar bilden av bolaget och att lämna korrekt, relevant, tillförlitlig och tillräcklig information. Metoden för informationsgivning måste vara snabb och ske på ett icke-diskriminerande sätt för allmänheten.
Styrelse och ledning måste vara väl insatt i bolaget och verksamheten samt vara väl förtrogen med bolagets rapportering, såväl internt som externt mot marknaden. I synnerhet den finansiella rapporteringen och offentliggörande av annan kurspåverkande information måste ske på ett korrekt sätt enligt väl definierade och fastlagda rutiner och policys, där informationspolicyn är en av de viktigare.

För alla noterade bolag gäller att det måste finnas ett avtal med en nyhetsdistributör, godkänd av respektive börs, som kan bistå med bolagets pressmeddelanden mm på ett snabbt och icke- diskriminerande sätt. Offentliggjord information ska läggas ut på hemsida snarast möjligt efter offentliggörandet.
"

https://www.eversheds-sutherland.com/documents/global/Sweden/Noteringsprocessen-execution-160926.pdf
Citera
2021-12-07, 15:54
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
LuddiLull PM

Kan bara hålla med om att det är ett luddilull PM eftersom det inte innehåller något nytt eller konkret, men instämmer också med Charlie80 att om dom nu tänkt släppa ett PM så borde detta kommit innan förtydligandet på LinkedIn.

Jag står dock fast vid att det inte är ny information eftersom man redan har bekräftat sitt antagande om att VS kan detektera nya varianter.

Telegram 26-Nov, styrelseordförande: ”Med största sannolikhet kommer vi även plocka upp de nya varianterna som vi har gjort hittills”
Uttalande 5-Dec, styrelseledamot: ”Preliminary indications are that our current rapid antigen test will detected this variant”
Pressmedelenade 7-Dec: “Den preliminära indikationen avseende omikronvarianten är att ViraSpec Covid-19 antigentest, precis som övriga PCR- och antigentest på marknaden, kommer att kunna upptäcka omikronvarianten”

Nu är Direkt på bollen och pratar om insynsinformation när det är dom själva som släppte telegrammet med styrelseordförande från början där han säger exakt samma sak. Dessutom bekräftar bolaget att sina konkurrenter också kommer kunna spåra nya varianter så hur skall detta kunna anses vara ny eller kurspåverkande information? Till och med strudelborg som är den största kritikern till bolaget höll med igår att det är en icke nyhet eftersom alla test förväntas fånga omikron.
Citera
2021-12-07, 16:17
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med om att det är ett luddilull PM eftersom det inte innehåller något nytt eller konkret, men instämmer också med Charlie80 att om dom nu tänkt släppa ett PM så borde detta kommit innan förtydligandet på LinkedIn.

Jag står dock fast vid att det inte är ny information eftersom man redan har bekräftat sitt antagande om att VS kan detektera nya varianter.

Telegram 26-Nov, styrelseordförande: ”Med största sannolikhet kommer vi även plocka upp de nya varianterna som vi har gjort hittills”
Uttalande 5-Dec, styrelseledamot: ”Preliminary indications are that our current rapid antigen test will detected this variant”
Pressmedelenade 7-Dec: “Den preliminära indikationen avseende omikronvarianten är att ViraSpec Covid-19 antigentest, precis som övriga PCR- och antigentest på marknaden, kommer att kunna upptäcka omikronvarianten”

Nu är Direkt på bollen och pratar om insynsinformation när det är dom själva som släppte telegrammet med styrelseordförande från början där han säger exakt samma sak. Dessutom bekräftar bolaget att sina konkurrenter också kommer kunna spåra nya varianter så hur skall detta kunna anses vara ny eller kurspåverkande information? Till och med strudelborg som är den största kritikern till bolaget höll med igår att det är en icke nyhet eftersom alla test förväntas fånga omikron.

Bolaget ställer till det för sig själv skulle jag vilja påstå, jag håller med om den tidigare kommentaren den 26 november. Problemet är att man utökar informationen och är mer detaljerad den 5 december på Linkedin. Dagens PM innehåller mer av den detaljerade informationen och hänvisar till den skrivelse som fanns upplagd på Linkedin två dagar innan. Det är det som är problemet och ihop med allt annat slarv med informationsutgivningen med luddiga PM och felaktig information (40 miljoner omsättning som blev cirka 5 miljoner), ingen information om att de tagit skickat tillbaka ordern från Thailand, information om att Takwa lämnat bolaget (är säker på att det är något som är av betydelse för marknaden pga dennas roll i bolaget, oavsett Föräldraledighet eller avgång) tveksamheterna och otydligeterna kring orders etc.

Jag tror bolaget riskerar minst böter, i värsta fall avnotering.

Det sistnämnda är en ekonomisk större risk som aktieägare än att 900 miljoners-orderna inte blir av, i bästa fall vid en avnotering hamnar de på en sömnig lista liknande Mangold eller OTC och de flesta kan nog räkna ut vad som då sker med handeln och aktiepriset. Väldigt få marknadsplatser tar tillbaka ett bolag som blivit avnoterat om så är fallet.

Bolinlever, jag tycker du ska sälja din aktie om du inte föredrar högriskaktier.

Snabb sökning, ett exempel på bolag som fått böter pga slarv med informationen

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/northbaze-far-boter-06-mln-kr-fran-borsen-efter-infoslarv
Senast redigerad av BezNazwy 2021-12-07 kl. 16:20.
Citera
2021-12-07, 16:26
Medlem
Ny version

"AEGIRBIO
UPPFATTAR ATT BOLAGET FÖLJER ALLA REGLER – SO (NY) (Direkt)
2021-12-07 16:02

(Lägger till information från tillförordnad vd om hur bedömningen gjordes av informationen kring omikron och uppdaterar kursinformation)"

Läs hela:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/07/aegirbio-uppfattar-att-bolaget-foljer-alla-regler-so-ny.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in