Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Alla mnniskor verkar vara verens om att vra hjrnor sger oss att vi har ett medvetande som r exklusivt fr biologiska varelser. I en annan trd argumenterade jag fr att vra egna hjrnors utsaga inte kan anvndas som bevis fr att s verkligen r fallet:
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
Sjlv tror jag att alla levande varelser har ett sjlvmedvetande. Sjlvmedvetande fordrar inte intelligens, sprk eller receptorer, sinnen. Sjlvmedvetande r en knsla, inte en logisk slutsats (allts den typ av syllogismer som man kan programmera in i en maskin). (Mer om det lngre ner.)
Citat:
Personligen r jag helt vertygad om att vra hjrnor styrs av algoritmer. Vi kan dela in algoritmer i sdana vi frstr och sdana vi inte frstr. De vi frstr brukar framst som banalt enkla nr vi lrt oss hur de fungerar, medan de vi inte frstr brukar framst som nyckfulla och magiska tills dess att vi lrt oss att frst dem. Nu r det tyvrr s att de flesta algoritmer r omjliga frst utan en beskrivning, enbart genom att studera in och utdata kan vi inte baklnges rkna ut hur algoritmerna fungerar. Man kan ta en enkel slumptalsgenerator som exempel. En bra sdan bestr av hyggligt enkel kod som genererar en obegrnsad strm av tal. Och vi kan tillbringa vra liv att studera denna strm utan att avgra om de r pseudoslumptal eller kta slumptal, n mindre hur algoritmen fungerar. S bara fr att vi inte frstr hur hjrnan fungerar kan vi inte avfrda att den styrs av algoritmer. Och antar vi att den inte styrs av algoritmer s hamnar vi i dualism, vilket knappast leder till en enklare frklaring.
Jag har svrt att tro att hjrnan/medvetandet skulle best enbart av algoritmer. Om man gr ett tankeexperiment att t ex en buddhistmunk skulle gna sitt liv t att meditera ver om hans medvetande ytterst bestr av ettor och nollor: om han kommer fram till att det r s, med hjlp av vad har han d kommit fram till det? Om han bestr av ettor och nollor, ettor eller nollor borde i sig inte kunna frst vad ettor eller nollor r? Lite som att en minirknare, utan en mnniskas hjlp skulle frst att den r gjord av plast.
Om buddhistmunken
inte kommer fram till det, vad r det d som hindrar honom? Du sger att det r fr att vi bestr av bde gripbara och ogripbara algoritmer, det tycker jag lter lite skt, typ att ngon slags gud programmerat oss till att vara ofrsteliga fr oss sjlva. (Hr argumenterar jag helt pltsligt
mot en gud, men det r inte s jag tnker mig gud, som ngot totalt ofrsteligt.)
Angende dualismen, jag ansluter mig nog lite till vad det str p wikipedia, om "att materia och sjl inte kan reduceras till varandra". (ven om de kan ha samma ursprung.) Jag tror att mnskliga och andra livsformers bestr av 1. Organiska strukturer som utvecklats under miljarder r och 2. Medvetandeflt (eller det religist frgade "ande") som brare av jaget, som i sig saknar intelligens och sinnen. Dessa tv har samverkat under miljarder r fr att bilda den mnskliga intelligensen.
Citat:
Universums uppkomst och utveckling tycker jag r orelaterat till mnniskans uppkomst. Allt talar fr att universum fanns frdigt nr det frsta livet uppstod p Jorden och att samma naturlagar har gllt sedan dess. Vad som hnde innan dess r frmodligen nd omjligt att begripa, n mindre att det skulle ha en mening.
Jag uttryckte mig kanske oklart om livets och mnniskans ursprung, menar sklart att livet uppsttt nn gng p jorden fr ngra miljarder r sen, precis som forskarna. r dock inte sker p att det var en slump, vi anser ju t ex inte att planeterna blivit till av en slump, utan de har blivit till av gravitationen. Det kanske finns en icke slumpmssig drivkraft fr bildandet av livsformer ocks?