• 1
  • 2
2016-03-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Nr jag var liten hnde det ibland att vi delade en tablettask p tre. Ibland slutade det med att det blev en tablett ver. Vem skulle f den? Med ngon form av lotteri kunde vi verlta t Gud att bestmma ver den sista tabletten.

I ett ndligt universum finns det ett ndligt antal kvanta p samma stt som det i en tablettask finns ett ndligt antal tabletter. Ibland mste allts Gud avgra var det sista kvantat skall vara.

Frgan r om det finns en vilja i Guds beslut eller om Gud enbart r en viljels slump. Om det som Britt Hallqvist sger finns "vrme i hans domslut".

Som du sger r det skillnad p en tavla mlad av en konstnr och en tavla mlad av en slumpgenerator. Och den vrld vi ser omkring oss uppfattar vi nog mer som konst n som slump.
Intressant liknelse. Kan dock inte lta bli att tnka att om man hade en kniv s skulle man kunnat dela den sista tabletten?

Om universum bestr av odelbara kvanta s mste gud/medvetandet finnas mellan dessa. (och allts inte best av delar.)

Jag tnker mig gud som sammanhang. Om gud gillar sig sjlv s gillar han ven oss, som r resultatet av hans/hennes/dets utveckling?
Citera
2016-03-06, 18:46
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Intressant liknelse. Kan dock inte lta bli att tnka att om man hade en kniv s skulle man kunnat dela den sista tabletten?

Om universum bestr av odelbara kvanta s mste gud/medvetandet finnas mellan dessa. (och allts inte best av delar.)

Jag tnker mig gud som sammanhang. Om gud gillar sig sjlv s gillar han ven oss, som r resultatet av hans/hennes/dets utveckling?

Inte om man delar en pse likrkonfekt.--Vad jag menar r att det kan finnas odelbara kvanta. Ju lngre man observerar ett tillstnd ju mindre detaljer ser man. Om man tar tidsintegralen av en radarsignal minskar bruset nr man kar tidsintervallet. D framtrder allt svagare signaler. Men fr signaler som r s sm att man behver hela universums livslngd fr att kunna observera dem finns det inga mindre signaler som r detekterbara. I ett ndligt universum finns det allts odelbara kvanta.

I den vrld vi ser omkring oss finns ett samband mellan orsak och verkan allts ett sammanhang. Om varje hndelse var helt slumpmssig skulle inte hndelse A kunna orsaka hndelse B.

Man kanske kan tnka sig att Gud gillar oss. Det var ngot t det hllet jag menade med synpunkterna p kolcykeln. Men det r farligt att pdyvla Gud mnskliga egenskaper. Riktigt farligt blir det om vi brjar tala om en smsint, straffande Gud som krver underkastelse.
Citera
2016-03-09, 09:08
Medlem
Soxis avatar
Citat:
S lnge mnskligheten har funnits har man talat om gud. Men de senaste rhundradenas framsteg inom vetenskapen har minskat behovet av att tro p ngot gudomligt.

Jag tycker du har fel. Vi har mer rationella belgg fr allsmktiga krafter nu jmfrt med rhundraden tillbaks. Det finns mnga teoretiska fysiker som tror p "Gud" i ngon mening. Vad r kraften bakom universums naturlagar? Vad kommer vrat medvetande ifrn? Hur kunde universum uppkomma ur ingenting?

Alla dessa frgor har vetenskapen kantats av.

En annan riktigt bra sats r: "Om du tnker och observerar din tanke samtidigt, vem r tnkaren och vem r observatren?
Citera
2016-03-09, 09:12
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Det finns likheter mellan religion och vetenskap

Vilka d?
Citera
2016-03-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Jag tycker du har fel. Vi har mer rationella belgg fr allsmktiga krafter nu jmfrt med rhundraden tillbaks. Det finns mnga teoretiska fysiker som tror p "Gud" i ngon mening. Vad r kraften bakom universums naturlagar? Vad kommer vrat medvetande ifrn? Hur kunde universum uppkomma ur ingenting?

Alla dessa frgor har vetenskapen kantats av.

Jag tror att du missfrstr mig. Tanken med trden var att frska hitta vad som r gud/gudomligt i universum, inte att frneka det. Jag tror att det borde g att argumentera fr ngot gudomligt utan att behva tro p bibeln eller nn annan bok och utan att frneka naturlagar.

Citat:
En annan riktigt bra sats r: "Om du tnker och observerar din tanke samtidigt, vem r tnkaren och vem r observatren?
Hller med om det, det var en mycket bra sats.
Citera
2016-03-12, 16:22
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Jag tror att du missfrstr mig. Tanken med trden var att frska hitta vad som r gud/gudomligt i universum, inte att frneka det. Jag tror att det borde g att argumentera fr ngot gudomligt utan att behva tro p bibeln eller nn annan bok och utan att frneka naturlagar.

Jag skulle vilja sga att det gr att vederlgga Gud men inte prata om ett snt vsen inom a-priori (Vrat tankemnster). Man har ju funnit mrk materia. Ngon energi/massa () som man inte lyckats identifiera nnu. Sokrates har en vldigt bra fundering kring det dr. Han pstr att det mste finnas ett mellanting mellan liv och dd, allts ngon funktion fder dessa tv. Kan det vara mrk mn tro!?

Intressant tanke.
Citera
2016-03-12, 16:22
Medlem
Soxis avatar
Citat:

Jag skulle vilja sga att det gr att vederlgga Gud men inte prata om ett snt vsen inom a-priori (Vrat tankemnster). Man har ju funnit mrk materia. Ngon energi/massa () som man inte lyckats identifiera nnu. Sokrates har en vldigt bra fundering kring det dr. Han pstr att det mste finnas ett mellanting mellan liv och dd, allts ngon funktion fder dessa tv. Kan det vara mrk materia mn tro!?

Intressant tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in