Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Garanterna kommer inte att teckna om kursen är lägre än tio kronor.
Jag vill minnas att jag läste att det inte fanns några garantier alls från garanterna dvs de kan ändra sig utan att det blir några problem.
Cheame Du verkar begripa det här med emissioner bättre än de flesta, har jag ovanstående tolkat rätt eller är det fel rörande Aegirs emission?
Infon i Emissionspublikationer är skriven med juridiska termer och ska helst inte förstås av den “normala” investeraren.
Ser att jag misstolkade i mitt inlägg
(FB) Aegirbio - AEGIR
där jag missade att AEGIR använder ordet unirätter istället för det “normala” teckningsrätter och följaktligen handlas rättigheter från i morse senare kommer handel med Betald Tecknad Aktie (BTA) fram tills BTA registrerats och omvandlats till “ordinarie” aktier.
Vill minnas att jag påpekade att garanterna inte ger någon Lock-up period innan de har rätt att sälja BTU/ BTA/ aktier. (Betänk att garanterna även kan vara befintliga aktieägare som säljer på den befintliga (högre kursen)
Däremot kan garanterna /de som förbundit sig teckna inte backa från sitt åtagande utan de kommer att teckna sin andel. Så Emissionen är garanterad att bli som lägst tecknad till 80%
Från sida 1
“• Företrädesemissionen är garanterad till 80 procent genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden.”
Sidan 3 tar upp när garanterna åtagande upphör
“Teckningsförbindelser och garantiåtaganden
Företrädesemissionen omfattas till 80 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden.
Teckningsförbindelserna och garantiåtagandena är inte säkerställda genom pantsättning, bankgaranti eller liknande
arrangemang. Ersättning för lämnade garantiåtaganden uppgår till 14 procent av garanterat belopp i kontant
ersättning, alternativt 16 procent av garanterat belopp i nyutgivna units. För det fall att garantiersättning erläggs i
nyutgivna units emitteras aktierna i respektive unit till en teckningskurs motsvarande den volymvägda
genomsnittskursen i Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under teckningsperioden för
Företrädesemissionen. Styrelsen kommer att besluta om en riktad emission av units till de garanter som väljer
alternativet med ersättning i form av units med stöd av samma bemyndigande som används för
Företrädesemissionen. Ersättningen har fastställts efter förhandlingar på armlängds avstånd med potentiella
garanter och bedöms återspegla rådande marknadsförhållanden. För det fall Företrädesemissionen tecknas till 80
procent frånfaller garantiåtagandena.”
Notera möjligheten att teckna utan unirätter (sid 3)
“• I den utsträckning units inte tecknas med stöd av uniträtter ska styrelsen, inom ramen för
Företrädesemissionens högsta belopp, besluta om tilldelning för teckning utan stöd av uniträtter. Tilldelning
sker då i följande ordning:”
https://mb.cision.com/Main/19599/3573971/1584343.pdf
Notera även att det senaste PM är riktat till EU och kan därmed bortses från.
Som vi kan se så förstår få aktieägare att de kan göra arbitagevinst om de vill behålla sin exponering mot AEBGIR i antal aktier.
1 unirätt ger 2 aktier som ska lösas med 2x10 SEK kostar 0,68 SEK = 10,34 SEK per "ny" aktie
Så den som säljer sin aktie tjänar 2,40 SEK (bortsåg från courtagekostnader)
Aktien övervärderad eller unirätten undervärderad ?
EDIT
Lite resonemang om vad garanterna värderar NE-aktierna till
(FB) Aegirbio - AEGIR
(FB) Aegirbio - AEGIR