2020-09-17, 06:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hej alla,

Hur har folk egentligen råd att köpa en villa på 4-6 miljoner?! Det verkar vara standard idag, svenssonstil liksom, att köpa en familjevilla utanför stan för det priset. I Skåne t.ex. köper ju alla hus i Lomma, Bjärred, Staffanstorp, Bara.. you name it. Hur har de råd? Har alla feta arv på banken? Eller brukar folk ha lägenheter de säljer av och då får två vinster när de köper hus ihop med en partner?

Jag har aldrig direkt fått pengar av mina släktingar. Jag har sparat ihop det mesta själv. Jag sparade ihop kontantinsatsen till ett hus för 2 mille. Det tog ändå något år. Så hur fan kan folk med typ 2-3 barn ha råd att köpa en villa för 4-6 miljoner?! Lånar de sig upp över öronen? När jag kollade på hus tittade jag runt i de orter jag kunde tänka mig. Ja, en schyst villa i ett skapligt område var lätt mellan 4-6 mille. Ville jag ha det där extra, pool och så, var det lätt uppe i 6 mille. Och folk köper liksom det? Man hör folk på jobbet, bekanta etc., som flyttar och köper hus. Ja, då har de just köpt en villa i Bjärred eller Lomma med pool. Och båda har liksom vanliga jobb, typ sjukgymnast och tekniker och andra jobb som inte är VD-tjänster. Och så har dem ju ofta 2-3 barn på det.

En kollega till mig t.ex. skulle köpa en lägenhet. Den kostade ett par mille. Han tog två lån. Först själva lånet till lägenheten, sedan lån för kontantinsatsen i en annan bank. Gör folk så?

Kan någon berätta för mig vad hemligheten är?
Var kommer pengarna ifrån? Är folk generellt stenrika?

Folk är belånade upp över öronen. Frågan är inte om räntorna börjar gå uppåt utan när och då tror jag många kommer få gå från sina hus då dom har belånat upp sig för mycket. Det säljs villor för runt 7-8 miljoner. Det finns säkert folk som har råd att köpa dessa villor men sen finns det folk som har köpt villor under tiden då reporäntan har varit låg och dom har aldrig varit med om när räntorna har legat runt 4-5 %
Dom kommer upptäcka då vad det innebär med höga lån till husen.
Citera
2020-09-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Folk är belånade upp över öronen. Frågan är inte om räntorna börjar gå uppåt utan när och då tror jag många kommer få gå från sina hus då dom har belånat upp sig för mycket. Det säljs villor för runt 7-8 miljoner. Det finns säkert folk som har råd att köpa dessa villor men sen finns det folk som har köpt villor under tiden då reporäntan har varit låg och dom har aldrig varit med om när räntorna har legat runt 4-5 %
Dom kommer upptäcka då vad det innebär med höga lån till husen.
Hög ränta ser inte ut att vara någon större risk i dagsläget. Se på japan som exempel, dom har suttit fast med låga räntor sedan början av 90-talet. Tror det blir samma för Europa, det kommer ta lång tid, om ens någonsin, innan vi är uppe på 90-talsräntor igen.

Däremot finns andra orosmoln för villaägare, som är mer troliga att dom slår in inom närmsta åren. Tex ny form av fastighetsskatt och/eller slopat ränteavdrag. Återinförs samma fastighetsskatt som var förr så kommer det svida rätt hårt för många, mig själv inräknat. Taxeringsvärde på 4000 tkr ger 5000 kr i skatt per månad, oavsett om du har lån eller ej.
Citera
2020-09-17, 15:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Hög ränta ser inte ut att vara någon större risk i dagsläget. Se på japan som exempel, dom har suttit fast med låga räntor sedan början av 90-talet. Tror det blir samma för Europa, det kommer ta lång tid, om ens någonsin, innan vi är uppe på 90-talsräntor igen.

Däremot finns andra orosmoln för villaägare, som är mer troliga att dom slår in inom närmsta åren. Tex ny form av fastighetsskatt och/eller slopat ränteavdrag. Återinförs samma fastighetsskatt som var förr så kommer det svida rätt hårt för många, mig själv inräknat. Taxeringsvärde på 4000 tkr ger 5000 kr i skatt per månad, oavsett om du har lån eller ej.

Jag skrev inte att hög ränta är någon risk i dagsläget utan frågan är när den väl börjar gå uppåt. Även om det inte är aktullet inom dom närmaste åren så tror jag ändå att så blir fallet.

Sen tror jag inte vi kommer hamna på räntorna vi hade på 90-talet då räntan var uppe på 24% som mest.
Jag tror mer runt 4-5% som är en mer "normal" ränta. Själv kommer jag inte beröras då jag inte har några lån på mitt hus. Skulle fastighets skatten ändras så kommer jag också självklart drabbas men är ingenting jag oroar mig över
Citera
2021-09-18, 17:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Hej alla,

Hur har folk egentligen råd att köpa en villa på 4-6 miljoner?! Det verkar vara standard idag,...
...
Man hör folk på jobbet, bekanta etc., som flyttar och köper hus. Ja, då har de just köpt en villa i Bjärred eller Lomma med pool. Och båda har liksom vanliga jobb, typ sjukgymnast och tekniker och andra jobb som inte är VD-tjänster. Och så har dem ju ofta 2-3 barn på det.
...
Var kommer pengarna ifrån?

Att folk har lån upp till öronen och snittar på kanske 3-3,5 mille i lån per barnfamilj som bor i villa (grov gissning) är väl en sak. Det fixar man nog lätt på två normallöner.

En ännu mer intressant fråga är kanske hur i helvete dessa barnfamiljer med 2-3 ungar DESSUTOM har råd med att konstant hålla ungarna med nya cyklar för 10.000 kr / cykel (x 3 så klart för de har 3 ungar), elsparkcyklar, julklappar för 10-15k / unge, födelsedagspresenter i ungefär samma klass, svindyra nya kläder och skor till alla, äta ute hela tiden, förse ungarna med goa vecko-/månadspeng, ta de till diverse svindyra fritidsaktiviteter med dyra inträdesavgifter, allt från nöjesparker till jag vet inte ens vad.

Sen äga 1-2 nyare finare större bilar som hela familjen får plats i, samt också massa svindyr teknik i hemmet som pappan så klart lockas av genom alla jävla annonser och för att grannen har det ("har grannen det så måste jag också har det" = kedjereaktion och hela området har samma saker), och kvinnan i huset skall så klart göra sig fin och köpa svindyra kläder och annat skit.
Och ovanpå detta dessutom ut och resa 1-2 större svindyra resor per år!?!

Hur i helvete fixar de allt DET på två normallöner med sådana relativt stora jävla lån? Det är för mig fullkomligt obegripligt! Borde vara matematiskt omöjligt, såvida de inte alla har stora arv på många miljoner som de lever av.

EDIT: OBS! Glömde tillägga alla jäkla husrenoveringar ovanpå detta, då familjen självklart vill bo flott, nytt och trendigt. Något som ingen av föräldrarna hinner med att utföra själva då de antingen är iväg och roar sig med ungarna eller är på jobbet, så de måste självklart leja bort allting, något som i sin tur ökar på lånen ännu mer.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2021-09-18 kl. 17:10.
Citera
2021-09-19, 11:06
Medlem
4 till 6 miljoner. Tänk om det var så billigt. Då hade jag fått pengar tillbaka på min lgh när vi flyttar till hus. En villa i attraktivt område startar på 13 miljoner idag.
Citera
2021-09-19, 11:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
4 till 6 miljoner. Tänk om det var så billigt. Då hade jag fått pengar tillbaka på min lgh när vi flyttar till hus. En villa i attraktivt område startar på 13 miljoner idag.

Endast i Danderyd hittar du dessa startpriser. Visst, ska den vara tiptop standard så kan du lägga till några fler kommuner, men inte många. Men det är ju inte riktigt samma sak som att säga att villor startar på det priset.
Citera
2021-09-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Endast i Danderyd hittar du dessa startpriser. Visst, ska den vara tiptop standard så kan du lägga till några fler kommuner, men inte många.

Vi tittar i Bromma och gamla enskede. Visst köper du en skokartong kan du komma under 13. Men för en blygsam villa på 115 kvm plus biyta får du tyvärr punga dessa pengar. Vi är ute och tittar på villa nu så jag har koll
Citera
2021-09-19, 11:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Vi tittar i Bromma och gamla enskede. Visst köper du en skokartong kan du komma under 13. Men för en blygsam villa på 115 kvm plus biyta får du tyvärr punga dessa pengar. Vi är ute och tittar på villa nu så jag har koll

Men då utgår du ju bara efter dina preferenser, vilket inte är samma som att säga att villor börjar på 13 miljoner. En snabb sökning på 10 miljoner finner en hel del billigare, visst de kanske inte är tillräckliga för dig, men jag kan lova att de är det för många andra.

Och man får kanske tumma på Bromma eller gamla Enskede.
Citera
2021-09-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men då utgår du ju bara efter dina preferenser, vilket inte är samma som att säga att villor börjar på 13 miljoner. En snabb sökning på 10 miljoner finner en hel del billigare, visst de kanske inte är tillräckliga för dig, men jag kan lova att de är det för många andra.

Och man får kanske tumma på Bromma eller gamla Enskede.

Jag tittar också bara på hus äldre än 1930 så visst går nog hitta något sunkigt 80 talshus billigt
Citera
2021-09-19, 11:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag tittar också bara på hus äldre än 1930 så visst går nog hitta något sunkigt 80 talshus billigt

Misstänkte det ;-)
Citera
2021-09-19, 13:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej alla,

Hur har folk egentligen råd att köpa en villa på 4-6 miljoner?! Det verkar vara standard idag, svenssonstil liksom, att köpa en familjevilla utanför stan för det priset. I Skåne t.ex. köper ju alla hus i Lomma, Bjärred, Staffanstorp, Bara.. you name it. Hur har de råd? Har alla feta arv på banken? Eller brukar folk ha lägenheter de säljer av och då får två vinster när de köper hus ihop med en partner?

Jag har aldrig direkt fått pengar av mina släktingar. Jag har sparat ihop det mesta själv. Jag sparade ihop kontantinsatsen till ett hus för 2 mille. Det tog ändå något år. Så hur fan kan folk med typ 2-3 barn ha råd att köpa en villa för 4-6 miljoner?! Lånar de sig upp över öronen? När jag kollade på hus tittade jag runt i de orter jag kunde tänka mig. Ja, en schyst villa i ett skapligt område var lätt mellan 4-6 mille. Ville jag ha det där extra, pool och så, var det lätt uppe i 6 mille. Och folk köper liksom det? Man hör folk på jobbet, bekanta etc., som flyttar och köper hus. Ja, då har de just köpt en villa i Bjärred eller Lomma med pool. Och båda har liksom vanliga jobb, typ sjukgymnast och tekniker och andra jobb som inte är VD-tjänster. Och så har dem ju ofta 2-3 barn på det.

En kollega till mig t.ex. skulle köpa en lägenhet. Den kostade ett par mille. Han tog två lån. Först själva lånet till lägenheten, sedan lån för kontantinsatsen i en annan bank. Gör folk så?

Var kommer pengarna ifrån? Är folk generellt stenrika?

Du borde väl själv kunna räkna ut att pengarna kommer från banken. Folk är belånade upp över öronen men det kommer den dagen när räntorna kommer börja gå upp och då tror jag att vi kommer få se många som kommer få gå ifrån sina hus pga att dom klarar inte av ränteuppgångarna. Bor själv i hus men har precis som dig fått jobbat och slitit för att komma dit jag är idag men då är huset betalt också. Har inga lån på huset.
Citera
2021-09-19, 14:20
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du borde väl själv kunna räkna ut att pengarna kommer från banken. Folk är belånade upp över öronen men det kommer den dagen när räntorna kommer börja gå upp och då tror jag att vi kommer få se många som kommer få gå ifrån sina hus pga att dom klarar inte av ränteuppgångarna. Bor själv i hus men har precis som dig fått jobbat och slitit för att komma dit jag är idag men då är huset betalt också. Har inga lån på huset.

Riksbanken sitter på fler bostadsobligationer än statsobligationer, tror du att de har råd att låte bostadsmarknaden krascha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in