2016-03-14, 22:34
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det stora felet är ju att man verkar behandla alla flyktingar som stackars offer som inte kan göra ett skit utan bara ska vallas in i barackerna och sen få sitta där och tycka synd om sig själva.

Många av dem kommer med kapital och har erfarenhet av att driva företag, varför uppmuntras de inte och stöttas att omedelbart komma igång med nya verksamheter här istället för att sitta på förläggningarna och käka bidrag?

För att de inte fått sin asylansökan godkänd än?
Citera
2016-03-14, 22:39
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
För att de inte fått sin asylansökan godkänd än?

Vilket ju kommer ta ett par år eller nått. Uppenbarligen skitkorkat system. De borde få någon form av tillstånd för att starta upp verksamheter och då borde man också bedöma om folk har eget kapital eller andra tillgångar innan de får leva på skattepengar (precis som svenskar som söker socialbidrag)
Citera
2016-03-14, 22:44
Bannlyst
Citat:
Det stora felet är ju att man verkar behandla alla flyktingar som stackars offer som inte kan göra ett skit utan bara ska vallas in i barackerna och sen få sitta där och tycka synd om sig själva.

Många av dem kommer med kapital och har erfarenhet av att driva företag, varför uppmuntras de inte och stöttas att omedelbart komma igång med nya verksamheter här istället för att sitta på förläggningarna och käka bidrag?

Ja det vore förstås bättre, men du överskattar nog humankapitalet hos den typ av invandring vi har sett de senaste åren. De är tyvärr inte anpassade till den typ av kunskapsintensiva ekonomi vi har i Sverige. De flesta av de nya verksamheterna kommer bestå av pizzerior, knappast något vi behöver mer av eller något som boostar vår ekonomi. Så det spelar ingen roll om man släpper lös dom, då de bara kommer återskapa den simpla bytesekonomin som finns i deras hemländer.
Citera
2016-03-14, 23:01
Bannlyst
Citat:

Lite mer komplicerat att driva företag i Sverige än att skjuta grannen och ta hans getter.
Citera
2016-03-14, 23:08
Medlem
Fizzlors avatar
Det är rätt lustigt egentligen. Människan har max 100-200 år kvar av "misär" innan teknologin blir så utvecklad att vi kan utrota alla sjukdomar, mätta alla på hela jorden med säkra och överlägsna GMO-grödor (vilket vi redan kan), massproducera kött i lab utan att djur skadas, fixa en basinkomst åt alla, utforska och även bebygga delar av solsystemet.

Nick Boström skriver i sin bok Superintelligence följande om den Artificeilla Intelligens som kommer uppfinnas inom relativt kort tid:
Citat:
Superintelligence would be the last invention biological man would ever need to make, since, by definition, it would be much better at inenting than we are. All sorts of theoretically possible technologies could be developed quickly by superintelligence—advanced molecular manufacturing,medical nanotechnology,human enhancement technologies, uploading, weapons of all kinds, life like virtual realities, self‐replicating space‐colonizing robotic probes, and more. It would also be super‐effective at creating plans and strategies, working out philosophical problems, persuading and manipulating, and much else beside.

Människan har allt detta inom räckhåll och vad gör vi? Slösar miljarder efter miljarder på att importera massa skräpfolk som bara kommer tära och förstöra. Hade vi skitit i dessa och istället lagt pengarna på forskning och teknologi så hade vi mycket väl kunnat rädda många miljoner på kort tid.

Nej, låt oss pissa bort allt. Låt oss gå tillbaks 1500 år i tiden istället för att sikta mot stjärnorna.
Citera
2016-03-14, 23:10
Medlem
AmaiLius avatar
Själv funderar jag på en exit strategi från det svenska skattesystemet och hur jag ska kunna blåsa välfärdssystemet maximalt innan det kollapsar, vidareutbildar mig i en bransch där det är lättare att jobba svart och skaffar privat sjukförsäkring. Tack för den möjligheten era jävla idioter.
Citera
2016-03-14, 23:11
Bannlyst
Martin borde givetvis sättas på en exilbåt tillsammans med halva Rosenbad, Mellin, Helin och Lindberg et. al. med destination Madagaskar. Lycka till!
Citera
2016-03-14, 23:18
Medlem
Borkasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Det är rätt lustigt egentligen. Människan har max 100-200 år kvar av "misär" innan teknologin blir så utvecklad att vi kan utrota alla sjukdomar, mätta alla på hela jorden med säkra och överlägsna GMO-grödor (vilket vi redan kan), massproducera kött i lab utan att djur skadas, fixa en basinkomst åt alla, utforska och även bebygga delar av solsystemet.

Nick Boström skriver i sin bok Superintelligence följande om den Artificeilla Intelligens som kommer uppfinnas inom relativt kort tid:

Människan har allt detta inom räckhåll och vad gör vi? Slösar miljarder efter miljarder på att importera massa skräpfolk som bara kommer tära och förstöra. Hade vi skitit i dessa och istället lagt pengarna på forskning och teknologi så hade vi mycket väl kunnat rädda många miljoner på kort tid.

Nej, låt oss pissa bort allt. Låt oss gå tillbaks 1500 år i tiden istället för att sikta mot stjärnorna.

Så enkelt bevisar du för mig att du har en IQ över 120. Jag gissar på 126. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Aagård är för övrigt inget att bry sig om. Ingen som tar honom seriöst så hans ord är harmlösa.
Senast redigerad av Borkason 2016-03-14 kl. 23:20.
Citera
2016-03-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
I en debatartikel i ab skriver Martin Aagård bla.

Jag vet om jag skulle vilja säga att jag delar analysen men intressant ändå.
Den stora skillnaden som jag ser det är att Sverige är det mest attraktiva landet pga de bidrag och hjälp som delas ut inte pga att det skulle vara ett drömland att göra karriär i eller starta upp företag i.
Sverige är väl knappast ett land dit särdeles många driftiga/välutbildade (icke flyktingar) söker sig pga framtidsutsikterna, eller?

Vilken jävla idiot den där Martin Aagård. Folk söker sig hit för att det är lätt att komma in, lätt att lura myndigheterna och lätt att lyfta stora bidrag. Dra in bidragen och de sticker lika fort som de kom.
Citera
2016-03-14, 23:33
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borkason
Så enkelt bevisar du för mig att du har en IQ över 120. Jag gissar på 126. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Aagård är för övrigt inget att bry sig om. Ingen som tar honom seriöst så hans ord är harmlösa.

Är en bit över medel

Det är jävligt frustrerande att se alla svagbegåvade människor som Aagård resonera. Man tänker kortsiktigt och verkar utgå ifrån att Sverige idag är samma som Sverige på 1950-talet där det bara var att ställa sig vid ett produktionsband och arbeta tills pension.

Inom snar framtid kommer teknologin att slakta miljoner jobb världen över, främst då arbeten där man sitter framför en dator. Enkla produktionsjobb är redan outsourcade eller kraftigt automatiserade så där finns det inget att hämta.

Lös teknologin först så kommer alla andra problem lösa sig självt.
Människor svälter? Teknologin fixar.
Människor har ingen tillgång till vatten? Teknologin fixar.
Människor dör av malaria, Zika, ebola och annat? Teknologin fixar.

Att plocka in hundratusentals människor hit gör inget annat än avleder fokus från viktigare saker, som utbildningen av våra unga, satsandet på innovation och framtidsprojekt. Vi är så jävla nära nu, och ändå så kan dessa idioter inte se det.
Citera
2016-03-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor

Nick Boström kan skriva vad han vill men det där är rena fantasierna. AI är ett makalöst svårt problem, till och med för enkla uppgifter.
Ända sedan 60-talet har man trott att det där med AI nog ska vara löst snart, då kommer vi att ha robotar i hemmet som gör allt jobb åt oss. Det är fortfarande långt borta.
Citera
2016-03-14, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abengoa
Nick Boström kan skriva vad han vill men det där är rena fantasierna. AI är ett makalöst svårt problem, till och med för enkla uppgifter.
Ända sedan 60-talet har man trott att det där med AI nog ska vara löst snart, då kommer vi att ha robotar i hemmet som gör allt jobb åt oss. Det är fortfarande långt borta.

Han skrev 100-200 år, inte imorgon. Med tanke på takten som teknologin utvecklas, så är det inte speciellt otänkbart, snarare rimligt. Och det handlar inte om att replikera det mänskliga psyket, utan om att låta teknologi lösa extremt komplicerade problem, som i sin tur leder till stora förbättringar för människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in