2016-06-29, 15:31
Medlem
Alexgustafssoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Arbetsliv och studier??

Jaja. Här är min åsikt!

Det där med västra Berga och östra Berga vet jag inte riktigt vad du menar med, men fel har du i alla fall. Du har skrivit upp de tre sämsta gatorna i Berga, och alla ligger i det du kallar västra Berga!
Värst är Pionjärgatan följt av Luftvärnsgatan och sen Knektgatan. Alla bostäder där ägs av kommunen, vilket ju medför en massa pack! Om jag skulle välja, så skulle jag nog ändå ta Knektgatan!

Nu är det ju Linköping vi pratar om, så några obeboliga områden finns inte här. Det är väl skapligt lungt överallt tycker jag.

Jag tycker det finns lite farliga områden här med tanke på att det ganska ofta gängbråk. En person har dödadats i skottlossning i sköggetorp och vet några som misshandlar och även blivit misshandlat i berga just!!
Citera
2016-07-18, 20:08
Medlem
Bo i Skäggetorp, Linköping

Ska på visning på en lägenhet i Skäggetorps centrum. Har läst lite om Skäggetorp, men det mesta är några år gammalt. Hur är det att bo i Skäggetorp? Mycket brott, farligt, osv? Ska läsa på LiU.
Citera
2016-07-18, 20:30
Medlem
Ända skillnaden idag är att hela Sverige blivit som skäggetorp så det finns väl inte så många bättre alternativ.

Gå inte ut på kvällarna skulle jag väl säga så går de kanske bra.
Citera
2016-07-18, 20:30
Medlem
Provocative2.0s avatar
Gillar du ett berikat samhälle är det där du ska bo. Gillar du även spänning i livet såsom skottlossning blir detta ännu bättre.
Vill du även ha tillgång till exotiska varor (läs. Knark) dygnet runt så blir det perfekt.

Sist jag var där så var det faktiskt en neger som reste sig upp från sin plats bland de andra utslagna negrer på grönytan utanför förskolan. Han ville tigga cigg.

Skäggetorp är faktiskt så illa att inte ens en invandrare vill bo där.
Citera
2016-07-18, 20:34
Medlem
Attacherads avatar
Det beror ju på vem du frågar. Dessa användare på flashback har följande att säga om Skäggetorp..

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skäggetorp är ett avlopp - och jag behöver inte undra över det, jag har ett barn som bodde där ett tag under sin studietid och inte fan har det blivit bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Bor mest invandrare och studenter på Ryd. Studenterna brukar dock fly Ryd under sommarmånaderna så kvar återstår invandrarna. Den här sortens dåd brukar snabbt förknippas med rydskidsen som drar runt och hittar på djävulskap året runt. Uppspända fiskelinor över cykelbanorna och uppbrända bilar är något de sysslat med tidigare, men plåga ihjäl katter känns nyskapande.

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Skön eller? Det är väl ingen nyhet att Skäggetorp är Linköpings slaskhink. Så har det varit under hela min livstid och värre har det blivit dom senaste åren. Klart händelsen har med Skäggetorp att göra eftersom det hände i Skäggetorp. Där risken är mycket, mycket, mycket större att något i den här stilen händer jämfört med övriga vettiga områden i Linköping. Resten av ditt inlägg är minst lika skrattretande. Behöver inte "civila" vara oroliga? Varenda person borde vara orolig om "smågangsters" åker på moped och pangar hej vilt på gatan. Kulan kan komma precis var som helst.

Fina lägenheter, många lekparker och nära till allt? Din världsbild är helt verklighetsfrånvänd. Skäggetorp hade kunnat vara ett vettigt område med sin närhet till Rydskogen, Tornby och Bergs slussar men är det inte för fem öre.

Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Undvik Skäggetorp och Ryd. (mycket blattar och kriminalitet - även om Ryd har en del studenter också).

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Skäggetorp är tamejfan en no go zone, det är Linköpings svar på Rinkeby, Fittja och Rosengård. Flera av butikerna i Skäggetorps Köpcentrum har skyltning en utanför butiken på arabiska, det kanske säger en del?

Det finns väl en del som anser att ovanstående saltar. Men jag hade förmodligen letat efter något annat område.
Citera
2016-07-18, 20:43
Medlem
Som ja sa innan så är nästan alla platser så i nya spännande Sverige.

Ta ett litet lån och köp någon liten 1a för 500-1mil och bo i så slipper du ju skiten och förmodligen blir det inte heller dyrare
Citera
2016-07-18, 21:09
Medlem
Som så många andra liknande förorter/stadsdelar så tycker de flesta som bor där att det är helt OK, men ingen vill egentligen flytta dit om man får välja.

Flytta hellre till Ryd om du kan. Närmare universitetet och stan, trevligare område, men ungefär samma status och priser.
Citera
2016-07-18, 21:12
Medlem
pelegrins avatar
Nu kan ju inte jag något om Linköping, men det finns en ganska bra tumregel i Stockholm som kanske fungerar även där:

Gå till http://www.val.se och leta upp valresultaten för de områden som du är intresserad av.
De områden där det var många som röstade på s, v, sd, mp, fi ska du undvika.

Det område som du nämner verkar vara här:
http://www.val.se/val/val2014/slutre...501/index.html
för mig ser det ut som något som man bör hålla sig borta ifrån.
Citera
2016-07-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larssoen
Ska på visning på en lägenhet i Skäggetorps centrum. Har läst lite om Skäggetorp, men det mesta är några år gammalt. Hur är det att bo i Skäggetorp? Mycket brott, farligt, osv? Ska läsa på LiU.

Till skillnad från de flesta som kommer att ge några svar till dig så bor jag i Skäggetorp. Jag är svensk btw. Helt ärligt så är läget väldigt bra, rätt nära till stan o väldigt nära tornby där det finns en massa bra butiker o så. Willys som ligger i centrum är dessutom extremt bra med en massa svenskar som anställda. Dock så är det väldigt mycket arabiska som hörs när man går runt där o du får vänja dig vid att se grupper av invandrargubbar. Dock finns det ett bra gym där, fastän det nästa bara är blattar som gymmar där, dock är många av dem schyssta.

Men Skäggetorp är faktiskt inte så farligt ställe att bo i, händer rätt sällan allvarliga grejer. Det är inte så galet ställe trots att det är invandrartätt. Har gått/joggat runt Skäggetorp hundratals gånger o har aldrig stött på nåt problem, dock är jag en kille så vet inte hur det skulle gå om en snygg blond tjej gick omkring på natten. Man ser dessutom ett flertal svenskar gå omkring varje gång man går ut så det bor inte bara invandrare där.

Det var definitivt bättre förr men vissa av de föregående talarna överdriver rätt mycket.
Citera
2016-08-17, 13:36
Medlem
Blivit erbjuden lägenhet i Skäggetorp. Är det ett bra område, är 50 km2 för 3800 kr/mån. Är det värt att ta den? Har sett lite bilder och den ser lite gammal ut men annars helt OK.

Tacksam för alla svar!
Citera
2016-09-19, 20:18
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Gillar du ett berikat samhälle är det där du ska bo. Gillar du även spänning i livet såsom skottlossning blir detta ännu bättre.
Vill du även ha tillgång till exotiska varor (läs. Knark) dygnet runt så blir det perfekt.

Sist jag var där så var det faktiskt en neger som reste sig upp från sin plats bland de andra utslagna negrer på grönytan utanför förskolan. Han ville tigga cigg.

Skäggetorp är faktiskt så illa att inte ens en invandrare vill bo där.

Snack. Är du student så är det inte värre än Ryd. Jag skulle inte vilja ha barn i Skäggetorp - fast det har jag, en son på +20 som pluggar på LiTH. Han har aldrig märkt nåt speciellt, han bor i Rusthållargården. Hänger man nere vid centrum kanske man kan stöta på idioter men ska man plugga är det inga problem. Dessutom år kåkarna från slutet på 1950-talet och gjutna i betong (glidform), bombsäkra, så det är knäpptyst i husen. Helvete att sätta upp nåt i väggarna utan borrhammare. Hyresvärden Victoria Park har en del fortfarande billiga renoverade lägenheter, junior och hans klasskompis delar på en tre på över 80 kvadrat för strax under 6000. Nu har Victoria Park börjat renovera, de lägenheterna är mycket flashigare och kostar bortåt 9000.
Skottlossning, tja, vill man hänga med Black Cobra-packet kanske. Det vill man inte om man har IQ över 70.
Det har varit ett dubbelmord ute i Ljungsbro också...Våldsammaste platsen i Linköping, faktiskt i hela länet, är Ågatan i Linköping, mycket därför att det är en massa packade stollar där fredagar och lördagar. Mitt i innerstan.
Citera
2016-09-19, 20:23
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskt
Blivit erbjuden lägenhet i Skäggetorp. Är det ett bra område, är 50 km2 för 3800 kr/mån. Är det värt att ta den? Har sett lite bilder och den ser lite gammal ut men annars helt OK.

Tacksam för alla svar!

Hur gammal är du? Ska du jobba, plugga, sitta bakom nerdragna persienner och hänga på nätet eller vad?

Nä, det är inget bra område, men ska du inte hänga med hjärntrusten nere i centrum är det nog ingen större fara. Det är fortfarande rätt billigt och delar av området är såpass gammalt att det värsta byggfusket är något man slipper.
Jag skulle ju personligen inte bo där med småbarn eller med ungar i grundskoleåldern, eller springa omkring och dumma mig i centrum. Om inte annat kan man ju alltid ta det så länge och leta efter ett bättre område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in