Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Alla människor verkar vara överens om att våra hjärnor säger oss att vi har ett medvetande som är exklusivt för biologiska varelser. I en annan tråd argumenterade jag för att våra egna hjärnors utsaga inte kan användas som bevis för att så verkligen är fallet:
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
Själv tror jag att alla levande varelser har ett självmedvetande. Självmedvetande fordrar inte intelligens, språk eller receptorer, sinnen. Självmedvetande är en känsla, inte en logisk slutsats (alltså den typ av syllogismer som man kan programmera in i en maskin). (Mer om det längre ner.)
Citat:
Personligen är jag helt övertygad om att våra hjärnor styrs av algoritmer. Vi kan dela in algoritmer i sådana vi förstår och sådana vi inte förstår. De vi förstår brukar framstå som banalt enkla när vi lärt oss hur de fungerar, medan de vi inte förstår brukar framstå som nyckfulla och magiska tills dess att vi lärt oss att förstå dem. Nu är det tyvärr så att de flesta algoritmer är omöjliga förstå utan en beskrivning, enbart genom att studera in och utdata kan vi inte baklänges räkna ut hur algoritmerna fungerar. Man kan ta en enkel slumptalsgenerator som exempel. En bra sådan består av hyggligt enkel kod som genererar en obegränsad ström av tal. Och vi kan tillbringa våra liv att studera denna ström utan att avgöra om de är pseudoslumptal eller äkta slumptal, än mindre hur algoritmen fungerar. Så bara för att vi inte förstår hur hjärnan fungerar kan vi inte avfärda att den styrs av algoritmer. Och antar vi att den inte styrs av algoritmer så hamnar vi i dualism, vilket knappast leder till en enklare förklaring.
Jag har svårt att tro att hjärnan/medvetandet skulle bestå enbart av algoritmer. Om man gör ett tankeexperiment att t ex en buddhistmunk skulle ägna sitt liv åt att meditera över om hans medvetande ytterst består av ettor och nollor: om han kommer fram till att det är så, med hjälp av vad har han då kommit fram till det? Om han består av ettor och nollor, ettor eller nollor borde i sig inte kunna förstå vad ettor eller nollor är? Lite som att en miniräknare, utan en människas hjälp skulle förstå att den är gjord av plast.
Om buddhistmunken
inte kommer fram till det, vad är det då som hindrar honom? Du säger att det är för att vi består av både gripbara och ogripbara algoritmer, det tycker jag låter lite sökt, typ att någon slags gud programmerat oss till att vara oförståeliga för oss själva. (Här argumenterar jag helt plötsligt
mot en gud, men det är inte så jag tänker mig gud, som något totalt oförståeligt.)
Angående dualismen, jag ansluter mig nog lite till vad det står på wikipedia, om "att materia och själ inte kan reduceras till varandra". (även om de kan ha samma ursprung.) Jag tror att mänskliga och andra livsformers består av 1. Organiska strukturer som utvecklats under miljarder år och 2. Medvetandefält (eller det religiöst färgade "ande") som bärare av jaget, som i sig saknar intelligens och sinnen. Dessa två har samverkat under miljarder år för att bilda den mänskliga intelligensen.
Citat:
Universums uppkomst och utveckling tycker jag är orelaterat till människans uppkomst. Allt talar för att universum fanns färdigt när det första livet uppstod på Jorden och att samma naturlagar har gällt sedan dess. Vad som hände innan dess är förmodligen ändå omöjligt att begripa, än mindre att det skulle ha en mening.
Jag uttryckte mig kanske oklart om livets och människans ursprung, menar såklart att livet uppstått nån gång på jorden för några miljarder år sen, precis som forskarna. Är dock inte säker på att det var en slump, vi anser ju t ex inte att planeterna blivit till av en slump, utan de har blivit till av gravitationen. Det kanske finns en icke slumpmässig drivkraft för bildandet av livsformer också?