2011-01-30, 21:22
Medlem
parkmattans avatar
Har tidigare varit rätt dåligt men inget speciellt, bor rätt mycket invandrare där men tycker att de flesta sköter sig. Enda negativa är att det ligger lite långt bort kanske men har man en cykel eller busskort är det inga problem alls. Skulle inte bo där som barnfamilj men ensam student gör det inget.
Citera
2011-01-30, 21:22
Medlem
Trumpeters avatar
Det finns en del trådar om Skäggetorp redan. Denna bland annat
https://www.flashback.org/t789226

Jag minns Skäggetorp som ett rätt tråkigt område, men långtifrån farligt. Mycket kan dock ha hänt sedan jag flyttade från stan.
Citera
2011-01-30, 21:26
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Det finns en del trådar om Skäggetorp redan. Denna bland annat
https://www.flashback.org/t789226

Jag minns Skäggetorp som ett rätt tråkigt område, men långtifrån farligt. Mycket kan dock ha hänt sedan jag flyttade från stan.

nae verkar inte hände så mycket där längre (står iaf inget i tidningarna om misshandelsfall och personrån etc.), de som förstör för studenterna är ju "ryds-kidsen" som de kallas.
Citera
2011-01-30, 21:27
Medlem
youpendiis avatar
Som Linköpingsbo så är Skäggetorp inte så farligt och som det beskrivs. Det enda negativa är att det är lite långt ifrån universitetet och stan, men det finns goda bussförbindelser.
Citera
2011-01-30, 21:30
Bannlyst
Tack för linken trumpeter, läst tråden och skapade denna för ville ha lite uppdaterad info, då mycket kan hinna förändras på 2 år.
Citera
2011-02-06, 22:56
Medlem
Kallades det inte Dräggetorp, åtminstone förr?
Ryd är ju mer varierat, finns ju både Student-Ryd, Människo-Ryd och Skabb-Ryd...
Citera
2011-02-07, 08:27
Medlem
Panchreas avatar
Skägget är ju ett jävla pissområde. Det bor enbart invandrare, socialfall samt pensionärer där. Man blir väl inte rånbögmördad där varje dag men det finns absolut ingen anledning att bo där istället för typ Ryd, som också är ett ganska pissigt område men det är lite högre klass på socialfallen iallafall.

Men det absolut värsta med Skäggetorp, förutom idioterna som bor där och de fula husen är att det är UPPFÖRSBACKE till universitetet!
Citera
2011-02-08, 01:44
Medlem
Jag har bott i "Skägget" i tre år, studerandes på högskolan. En stor fördel är att det är nära till Skäggetorp Centrum där det finns bra matbutiker, apotek osv. Likaså är det nära till Tornby där det finns köpcentrum, systemet, biltema osv. Skäggetorp som sådant kan väl knappast kallas idylliskt och mysigt, tycker själv att det ser ganska risigt ut. Som tidigare nämnt kryllar det av invandrare och pensionärer. Vad man tycker om dessa låter jag vara upp till var och en, men jag har aldrig råkat ut för något trubbel. Att ta sig till skolan är en baggis om du nu inte har något emot att cykla. Det tar 15 minuter till universitetet, och 10 minuter hem. Se dock till att du skaffar en ordentlig och bra cykel (som du låser ordentligt), så att du inte plågar dig med att cykla på farmors rostiga hoj i tre år eller hur länge du nu ska studera. En sista punkt som kan vara värd att nämna är fördelen med att bo i Ryd är att du bor med alla andra studenter, vilket underlättar gemenskap, "springa över och spela xbox" eller whatever. Blir inte lika spontant om du bor i Skägget, det regnar ute och är 4 grader.

Välkommen.
Citera
2011-03-16, 12:29
Medlem
Jag har bott i Skäggetorp i flera år. Först på Skäggetorpsgatan, där bostadsrätterna ligger. Det är det lugna området, men mest pensionärer, och enstaka studenter och barnfamiljer.

Nu bor jag ganska nära Fogdegatan, och trivs rätt bra. Ju närmare IKEA-området du kommer, desto stökigare blir det. Läser titt som tätt i tidningarna om skottlossningar där. Där jag bor är det dock lugnt som gatan. Så Fogdegatan borde vara ganska okej det med.
Mycket invandrare, men trevliga sådana.

Det är som sagt en bit till universitetet, tar 20 minuter med cykel. Uppförsbacke dit (men nedförsbacke hem!). Jag kommer eventuellt flytta till Ryd senare, har inte direkt nått val eftersom mina barn ska börja skolan där. Men kommer sakna Skägget. Skäggetorp Centrum är bra, här finns Willys och Lidl, och lite andra butiker. Det är nära till IKEA-området. Det kommer jag sakna mest.
Citera
2011-04-13, 22:27
Medlem
Om detta är bra eller dåligt vet jag inte, hur som helst är det ett faktum att det är "mest" invandrare i området. Iallafall känns det så, tex åker man dit och handlar uppe i centrum kan man ibland komma på typ "shit, det är nästan bara invandrare vart jag än tittar". Som sagt, inte nödvändigt nåt "negativt" men väl ett faktum!
Citera
2011-05-27, 17:41
Medlem
TonyBergmans avatar
Jag ska med förmodligen bo i skäggetorp när jag studera..
Det är i graflunds "student" lägenheter, någon som vet hur området är där?
Jag har läst mycket på FB om skäggetorp och vill helst bo långt ifrån det, men som det ser ut nu blir det nog skäggetorp i början iallafall
Citera
2011-05-29, 07:56
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag ska med förmodligen bo i skäggetorp när jag studera..
Det är i graflunds "student" lägenheter, någon som vet hur området är där?
Jag har läst mycket på FB om skäggetorp och vill helst bo långt ifrån det, men som det ser ut nu blir det nog skäggetorp i början iallafall

Graflunds är det absolut sämsta bostadsbolaget. De är fullständigt jävla värdelösa. Om jag var du skulle jag ordna en lägenhet av Stångåstaden i Ryd istället. Finns fan ingen anledning att bo hos Graflunds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in