Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Kraven är för övrigt inte mer omfattande än vad som ingår i ett vanligt kollektivavtal.
Jag minns inte vad kraven var, men även om det är som du säger, inte mer omfattande än vad som ingår i ett vanligt kollektivavtal eller om det är samma som i ett vanligt kollektivavtal, så förminskar det ingenting i det jag sagt, eftersom det finns jobb utan kollektivavtal, och alltså kan detta vara ett verktyg för att få marknaden att anpassa sig till dessa krav. Det kan då t.ex. vara påtryckningar från fackföreningar med i bilden.
Citat:
Menar du att politikerna vill få "makt över marknaden" och samla på sig information om olika personer, att det är därför det finns arbetsgivarstöd som ska hjälpa de som har en svag ställning på arbetsmarknaden ut i arbete?
Det är min teori. Dock tror jag inte att dessa "stöd" hjälper de som har en svag ställning på arbetsmarknaden ut i arbete, utan snarare raka motsatsen, trots att man vill måla upp det som det förra. Men om man läser noga så kan man se att de arbetar enligt tekniken att undanhålla information.
Citat:
Nystartsjobb syftar till att stimulera anställning av personer som varit utan arbete en längre period.
källa:
http://www.regeringen.se/artiklar/20...lonekostnaden/
Det står ingenting om att detta kanske är planerat att ske på korttidsarbetslösas bekostnad. (vilket är vad som de facto sker) Med andra ord att man skapar arbetslöshet.
Citat:
Om vi skulle låtsas att det är så som du fantiserat ihop i din konspirationsteori - vad vore i så fall politikernas incitament - vad skulle enskilda politiker vinna med denna makt, eller med att sitta på den här informationen om enskilda personer (finns för övrigt inte mer info i Af:s datasystem om en arbetssökande som kvalificerat sig för nystartsjobb än en som inte har det, och varför du gör ett sådant antagande förstår jag verkligen inte)?
Du har rätt att det är en konspirationsteori. Denna tråd skulle lika gärna kunna lagts i konspirationsforumet. (mod får bestämma om den ska ligga kvar eller flyttas dit) Jag skrev ju att jag tror att detta styr jobb från korttidsarbetslösa till långtidsarbetslösa, med andra ord skapar arbetslöshet, och då blir det ju mer information om folk i AFs databaser, eftersom det blir fler människor som hamnar där och i längre perioder. De har t.o.m. "arbetspsykologer", jag gick själv till en och hon sa t.o.m. det uttryckligen till mig att syftet med arbetspsykologerna hos AF är inte att jag ska veta vad jag vill etc. utan att AF ska få information om mig så de kan veta vilka åtgärder de ska vidta etc. Vad politiker har att vinna på denna makt vet jag inte, det kan man också spekulera i och diskutera. En tanke jag har haft är att är man så intelligent att man är kapabel att driva igenom sånt här, då kanske det inte är fel att makten över diverse frågor ligger hos dessa och inte hos t.ex. småföretagare. Men det är bara ett hypotetiskt argument jag funderat ihop själv för grubblandets skull, dvs jag tycker inte nödvändigtvis att det är så. Jag tycker överhuvudtaget inte mycket, tror jag, och är inte intresserad av tyckande hit och dit, jag är bara intresserad av vad som de facto är.
De skriver också där på regeringens sida:
Citat:
Den arbetsgivare som vill anställa en person på ett nystartsjobb har rätt att göra det under förutsättning att villkoren för stödet uppfylls.
Jag skrev tidigare på detta forum en ekonomisk teori om nystartsjobb. Den gick i korta drag såhär. Vi har en liten stad med tre företag inom en viss bransch, företrädesvis en bransch där man inte som konsument kan ha ett alternativ på t.ex. nätet, låt säga biltvätt. Om nu två av de tre företagen anställer hälften av sin personal med nystartsjobb så kommer dessa ha en stor fördel gentemot det tredje företaget som inte har någon med nystartsjobb. Det tredje företaget tvingas för att inte gå i konkurs att jobba snabbare, jobba längre dagar eller kompensera på något annat sätt eftersom de har större utgifter i och med lönerna och de kan inte höja priserna om allt annat är likadant som hos konkurrenterna. Halva lönen hos halva personalen är mycket pengar och sannolikt kommer företag nr 3 bli tvingat till att ta folk med nystartsjobb.
edit: Min chef sparkade mig när mitt nystartsjobb tog slut, för att anställa en ny kille som sannolikt hade nystartsjobb. Han sa också att han inte hade råd att ha mig kvar för att bidraget tog slut.