• 1
  • 2
2016-02-21, 13:52
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Du nmnde Marx ocks.
Men med det ovanstende i tanke, hur skulle ett hgteknologiskt samhlle ngonsin kunna bli klasslst?
Det dr r en jtteintressant frga, och jag har funderat p det.

Jag kan bara spekulera. Jag r heller inte insatt i vad Marx eller andra har skrivit om det. Jag lser inte s snabbt. Jag har varit intresserad av kommunism ett tag men hittills har jag bara lst Communism av Alfred G Meyer, samt lite blandat p ntet och lite videor. Jag var inte imponerad av den boken av Alfred G Meyer, jag tyckte den handlade vldigt lite om kommunistisk filosofi och mest om rent praktiska detaljer, vilka blir rtt intetsgande om man inte har grunden. Det fanns dock en bibliografi i den som man kan anvnda i sitt fortsatta skande. Det var ju ocks en bok p engelska publicerad i Vst s man kan ju vara lite konspiratoriskt sinnad om man vill och spekulera i att vanligt folk i Vst inte r tnkta att f insikt i det hela.

Hursomhelst, jag spekulerar att samhllets utveckling r intimt frknippad med en psykologisk eller rent av andlig evolution.

Det var ngon podcast har jag fr mig dr ngon sa att marxism r judendom, dessa tv r synonyma begrepp. Kan inte hitta podcasten just nu.

Sen finns denna artikel:

http://www.gnostics.com/newdawn-1.html

Citat:
The political scientists A. Besancon and L. Pellicani argue the intellectual roots of Russian Bolshevism are a structural repetition of the ancient Gnostic paradigm.

Det finns de som anser att psykisk strning och sjukdom r andliga vlsignelser:

http://www.amazon.com/Spiritual-Gift...ift+of+madness

http://www.redicecreations.com/radio...RIR-121023.php

https://www.youtube.com/watch?v=8fTVvqTk9lU

Det kan kopplas till denna mans diskussion om anklagelser frn hger och vnster om motsatta sida som psykotiska:

https://www.youtube.com/watch?v=mWMcv0su7OU

http://www.amazon.com/Psychotic-Left...psychotic+left

Ytterligare en koppling av detta slag r judars inblandning i vnsterpolitik och kommunism, och fljande:

Citat:
INSANITY:

Mental disease. Among the Jews the proportion of insane has been observed to be very large. From statistics collected by Buschan he concludes that they are four to six times more liable to mental disease than are non-Jews.
klla: http://www.jewishencyclopedia.com/ar.../8123-insanity

Robert Sapolsky, som r ickereligis jude fr vrigt, har pratat om olika relaterade saker ssom en eventuell koppling mellan tvngssyndrom och religisa ritualer. Han sger ven i ngon video att det p 60- och 70-talet fanns en "lunatic fringe" inom psykiatrin som ansg att schizofreni inte var negativt.

Jag citerar vad jag skrev nyligen i en annan trd:

Citat:
Big government och teknisk utveckling generellt tror jag r frknippat med alienering. Internet medfr att man fr nrmare till folk lngt bort, men det fr sidoeffekten att man skter mycket p distans. Mnga barn idag kan jag tnka mig sitter och glor p sin smartphone under hela middagen, och mamma glor p sin, och pappa p sin, istllet fr att man kommunicerar med varandra. Detta tror jag leder till att folk blir handlingsfrlamade och autistiska. Barnafdslar gr ned delvis pga detta, delvis pga att big government och teknik ven leder till ett mindre behov att skaffa barn, genom att man fr bidrag vid arbetslshet, lderdom etc. och genom att frre dr. Konkurrenskraften p arbetsmarknaden minskar, och mns attraktionskraft hos kvinnorna.

Ett exempel p hur teknikens framsteg artar sig som kad maktkoncentration r vervakningsteknik, t.ex. p internet. Nr folk blir alltmer alienerade s har de ingen att dela sina problem och knslor med, plus att de har problem som inte existerade tidigare. Tekniken leder ven till att man blir anonym. Du brjar d kanske t.ex. skriva om dina inre knslor och tankar fr helt frmmande mnniskor p ntet. Men ju mer tekniken utvecklas desto mer sammanlnkas allting. Du blir mer alienerad och anonym men samtidigt med strre mjlighet att n ut till omvrlden p ett stt, drfr kan man sga att man ppnar upp sig sjlv mer mot den yttre vrlden p ett stt, jag har lite svrt att frklara detta, vet inte riktigt om jag frstr det heller. Nr tekniken blir mer avancerad s leder det ven till att man fr strre insikt i andra mnniskor, du kan t.ex. snoka p andra p ett annat stt. Staten eller Google vet snart allt om dig, med kameror, ljudupptagning, lagring av skriven text, verktyg fr att sammankoppla alla mjliga digitala spr du lmnar efter dig med din identitet etc. Man fr finstilta avtal som man ska godknna, och ingen orkar lsa allt, och dessutom kanske man blir tvingad till att godknna pga olika ekonomiska, psykologiska etc. mekanismer. Som jag ser det kan detta bara leda till att man till slut mste blotta hela sin sjl fr Big Brother. Och d har vi ngon slags kommunism, eftersom nr det inte finns ngra hemligheter verhuvudtaget d tror jag att det per automatik r kommunism. Frgan r dock hur den alienerade handlingsfrlamade lilla mnniskan kan ha samma makt som eliten. Som sagt, jag tror att det r ngon slags andlig evolution ifrga hr, som vi har svrt att frestlla oss i dagslget. Kanske kommer vi inte lngre att vara individer, utan vi kommer vara en enda sammankopplad jttehjrna, eller collective consciousness, som kanske rent av r frigjord frn arbete och den fysiska vrlden verhuvudtaget. Kanske r det mind over matter, dvs att den fysiska vrlden mer eller mindre r en illusion eller att det vi kallar den fysiska vrlden eller som i vr perception r "den yttre vrlden", vrlden utanfr jaget, kanske r en projektion av det egna psyket.

edit: Robert Sapolsky pratar ven lite om den filosofiska frgan om definitionen av psykisk strning och sjukdom, och nmner att diagnosen schizofreni och liknande anvnts (anvnds) fr politiska syften, fr att frtrycka meningsmotstndare etc. Detta r ytterligare en dimension av ovanstende diskussion.

edit 2: Det jag skrev om alienering och bidrag kan ven kopplas till en diskussion jag frt i tv av mina nyligen skapade trdar om huruvida bidrag t.ex. skapar arbetslshet.

Senast redigerad av plastgubben 2016-02-21 kl. 14:01.
Citera
2016-02-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Leder vetenskapens och teknikens framsteg oundvikligen till centralisering eller koncentration av makten?

De betyder samma sak. Centralisering r koncentration. Du vill veta om framsteg leder till centralisering. Ordet "eller" r felplacerat.

A) Framsteg (vetenskap/teknik) r antingen ppna eller slutna, dvs tillgngliga fr alla eller bara i slutna rum.

Frn det fljer fljande:

1) Om de r ppna kommer vissa anvnda dem fr vlbefinnande, men inte alla.
2) Om de r slutna kommer de anvndas fr den slutna gruppens vlbefinnande.

Om vi jmfr (1) och (2) ser vi:

Fr fallet (2) r det uppenbart att ett vrde finns att veta det ingen annan vet. Om kunskap skapas/uppstr i en sluten grupp, har gruppen ett incitament att behlla kunskapen hemlig, just drfr att den har ett vrde s lnge den r hemlig. Fr att gra det tydligt: frestll dig ngon som vet hur man smlter ihop en helt ny metall legering och kan anvnda den informationen fr egen vinning, innan ngon annan vet. En liten grupp tjnar mycket.

Fr fallet (1) gller att alla (i teorin) har tillgng till informationen, allts ingen har monopol p vetandet. Det betyder inte att alla tjnar p informationen, det kan betyda att de som vet det frst tjnar mest. Men ocks att eftersom inget monopol finns (nnu) har du sjlv mjlighet att tjna p informationen. Ngon kommer att hitta legeringen men eftersom den r offentlig kommer det att leda till innovation (mnga fler mnniskor vet och tnker) s fr vi bttre legeringar i framtiden. Alla tjnar mycket litet p upptckten men den r stadd under stndig utveckling.

Hr r ett stt att tnka p saken:

Om du fddes in i denna vrld slumpmssigt, skulle du vilja att vrlden fungerade som (1) eller (2)?

Makt uppstr dr pengar ackumuleras. Innovation kommer alltid att leda till accumulering av makt. Makt leder till inflytande ver lagar/regler/moral.

Vi kan aldrig komma frn att somliga tjnar mer n andra, vetenskap bidrar till detta, men vrt ml mste vara att hlla skillnaderna mellan de som tjnar och de som inte gr det s lga som r mjligt givet de sociala skillnader som finns. Men det som r viktigast r att inte tillta att pengar/ideologi pverkar demokratin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in