2016-03-17, 15:22
Medlem
kyzyls avatar
Killen kommer att vara ute om något år.
Han kommer säkert skriva en bok om händelsen och tjäna lite stålar på det också.

Undrar om alla ni som gnäller om att det är moraliskt fel att åka till Nordkorea också gnäller på folk som åker till Thailand, Kuba, Kina eller Egypten på semester?
Citera
2016-03-17, 15:32
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyzyl
Undrar om alla ni som gnäller om att det är moraliskt fel att åka till Nordkorea också gnäller på folk som åker till Thailand, Kuba, Kina eller Egypten på semester?

I inget av dessa länder är du statens gäst, eller värre, statens redskap. I alla länder du nämner kan du spendera den övervägande delen av din semesterkassa utan att staten får någon del av den förutom visumkostnaden. I Nordkorea går varenda öre oavkortat till regimen.
Citera
2016-03-17, 15:38
Medlem
kyzyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
I inget av dessa länder är du statens gäst, eller värre, statens redskap. I alla länder du nämner kan du spendera den övervägande delen av din semesterkassa utan att staten får någon del av den förutom visumkostnaden. I Nordkorea går varenda öre oavkortat till regimen.
Fast om regimen inte får in några pengar så leder det bara till mer svält och misär hos befolkningen. hur det en blir så är folket förlorarna.
Citera
2016-03-17, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

holler ej med alla pengar i som spenderas i egypten stannar där man kan inte göra av med 20 lax i egypten o sen komma hem o säga oj kan ja få tillbaka mina pengar
Citera
2016-03-17, 16:05
Medlem
Gosifs avatar
Spännande för den gråtande studenten när han är nere i stengruvan. Lär inte bli benådad och skickas hem då det är sjuhelvetes mycket sanktioner mot NK just nu.
Citera
2016-03-17, 16:45
Medlem
På tanke på att en amerikansk turist råkade ut för ett rejält straff för endast glömt sin bibel på en bänk i Nordkorea så kanske man kan ifrågasätta hur smart det var för honom att stjäla banderollen eller ens besöka NK som amerikansk medborgare från första början!
Citera
2016-03-17, 17:11
Medlem
bernad_laws avatar
Jag vet inte vad jag ska tro, men jag är ganska säker på att han inte fått i uppdrag av amerikanska staten att stjäla en löjlig banderoll. Om det sedan är ett fyllemisstag av episka proportioner eller helt enkelt bara ett rent påhitt av de psyksjuka koreanerna går inte att veta just nu.
Citera
2016-03-17, 17:13
Medlem
A.Ericssons avatar
Ingen som lyft idén om att det kanske inte hänt, utan att han blivit anklagad utan grunder av N.K. Hur ska han kunna motbevisa det? Jag säger inte att så är fallet, men det är intressant att folk bara skriver "Han är ju korkad.."

"The aim of this crime was to harm the worth ethic and motivation of the korean people" Den som tror att hans tal inte är rakt av scriptat - för att inte säga genomövat 99 ggr - är helt efterbliven.

"I WOULD SHOW A WESTERN VICTORY OVER THE DPR"

Antagligen blir han hämtad om ett par månader, och USA får betala ett par miljoner usd för att undvika en fullständig diplomatisk kris.
Citera
2016-03-17, 17:58
Medlem
Nån som vet vad man får pyssla med vad gäller straffarbete i Nordkorea? Gräva diken? Är säkert rejält tufft. Även "vanliga" medborgare lever tydligen på svältgränsen. Det lär dröja innan han får sätta tänderna i en rejäl Big Mac.

Gillar för övrigt namnet Warmbier! Det lär inte bli många kalla öl för snubben på ett tag...
Citera
2016-03-17, 18:21
Medlem
Busstations avatar
En liten fundering bara. Det här med att amerikanska staten skulle genomfört en operation för att stjäla en Nordkoreansk banderoll som Koreanerna själva hävdar, vad är egentligen syftet med det? Är det någon som faktiskt tror att världens största supermakt skulle lägga tid och resurser för att stjäla en liten koreansk banderoll? Kommer någon utanför Korea tro på detta påstående? Kommer någon i Korea ens tro på detta? Ur ett rent propagandasyfte, vore det inte bättre att ha en något rimligare historia än något som blir så löjligt och otroligt att det inte finns en minsta uns trovärdighet i det? Om syftet enbart är för det egna redan hjärntvättade folket, varför ens göra sig till åtlöje och visa detta för resten av världen?
Citera
2016-03-17, 18:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Han har ju redan i ett propagandaevent erkänt att han gjorde detta på uppdrag av den amerikanska administrationen i syfte förnedra Nordkorea. Därav det milda straffet 15 års uppfriskande kroppsarbete.
Var stod det? Jag har bara sett att han sa att någon kompis till hans morsa som var med i någon kyrka hade lovat honom en gammal bil om han tog med sig en trofé hem.
Citera
2016-03-17, 18:43
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var stod det? Jag har bara sett att han sa att någon kompis till hans morsa som var med i någon kyrka hade lovat honom en gammal bil om han tog med sig en trofé hem.
Han "erkände" det i en film jag såg tidigare idag på youtube. Såg ut som han satt i en domstol när han gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in