2016-03-23, 15:59
Medlem
klubbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotoVroom123
Hej,

Jag blev lite nyfiken på hur du tänkte finansiera ditt husköp?

Har du pengar sparade eller är det CSN som ska betala räntor o dyl?

har sparat ganska stor eget kapital ca 500 000kr. Gällande räntor och amortering var tanken att detta skall täckas av "min egen" hyra samt hyresgästerna.
Citera
2016-03-23, 16:06
Medlem
klubbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychodrama
lycka till att hitta ett 3 mil hus med alla önskemål du har i Linköping.

Det finns bra hus för det priset, men man får ta bort lite saker. Cyckelavstånd till universitetet, till ex.

Jag har börjat inse detta. Hur är områdena söderut? Syftar främst kring berga?
Citera
2016-03-23, 20:47
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klubbad
har sparat ganska stor eget kapital ca 500 000kr. Gällande räntor och amortering var tanken att detta skall täckas av "min egen" hyra samt hyresgästerna.

Jag tror inte banken kommer vara så sugen på att låna dig pengar...
Citera
2016-03-24, 03:29
Medlem
Valla eller T1 är nog de "finaste" stadsdelarna som har bra läge till universitetet, ligger mellan stan och campus. Gottfridsberg skulle nog funka också.

Lambohov är lite blandat ghetto med en del nybyggen, dock ligger det ganska avsides och på fel sida av universitetet (längre från stan).

Innerstan och Vasastan, inte helt nära universitet men istället centralt och man kan cykla till campus på ungefär 15-20 min.

Ryd och Skäggetorp är de typiska invandrar-ghettona men jag tror inte ens det finns bostadsrätter där så de blir nog inte aktuella för dig i alla fall.
Citera
2016-03-24, 03:30
Bannlyst
Gillar du spänning, liv och fart men samtidigt att bo billigt så välj Ryd eller Skäggetorp.
Citera
2016-03-24, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bootypleaser
Gillar du spänning, liv och fart men samtidigt att bo billigt så välj Ryd eller Skäggetorp.

Vill du bli deprimerad av ditt boende so go right ahead.
Citera
2016-03-25, 16:07
Medlem
per-albins avatar
Citat:
Kommer troligen starta på Linköpings universitet nu till hösten och går i tankarna runt bostadsköp.
Funderar på att köpa ett hus med 3/4 sovrum och sedan hyra ut detta ( främst då till studenter). Problemet ligger i att jag har NOLL koll på vilka områden som är "bra".

Det jag söker är:

- Gång/cykel avstånd till universitetet

- Någorlunda lugnt område dvs. Lite kriminalitet / mångkultur. Vill ha kvar cykeln i cykelstället så att säga

- Stabilt / utvecklings område. Kommer troligtvis läsa 5 år så hoppas ju att investeringen skall kunna växa

Köp summan jag rör mig med är cirka 3 miljoner.

Inputs och andra smarta tips uppskattas
Skulle säga T1 eller innerstan, 15 minuter till campus om du cyklar som en gammal kärring på en dålig pumpad monark.
Citera
2016-03-27, 15:24
Medlem
klubbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Valla eller T1 är nog de "finaste" stadsdelarna som har bra läge till universitetet, ligger mellan stan och campus. Gottfridsberg skulle nog funka också.

Lambohov är lite blandat ghetto med en del nybyggen, dock ligger det ganska avsides och på fel sida av universitetet (längre från stan).

Innerstan och Vasastan, inte helt nära universitet men istället centralt och man kan cykla till campus på ungefär 15-20 min.

Ryd och Skäggetorp är de typiska invandrar-ghettona men jag tror inte ens det finns bostadsrätter där så de blir nog inte aktuella för dig i alla fall.

Valla och T1 som du nämner är det typiska villa områden eller är det blandat med lägenheter och villor?
Citera
2016-03-31, 04:22
Medlem
Citat:
Valla och T1 som du nämner är det typiska villa områden eller är det blandat med lägenheter och villor?
Osäker på om det är några villaområden alls men mestadels lägenheter i alla fall, finns nog lite villor också. Blandat bostadsrätter och hyresrätter, inga miljonprogram.
Citera
2016-04-02, 16:21
Medlem
Varför bo mitt i Linköping Varför inte Vikingsta Malmslätt
Linghem
Du bor på landet men du tar Pendeln tar 5-10 min
Där räcker nog pengarna
Citera
2016-04-02, 21:19
Medlem
Ticklas avatar
Citat:

Vid gamla linköping, mot stan finns den ett villa område (ligger i valla). Fint och bra område.

Finns dock ett men, 3 miljoner räcker inte så långt, varken i valla eller i T1 för en villa.

Sen som någon skrev ovan, Vikingstad, Mantorp eller Linghem är bra förorter. Men som student skulle jag personligen inte viljat bo där, skulle hellre kollat på en bostadsrätt och kunna cykla till festerna/plugget/vännerna. Blir lätt mer isolerat där ute, även om man snabbt är i centrum (en bit till skola från centrum dock).
Senast redigerad av Tickla 2016-04-02 kl. 21:22.
Citera
2016-04-03, 00:34
Medlem
Studenterna bor väl i ryd och skäggetorp, ryd är nära universitetet men både ryd och skäggetorp är Standens rövhål om jag inte mns fel. Satsa på Vasastan! Har dock inte bott där på 20 år men har svårt att se att det har förändrats. Dovk betyder inte ett rövhål att det inte kan vara ett kul ställe för en sudent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in