2007-04-07, 13:05
Medlem
Hej!

Det är så att jag kommer troligen att flytta nu i sommar till Linköping, västra berga. Jag vet inte speciellt mycket om staden och har försökt hitta så mycket jag kan om vilka områden som är "bra" att bo i och vilka som är "dåliga".

Har hört en del negativt om "berga", men vad är "berga"?? Är detta både östra berga och västra berga? Har nämligen hört att östra berga är ett ghetto medan västra berga är ett bra område, samt undrar jag var södra berga ligger som ska vara ett nazist samhälle vad jag hört.

Jag har 3 "områden" i västra Berga att välja mellan, vilket områden är bäst respektive sämst om ni skulle rangordna dom 1-3? Knektgatan, luftvärnsgatan, pionärgatan??

Tack på förhand!!
MVH
Citera
2007-04-07, 13:26
Medlem
Azzes avatar
Arbetsliv och studier??

Jaja. Här är min åsikt!

Det där med västra Berga och östra Berga vet jag inte riktigt vad du menar med, men fel har du i alla fall. Du har skrivit upp de tre sämsta gatorna i Berga, och alla ligger i det du kallar västra Berga!
Värst är Pionjärgatan följt av Luftvärnsgatan och sen Knektgatan. Alla bostäder där ägs av kommunen, vilket ju medför en massa pack! Om jag skulle välja, så skulle jag nog ändå ta Knektgatan!

Nu är det ju Linköping vi pratar om, så några obeboliga områden finns inte här. Det är väl skapligt lungt överallt tycker jag.
Citera
2007-04-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Arbetsliv och studier??

hehe, glömde skriva att jag kommer studera där i höst, därav placerade jag den här och därför ville ja veta mer om stället. E det fel plats så ber jag om ursäkt...

Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Det där med västra Berga och östra Berga vet jag inte riktigt vad du menar med, men fel har du i alla fall. Du har skrivit upp de tre sämsta gatorna i Berga, och alla ligger i det du kallar västra Berga!
Jo det jag menade så finns det ju visst ett område som heter västra berga och ett område som heter östra berga vad jag har förstått? ett väster om Tinnerbäcken(?) och ett område om till öster om Tinnerbäcken. Eller det kanske bara e jag som är ute och cyklar... Men vilket område är det bäst och bo i i berga??
MVH
Citera
2007-04-07, 19:32
Medlem
Kuggarns avatar
A&S till Bostad. /Mod
Citera
2007-04-07, 21:52
Medlem
Varnims avatar
Ska du gå på Hälsouniversitetet eller Campus Valla? Nu vet inte jag hur mycket du gillar att cykla men det är ju en bit till Campus..

Nu har jag inte några erfarenheter från Berga men innan jag flyttade till Ryd hörde jag mycket, mycket dåligt om det. Skulle vara stökigt och så vidare. Med undantag för lite fulla utbytesstudenter tycker jag det är riktigt lugnt här!
Citera
2008-11-21, 12:55
Medlem
zelamers avatar
Flytta till Skäggetorp i Linköping?

Ska snart börja jobba i Linköping och letar därför efter en lägenhet i närheten av mjärdevi. Eftersom att jag är hyffsat desperat (börjar jobba 1/12 och har framförhållning som en förståndshandikappad bäver...!) har jag sneglat lite mot Skäggetorp, eller "Skägget" som infödingarna kallar området.

Skäggetorp verkar vara det enda stället i Linköping som jag kan få lägenhet nu på en gång. Ja, jag har hört att det ska vara ett riktigt överjävligt område, men jag vill verkligen inte pendla. Har pendlat fullt tillräckligt i mitt liv redan.

Exakt hur överjävligt är området? Överlever man där i 4-5 månader tills man har hittat ett bättre alternativ? Eller borde jag satsa på att bosätta mig i Norrköping istället och uthärda pendlingen? Att bo kvar här där jag bor nu är inte ett alternativ. Det skulle innebära ca 22 mil bilpendling varje dag och dessutom till stor del på småvägar genom skogen.
Citera
2008-11-21, 13:08
Medlem
ugglans avatar
Det går säkert att bo där tills bättre dyker upp. En liten varning bara, ångesten infinner sig bara man cyklar genom området.
Citera
2008-11-21, 13:13
Medlem
Jag skulle göra allt för att slippa bo i det där träsket. Fullt med turkar samt fula hus och det MEST wt beboda område jag NÅGONSIN vart i och då har jag också besökt stockholm och göteBorgs värsta förorter. Personligen går jag inte ens igenom. Det är illa riktigt illa
Senast redigerad av Rumppirat 2008-11-21 kl. 13:16.
Citera
2008-11-21, 13:25
Medlem
_ikaros_s avatar
Jag hade personligen väntat än att flytta dit, ja jag hade nog hellre betalat hotel nästan.

Har du kollat i Lambohov? Det är precis brevid Mjärdevi och det borde finnas lägenheter där.
Citera
2008-11-21, 13:57
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Kolla på http://www.student.liu.se/anslagstavlan/bostad_linkoping )om du inte kände till den sen tidigare)

kan dyka upp något första/andrahands.
Citera
2008-11-21, 14:17
Medlem
zelamers avatar
Tack för snabba svar och tips!

Det tidigaste jag kan få tag på lägenhet i andra stadsdelar i närheten av Mjärdevi är 1/12, dvs samma dag som jag börjar jobba. Kanske är värt att pendla 22 mil/dag i någon vecka eller bo på vandrarhem och styra upp inflyttningen under helgen om två veckor istället... Ville bara känna att allt var "klart" tills jag började jobba, men med tanke på vad ni skriver här är kanske någon veckas kaos bättre än några månader i Skäggetorp.

Hade redan blivit varnad men hoppades att det jag har hört skulle vara överdrifter. Låga hyror är ju ack så lockande, men om det är så jävligt som ni säger kanske man borde lägga ut lite mer på sitt boende... *suck*
Citera
2008-11-21, 14:22
Medlem
Som någon tidigare nämnde, finns inget i lambohov?
Annars kan Berga vara ett alternativ...borde finnas nåt där, ligger hyfsat nära också.

Om inte annat så är Ryd bättre än skägget, ligger närmre mjärdevi och är ett litet trevligare område. Bor ganska mycket studenter där, så inte bara turkar.

http://www.graflunds.se/ - brukar ha ganska mycket ledigt
Http://www.stangastaden.se - kommunala bostadsbolaget, brukar dock vara kö. borde dock inte va omöjligt om du vill ha en 2:a el. 3:a

Lycka till!

EDIT. Såg att du kunde få en lägenhet senare, välj det. hellre några veckor med lite stök och omöblerat än flera månader i en riktigt sketen stadsdel. EDIT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in