2008-11-25, 12:15
Medlem
zelamers avatar
Nu ordnade det sig på så sätt att jag inte fick tag på han som har nycklarna och därför inte kunde komma ned och titta på lägenheten. Det var lite för spridda skurar när det gäller vad folk tycker om området för att jag skulle våga ta lägenheten utan att ha sett den först.

Ska däremot ned i eftermiddag å glane på en lägenhet alldeles i närheten av Mjärdevi. Om det inte är något väldans mysko med den så tar jag lägenheten och skriver på kontraktet idag. Det blir lite dyrare, men mycket närmare till jobbet. Kan det vara värt, antar jag...

Har inget emot invandrare förövrigt. En majoritet av mina vänner är invandrare. Det som jag inte tål är människor som inte fattar att respektera sina medmänniskor med allt vad det innebär. Bor gärna i ett lugnt område då jag är en sån som kan bli lite ilsk på skitungar som springer omkring och för liv eller på folk som inte förstår att man inte vill lyssna på deras 14-tumsbasar kl 23 på kvällen.
Citera
2008-11-25, 12:25
Medlem
Varnims avatar
Jag tror du gör rätt i att bosätta dig nära Mjärdevi om du vill cykla till jobbet. Det är en ruskigt lång och jobbig backe från Skäggetorp upp till Ryd som du måste ta dig upp för med cykel varje morgon annars..
Citera
2008-11-25, 12:25
Medlem
Bor i Åbylund vilket ligger relativt nära Skägget. Går till Skägget när jag ska handla på Willis. Visst har man sina fördomar om området. Det är ofta man som fattig student med normala kläder känner sig som en överklasssnobb i köpcentret som är fullt med alkisar och invandrarfamiljer. Det är många socialfall som bor i Ryd, men har aldrig kännt mig otrygg på något sätt när jag vistats i och omkring Skäggetorp.
Citera
2008-11-25, 23:11
Medlem
Oreos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Det är en ruskigt lång och jobbig backe från Skäggetorp upp till Ryd som du måste ta dig upp för med cykel varje morgon annars..

Det är sant den backen upp till ryd är inte att leka med en tidig måndags morgon.

Smidigast för dig är ju en lägenhet i närheten av arbetet,men som sagt Skägget är ju inget ställe att vara rädd för, på vissa låter det ju som om Skägget är en fattig förort i São Paolo.
Det är ju barnsligt att tro att Skägget är helt laglöst, tror ni inte politiker och samhället i största allmänhet hade reagerat ganska starkt?
Citera
2008-11-26, 01:02
Medlem
zelamers avatar
Happ, så blir man linköpingsbo och östgöte igen den 1/12. Då får jag nytta av min vackra (nåja...) östgötska dialekt som jag blev nedsmittad med under mina år i Norrköping. Förhoppningsvis slipper jag bli trackad för den åtminstone, dårå.

Lägenheten var helt ok och området verkade vara lugnt. (Lilla Mjärdevi) Inga skottlossningar, kamphundar, nazistmöten, rasuppror eller våldsamma LHC-supportrar vad jag kunde se. De kanske kryper fram ur sina gömmor senare under kvällen, vad vet jag? Fick dessutom avdrag på hyran på grund av att lägenheten inte har renoverats på länge (såg ändå fräscht ut) så plötsligt blev hyran inte alls mycket högre än i Skägget. Jag är nöjd.

Tack för all input. Kanske vågar jag mig bort till Skägget nån dag på safari för att se vad jag missade.
Citera
2008-11-26, 12:13
Medlem
miklons avatar
Jag vet ingenting om Skäggetorp (eller Linköping), men jag har svårt att tro att det finns något område i någon ort i Sverige där man inte skulle kunna stå ut i några månader.

Nu löste det sig ju på annat sätt i vilket fall, men en del kommentarer här är ju rätt fåniga.
Citera
2008-11-26, 12:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag vet ingenting om Skäggetorp (eller Linköping), men jag har svårt att tro att det finns något område i någon ort i Sverige där man inte skulle kunna stå ut i några månader.

Nu löste det sig ju på annat sätt i vilket fall, men en del kommentarer här är ju rätt fåniga.

Helt rätt. Både jag och min sambo har bott på ställen som säkert skrämmer folk, men vi har överlevt båda två. Jag skulle vilja påstå att risken för misshandel, rån och liknande inte är särskilt mycket högre i ett "dåligt" område. Det som oftast suger är att husen kan vara sunkiga (stort slitage och eftersatt underhåll) och att grannarna kan vara jobbiga (socialfall). Men överlever gör man utan något problem, den typ av slum där man blir nedslagen och mördad så fort man går ut finns över huvud taget inte i Sverige...
Citera
2008-11-27, 16:26
Medlem
Lyssna inte på fördomsfulla människor! Inte världens trevligaste område men det är mycket lugnare än vad folk tror. Ryd är tex ett mycket värre område när det gäller ungdomsgäng om vandalisering. Men Lkpg är ju en akademikerstad med stora klyftor och mycket fördomar. Om "vanligt" folk flyttar ut till skägget är väl ett steg mot ett mindre segregerat samhälle. Jämför inte skägget med stockholm och göteborgs förorter. De ligger inte ens nästan på samma nivå. Dessutom är hyran jävligt billig i skäggetorp och ett perfekt geografiskt läge med tornby (köpcentrum) en kilometer bort. Är uppväxt i skägget och mina föräldrar bor kvar där!
Citera
2008-12-05, 02:38
Medlem
mischief_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leumas
Är uppväxt i skägget och mina föräldrar bor kvar där!

Och det är du stolt över? . Var nära på att eskortera min lillasyster till skäggetorpskolan en gång då de skulle på något skolmöte. Hon gick i 8an.

Till TS. Du behöver inte ens besöka skäggetorp för att uppleva den mustiga multikulturella aromen, stick bara ner till resecentrum och titta efter buss 1!
Citera
2009-03-23, 13:14
Medlem
Zdravkovics avatar
Skäggetorp är inte farligare än något annat område i Linköping! I Linköping lider man som i så många andra städer, av ett enormt storstadskomplex, och det är nästan som att man VILL att Skägget ska vara stadens motsvarighet till Rosengård, Bergsjön eller Rinkeby. Skägget är en piss i havet jämfört med dessa. Visst att det finns ett par höghus med mycket invandrare och ett centrum där ett par alkisar hänger, men så är det väl i alla stadsdelar? Jag har bott i både Lambohov och Skäggetorp, och har inte upplevt dessa stadsdelar som värre än någon annan. Och Ryd? Tillåt mig asgarva. Här bor bara studenter, det finns knappt några andra där längre!

Ska man tala om "problemområden" i Linköping så är stadsdelar som Berga och Ekholmen på god väg att ta över efter Skägget. Men återigen.. en piss i havet..

Om du ändå är kräsen, välj västra sidan av skäggetorp typ Stiglötsgatan, Fogdegatan och Väpnaregatan. Det ligger så långt ifrån centrum du kan komma..
Senast redigerad av Zdravkovic 2009-03-23 kl. 13:17.
Citera
2011-01-30, 21:18
Bannlyst
Skäggetorp i Linköping - Slummen?

Hej! Jag ska flytta till Linköping för att studera, har blivit erbjuden en lägenhet i området Skäggetorp och den ser ut att vara jättefin utifrån bilderna. Nämnde till en släkting som bott där att jag skulle flytta och hon tyckte inte att det var en bra idé, att det inte var trevligt alls där utan "slummigt". Lägenheten ligger bredvid rosendals skolan. Hur skulle ni beskriva området?
Citera
2011-01-30, 21:21
Medlem
Wheeler88s avatar
finns ett bra och ett dåligt har för mig att närmre centrum är det kasst och längre bort är det bättre för där bor alla pensionärer.
det kan vara tvärtom var ett tag sedan man var där dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in