Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Kraven r fr vrigt inte mer omfattande n vad som ingr i ett vanligt kollektivavtal.
Jag minns inte vad kraven var, men ven om det r som du sger, inte mer omfattande n vad som ingr i ett vanligt kollektivavtal eller om det r samma som i ett vanligt kollektivavtal, s frminskar det ingenting i det jag sagt, eftersom det finns jobb utan kollektivavtal, och allts kan detta vara ett verktyg fr att f marknaden att anpassa sig till dessa krav. Det kan d t.ex. vara ptryckningar frn fackfreningar med i bilden.
Citat:
Menar du att politikerna vill f "makt ver marknaden" och samla p sig information om olika personer, att det r drfr det finns arbetsgivarstd som ska hjlpa de som har en svag stllning p arbetsmarknaden ut i arbete?
Det r min teori. Dock tror jag inte att dessa "std" hjlper de som har en svag stllning p arbetsmarknaden ut i arbete, utan snarare raka motsatsen, trots att man vill mla upp det som det frra. Men om man lser noga s kan man se att de arbetar enligt tekniken att undanhlla information.
Citat:
Nystartsjobb syftar till att stimulera anstllning av personer som varit utan arbete en lngre period.
klla:
http://www.regeringen.se/artiklar/20...lonekostnaden/
Det str ingenting om att detta kanske r planerat att ske p korttidsarbetslsas bekostnad. (vilket r vad som de facto sker) Med andra ord att man skapar arbetslshet.
Citat:
Om vi skulle ltsas att det r s som du fantiserat ihop i din konspirationsteori - vad vore i s fall politikernas incitament - vad skulle enskilda politiker vinna med denna makt, eller med att sitta p den hr informationen om enskilda personer (finns fr vrigt inte mer info i Af:s datasystem om en arbetsskande som kvalificerat sig fr nystartsjobb n en som inte har det, och varfr du gr ett sdant antagande frstr jag verkligen inte)?
Du har rtt att det r en konspirationsteori. Denna trd skulle lika grna kunna lagts i konspirationsforumet. (mod fr bestmma om den ska ligga kvar eller flyttas dit) Jag skrev ju att jag tror att detta styr jobb frn korttidsarbetslsa till lngtidsarbetslsa, med andra ord skapar arbetslshet, och d blir det ju mer information om folk i AFs databaser, eftersom det blir fler mnniskor som hamnar dr och i lngre perioder. De har t.o.m. "arbetspsykologer", jag gick sjlv till en och hon sa t.o.m. det uttryckligen till mig att syftet med arbetspsykologerna hos AF r inte att jag ska veta vad jag vill etc. utan att AF ska f information om mig s de kan veta vilka tgrder de ska vidta etc. Vad politiker har att vinna p denna makt vet jag inte, det kan man ocks spekulera i och diskutera. En tanke jag har haft r att r man s intelligent att man r kapabel att driva igenom snt hr, d kanske det inte r fel att makten ver diverse frgor ligger hos dessa och inte hos t.ex. smfretagare. Men det r bara ett hypotetiskt argument jag funderat ihop sjlv fr grubblandets skull, dvs jag tycker inte ndvndigtvis att det r s. Jag tycker verhuvudtaget inte mycket, tror jag, och r inte intresserad av tyckande hit och dit, jag r bara intresserad av vad som de facto r.
De skriver ocks dr p regeringens sida:
Citat:
Den arbetsgivare som vill anstlla en person p ett nystartsjobb har rtt att gra det under frutsttning att villkoren fr stdet uppfylls.
Jag skrev tidigare p detta forum en ekonomisk teori om nystartsjobb. Den gick i korta drag shr. Vi har en liten stad med tre fretag inom en viss bransch, fretrdesvis en bransch dr man inte som konsument kan ha ett alternativ p t.ex. ntet, lt sga biltvtt. Om nu tv av de tre fretagen anstller hlften av sin personal med nystartsjobb s kommer dessa ha en stor frdel gentemot det tredje fretaget som inte har ngon med nystartsjobb. Det tredje fretaget tvingas fr att inte g i konkurs att jobba snabbare, jobba lngre dagar eller kompensera p ngot annat stt eftersom de har strre utgifter i och med lnerna och de kan inte hja priserna om allt annat r likadant som hos konkurrenterna. Halva lnen hos halva personalen r mycket pengar och sannolikt kommer fretag nr 3 bli tvingat till att ta folk med nystartsjobb.
edit: Min chef sparkade mig nr mitt nystartsjobb tog slut, fr att anstlla en ny kille som sannolikt hade nystartsjobb. Han sa ocks att han inte hade rd att ha mig kvar fr att bidraget tog slut.