Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Alltså jag ger upp min forskning om Aegirbios verksamhet. De har ju mindre dokumentation än maffian om sina anställda.
Jag har lyckats hitta att de anställt en Brandon Steele, och tydligen fanns det en Mohamed Takwa också, innan han slutade/tog pappaledigt, samt Martin Linde, nu sjukskriven. Så efter vad som är känt så finns det tydligen bara en gubbe nu då och det är TF VD, eventuellt finns också denne Steele kvar. Jag har inte hittat att han lämnat i alla fall.
Jag har via linked-in hittat att de är 5 anställda, i och för sig är Linde en av dessa så inte helt uppdaterad, kanske är även Takwa med. Så det kan vara så att de bara är tre.
Efter nyemissionen måste de anställa folk, man kan inte hoppas omsätta en miljard på tre personer, tror jag. Det låter riktigt svårt i alla fall.
Ps. Jag har inte lyckats lokalisera var Takwa var anställd, men jag gissar i Thyrolytics eftersom han skulle fortsätta med teknikutvecklingen där, om det räknas till Koncernen eller inte vej jag ej
Vad jag förstår så består organisationen till stor del av konsulter och detta kan väl anses vara normalt för ett bolag som ännu inte kommit igång med sin försäljning. Martin sa tidigt i en intervju när Viraspec började produceras att som ett litet forskningsbolag från Lund så har man inte råd att ta på sig för stora byxor och dra på sig kostnader som man inte kan skala av innan man har ett stabilt kassaflöde. Vad som hände sedan med covidtesterna är en tråkig historia där man la allt i en korg hos en oseriös partner som lovade ta hand om allt från lager och försäljning till myndighetsregistrering och affärsutveckling i utbyte mot hälften av marginalen på intäkterna. Man har bara sig själva att skylla och dom agerade naivt men var samtidigt pressade att få igång verksamheten snabbt.
Det Patrik gör nu med att bryta tidigare avtal och ta tillbaka kontrollen till AegirBio och bygga upp sin egen organisation är den rätta vägen i min mening men detta arbetet tar såklart tid. Att bygga en försäljningsorganisation från grunden med kundrelationer, partners för lager och logistik, implementering av affärssystem osv. kräver mycket arbete men samtidigt så är det någonting som man hade varit tvungen att göra förr eller senare. Patrik har gedigen erfarenhet av försäljning inom biotech och jag tror att han kommer styra upp detta till skillnad mot Martin som mer verkar vara en visionär som möjliggjorde att AegirBio grundades.
De personerna som är knutna till AegirBio som jag känner till är följande.
AegirBio
Martin Linde – VD
Patrik Elfwing – Verksamhetschef & tf. VD
Brandon Steele – Försäljningschef
Man har även rekryterat en försäljningschef för Norden men denna personen har inte presenterats ännu, har antagligen inte börjat sin anställning.
AegirBio UK (dotterbolag till AegirBio)
Vasiliki Fragkou – Operativ Direktör
Anthony Jenkins – Anläggning & Produktionschef
Catherine Dent – RA & Kvalitetschef
Man har nyligen lagt ut en annons för en HR administratör vilket kan ses som indikation på att man förväntas expandera organisationen.
Andra personer av intresse kopplade till bolaget är Mohamad Takwa som fram till nyligen varit chef för affärsutveckling i AegirBio. Han är forskare och del av teamet i Viraspec tog fram ett av världens första salivbaserade covidtester. Han är även en av grundarna i Thyrolytics som fokuserar på att diagnostisera sköldkörtelsjukdomar med MagniaReader där man förväntas starta med kliniska studier i början av 2022 med fokus på amerikanska marknaden.
Bradley Messmer som agerar som strategisk chef i AegirBio samt grundare och VD för Abreos Biosciences. Abreos utvecklar plattformen för att kunna detektera nivån av biologiska läkemedel hos patienter för att optimera behandlingen men även kostnaden eftersom dessa läkemedel generellt är väldigt dyra. Både Bradley och Abreos och fått utmärkelser som mest lovande biotech i Silicon Valley och mest inflytelserika VD inom läkemedelsbranschen.
Anders Ingvarsson som är ordförande för styrelsen och tidigare VD för LifeAssays som har utvecklat MagniaReader teknologin som möjliggör att man kan utföra tester på patienter direkt på en vårdcentral med ett enkelt instrument som tidigare krävde att man skickade prov på analys till ett labb.
AegirBio är i stora drag ett sammanslagning av LifeAssys och Abreos Biosciences och visionen är att kunna erbjuda en lösning för olika typer av diagnostik, främst biologiska läkemedel, och att kunna göra detta direkt på antingen en vårdcentral eller hemma hos patienten och ta bort behovet med prover som måste skickas till labb för analys.