2016-02-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Är det någon mer än TS som tror att kreditkort är gratis?

De kort jag äger är gratis (OKQ8 och Preem Matsercard), så skall du försöka slänga in rena lögner i tråden så får du förklara mer hur du tänker eller varför inte en länk?
Citera
2016-02-26, 11:51
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det var det klokaste som skrivits hitintills i denna tråd!

Själv är jag absolut ingen kronjägare utan för det mesta händer saker på förslag från någon respekterad eller av slump. Jag har tillexempel ingen chans att handla matvaror på rea, för jag vet aldrig vad något borde ha i normalpris. Vad kostar en lite mjölk är väl en sådan där journalistfråga nyblivna ministrar brukar få, men handen på hjärtat, hur många med jobb kan svara på den liksom?

Du är ingen kronjägare skriver du.
Sen skriver du att du inte ens vet vad en liter mjölk kostar, vilket självklart varje normal vuxen person vet.

Och du är en i kören som förespråkar kreditkort va?

Du spelar nog i en annan liga än 99% av oss andra här på privatekonomi. Vi är nämligen kronjägare misstänker jag. BajsBo tror jag också är en big spender som dig, säkert med en inkomst därefter såklart.

Att personer, som varje månad spenderar motsvarande det jag spenderar på ett år, lovordar kreditkort finner jag intressant. Känns som att dessa "silar mygg och sväljer kameler" när de blir så glada över några få ynka procent återbäring (dock stor nog att räcka till lyxresor vilket säger mycket om storleken på den totala konsumtionen hos dessa lyxlirare).

Är det kreditkort som gör folk till storspenderare, eller är det storspenderare som älskar kreditkort? Jag vet vad jag tror...
Citera
2016-02-26, 12:05
Medlem
Citat:

Mina kort kostar mig 2000kr om året. Men jag vill leva en viss livsstil. Jag är inte rik så jag gör så gott jag kan för att uppnå det. Dessa korten ger mig en rabatt på drygt 6-7k året bara genom att dra dessa plastbitar när jag handlar.

Så tjänar drygt 4000kr om året.
Senast redigerad av Buhll 2016-02-26 kl. 12:08.
Citera
2016-02-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Men jag vill leva en viss livsstil. Jag är inte rik så jag gör så gott jag kan för att uppnå det.

Att kasta in krediter i just den mixen brukar inte sluta väl. Men du är så klart undantaget.
Citera
2016-02-26, 13:35
Medlem
Jag använder kreditkort av en enda orsak, jag vet exakt hur mycket jag spenderar varje månad och jag slipper sitta och räkna ihop det själv. Får en fint summerad faktura med alla köp listade helt gratis
Citera
2016-02-26, 13:55
Medlem
Citat:

http://www.dn.se/ekonomi/bankerna-tj...ld-kortavgift/
Citera
2016-02-26, 13:55
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Du är ingen kronjägare skriver du.
Sen skriver du att du inte ens vet vad en liter mjölk kostar, vilket självklart varje normal vuxen person vet.
Med den analogin är de flesta jag känner onormala vuxna.

Citat:
Och du är en i kören som förespråkar kreditkort va?
För mig är det ytterst praktiskt, jag säger inte att alla skall ha ett kreditkort, som framkommit här i tråden verkar det vara flera som har svårt att lägga band på sig och därför börjar vrålshoppa bara för att det går. Det är nog samma människor som aldrig får igång ett sparande heller.

Citat:
Du spelar nog i en annan liga än 99% av oss andra här på privatekonomi. Vi är nämligen kronjägare misstänker jag. BajsBo tror jag också är en big spender som dig, säkert med en inkomst därefter såklart.

Att personer, som varje månad spenderar motsvarande det jag spenderar på ett år, lovordar kreditkort finner jag intressant. Känns som att dessa "silar mygg och sväljer kameler" när de blir så glada över några få ynka procent återbäring (dock stor nog att räcka till lyxresor vilket säger mycket om storleken på den totala konsumtionen hos dessa lyxlirare).
Jo, men visst är det så.
O ena sidan skulle jag aldrig få för mig att åka till en viss livsmedelsaffär för att de har kampanj på någon vara vi ändå skulle köpt. Jag handlar där det passar bäst.
O andra sidan är det alls inte dumt att få de där gratisresorna några gånger om året eftersom det ingen extra ansträngning är.

Citat:
Är det kreditkort som gör folk till storspenderare, eller är det storspenderare som älskar kreditkort? Jag vet vad jag tror...
Jag tror det skall börja med en ordnad ekonomi, klarar man inte ett sparande eller alltid har för mycket månad kvar på lönen så skall man hålla sig borta från kreditkort. Det är som påtalats, en rejäl fälla om man inte är uppmärksam.
Citera
2016-02-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Att kasta in krediter i just den mixen brukar inte sluta väl. Men du är så klart undantaget.

Dock är inte mina riktigt kreditkort. Har ingen kredit på mitt kort men han handla för betydligt mycket mer än vad jag har på kontot. Korten är American Express och Eurocard.

Men så länge jag tjänar på det, vad är felet då ? finns hundra olika vägar man kan tjäna pengar via kreditkort och jag har valt denna. de jag undrar är varför inte folk läser på lite och hittar de bästa för dem själva ? Detta är ekonomi avdelningen, hit man kommer för att hitta spartips och annat.
Citera
2016-02-26, 14:50
Medlem
Citat:
http://www.dn.se/ekonomi/bankerna-tj...ld-kortavgift/
Ännu en gång... Mina kreditkort har NOLL i avgift, bara för att det finns andra kreditkort med avgifter så innebär det inte att alla har det. Svensken är helt enkelt korkad när det kommer till ekonomi så inte konstigt att det finns folk som år 2016 betalar avgift för att äga kort.
Citera
2016-02-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
De flesta gör inte det.
Lån eller kredit är väl precis det. Du handlar för pengar som du kommer att ha... kanske.
Citera
2016-02-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Dock är inte mina riktigt kreditkort. Har ingen kredit på mitt kort men han handla för betydligt mycket mer än vad jag har på kontot. Korten är American Express och Eurocard.

Att betala senare = kredit.
Citera
2016-02-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Lån eller kredit är väl precis det. Du handlar för pengar som du kommer att ha... kanske.
Självklart har jag pengarna jag handlar för?

Tror du jag handlar med kreditkort utan att ha pengar?

Om man har det minsta lilla sinne för ekonomi så behåller jag tex tusen spänn på mitt konto och får ränta på, samtidigt som jag handlar för tusen spänn på kreditkortet och får 1% i återbäring, sedan när räkningen kommer så betalar jag med tusenlappen från mitt konto och får ränta plus återbäring

Alltså börjar förlora hoppet för svensken, har ni inget sinne för hur man får en god ekonomi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in