2008-11-21, 14:55
Medlem
hottentots avatar
Kör du bil så tar det inte speciellt lång tid från vikingstad, slaka eller mantorp till mjärdevi troligtvis så går det fortare än från skägget.
Citera
2008-11-21, 15:56
Medlem
zelamers avatar
Tänkte försöka undvika bil, helst. Gillar inte att köra bil speciellt mycket. Vill gärna hamna inom cykelavstånd, vilket är 5km enkelresa i min lilla värld. Annars var det bra förslag.

Åker väl ned och kollar på lägenheten åtminstone, om jag får tag på snubben som har kontraktet nu. Har inte så mycket att förlora på det. Kommer att ha vad ni har sagt i åtanke och tänkte spendera några timmar på att sondera terrängen runt om mitt eventuella boende. Verkar det helt åt helvete koncentrerar jag mig på de andra alternativen istället. Det skulle vara riktigt skönt att få flytten avklarad i slutet av nästa vecka dock.

(Skulle ju även vara lite "gangsta" att kunna säga att man bor i Skäggetorp, eller hur? "Kus emak, facking jiddra inte med mig naknemo! Jag bor i Skägget, bre!" )
Citera
2008-11-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelamer
Ska snart börja jobba i Linköping och letar därför efter en lägenhet i närheten av mjärdevi. Eftersom att jag är hyffsat desperat (börjar jobba 1/12 och har framförhållning som en förståndshandikappad bäver...!) har jag sneglat lite mot Skäggetorp, eller "Skägget" som infödingarna kallar området.

Skäggetorp verkar vara det enda stället i Linköping som jag kan få lägenhet nu på en gång. Ja, jag har hört att det ska vara ett riktigt överjävligt område, men jag vill verkligen inte pendla. Har pendlat fullt tillräckligt i mitt liv redan.

Exakt hur överjävligt är området? Överlever man där i 4-5 månader tills man har hittat ett bättre alternativ? Eller borde jag satsa på att bosätta mig i Norrköping istället och uthärda pendlingen? Att bo kvar här där jag bor nu är inte ett alternativ. Det skulle innebära ca 22 mil bilpendling varje dag och de
ssutom till stor del på småvägar genom skogen.

Nu har jag inte läst hela tråden, men skulle rekomendera Mjölby eller Mantorp.
Från Mjölby är det 3 mil. 15 min med bil och 20 med tåget. En trevlig stad. Är själv uppvuxen där.
Mantorp Ligger på samma sträcka men har bara 2 mil till linköping. Både tåg och E4 går att åka där med. Men till Mjörde vi kan du ju även åka gamla vägen som är en fin väg. Mycket l'ägenheter och bättre pris
Citera
2008-11-21, 19:21
Medlem
Arasalls avatar
Men jösses, så illa är det väl inte? Har iofs inte bott där själv, men är i området ganska ofta, och nog sjutton är det helt vanliga människor som bor där. Skulle femtielva gånger hellre bo där än i radhustristessen i Ljungsbro (förort till Linköping) där det bara osar av främlingsfientlighet och brass i en salig röra.

Dessutom är Skäggetorp ett hyfsat stort område, med både okej och mindre bra lägenheter. Jag tycker definitivt att du ska ta en titt åtminstone - och passa på att knacka på lite i lägenheterna runtikring för att höra om området är kalabalikbetonat eller ej. Dessutom är det väl självklart att du kan bo där en kortare tid, det är ju inte Bagdad heller, även om vissa tycks tro det. Fan så mycket bråkigare på Ågatan inne i stan, där folk blir nerklubbade stup i kvarten.
Citera
2008-11-21, 19:50
Medlem
Trumpeters avatar
Nu var det länge sedan jag bodde i Linköping, men Skäggetorp hade redan då ett rätt dåligt rykte. De gånger jag var där tyckte jag inte det var alls särskilt farligt.

Så har det inte blivit allvarligt mycket sämre på under 2000-talet är det inga problem att bo där. Trivs man inte kan man ju flytta vidare.
Citera
2008-11-21, 19:54
Medlem
Finns väl vissa områden inom skäggetorp som är mindre trevliga men så är det ju överallt...har aldrig stött på problem när jag varit där och inte de jag känner som bor där heller...så du överlever nog några månader ska du se
Citera
2008-11-21, 20:40
Medlem
Arasalls avatar
Oj, glömde att säga att i Ryd har jag däremot bott, och maken till skräniga studenter får man leta efter. De far runt i hela området och vrålar på utvalda kvällar, sådär ungefär onsdag, fredag, lördag och ibland nån gång dessemellan.

Så det är ett ställe jag definitivt skulle välja bort, långt före Skäggetorp - som dessutom har ett bra centrum, även om det blivit lite amputerat sedan Systemet flyttade därifrån, men nu kommer Lidl dit och lite annat smått och gott, så det blir nog bra, ska du se. Plus att det är enkelt att cykla i stort sett vart du vill därifrån.
Citera
2008-11-21, 20:45
Medlem
jokers avatar
Bra med Skägget: Nära stan, nära Tornby(IKEA, etc), hyggligt (ännu) stadsdelscentrum med Willys och Lidl. Har man bil går det mycket smidigt att åka till Mjärdevi. Med cykel tar det kanske 35 minuter till jobbet och 15-20 minuter hem

Dåligt med Skägget: Usla kollektivrafiksförbindelser till Mjärdevi, om du skulle behöva det. Skägget är ett "problemområde".

Skägget har både bra och dåliga områden... Förut brukade man säga att Graflunds-delen var bättre än Stångåstaden-delen. Givetvis är bostaddsrättsdelen bäst.

Ska man jobba i Mjärdevi och kan tänka sig att bo i ett ytterområde så är Lambohov, Ryd eller Jägarvallen att föredra pga det nära avståndet.

Både Lambohov och Ryd dras med samma rykte av problemområde som Skägget, men har inga av Skäggets fördelar vad gäller shopping och närhet till city. Har man barn kan man ha i minnet att skolan i Ryd av många anses var den sämsta i stan.
Citera
2008-11-21, 21:56
Medlem
zelamers avatar
Det lutar faktiskt mer och mer mot Skäggetorp. Dels är det närmare in till centrum (tågstationen framförallt, vilken jag kommer att använda flitigt) därifrån än från Lambohov och dels är det, som ni säger, inte långt alls till affärer om jag skulle få köpespatt nångång. Dessutom är hyran lite lägre där än i och runt om Mjärdevi för lika många kvadratmeter.

Om Ryd är fullt av skräniga studenter går det fetbort prontomundo. Är det något jag inte tålde som student så var det andra skräniga studenter. Slår hellre upp ett tält i rydskogen än bosätter mig mitt bland stökiga fylltrattar som inte behöver gå upp om morgonen om de inte känner för det.

Kollektivtrafik tänker jag försöka undvika att använda. Av vad jag har hört så ska det utan alltför mycket pyssel gå att cykla från Skägget ned till Mjärdevi. Någon mils cykling om dagen gör bara gott.

På vilket sätt är Skäggetorp ett problemområde förresten? Om jag ställer en bil där exempelvis, kommer den då minst ha 75% av hjulen kvar morgonen efter (kan ju alltid köra på reservhjulet om det kniper...), eller kommer den att vara totaldemolerad? Har hört från... hrm... fantasifulla källor att vandalism är ett av de större problemen, men hoppas att det var överdrifter och falsarier.
Citera
2008-11-22, 00:49
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelamer
Det lutar faktiskt mer och mer mot Skäggetorp. Dels är det närmare in till centrum (tågstationen framförallt, vilken jag kommer att använda flitigt) därifrån än från Lambohov och dels är det, som ni säger, inte långt alls till affärer om jag skulle få köpespatt nångång. Dessutom är hyran lite lägre där än i och runt om Mjärdevi för lika många kvadratmeter.

Om Ryd är fullt av skräniga studenter går det fetbort prontomundo. Är det något jag inte tålde som student så var det andra skräniga studenter. Slår hellre upp ett tält i rydskogen än bosätter mig mitt bland stökiga fylltrattar som inte behöver gå upp om morgonen om de inte känner för det.

Kollektivtrafik tänker jag försöka undvika att använda. Av vad jag har hört så ska det utan alltför mycket pyssel gå att cykla från Skägget ned till Mjärdevi. Någon mils cykling om dagen gör bara gott.

På vilket sätt är Skäggetorp ett problemområde förresten? Om jag ställer en bil där exempelvis, kommer den då minst ha 75% av hjulen kvar morgonen efter (kan ju alltid köra på reservhjulet om det kniper...), eller kommer den att vara totaldemolerad? Har hört från... hrm... fantasifulla källor att vandalism är ett av de större problemen, men hoppas att det var överdrifter och falsarier.

Har du en blå-gul lackad BMW med bakrutesdekal från Sverigedemokraterna och en motivlackad muhammedhund på ena sidan så kommer den säkert bli vandaliserad tids nog. Har du en normal bil så kommer den försvinna i mängden. Det är inte South Central LA.
Citera
2008-11-22, 00:54
Medlem
wienerschnitzels avatar
Försök att göra allt som står i din makt för att inte behöva bo i skäggetorp. Värsta slummen du kan tänka dej. Men iof, är du en junkie eller kanske ligist invandrare så passar du nog mer än bra in där.
Citera
2008-11-25, 11:41
Medlem
Oreos avatar
Jag förstår inte hur jävla anti-skägget man kan bli...
Mina föräldrar bor i Skäggetorp och trivs skitbra!

Stiglötsgatan och Sörgårdsgatan - Väldigt lugna områden med 75% svenskar och då är merparten pensionärer och barnfamiljer.

Fogdegatan - Har varit som Stiglöt. och Sörgård. men jag har hört att det flyttat in 7-8 tattar familjer.

Storgården - Bostadsrätter med 95% pensionärer.

Nygård och Rusthållaregården - MYCKET svart men väldigt lugnt ändå. Ok, hänger du en stor Sverige flagga på balkongen och skriker SH. kan du ju räkna med att du får ovänner.

Jag skulle rekommendera Stiglötsgatan eller Sörgård.

Enkelt kan man dela upp Skägget i tre delar:

Graflunds(vita hus) - Lugna områden med mycket svenskar.

Graflunds? (Vita hus med färgglada tak) - Svenskar men lite mer WT- varning.

Stångåstaden (bruna hus) - Mångkulturellt men ändå lungt.

Alla i Linköping verkar tro att folk rånas och blir våldtagna så fort dom sätter sin fot i Skägget. Fan slappa av å ta en valium för helvete. Det är som vilken stadsdel som helst förutom att det finns mer invandrare.
Och alla som kommer från ett annat land är inte mördare, våldtäktsmän eller rånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in