2021-09-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du borde väl själv kunna räkna ut att pengarna kommer från banken. Folk är belånade upp över öronen men det kommer den dagen när räntorna kommer börja gå upp
Inte nödvändigtvis. Alternativet är att bostadspriserna fortsätter att hyperinflateras till negativ ränta, så"att en dag de kostar miljarder kronor per kvadratmeter och nästa morgon tusen miljarder och samma eftermiddag miljoners miljarder och alla slutar använda svenska kronor. Det är det som brukar hända med fiatvalutor. Och då blir det lite stökigt när alla avtal om löner och hyror m.m. och alla bidrag plötsligt blir helt nollade.
Citera
2021-09-19, 14:34
Medlem
Galdars avatar
Intressant tråd , går ofta runt och tänker på detta med villa . Även om jag hade haft möjligheten så hade jag nog undvikit att låna till en orimligt dyr villa . Jag är inte över drivet orolig för en stor räntehöjning utan mer orolig för införande av den tidigare skatten , det kombinerat med ett sänkt / borttaget ränteavdrag hade kunnat öka kostnaden till lätt hundra tusen extra per år för en villa ägare
Detta kombinerat med höjd ränta hade varit förödande för vissa villa ägare .

Jag funderar på att kanske köpa en villa om ungefär 5 år från och med nu , men mitt krav på mig själv är att gå in med minst 40 till 50 procent i insats och då ska villan inte kosta mer än höst 3,5 mil . Men vet inte ännu i fall det är värt friheten en villa kan tillbringa . Underhåll och uppdateringar och drift kostnader kombinerat med en eventuell sosse bestraffning sskatt kanske hade blivit för dyrt i längden .
Citera
2021-09-19, 15:13
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Att folk har lån upp till öronen och snittar på kanske 3-3,5 mille i lån per barnfamilj som bor i villa (grov gissning) är väl en sak. Det fixar man nog lätt på två normallöner.

En ännu mer intressant fråga är kanske hur i helvete dessa barnfamiljer med 2-3 ungar DESSUTOM har råd med att konstant hålla ungarna med nya cyklar för 10.000 kr / cykel (x 3 så klart för de har 3 ungar), elsparkcyklar, julklappar för 10-15k / unge, födelsedagspresenter i ungefär samma klass, svindyra nya kläder och skor till alla, äta ute hela tiden, förse ungarna med goa vecko-/månadspeng, ta de till diverse svindyra fritidsaktiviteter med dyra inträdesavgifter, allt från nöjesparker till jag vet inte ens vad.

Sen äga 1-2 nyare finare större bilar som hela familjen får plats i, samt också massa svindyr teknik i hemmet som pappan så klart lockas av genom alla jävla annonser och för att grannen har det ("har grannen det så måste jag också har det" = kedjereaktion och hela området har samma saker), och kvinnan i huset skall så klart göra sig fin och köpa svindyra kläder och annat skit.
Och ovanpå detta dessutom ut och resa 1-2 större svindyra resor per år!?!

Hur i helvete fixar de allt DET på två normallöner med sådana relativt stora jävla lån? Det är för mig fullkomligt obegripligt! Borde vara matematiskt omöjligt, såvida de inte alla har stora arv på många miljoner som de lever av.

EDIT: OBS! Glömde tillägga alla jäkla husrenoveringar ovanpå detta, då familjen självklart vill bo flott, nytt och trendigt. Något som ingen av föräldrarna hinner med att utföra själva då de antingen är iväg och roar sig med ungarna eller är på jobbet, så de måste självklart leja bort allting, något som i sin tur ökar på lånen ännu mer.

Jag betvivlar att någon större andel av svensonfamiljerna med medianinkomst har det på detta viset. Men om de är utbildade och har rimliga jobb med en lön på, låt säga, 50000kr var före skatt så blir det 70000kr i månaden efter skatt. Lägger de undan 10000kr i månaden för ungarna blir det 40000kr per unge och år. Det räcker och blir över för allt du nämnt. Deras 10m-lån kostar dem 12500 i räntor varje månad. Låt säga de amorterar lika mycket. 5000kr i månaden för familjebilen, 2500kr i månaden för extrabilen. 27500kr över till allt annat. Ser ut som att den budgeten håller.
Citera
2021-09-19, 15:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Riksbanken sitter på fler bostadsobligationer än statsobligationer, tror du att de har råd att låte bostadsmarknaden krascha?

Vi får väl se. Det blir inte kul för dom som är belånade upp över öronen.
Det gjordes en undersökning för ett tag sedan och där var det många som inte ens skulle klara en höjning på 1000 kr i månaden om räntan skulle gå upp. Det är tyvärr skrämmande. Tyvärr tror väl folk att denna låga ränta ska vara för evigt.
Citera
2021-09-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vi får väl se. Det blir inte kul för dom som är belånade upp över öronen.
Det gjordes en undersökning för ett tag sedan och där var det många som inte ens skulle klara en höjning på 1000 kr i månaden om räntan skulle gå upp. Det är tyvärr skrämmande. Tyvärr tror väl folk att denna låga ränta ska vara för evigt.

Hur kan folk ha så dåligt ekonomi att de inte skulle klara en så liten ökning. Om det nu skulle stämma.
Citera
2021-09-19, 21:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Jag betvivlar att någon större andel av svensonfamiljerna med medianinkomst har det på detta viset. Men om de är utbildade och har rimliga jobb med en lön på, låt säga, 50000kr var före skatt så blir det 70000kr i månaden efter skatt. Lägger de undan 10000kr i månaden för ungarna blir det 40000kr per unge och år. Det räcker och blir över för allt du nämnt. Deras 10m-lån kostar dem 12500 i räntor varje månad. Låt säga de amorterar lika mycket. 5000kr i månaden för familjebilen, 2500kr i månaden för extrabilen. 27500kr över till allt annat. Ser ut som att den budgeten håller.
Folk tjänar helt enkelt så väldigt bra idag, i alla fall övre medelklass som lärare, sjuksköterskor od, Även hantverkare, elektriker, folk i byggbranschen. För att inte tala om ekonomi och data, vad tjänar en programmerare? 50000kr/mån? Är man två med såna löner går det nog att köpa hus, åtminstone radhus i nån förort. Om man räkna som du, kanske 8000kr för mat, lika mycket för räkningar och bil, då har de 30-40000kt kvar till boende.
Det är värre om man tjänar 20000kr/m, eller jobbar halvtid, eller studerar, eller är pensionär. Då kan man glömma att bo i hus, i alla fall i storstadsregionerna.
Citera
2021-09-19, 23:03
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln

Men de som inte får ut 70k i handen varje månad? Hur fixar de samma slösaktiga tillvaro?

Är det ännu mer lån? Lån på lån? Eller hur täcker de upp för alla utgifter?

Att de med 70k i månaden klarar av det är ju inget konstigt. Men de som inte tjänar lika mycket, hur gör de? Det är det jag inte begriper.
Citera
2021-09-19, 23:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Hur kan folk ha så dåligt ekonomi att de inte skulle klara en så liten ökning. Om det nu skulle stämma.

Ja det undrar jag också. Och hur är det möjligt att dom ens vart beviljade lånen i så fall?
Undersökningen var i en tidningen där dom hade frågat folk som bodde i hus om räntorna skulle öka. Jag tror folk har förköpt sig med tanke på vad hus kostar idag och alla tror väl att räntorna kommer förbli låga för all framtid. Sen tror jag det är många som utökat sina bolån till max så det blir inte kul för dom när väl räntorna börjar gå upp. Räntorna kommer gå upp förr eller senare, det är inte frågan om dom går upp utan när.
Citera
2021-09-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Häftig du är. Fått din beskärda del av skryt denna dag nu?

Vad missar jag? Är väl bara något att ha om exakt allt är renoverat minst 2 gånger sedan uppförandet?
Citera
2021-09-20, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Vad missar jag? Är väl bara något att ha om exakt allt är renoverat minst 2 gånger sedan uppförandet?

Då är det risk för att det är sönderrenoverat. Bäst är originalskick men dessa hus är extremt ovanliga. Men de dyker upp ibland men inte är det ofta.

Ofta är de förstörda med någon bastardutbyggnad som inte passar. Man har satt in underhållsfria plast eller aluminiumfönster osv. Folk har ingen koll
Citera
2021-09-20, 01:21
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men de som inte får ut 70k i handen varje månad? Hur fixar de samma slösaktiga tillvaro?

Är det ännu mer lån? Lån på lån? Eller hur täcker de upp för alla utgifter?

Att de med 70k i månaden klarar av det är ju inget konstigt. Men de som inte tjänar lika mycket, hur gör de? Det är det jag inte begriper.

Det skrev jag ju. Jag tror inte det finns så många svensonsfamiljer med enbart förvärvslönmedianinkomst som lever som du målar upp det. De som gör det går i personlig konkurs på två år.
Citera
2021-09-20, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Då är det risk för att det är sönderrenoverat. Bäst är originalskick men dessa hus är extremt ovanliga. Men de dyker upp ibland men inte är det ofta.

Ofta är de förstörda med någon bastardutbyggnad som inte passar. Man har satt in underhållsfria plast eller aluminiumfönster osv. Folk har ingen koll

Ok. Ett hus där allt restaurerats enligt originaldesign minst 2 gånger då? Varför skulle de annars vara dyrare än ett nyare hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in