2025-07-16, 17:49
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
SEB snker riktkursen fr Handelsbanken till 140 kronor (145), upprepar kp - BN
https://www.placera.se/telegram/hand...b>-bn-20250716

Antar att det r SHB A.

Bda, det r samma garandel.
Citera
2025-07-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Bda, det r samma garandel.
Inte samma pris... SHB A ner 9.09% (114:00), SHB B ner 6.99% (181:10)...

Lite konstigt, och har diskuterats i trden.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-16 kl. 17:57.
Citera
2025-07-16, 17:56
Medlem
Kpte p mig 100 andelar till idag. Stabilt bolag med fin utdelning😁
Citera
2025-07-16, 17:56
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte samma pris... SHB A ner 9.09%, SHB B ner 6.99%...

Nej, precis. A borde vara dyrare. B extremt mycket billigare.
Citera
2025-07-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat

Lr bli lgre utdelning nsta gng dock men ven om vinsten uppenbarligen sjunker s kan man kanske rkna med runt 10kr eller s?

Bde SHB och SEB sger sig se grna skott nr det gller kredit-hunger framgent men ibland knns det nstan som att det aldrig blir ngon riktig fart i konjunkturen.
Knns inte som man behver ha ngon direkt brdska in i svenska banker.
Citera
2025-07-16, 23:08
Medlem
Citat:
Lget fr framtiden ser alltmer nattsvart ut skulle jag sga. En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden gr att man kommer tappa nnu fler marknadsandelar. Kostnaderna ligger i stort sett i linje med ett r sedan trots att man sger sig ha effektiviserat och kpt ut anstllda. Nu nr CFO dessutom gr ut och sger att det inte blir ngra fler sparprogram trots att det borde finnas nnu mera effektiviseringstgrder s undrar man hur de ska kunna f fart p rrelseresultatet nr intktssidan backar ordentligt, med nnu fler rntesnkningar i antgande. Stabil bank i all ra, men tar man inga risker och investerar s kommer man inte heller gra ngra strre resultat.

Deras vriga hemmamarknader i Nederlnderna, Storbritannien och Norge r ett enda stort svart hl som inte genererar ngonting i vrde. Att banken inte lagt ned verksamheten i dessa lnder frvnar mig mycket.

SEB gr i helt motsatt riktning. Gr Nordea och Swedbank ocks starkt ifrn sig imorgon s kommer Handelsbanken behva ta sig en funderare p hur de ska frndra sin affrsmodell. Fr de har inte rd att halka efter nnu mera. Att ha 200 kontor som bara kostar lokalhyra och personal, samt en ofantlig personalbetungande verksamhet i centrala enheter vars syfte r att sttta kontorsrrelsen, leder inte per automatik till fler affrer, utan snarare tvrtom till strre kostnader p sikt.
Citera
2025-07-17, 11:00
Medlem
_Strebers avatar
Citat:

Stabilt bolag ja - fyllde p ven jag, en liten skvtt.

Men shr nr man tittar lite i backspegeln till igr - var t.ex. DI:s rubriker och uppslag ndvndiga och balanserade? Det var inte mnga sekunder efter 07.00 igr morse som man kunde lsa om resultatmiss och rubriker som annars r vrdiga fullstndiga katastrofer. I rapportfldet som varit har vi sett andra bolag som levererat smre siffror men som hanterats betydligt mer frltande.
Citera
2025-07-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Stabilt bolag ja - fyllde p ven jag, en liten skvtt.

Men shr nr man tittar lite i backspegeln till igr - var t.ex. DI:s rubriker och uppslag ndvndiga och balanserade? Det var inte mnga sekunder efter 07.00 igr morse som man kunde lsa om resultatmiss och rubriker som annars r vrdiga fullstndiga katastrofer. I rapportfldet som varit har vi sett andra bolag som levererat smre siffror men som hanterats betydligt mer frltande.
Du vet vl om att en bank som uteslutande lever p rntenettot samt lga kostnader och dr vi vet att rntorna kommer snkas nnu mera under en verskdlig framtid samtidigt som banken inte verkar f ner kostnaderna ytterligare endast kan kan betyda en sak, det vill sga lgre resultat? Med lgre resultat blir det inte heller utrymme fr ngra strre aktieutdelningar.

SHB tappar dessutom mer och mer p bolneaffren.

S frstr inte varfr du vill jmfra en bank med bolag som lever p orderingngar och som starkt pverkas av konjunkturen.

Bankernas guldr, i synnerhet SHBs, r ver.
Citera
2025-07-17, 20:06
Medlem
Flera insiderkp gjordes under grdagen, det fr ju ses som positivt. Det hade inte gjorts om de inte sjlva tror p det fretag de jobbar fr.
Citera
2025-07-17, 20:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ja det r alltid ltt att vara efterklok. Kursen fr grna ligga kring 110-120 kr fr min del s lnge utdelningen blir 10 kr.

Jag antar att du r njd nu?

Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Lget fr framtiden ser alltmer nattsvart ut skulle jag sga. En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden gr att man kommer tappa nnu fler marknadsandelar. Kostnaderna ligger i stort sett i linje med ett r sedan trots att man sger sig ha effektiviserat och kpt ut anstllda. Nu nr CFO dessutom gr ut och sger att det inte blir ngra fler sparprogram trots att det borde finnas nnu mera effektiviseringstgrder s undrar man hur de ska kunna f fart p rrelseresultatet nr intktssidan backar ordentligt, med nnu fler rntesnkningar i antgande. Stabil bank i all ra, men tar man inga risker och investerar s kommer man inte heller gra ngra strre resultat.

Deras vriga hemmamarknader i Nederlnderna, Storbritannien och Norge r ett enda stort svart hl som inte genererar ngonting i vrde. Att banken inte lagt ned verksamheten i dessa lnder frvnar mig mycket.

SEB gr i helt motsatt riktning. Gr Nordea och Swedbank ocks starkt ifrn sig imorgon s kommer Handelsbanken behva ta sig en funderare p hur de ska frndra sin affrsmodell. Fr de har inte rd att halka efter nnu mera. Att ha 200 kontor som bara kostar lokalhyra och personal, samt en ofantlig personalbetungande verksamhet i centrala enheter vars syfte r att sttta kontorsrrelsen, leder inte per automatik till fler affrer, utan snarare tvrtom till strre kostnader p sikt.

Oj, ni bda har verkligen motsatta sikter "Vrldens bsta bolag" mot "En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden". Undrar vem av er som har rtt. Eller om sanningen finns nnstans dr emellan?
Citera
2025-07-17, 21:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag antar att du r njd nu?

Oj, ni bda har verkligen motsatta sikter "Vrldens bsta bolag" mot "En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden". Undrar vem av er som har rtt. Eller om sanningen finns nnstans dr emellan?

Hej mr efterklok.

Ja jag r njd att jag kan kpa aktiern lite billigare. Att jag kallar SHB fr vrldens bsta fretag r mest fr att jag vet att det retar gallfeber p sna som dig och det tycker jag r jtte roligt Men jag gillar deras utdelning och ett bankfretag vill jag ha i min portflj. Den synen delar t ex industrivrden.
Citera
2025-07-17, 21:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Hej mr efterklok.

Ja jag r njd att jag kan kpa aktiern lite billigare. Att jag kallar SHB fr vrldens bsta fretag r mest fr att jag vet att det retar gallfeber p sna som dig och det tycker jag r jtte roligt Men jag gillar deras utdelning och ett bankfretag vill jag ha i min portflj. Den synen delar t ex industrivrden.

Ingen gallfeber hr. Jag har sjlv gt SHB i omgngar, och visst r utdelningen bra, men det hnder inte s mycket med aktiekursen och jag skulle nog ranka SHB som nummer fyra av de svenska storbankerna i nulget. Verksamheten i Norge har varit en hmsko, och storsatsningen p EFN verkar mest kosta pengar utan att ge nt direkt mervrde till SHB. Srskilt mycket tittare/lsare lockar kanalen inte heller, trots att de gick p offensiven och vrvade en rad knda namn i Finans-Sverige. Frgan r hur lnge SHB tnker lta detta pg?

Snt tycker jag vore intressant att diskutera, och eftersom anvndaren cuckservative och du har s vldigt annorlunda syn p SHB och dess aktie s tyckte jag att det vore intressant om du ville utveckla varfr du har s stark tilltro p SHB, fr annars framstr du bara som ett troll i mngden. De personliga phoppen kan du grna lmna drhn, som att jag skulle ga indexfonder . Nn mtta fr det nd vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in