2014-02-11, 15:40
Citat:
Ursprungligen postat av iPoo
Kan tipsa om Akelius också , inte jätte fina lägenheter men jag hörde av mig för att kolla om det fanns lägenheter lediga och flyttade in på onsdagen.

Akelius är uppköpta utav Willhem.
Citera
2014-02-11, 17:41
Medlem
Jag ser inte Skäggetorp, Ryd eller Berga ens som ett alternativ för den som har arbete med lön.
Citera
2014-02-14, 11:23
Medlem
Haha ojdå!
Ja kräsen...asså jag vill ju inte bo i ett område där jag känner mig osäker eller inte kan få någon sömn om dagarna, om ni nu menar att det är ett stökigt område.

Jag vet att mitt företag kommer vara i södra delen av Linköping, runt universitetet.
Citera
2015-02-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gradox
Haha ojdå!
Ja kräsen...asså jag vill ju inte bo i ett område där jag känner mig osäker eller inte kan få någon sömn om dagarna, om ni nu menar att det är ett stökigt område.

Jag vet att mitt företag kommer vara i södra delen av Linköping, runt universitetet.

Hur gick det för dig TS? Vilket bolag fick du bostad, hur lång tid tog det och vart ligger bostaden?
Citera
2016-03-17, 15:01
Medlem
klubbads avatar
Linköping - var där ska man bo?

Kommer troligen starta på Linköpings universitet nu till hösten och går i tankarna runt bostadsköp.
Funderar på att köpa ett hus med 3/4 sovrum och sedan hyra ut detta ( främst då till studenter). Problemet ligger i att jag har NOLL koll på vilka områden som är "bra".

Det jag söker är:

- Gång/cykel avstånd till universitetet

- Någorlunda lugnt område dvs. Lite kriminalitet / mångkultur. Vill ha kvar cykeln i cykelstället så att säga

- Stabilt / utvecklings område. Kommer troligtvis läsa 5 år så hoppas ju att investeringen skall kunna växa

Köp summan jag rör mig med är cirka 3 miljoner.

Inputs och andra smarta tips uppskattas
Citera
2016-03-17, 15:43
Medlem
gilbert25s avatar
Skäggetorp ska vara fint har jag hört.
Citera
2016-03-17, 17:14
Medlem
tigerrakets avatar
Ska man som student bo inneboende så krävs det lite saker.

- Bra kök, mer än en kyl och frys.
- Stor och bra tvättmaskin
- Om internet ingår så har man enklare att få intressenter

Tänk på: Inneboende kommer nog inte vilja lägga mer än 3000 kr, om el och vatten ingår.
I Sverige har vi inte fri hyressättning. Utan här gäller skälig hyra. Man får alltså inte ta ut vilka summor som helst.
Enligt BoPoolens undersökning är en skälig hyra i Lund 3000-3500 kr/månad för ett möblerat rum inklusive el och internet.

Tänk också på att skatteverket vill ha en bit av kakan.
Citera
2016-03-17, 20:27
Medlem
klubbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ska man som student bo inneboende så krävs det lite saker.

- Bra kök, mer än en kyl och frys.
- Stor och bra tvättmaskin
- Om internet ingår så har man enklare att få intressenter

Tänk på: Inneboende kommer nog inte vilja lägga mer än 3000 kr, om el och vatten ingår.
I Sverige har vi inte fri hyressättning. Utan här gäller skälig hyra. Man får alltså inte ta ut vilka summor som helst.
Enligt BoPoolens undersökning är en skälig hyra i Lund 3000-3500 kr/månad för ett möblerat rum inklusive el och internet.

Tänk också på att skatteverket vill ha en bit av kakan.

tack för svar

Läst på lite angående "skälig hyra" och kommit fram till 3000/3500kr per hyrestagare kan funka (2 hyresbor + att jag själv kommer bo där) .
Då det gäller ström är jag till viss del kluven då varmvatten faller under denna kategori och kan bli väldigt dyrt under vinter mnd.
Citera
2016-03-17, 20:29
Medlem
klubbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilbert25
Skäggetorp ska vara fint har jag hört.

jaså?.....har fått uppfattningen att situationen är aningen annorlunda
Citera
2016-03-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klubbad
Kommer troligen starta på Linköpings universitet nu till hösten och går i tankarna runt bostadsköp.
Funderar på att köpa ett hus med 3/4 sovrum och sedan hyra ut detta ( främst då till studenter). Problemet ligger i att jag har NOLL koll på vilka områden som är "bra".

Det jag söker är:

- Någorlunda lugnt område dvs. Lite kriminalitet / mångkultur. Vill ha kvar cykeln i cykelstället så att säga

- Stabilt / utvecklings område. Kommer troligtvis läsa 5 år så hoppas ju att investeringen skall kunna växa

Linköping är än så länge lite av en fristad från allt stök som berör andra större Stockholmsstäder. De flesta studenter vill bo nära universitetet men på "rätt" sida, alltså sidan mot stan. Det lär vara rätt dyrt däromkring men plocka upp en hemnet-karta och zooma in bara så kan du välja och vraka lite.
Citera
2016-03-20, 17:14
Medlem
lycka till att hitta ett 3 mil hus med alla önskemål du har i Linköping.

Det finns bra hus för det priset, men man får ta bort lite saker. Cyckelavstånd till universitetet, till ex.
Citera
2016-03-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klubbad

Det jag söker är:

Hej,

Jag blev lite nyfiken på hur du tänkte finansiera ditt husköp?

Har du pengar sparade eller är det CSN som ska betala räntor o dyl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in