2014-07-30, 15:31
Medlem
herrgurkas avatar
Gängkriget i Linköping | SVT - Gomorron Sverige

http://www.svtplay.se/klipp/2216025/...et-i-linkoping
Citera
2014-07-30, 15:53
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nennipenni88
Jag bor i Skäggetorp. Bor granne med gängmedlemmar av Bc. Denna händelse har inte med Skäggetorp att göra. Herregud av de 17 anhållna och de två skjutna så var 2 personer från Skäggetorp. 2 av totalt 19. Resterande är hemmahörande i Berga/johannelund tannefors lambohov och Ryd.

Dom vill inte ha skiten på sin egna bakgård och tar det därför hit. Jag pratar ganska ofta med grannen som är en högt uppsatt medlem i Bc. Han är väldigt trevlig. Och jag är inte ett.dugg rädd för honom.

Vi civila.behöver inte oroa oss eller vara rädda för dom. De går inte på civila för det kan komma att skada deras organisation.

Bråket är mellan 3.stora gäng. BC (BLACK COBRA), Berga-gänget och Asir. Bråket.handlar om vem som ska ha den största makten.

Personligen så känner jag ingen rädsla för vare sig mig eller mina barn. Skäggetorp är ett fint område. Vi har fina lägenheter, många lekparker, nära till allt. Synd att såna här saker ska få förstöra ryktet..

Skön eller? Det är väl ingen nyhet att Skäggetorp är Linköpings slaskhink. Så har det varit under hela min livstid och värre har det blivit dom senaste åren. Klart händelsen har med Skäggetorp att göra eftersom det hände i Skäggetorp. Där risken är mycket, mycket, mycket större att något i den här stilen händer jämfört med övriga vettiga områden i Linköping. Resten av ditt inlägg är minst lika skrattretande. Behöver inte "civila" vara oroliga? Varenda person borde vara orolig om "smågangsters" åker på moped och pangar hej vilt på gatan. Kulan kan komma precis var som helst.

Fina lägenheter, många lekparker och nära till allt? Din världsbild är helt verklighetsfrånvänd. Skäggetorp hade kunnat vara ett vettigt område med sin närhet till Rydskogen, Tornby och Bergs slussar men är det inte för fem öre.

Det blir spännande att följa upp det här fallet. För som jag skrivit tidigare så verkade inte I*sa umgås i kriminella kretsar, om man tittar på mina bekanta som umgicks med honom. Men det säger väl egentligen inte så mycket. Man kan umgås med en rad olika personligheter. Finns väl två olika scenarier, han var där i något enklare syfte som chaufför eller springpojke alternativt att det är något personligt som hänt.
Citera
2014-07-30, 16:03
Medlem
Kalle81s avatar
Det blir kanske ett straff pga det här. Men det bästa är om polisen kan föreslå att 40 % av skäggetorp rivs så man skapar ett trevligare område med öppna ytor. Kanske en park. Sen bygga ca 50 villor mitt i. Och en ordentlig polisstation.
Citera
2014-07-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Fina lägenheter, många lekparker och nära till allt? Din världsbild är helt verklighetsfrånvänd. Skäggetorp hade kunnat vara ett vettigt område med sin närhet till Rydskogen, Tornby och Bergs slussar men är det inte för fem öre.
Egentligen finns det två sidor av Skäggetorp, dels hyreshusområdena och dels ett bostadsrättsområde. Det är stor skillnad mellan dessa områden, jag har bott i en bostadsrätt där tills helt nyligen och trivdes bra, det var lugnt och städat, och mycket lite skadegörelse. Hade t o m glömt att låsa cykeln flera gånger och den fick stå kvar. Jag var aldrig rädd att röra mig i "mitt" område, att gå till tvättstugan vid midnatt eller att gå på promenad fast det var sent. Och ja, det är nära till allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men det bästa är om polisen kan föreslå att 40 % av skäggetorp rivs så man skapar ett trevligare område med öppna ytor. Kanske en park.
Det finns reda öppna ytor mitt i Skäggetorp, med fotbollsplaner, skatepark m m.
Citera
2014-07-30, 17:05
Medlem
Snabel-as avatar
Var ju en joggare som blev allvarligt knivskuren för några år sen under ett bråk mellan asir och BC. Vart hände det ? Också i skäggetorp...

Ni som säger att civila inte drabbas tänk om, tänk rätt. Civila drabbas alltid, på ett eller annat sätt.
Citera
2014-07-30, 17:21
Medlem
Som jag ser det är enda sättet att komma till bukt med sånt här nån ny lag som är riktad mot gängbildning/bråk och som ger polisen fullmakt...likt USA:s anti terror act, fast kanske med undantaget att vi inte kan hålla dem häktade för evigt

Men nåt med rejäla tag. Typ som nu. Plocka in allihopa och döm hårt. Annars skyller alla på alla och de går fria inom 1 år hela bunten och så skjuts det igen.
Citera
2014-07-30, 17:30
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Som jag ser det är enda sättet att komma till bukt med sånt här nån ny lag som är riktad mot gängbildning/bråk och som ger polisen fullmakt...likt USA:s anti terror act, fast kanske med undantaget att vi inte kan hålla dem häktade för evigt

Men nåt med rejäla tag. Typ som nu. Plocka in allihopa och döm hårt. Annars skyller alla på alla och de går fria inom 1 år hela bunten och så skjuts det igen.

Det finns inget som heter döm hårt, domstolen kan bara gå på det som går att bevisa. Eftersom det handlar om yrkeskriminella så är man experter på att komma undan och neka till allt, plus bra maffiaadvokater om man hamnar i rättegång. Punktbevakning via polisen verkar vara det som fungerar bäst. Kolla var de är, kolla om de har vapen med sig, låt dem inte tro att kusten är klar.
Citera
2014-07-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det finns inget som heter döm hårt, domstolen kan bara gå på det som går att bevisa. Eftersom det handlar om yrkeskriminella så är man experter på att komma undan och neka till allt, plus bra maffiaadvokater om man hamnar i rättegång. Punktbevakning via polisen verkar vara det som fungerar bäst. Kolla var de är, kolla om de har vapen med sig, låt dem inte tro att kusten är klar.

Japp just därför jag tror det behövs en ny lag som skärper straffen mot just gäng. Men tar väl evigheter genomföra sån förändring och innan alla hunnit säga sitt så har det väl gått 20 år.
Citera
2014-07-30, 20:15
Medlem
clevercashews avatar
"Lägenhet träffades av skott"

http://www.corren.se/nyheter/linkopi...t-7195316.aspx

Slump eller avsiktligt? Någon som har några tankar kring bilden med åklagare & co..
Citera
2014-07-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Väldigt mycket offtopic-snack nu om hur man kommer till bukt med gängkriminalitet och annat ointressant. Den här tråden handlar om det specifika brottet, dess GM, BO, utredning etc.

"Ointressant" tycker jag är fel ordval då detta brott beskrivs som gängrelaterat och att denna typ av brott eskalerar i Sverige. Men okej för att detta fall specifikt - finns det någon info om BO:s gängtillhörighet? För i tidningarna beskrivs det som ett bråk mellan Berga och BC och tidigare i tråden nämndes "Ryd Boyz", hur kommer de in i bilden?
Citera
2014-07-30, 20:41
Medlem
superkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevercashew

Slump eller avsiktligt? Någon som har några tankar kring bilden med åklagare & co..

Garanterat slump. Är ju hus i nästan alla riktningar om man inte skjuter tillräckligt högt.
Citera
2014-07-30, 20:47
Medlem
Mordarostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevercashew

Slump.

Jag ändrar min bild av händelsen i tidigare inlägg. Dom där två "skyttelinjerna" ändrar jag till att dom sköt mot moppen och inte att det var två gäng som sköt mot varandra. Dock står gärningsmännen på respektive "linje" som jag rita upp på kartan, man har hittat hylsor på båda platserna. Det var som sagt kolsvart ute när detta hände så trodde att dessa sköt mot varandra men denna teori börjar blekna.

Moppen åkte på vägen och GM sköt längst riktningen som moppen tog = träffar mot lgh. Allt detta börjar likna en misslyckad drive by av personerna på mopeden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in