2021-09-20, 07:52
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Ok. Ett hus där allt restaurerats enligt originaldesign minst 2 gånger då? Varför skulle de annars vara dyrare än ett nyare hus?

Generellt så brukar dessa hus, byggda innan 1930, vara dyrare då många uppskattar den arkitekturen och charmen. Tyvärr så har vi inga sådana i vårt område som började som ett sommarstugeområde på 30-talet, och sen växt från det.
Citera
2021-09-20, 08:04
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hej alla,

Hur har folk egentligen råd att köpa en villa på 4-6 miljoner?! Det verkar vara standard idag,

Kan någon berätta för mig vad hemligheten är?
Var kommer pengarna ifrån? Är folk generellt stenrika?

Hemligheten är att flytta ihop med en partner och att båda jobbar heltid.
Då kan ni köpa hus på nästan alla platser i Sverige.

Men det funkar inte att bo ensam eller att flytta ihop med någon lowlife arbetslös eller bidragsparasit.
Citera
2021-09-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Ok. Ett hus där allt restaurerats enligt originaldesign minst 2 gånger då? Varför skulle de annars vara dyrare än ett nyare hus?

Efterfrågan, folk gillar mysiga områden med arkitektur och charm.
Citera
2021-09-20, 11:34
Avstängd
De flesta säljer sin villa och köper en ny villa för pengarna.
Citera
2021-09-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Generellt så brukar dessa hus, byggda innan 1930, vara dyrare då många uppskattar den arkitekturen och charmen. Tyvärr så har vi inga sådana i vårt område som började som ett sommarstugeområde på 30-talet, och sen växt från det.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Efterfrågan, folk gillar mysiga områden med arkitektur och charm.

Ja fina är de förstås men känns som de verkligen måste haft rätt ägare genom sin livstid för att vara välbevarade men omhändertagna.
Citera
2021-09-20, 15:47
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det skrev jag ju. Jag tror inte det finns så många svensonsfamiljer med enbart förvärvslönmedianinkomst som lever som du målar upp det. De som gör det går i personlig konkurs på två år.

Jag vet en hel del som lever så, tro det eller ej. Vad jag däremot inte vet, är om de sitter på stora arv eller inte. Men om de inte gör det, så begriper jag inte hur det går till.

Samtidigt är det märkligt att såpass många skulle ha så stora arv.

Eller så är det så att de har sidoinkomster av okänt slag som de inte talar om.
Citera
2021-09-20, 16:08
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag vet en hel del som lever så, tro det eller ej. Vad jag däremot inte vet, är om de sitter på stora arv eller inte. Men om de inte gör det, så begriper jag inte hur det går till.

Samtidigt är det märkligt att såpass många skulle ha så stora arv.

Eller så är det så att de har sidoinkomster av okänt slag som de inte talar om.

Du får väl fråga dem i stället för oss.

Har de medianinkomst på 35000kr före skatt vardera och har tillsammans skrapat ihop 1,5mkr (16000kr i månaden i 7 år, 6% årlig avkastning) så får de låna 4,3mkr hos SEB. Totalt har de 5,8mkr att köpa för. Det kostar dem 16000kr i månaden, varav 11000kr amortering. 34000kr kvar till annat. Vad sade vi, 7500 till bilar, 10000kr till barn? 16500kr kvar till underhåll, mat, spara, osv.

Ser ju ut att fungera?

Kanske lite värre om räntan knallar upp till 5% och de inte bundit lånet tillräckligt länge, då blir det 13000kr till i räntor varje månad.
Senast redigerad av lemmeln 2021-09-20 kl. 16:11.
Citera
2021-09-20, 20:36
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Du får väl fråga dem i stället för oss.

Har de medianinkomst på 35000kr före skatt vardera och har tillsammans skrapat ihop 1,5mkr (16000kr i månaden i 7 år, 6% årlig avkastning) så får de låna 4,3mkr hos SEB. Totalt har de 5,8mkr att köpa för. Det kostar dem 16000kr i månaden, varav 11000kr amortering. 34000kr kvar till annat. Vad sade vi, 7500 till bilar, 10000kr till barn? 16500kr kvar till underhåll, mat, spara, osv.

Ser ju ut att fungera?

Kanske lite värre om räntan knallar upp till 5% och de inte bundit lånet tillräckligt länge, då blir det 13000kr till i räntor varje månad.

16,5 tkr i månaden. Ja hur skall det räcka till mat, försäkringar, VA, EL, resor, fritid och allt?
För att inte nämna allt som skall göras med villan med underhåll, renoveringar osv. (för nu pratar vi om villaägare här som jag nämnde innan)

Fast det kanske räcker? Låter jävligt tight förstås.
Citera
2021-09-20, 21:27
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
16,5 tkr i månaden. Ja hur skall det räcka till mat, försäkringar, VA, EL, resor, fritid och allt?
För att inte nämna allt som skall göras med villan med underhåll, renoveringar osv. (för nu pratar vi om villaägare här som jag nämnde innan)

Fast det kanske räcker? Låter jävligt tight förstås.

500-3000kr/mån i snitt för uppvärmning, lite beroende på hur energieffektivt hus man har och var i landet man bor.

1000kr i hushållsel.

500kr i hemförsäkring.

500-2000kr i underhåll och viktiga renoveringar.

Resor till barnen är redan inräknat sedan tidigare.

2500-6500kr

Kvar är 10000-14000 till mat och fritid.

Det går fortfarande ihop för mig.

Du får som sagt fråga dina vänner och bekanta hur de vänder på slantarna.
Citera
2021-09-22, 10:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du borde väl själv kunna räkna ut att pengarna kommer från banken. Folk är belånade upp över öronen men det kommer den dagen när räntorna kommer börja gå upp och då tror jag att vi kommer få se många som kommer få gå ifrån sina hus pga att dom klarar inte av ränteuppgångarna. Bor själv i hus men har precis som dig fått jobbat och slitit för att komma dit jag är idag men då är huset betalt också. Har inga lån på huset.
Det anses ju inte vara det smartaste sättet för pengarna att jobba på. Numer tar folk lån för att satsa på t ex ISK konton, där pengarna arbetar med hög avkastning samtidigt som grundsumman ligger säker och täcker lånen.

Jag är dock som dig - en ekonomisk fegis som väljer att ha låg belåning och enbart leka med pengar som ligger utanför fastigheten och lägenheten.
Men ekonomiskt smart är det faktiskt inte. Tryggt enligt gamla sättet att tänka är det ju däremot.
Citera
2021-09-22, 14:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det anses ju inte vara det smartaste sättet för pengarna att jobba på. Numer tar folk lån för att satsa på t ex ISK konton, där pengarna arbetar med hög avkastning samtidigt som grundsumman ligger säker och täcker lånen.

Jag är dock som dig - en ekonomisk fegis som väljer att ha låg belåning och enbart leka med pengar som ligger utanför fastigheten och lägenheten.
Men ekonomiskt smart är det faktiskt inte. Tryggt enligt gamla sättet att tänka är det ju däremot.

Ja man kan kalla det ekonomisk fegis om man vill. Jag sover i alla fall gott😁 Jag anser att huslån hör till huset och skulle aldrig belåna upp det för att köpa skit. Har så jag klarar mig jävligt bra och kommer dessutom gå tidigare i pension och dessutom leva bra som pensionär.
Varför jaga mer pengar en vad man behöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in