2025-07-16, 17:49
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
SEB sänker riktkursen för Handelsbanken till 140 kronor (145), upprepar köp - BN
https://www.placera.se/telegram/hand...b>-bn-20250716

Antar att det är SHB A.

Båda, det är samma ägarandel.
Citera
2025-07-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Båda, det är samma ägarandel.
Inte samma pris... SHB A ner 9.09% (114:00), SHB B ner 6.99% (181:10)...

Lite konstigt, och har diskuterats i tråden.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-16 kl. 17:57.
Citera
2025-07-16, 17:56
Medlem
Köpte på mig 100 andelar till idag. Stabilt bolag med fin utdelning😁
Citera
2025-07-16, 17:56
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte samma pris... SHB A ner 9.09%, SHB B ner 6.99%...

Nej, precis. A borde vara dyrare. B extremt mycket billigare.
Citera
2025-07-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat

Lär bli lägre utdelning nästa gång dock men även om vinsten uppenbarligen sjunker så kan man kanske räkna med runt 10kr eller så?

Både SHB och SEB säger sig se ”gröna skott” när det gäller kredit-hunger framgent men ibland känns det nästan som att det aldrig blir någon riktig fart i konjunkturen.
Känns inte som man behöver ha någon direkt brådska in i svenska banker.
Citera
2025-07-16, 23:08
Medlem
Citat:
Läget för framtiden ser alltmer nattsvart ut skulle jag säga. En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden gör att man kommer tappa ännu fler marknadsandelar. Kostnaderna ligger i stort sett i linje med ett år sedan trots att man säger sig ha effektiviserat och köpt ut anställda. Nu när CFO dessutom går ut och säger att det inte blir några fler sparprogram trots att det borde finnas ännu mera effektiviseringsåtgärder så undrar man hur de ska kunna få fart på rörelseresultatet när intäktssidan backar ordentligt, med ännu fler räntesänkningar i antågande. Stabil bank i all ära, men tar man inga risker och investerar så kommer man inte heller göra några större resultat.

Deras övriga hemmamarknader i Nederländerna, Storbritannien och Norge är ett enda stort svart hål som inte genererar någonting i värde. Att banken inte lagt ned verksamheten i dessa länder förvånar mig mycket.

SEB går i helt motsatt riktning. Gör Nordea och Swedbank också starkt ifrån sig imorgon så kommer Handelsbanken behöva ta sig en funderare på hur de ska förändra sin affärsmodell. För de har inte råd att halka efter ännu mera. Att ha 200 kontor som bara kostar lokalhyra och personal, samt en ofantlig personalbetungande verksamhet i centrala enheter vars syfte är att stötta kontorsrörelsen, leder inte per automatik till fler affärer, utan snarare tvärtom till större kostnader på sikt.
Citera
2025-07-17, 11:00
Medlem
_Strebers avatar
Citat:

Stabilt bolag ja - fyllde på även jag, en liten skvätt.

Men såhär när man tittar lite i backspegeln till igår - var t.ex. DI:s rubriker och uppslag nödvändiga och balanserade? Det var inte många sekunder efter 07.00 igår morse som man kunde läsa om resultatmiss och rubriker som annars är värdiga fullständiga katastrofer. I rapportflödet som varit har vi sett andra bolag som levererat sämre siffror men som hanterats betydligt mer förlåtande.
Citera
2025-07-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Stabilt bolag ja - fyllde på även jag, en liten skvätt.

Men såhär när man tittar lite i backspegeln till igår - var t.ex. DI:s rubriker och uppslag nödvändiga och balanserade? Det var inte många sekunder efter 07.00 igår morse som man kunde läsa om resultatmiss och rubriker som annars är värdiga fullständiga katastrofer. I rapportflödet som varit har vi sett andra bolag som levererat sämre siffror men som hanterats betydligt mer förlåtande.
Du vet väl om att en bank som uteslutande lever på räntenettot samt låga kostnader och där vi vet att räntorna kommer sänkas ännu mera under en överskådlig framtid samtidigt som banken inte verkar få ner kostnaderna ytterligare endast kan kan betyda en sak, det vill säga lägre resultat? Med lägre resultat blir det inte heller utrymme för några större aktieutdelningar.

SHB tappar dessutom mer och mer på bolåneaffären.

Så förstår inte varför du vill jämföra en bank med bolag som lever på orderingångar och som starkt påverkas av konjunkturen.

Bankernas guldår, i synnerhet SHBs, är över.
Citera
2025-07-17, 20:06
Medlem
Flera insiderköp gjordes under gårdagen, det får ju ses som positivt. Det hade inte gjorts om de inte själva tror på det företag de jobbar för.
Citera
2025-07-17, 20:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ja det är alltid lätt att vara efterklok. Kursen får gärna ligga kring 110-120 kr för min del så länge utdelningen blir 10 kr.

Jag antar att du är nöjd nu?

Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Läget för framtiden ser alltmer nattsvart ut skulle jag säga. En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden gör att man kommer tappa ännu fler marknadsandelar. Kostnaderna ligger i stort sett i linje med ett år sedan trots att man säger sig ha effektiviserat och köpt ut anställda. Nu när CFO dessutom går ut och säger att det inte blir några fler sparprogram trots att det borde finnas ännu mera effektiviseringsåtgärder så undrar man hur de ska kunna få fart på rörelseresultatet när intäktssidan backar ordentligt, med ännu fler räntesänkningar i antågande. Stabil bank i all ära, men tar man inga risker och investerar så kommer man inte heller göra några större resultat.

Deras övriga hemmamarknader i Nederländerna, Storbritannien och Norge är ett enda stort svart hål som inte genererar någonting i värde. Att banken inte lagt ned verksamheten i dessa länder förvånar mig mycket.

SEB går i helt motsatt riktning. Gör Nordea och Swedbank också starkt ifrån sig imorgon så kommer Handelsbanken behöva ta sig en funderare på hur de ska förändra sin affärsmodell. För de har inte råd att halka efter ännu mera. Att ha 200 kontor som bara kostar lokalhyra och personal, samt en ofantlig personalbetungande verksamhet i centrala enheter vars syfte är att stötta kontorsrörelsen, leder inte per automatik till fler affärer, utan snarare tvärtom till större kostnader på sikt.

Oj, ni båda har verkligen motsatta åsikter "Världens bästa bolag" mot "En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden". Undrar vem av er som har rätt. Eller om sanningen finns nånstans där emellan?
Citera
2025-07-17, 21:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag antar att du är nöjd nu?

Oj, ni båda har verkligen motsatta åsikter "Världens bästa bolag" mot "En omodern bank som inte vill ta klivet in i framtiden". Undrar vem av er som har rätt. Eller om sanningen finns nånstans där emellan?

Hej mr efterklok.

Ja jag är nöjd att jag kan köpa aktiern lite billigare. Att jag kallar SHB för världens bästa företag är mest för att jag vet att det retar gallfeber på såna som dig och det tycker jag är jätte roligt Men jag gillar deras utdelning och ett bankföretag vill jag ha i min portfölj. Den synen delar t ex industrivärden.
Citera
2025-07-17, 21:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Hej mr efterklok.

Ja jag är nöjd att jag kan köpa aktiern lite billigare. Att jag kallar SHB för världens bästa företag är mest för att jag vet att det retar gallfeber på såna som dig och det tycker jag är jätte roligt Men jag gillar deras utdelning och ett bankföretag vill jag ha i min portfölj. Den synen delar t ex industrivärden.

Ingen gallfeber här. Jag har själv ägt SHB i omgångar, och visst är utdelningen bra, men det händer inte så mycket med aktiekursen och jag skulle nog ranka SHB som nummer fyra av de svenska storbankerna i nuläget. Verksamheten i Norge har varit en hämsko, och storsatsningen på EFN verkar mest kosta pengar utan att ge nåt direkt mervärde till SHB. Särskilt mycket tittare/läsare lockar kanalen inte heller, trots att de gick på offensiven och värvade en rad kända namn i Finans-Sverige. Frågan är hur länge SHB tänker låta detta pågå?

Sånt tycker jag vore intressant att diskutera, och eftersom användaren cuckservative och du har så väldigt annorlunda syn på SHB och dess aktie så tyckte jag att det vore intressant om du ville utveckla varför du har så stark tilltro på SHB, för annars framstår du bara som ett troll i mängden. De personliga påhoppen kan du gärna lämna därhän, som att jag skulle äga indexfonder . Nån måtta får det ändå vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in