2016-03-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag avskyr nordkoreanska regimen, men den här killen sitter på rätt plats som jag ser det:

--Han åker till Nordkorea, vilket är samma sak som att aktivt stödja regimen, då det till skillnad från andra resmål inte går att se landet utan att just stödja regimen ekonomiskt till 100 %.

--Han är sagolikt korkad, då alla som varit där vittnar om att inga övertramp tolereras. Dessutom osympatisk, då det naturligtvis var tänkt som ett sätt att få häftig uppmärksamhet och egotrippa genom att visa upp snodd pryl från diktaturen (wooah, jag var i Nordkorea å bara snodde den här lixom, ah-haha!)

--Han förstör för framtida besökare som vill försöka bygga upp förtroende till guiderna och få en inblick i det nordkoreanska livet bortom propagandabilden, något som var väldigt svårt redan tidigare.

Nu kan man väl tänka sig att nordkoreanerna inte vill ha honom där utan släppa honom i utbyte mot något annat. De är oerhört desperata nu efter de hårda sanktionerna som även Kina och Ryssland är med på.

Bara för att Nordkorea går ut och säger att något var på ett visst sätt behöver det inte stämma.
Citera
2016-03-17, 14:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag avskyr nordkoreanska regimen, men den här killen sitter på rätt plats som jag ser det:

--Han åker till Nordkorea, vilket är samma sak som att aktivt stödja regimen, då det till skillnad från andra resmål inte går att se landet utan att just stödja regimen ekonomiskt till 100 %.

[...]

--Han förstör för framtida besökare som vill försöka bygga upp förtroende till guiderna och få en inblick i det nordkoreanska livet bortom propagandabilden, något som var väldigt svårt redan tidigare.

[...]

Hur ska du ha det? Dels ska man inte åka till NK pga man aktivt stödjer regimen.

Dela pajar han för de som vill resa dit för att få en inblick. Stödjer inte dessa regimen då?
Citera
2016-03-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grns
Bara för att Nordkorea går ut och säger att något var på ett visst sätt behöver det inte stämma.

Exakt, detta kan ha varit något helt annat än att just ha tagit en "flagga". Han kanske var ute och gick med sin guide för att bli tagen, åka till ett fångläger och bli bestraffad och redo psykiskt inför denna intervju som vi nyss fick bevittna. Han är en spelpjäs i ett politiskt spel som är mycket större än deras flagga förstår ni väl? handlar förmodligen om USAs starkare sanktioner mot Kim bebisen. Han behöver inte ha gjort någonting dvs, spekulera på men tro inte att det han läser upp, ang CIA och kyrkan och allt annat, inkl det brott som han står åtalad för är sanna för det.
Senast redigerad av Dicevy 2016-03-17 kl. 15:21.
Citera
2016-03-17, 14:45
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Värde då eller i strafftid för skändning? För varken eller torde du veta ngt om. Kulturhistorikt viktighet visst men inget annat går ju någonsin få reda på innan tex du åkt ned o provat med en privat flagga till kim

Vad yrar du om? Jag har verkligen inte en aning om vad du försöker säga med den där smörjan till meningsuppbyggnad.

Citat:

Jag tror Savoy har rätt. Vad är alternativet? Att Nordkorea arresterar en helt oskyldig Amerikan bara för att, även fast han är helt oskyldig? Jag tror inte ens Nordkorea är så korkade, och det skulle definitivt döda den lilla turistnäringen de har om de skulle börja arrestera oskyldiga turister.
Citera
2016-03-17, 14:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Man har i så fall uppenbarligen riggat en rättegång mot slumpmässig person i en av de få mottagliga målgrupper man har i västerlandet, nämligen det fåtal turister som besöker just Nordkorea? Nej, inget jag tror på.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur ska du ha det? Dels ska man inte åka till NK pga man aktivt stödjer regimen.

Dela pajar han för de som vill resa dit för att få en inblick. Stödjer inte dessa regimen då?

Nej man ska inte åka till Nordkorea för att man då aktivt stödjer regimen.

En del turister som ändå åker dit gör ambitiösa försök att i alla fall glänta lite på dörren genom att försöka bli vän med guiderna, all cred till det fåtalet även om de vad jag vet aldrig riktigt når genom fernissan helt. Man måste inte förstöra för dessa försök även om det bästa vore att stanna hemma. Jag ser inte motsägelsen?
Citera
2016-03-17, 14:48
Medlem
Men herregud Flashback, det är väl tydligt att hela brottet bara är påhittat. Lyssna bara på "erkännelsen".

"I never, never should have allowed myself to be lured by the United States administration to commit a crime in this country," he said tearfully as he begged for forgiveness.

"I wish that the United States administration never manipulate people like myself in the future to commit crimes against foreign countries. I entirely beg you, the people and government of the DPRK, for your forgiveness. Please! I made the worst mistake of my life!"

Tror ni att USA faktiskt anlitade studenten att stjäla en banderoll också? Allt är påhittat och förmodligen had de en pistol riktad mot huvudet när han skulle erkänna.

Dum är han för att ha åkt till Nordkorea, men något riktigt brott tror jag knappast han begått.
Citera
2016-03-17, 14:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Men herregud Flashback, det är väl tydligt att hela brottet bara är påhittat. Lyssna bara på "erkännelsen".

Det är väl inte tydligt att brottet är påhittat bara för att Nordkorea väljer att vrida anklagelsen mot amerikanska staten istället för mot killen personligen? Tvärtom, skulle jag vilja påstå. Det är ett busstreck man har valt att utnyttja, men att bara plocka in vilken turist som helst som inte gjort något vore extremt korkat och skulle motarbeta Nordkoreas syften och turism och därmed motarbeta det fåtal intäkter och den lilla reklam regimen får.
Citera
2016-03-17, 14:56
Medlem
Busstations avatar
Citat:

"I never, never should have allowed myself to be lured by the United States administration to commit a crime in this country," he said tearfully as he begged for forgiveness.

"I wish that the United States administration never manipulate people like myself in the future to commit crimes against foreign countries. I entirely beg you, the people and government of the DPRK, for your forgiveness. Please! I made the worst mistake of my life!"

Tror ni att USA faktiskt anlitade studenten att stjäla en banderoll också? Allt är påhittat och förmodligen had de en pistol riktad mot huvudet när han skulle erkänna.

Dum är han för att ha åkt till Nordkorea, men något riktigt brott tror jag knappast han begått.

Givetvis har den Nordkoreanska staten sagt till honom vad han ska säga, och givetvis har inte den Amerikanska staten något med det att göra. Troligtvis ser Nordkorea detta som en propagandatriumf och vill mjölka incidenten så mycket det går. Det betyder dock inte att själva brottet inte begåtts, vilket jag tror det har även fast stora delar av det här "erkännandet" är fabricerat.
Citera
2016-03-17, 14:57
Bannlyst
Idioti är bara förnamnet.

I Nordkorea så måste du följa dina guider till punkt och pricka. Det finns ett skäl till detta. Nordkoreaner är ökänt paranoida och sätter du bara foten på fel plats så riskerar du att bli ihjälskjuten. Det har hänt många gånger genom historien.
Citera
2016-03-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Givetvis har den Nordkoreanska staten sagt till honom vad han ska säga, och givetvis har inte den Amerikanska staten något med det att göra. Troligtvis ser Nordkorea detta som en propagandatriumf och vill mjölka incidenten så mycket det går. Det betyder dock inte att själva brottet inte begåtts, vilket jag tror det har även fast stora delar av det här "erkännandet" är fabricerat.

Nja, kanske, men alltså, att han skulle ha försökt ta ner en banderoll med ett parti-slogan från hotellväggen känns väldigt osannolikt, tror inte man som turist ens har tillräckligt med alkohol för att bli så full.

Fast chansen finns ju att han helt enkelt är en tvättäkta idiot.
Citera
2016-03-17, 15:09
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Nja, kanske, men alltså, att han skulle ha försökt ta ner en banderoll med ett parti-slogan från hotellväggen känns väldigt osannolikt, tror inte man som turist ens har tillräckligt med alkohol för att bli så full.

Fast chansen finns ju att han helt enkelt är en tvättäkta idiot.

Försök till medsmuggling av "souvenirer", om än betydligt mindre i storlek än en stor banderoll, och diverse andra mindre försök till övertramp framför allt vad gäller var man får fotografera, har nog skrivits om i nästan varenda reserapport jag läst om landet. Jag förstår lockelsen, men man måste ju försöka förstå hur totalt utelämnad man är om något går fel.
Citera
2016-03-17, 15:21
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Inte bästa stället att fyllestjäla på.. Man kan ju spontant tycka det borde gå att snacka sig ur en sådan situation genom att förklara att man tog banderollen för att minnas den store ledaren och det underbara landet man fått förmånen att besöka. Eller annat löfte om att medverka i något propagandasyfte, men det funkar ju inte så enkelt. Man undrar ju hur en sådan tomte kunde få inresetillstånd från första början.

Han har ju redan i ett propagandaevent erkänt att han gjorde detta på uppdrag av den amerikanska administrationen i syfte förnedra Nordkorea. Därav det milda straffet 15 års uppfriskande kroppsarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in