Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Google Deepmind har skapat en AI som bemästrat det 3000 år gamla asiatiska spelet GO. Man har tidigare ansett att GO är omöjligt för en dator att klara av då det kräver en närmast oändlig mängd beräkningar för att kunna härleda vilka drag som är bra/dåliga som man kan i schack. Många har ansett att spelet kräver förståelse och intuition på en nivå som bara människor behärskar.
Googles Deepmind har nu slagit en av världens bästa GO spelare Lee Sedol med 3-1 (sista matchen streamas på Youtube inatt).
Det intressanta med detta är att Deepmind inte är ett program som specifikt är designat för att spela just GO, utan ett neuro-nätverk i olika nivåer som man låtit spela många miljoner matcher mot sig själv. Flera av dragen som Deepmind gjort under matcherna har beskrivits av proffs som "omöjliga".
Deepmind gick från att vara low-amateur för mindre än ett år sedan till att slå världsmästaren i bäst av fem.
En dator som bemästrat GO kom 86 år före experterna trodde, vilket är väldigt talande för hur fort utvecklingen rör sig just nu. Eftersom datorers beräkningskapacitet ökar exponentiellt så kommer vi definitivt få se sjukare och sjukare grejer bara de närmsta 10 åren. Tänk då hur det ser ut om 50.
Företag som IBM, Facebook, Google, Microsoft etc satsar miljarder på denna teknologi och den finns redan i mindre skala, men i mer anpassade syften som face recognition.
Sverige? Vi satsar pengarna på kebabtekniker och 45-åriga flyktingbarn istället.
Fortfarande handlar det bara om att lösa en specifik, noga definierad uppgift. Det är bara en fråga om mekanisk sökning i ett träd av möjliga drag. Det är fortfarande ohyggligt långt ifrån en generell intelligens som kan lära sig nya uppgifter och i förlängningen förbättra sig själv, vilket var Boströms utgångspunkt.
Jag vet vad neurala nätverk är, det är en mycket intressant teknik. Jag har själv skrivit ett program som lär sig självt spela othello med hjälp av den tekniken. Jag skrev det dock på en Amiga 1200, så det gick inte precis snabbt. Go-programmet handlar mer om att datorkraften har ökat rejält snarare än att algorithmerna blivit särskilt mycket bättre.
Om dragen som Deep mind gör är "omöjliga" så fuskar den ju, inte precis något gott betyg.