Citat:
Ursprungligen postat av
Lars H
Intressant liknelse. Kan dock inte lta bli att tnka att om man hade en kniv s skulle man kunnat dela den sista tabletten?
Om universum bestr av odelbara kvanta s mste gud/medvetandet finnas mellan dessa. (och allts inte best av delar.)
Jag tnker mig gud som sammanhang. Om gud gillar sig sjlv s gillar han ven oss, som r resultatet av hans/hennes/dets utveckling?
Inte om man delar en pse likrkonfekt.--Vad jag menar r att det kan finnas odelbara kvanta. Ju lngre man observerar ett tillstnd ju mindre detaljer ser man. Om man tar tidsintegralen av en radarsignal minskar bruset nr man kar tidsintervallet. D framtrder allt svagare signaler. Men fr signaler som r s sm att man behver hela universums livslngd fr att kunna observera dem finns det inga mindre signaler som r detekterbara. I ett ndligt universum finns det allts odelbara kvanta.
I den vrld vi ser omkring oss finns ett samband mellan orsak och verkan allts ett sammanhang. Om varje hndelse var helt slumpmssig skulle inte hndelse A kunna orsaka hndelse B.
Man kanske kan tnka sig att Gud gillar oss. Det var ngot t det hllet jag menade med synpunkterna p kolcykeln. Men det r farligt att pdyvla Gud mnskliga egenskaper. Riktigt farligt blir det om vi brjar tala om en smsint, straffande Gud som krver underkastelse.