2016-03-17, 18:43
Medlem
Savoys avatar
En äldre artikel från januari, brukar vara bra att gå tillbaka i tiden i sådana här fall.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...nst-state.html

Han har säkert snott den där banderollen på fyllan, men jag ångrar ändå mitt hårda omdöme tidigare. En 21-åring på vodkafylla kan hitta på rätt dumma grejer. Men jag tycker ändå man ska låta bli att åka till världens sjukaste land om man inte kan hålla sig mer disciplinerad.
Citera
2016-03-17, 18:55
Medlem
elliot1990s avatar
Nordkorea är nog inte det första landet jag valt som resmål om syftet är att bli lite full och stjäla en banderoll. Jag kollade på Vice serier om NK. Både Shane Smith och Vice med Harlem Globetrotters. Att den statliga personalen övervakar en så fort man satt sin fot på nordkoreansk mark är rätt uppenbart. För en turist är en begränsad från vad man får filma, vilka ställen som får besökas och vad man fåt titta på och ta foton på.. Jag har svårt att se att 21 åringen inte var införstådd eller påläst. Rätt åt killen. Pyongyang är nog inte den första stad man tänker på om man vill festa till det lite.
Citera
2016-03-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
En äldre artikel från januari, brukar vara bra att gå tillbaka i tiden i sådana här fall.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...nst-state.html

Han har säkert snott den där banderollen på fyllan, men jag ångrar ändå mitt hårda omdöme tidigare. En 21-åring på vodkafylla kan hitta på rätt dumma grejer. Men jag tycker ändå man ska låta bli att åka till världens sjukaste land om man inte kan hålla sig mer disciplinerad.
Instämmer fullständigt. Nordkorea är ett av världens farligaste länder, i avseendet att minsta överträdelse kan resultera i löjligt stränga straff.
Citera
2016-03-17, 19:15
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Jaaaa, vi borde eftersträva nordkoreas fruktansvärda kommunism/diktatur.
Då jublar du också när du sitter och käkar din soppa med luft antar jag?

Givetvis så ska man respektera landet man är i, men du måste förstå att vissa länder är väldigt olikt Sverige.

Tror du att han hade greppat föremålet om han visste att han riskerade 15års straffarbete?
Givetvis naivt, men samtidigt harmlöst.

Lämna gnesta och kom in i matchen kompis
Gör ont att säga, men i det stora hela så håller jag med dig, man tar seden dit man kommer.

Förstår din poäng, och du förstog säkert min.
Citera
2016-03-17, 20:01
Medlem
Är ju upp till svenska ambassaden och Torkel Stiernlöf att hjälpa Otto nu. F.ö. stal han inte banderollen utan tog endast ned drn från väggen. Tippar på att han släpps om ca ett halvår. Att tillfångata amerikaner är mer eller mindre standard i Nordkorea.
Citera
2016-03-17, 20:14
Medlem
NeutronStars avatar
Kan tänka mig att Nordkorea inte tänker släppa honom trots USA:s påtryckningar bara för att trotsa ärkefienden. Ett bra utpressningsmedel också.

Jag känner en belgisk kille som suttit i fängelse i Nordkorea och det var ingen lek. Han hade tillsammans med några kompisar pissat på en husvägg i Pyonguang på fyllan och sen tjafsat med polisen. Han fick sju år för brott mot Nordkoreas folk, terrorism, vandalism, våld mot tjänsteman och missaktning för den store ledaren (Kim Jong il).
De blev så klart mycket bättre behandlade än de nordkoreanska fångarna, men det var rätt hårt ändå. Gruppfys på kaserngården i soluppgången, propagandalektioner där nån skrek i timtals på koreanska i en megafon när de stod uppställda, och så förstås tio timmar straffarbete typ rensa fält från ogräs, fälla träd, gräva diken och sånt. De fick bara kimchisallad, bovetegröt, ris och (en gång i månaden) kokt karp till mat.

Han fick aldrig ringa eller skriva till familjen.

Han blev utsläppt redan efter fyra år trots att Belgien inte begärt honom utlämnad (han hade vägrat göra värnplikt).
Citera
2016-03-17, 20:35
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Nordkorea är på många sätt bättre än sverige. Ingen som gör kaoZ. Inga ungdomar med grå luvjacka som rånar pensionärer.. eller uppträder allmänt hotfullt. Ingen smog.

Sydkorea stöttar Nordkorea med ekonomisk hjälp, dvs. de pumpar in pengar i landet för att det inte ska falla samman. Det sämsta som kan hända är att Nordkorea kollapsar. Vad sker då ? Jo knubbisen Kim Jong Un (eller vad han heter) kommer att ersättas av kriminella ligor och maffiasyndikat. Stora flyktingströmmar av nordkoreaner skulle söka sig till Sydkorea.

Titta på sammanbrotten i Irak och Syrien. Starka ledare som Saddam Hussein och Assad höll ihop staterna, men nu har rövarna i IS tagit över med stora flyktingströmmar som följd vilket drabbar oss i Sverige.
Citera
2016-03-17, 20:39
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taizel
Hur ser nordkoreanska fängelser ut? Har läst runt lite om personer som besökt landet som inte ens har varit tillåtna att prata med lokalbefolkningen.

Nordkoreanska fängelser=Auschwitz. Dvs tortyr, mänskliga experiment, gasningar och dagliga offentliga avrättningar.

Kanske får Otto sitta på ett finare fängelse avsett för utlänningar.
Citera
2016-03-17, 20:45
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
"I WOULD SHOW A WESTERN VICTORY OVER THE DPR"
:lol
Detta budskap är givetvis främst avsett för den nordkoreanska befolkningen. Enligt deras historiebeskrivning krossade Nordkorea fullständigt USA i kriget och drog sig endast tillbaka till DMZ av ren välvilja. Därför vill de förmedla budskapet att Nordkorea är så hopplöst överlägset sina fiender att den största seger västmakterna kan hoppas på är att stjäla en banderoll.

Men vad vet jag, det kanske var en mycket speciell banderoll det där. Nordkoreas Heliga Banderoll eller nåt.
Citat:
Ursprungligen postat av volvosladd
Är ju upp till svenska ambassaden och Torkel Stiernlöf att hjälpa Otto nu. F.ö. stal han inte banderollen utan tog endast ned drn från väggen. Tippar på att han släpps om ca ett halvår. Att tillfångata amerikaner är mer eller mindre standard i Nordkorea.
Jaha så bara för att stölden misslyckas så är det alltså inget brott? Med den logiken borde ju polisen låta bankrånare promenera iväg ifall de är snabbt framme, så länge bankrånaren lämnar tillbaka bytet givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Nordkoreanska fängelser=Auschwitz. Dvs tortyr, mänskliga experiment, gasningar och dagliga offentliga avrättningar.
I fantasins värld möjligen. Vet inte vilka mänskliga experiment du föreställer dig att Nordkorea utför. Försöker de skapa genmodifierade supermänniskor som är perfekta avbilder av den store ledaren möjligen?
Senast redigerad av Hegernataren 2016-03-17 kl. 20:47.
Citera
2016-03-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Detta budskap är givetvis främst avsett för den nordkoreanska befolkningen. Enligt deras historiebeskrivning krossade Nordkorea fullständigt USA i kriget och drog sig endast tillbaka till DMZ av ren välvilja. Därför vill de förmedla budskapet att Nordkorea är så hopplöst överlägset sina fiender att den största seger västmakterna kan hoppas på är att stjäla en banderoll.

Men vad vet jag, det kanske var en mycket speciell banderoll det där. Nordkoreas Heliga Banderoll eller nåt.

Jaha så bara för att stölden misslyckas så är det alltså inget brott? Med den logiken borde ju polisen låta bankrånare promenera iväg ifall de är snabbt framme, så länge bankrånaren lämnar tillbaka bytet givetvis.

I fantasins värld möjligen. Vet inte vilka mänskliga experiment du föreställer dig att Nordkorea utför. Försöker de skapa genmodifierade supermänniskor som är perfekta avbilder av den store ledaren möjligen?
Det förekommer experiment på människor i Nordkorea.
Citera
2016-03-17, 21:19
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hueizahuatl
Det förekommer experiment på människor i Nordkorea.
Väldigt fantasifulla skildringar, men dessa rykten bekräftar inte på något vis att sådana experiment förekommer. Alla dessa experiment framstår dessutom som onödiga, vilket ytterligare sänker sannolikheten. Det finns liksom inget behov av att testa på 50 personer ifall man dör om man äter förgiftad mat. En kirurg lär sig heller inte mycket av att operera på friska människor. Att de övar sig på fångar utan bedövning är väl inte helt otänkbart, men då är det garanterat fångar som är i behov av kirurgi.
Citera
2016-03-17, 22:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Väldigt fantasifulla skildringar, men dessa rykten bekräftar inte på något vis att sådana experiment förekommer. Alla dessa experiment framstår dessutom som onödiga, vilket ytterligare sänker sannolikheten. Det finns liksom inget behov av att testa på 50 personer ifall man dör om man äter förgiftad mat. En kirurg lär sig heller inte mycket av att operera på friska människor. Att de övar sig på fångar utan bedövning är väl inte helt otänkbart, men då är det garanterat fångar som är i behov av kirurgi.
Om du tvivlar på vittnesuppgifter om hur förhållandena är i nordkoreanska fångläger så får du väl ta och visa hur det verkligen är istället för att bara säga nej nej nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in