• 1
  • 2
2016-02-20, 14:54
Medlem
plastgubbens avatar
Vad är det egentliga syftet med nystartsjobb tror ni?

Politikerna förstår nog att man bara åstadkommer att långtidsarbetslösa konkurrerar ut korttidsarbetslösa, och att man alltså skapar arbetslöshet.

Jag tror syftet är att få en ursäkt att reglera marknaden, bl.a. genom att arbetsgivare måste uppfylla en lista med krav för att få bidraget beviljat.
Citera
2016-02-20, 17:13
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Etnisk diskriminering på arbetsmarknaden beror på att vi har svenskfientliga makthavare vars strävan är befolkningsutbyte!
Menar du när nystartsjobb går till nyanlända, för att de är nyanlända? Jag har inte satt mig in i detaljerna så mycket men det är inte bara långtidsarbetslösa som kan få det va utan även om man är nyanländ? Det har jag inte funderat så mycket över vilka konsekvenser det kan få, har mest tänkt på långtidsarbetslösa.
Citera
2016-02-20, 17:31
Moderator
Tystnads avatar
Syftet är att få ut svårplacerade i arbetslivet.

Det handlar om folk som helt saknar kompetens pga olika omständigheter.
Med kompetens menar jag inte att dom inte är helt outbildade men deras utbildning och arbetslivserfarenhet är av noll värde i Sverige.

Behöver inte vara enbart nyanlända som får detta, vet en personer med kroniska mentala problem som har haft nystart jobb iåratal.

Jag tycker det är värderfullt om man kan få ut ovan i arbetslivet istället för att dom tillbringa ett meningslöst liv i sina lägenheter på bidrag.

Däremot brister det mycket när det gäller arbetsgivarnas kompetens att ta ansvar för dessa personer, oftast lämnas dom "vind för våg" och ingen tar ansvar för att något vettigt blir gjort. Visst det är svår placerade personer, men bara för att dom är "gratis" för företaget får det inte gå till hur som helst.
Citera
2016-02-20, 17:39
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Syftet är att få ut svårplacerade i arbetslivet.

Det handlar om folk som helt saknar kompetens pga olika omständigheter.
Med kompetens menar jag inte att dom inte är helt outbildade men deras utbildning och arbetslivserfarenhet är av noll värde i Sverige.

Behöver inte vara enbart nyanlända som får detta, vet en personer med kroniska mentala problem som har haft nystart jobb iåratal.

Jag tycker det är värderfullt om man kan få ut ovan i arbetslivet istället för att dom tillbringa ett meningslöst liv i sina lägenheter på bidrag.

Däremot brister det mycket när det gäller arbetsgivarnas kompetens att ta ansvar för dessa personer, oftast lämnas dom "vind för våg" och ingen tar ansvar för att något vettigt blir gjort. Visst det är svår placerade personer, men bara för att dom är "gratis" för företaget får det inte gå till hur som helst.
Du verkar inte veta så mycket om nystartsjobb. Nej, det är inte gratis, arbetsgivaren betalade halva min lön. Jag och en annan med nystartsjobb var som vilka som helst, gjorde samma som de andra. När nystartsjobbet tog slut fick vi båda sparken.

Du verkar ha snöat in på det officiella syftet med nystartsjobb, men visst har du den synen så får du ha det. Jag skrev dock "det egentliga syftet" med kursiv stil för att betona att det är fråga om ett eventuellt annat syfte än det officiella.

Jag som hade nystartsjobb konkurrerade bara ut de som inte har rätt till nystartsjobb, t.ex. jag själv något år tidigare. Varenda krona som går från skattebetalare till nystartsjobb hade istället kunnat gå direkt till att anställa folk, utan mellanhand. Staten skapar inga jobb och inga resurser. Tvärtom bidrar de till arbetslöshet när man slussar om resurser från folk som hade kunnat få jobb direkt till att man ska ha varit arbetslös mer än ett år eller vad det nu är.
Citera
2016-02-20, 21:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Menar du när nystartsjobb går till nyanlända, för att de är nyanlända? Jag har inte satt mig in i detaljerna så mycket men det är inte bara långtidsarbetslösa som kan få det va utan även om man är nyanländ? Det har jag inte funderat så mycket över vilka konsekvenser det kan få, har mest tänkt på långtidsarbetslösa.

Citat:
Du verkar inte veta så mycket om nystartsjobb. Nej, det är inte gratis, arbetsgivaren betalade halva min lön. Jag och en annan med nystartsjobb var som vilka som helst, gjorde samma som de andra. När nystartsjobbet tog slut fick vi båda sparken.

Du verkar ha snöat in på det officiella syftet med nystartsjobb, men visst har du den synen så får du ha det. Jag skrev dock "det egentliga syftet" med kursiv stil för att betona att det är fråga om ett eventuellt annat syfte än det officiella.

Jag som hade nystartsjobb konkurrerade bara ut de som inte har rätt till nystartsjobb, t.ex. jag själv något år tidigare. Varenda krona som går från skattebetalare till nystartsjobb hade istället kunnat gå direkt till att anställa folk, utan mellanhand. Staten skapar inga jobb och inga resurser. Tvärtom bidrar de till arbetslöshet när man slussar om resurser från folk som hade kunnat få jobb direkt till att man ska ha varit arbetslös mer än ett år eller vad det nu är.
Du verkar inte heller veta så mycket om nystartsjobb, vilket du ju även själv påtalar. Du verkar inte ens veta vilka som kan vara kvalificerade för stödet, alltså på vilka grunder man kan vara kvalificerad, eller ens hur stort stödet är eller hur det beräknas. Syftet med stödet, som du orerar en del kring, återges även det i förordningen. Vill du sätta dig in djupare i det finns givetvis även förarbetena att tillgå.

Förordningen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...sfs-2006-1481/
Citera
2016-02-20, 21:30
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du verkar inte heller veta så mycket om nystartsjobb, vilket du ju även själv påtalar. Du verkar inte ens veta vilka som kan vara kvalificerade för stödet, alltså på vilka grunder man kan vara kvalificerad, eller ens hur stort stödet är eller hur det beräknas. Syftet med stödet, som du orerar en del kring, återges även det i förordningen. Vill du sätta dig in djupare i det finns givetvis även förarbetena att tillgå.

Förordningen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...sfs-2006-1481/
Jag har läst allt förut. Jag har haft nystartsjobb så jag vet hyfsat bra vad det är, t.ex. att det inte är gratis arbetskraft. Syftet som står behöver inte vara det egentliga syftet, det skrev jag uttryckligen men flashbackare är för korkade för att fatta nånting.
Citera
2016-02-20, 22:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har läst allt förut. Jag har haft nystartsjobb så jag vet hyfsat bra vad det är, t.ex. att det inte är gratis arbetskraft. Syftet som står behöver inte vara det egentliga syftet, det skrev jag uttryckligen men flashbackare är för korkade för att fatta nånting.
Givetvis kan lagstiftaren ha helt andra eller delvis andra motiv än de som uttrycks i regelverken eller dokument med koppling till dem. Men att det skulle handla om det du skriver om i tråden, att det är en "ursäkt att reglera marknaden, bl.a. genom att arbetsgivare måste uppfylla en lista med krav för att få bidraget beviljat" är befängt, dels för att vi redan har en reglerad arbetsmarknad, dels för att förordning om stöd för nystartsjobb inte innehåller några bedömningar (till skillnad från till exempel förordningen som reglerar lönebidrag) utan bygger på att om villkoren uppfylls (kollektivavtalsenlig lön m.m.) så har man rätt till stödet.

I övrigt, det jag främst syftade på, var att du angav fel info om stödets beräkning och storlek, och på vilka grunder olika personer kan vara kvalificerade för det.
Citera
2016-02-20, 22:17
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Givetvis kan lagstiftaren ha helt andra eller delvis andra motiv än de som uttrycks i regelverken eller dokument med koppling till dem. Men att det skulle handla om det du skriver om i tråden, att det är en "ursäkt att reglera marknaden, bl.a. genom att arbetsgivare måste uppfylla en lista med krav för att få bidraget beviljat" är befängt, dels för att vi redan har en reglerad arbetsmarknad, dels för att förordning om stöd för nystartsjobb inte innehåller några bedömningar (till skillnad från till exempel förordningen som reglerar lönebidrag) utan bygger på att om villkoren uppfylls (kollektivavtalsenlig lön m.m.) så har man rätt till stödet.

I övrigt, det jag främst syftade på, var att du angav fel info om stödets beräkning och storlek, och på vilka grunder olika personer kan vara kvalificerade för det.
Du talar emot dig själv. Du medger alltså att man måste uppfylla villkor. Jag har kollat vad det är för villkor och det är inte så få.

En annan sak är att man genom denna åtgärd som sagt styr jobben från korttidsarbetslösa till långtidsarbetslösa. Det kan alltså även kanske vara ett verktyg för att få makt över marknaden på detta sätt, genom att du för att få ett nystartsjobb måste få detta genom byråkratin, till skillnad från ett annat jobb som du kan få utan att det passerar någon byråkrati, utöver skatteverket när det gäller skatten etc. Men här är det en kärring som sitter och bestämmer vem som ska arbeta var etc. Det blir också mer information om individerna som lagras i systemet, vilket kan användas för olika syften.
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-20 kl. 22:19.
Citera
2016-02-20, 23:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Du talar emot dig själv. Du medger alltså att man måste uppfylla villkor. Jag har kollat vad det är för villkor och det är inte så få..
Hehe, du har "kollat upp" villkoren skriver du...ja dom framgår ju av förordningen, och eftersom det är nystartsjobb som diskuteras (och jag till och med länkat till förordningen) så får vi väl förutsätta att det minsta vi båda gjort är att ta del av vad som står i förordningen, konstigt vore det väl annars.

Kraven är för övrigt inte mer omfattande än vad som ingår i ett vanligt kollektivavtal.

Citat:
En annan sak är att man genom denna åtgärd som sagt styr jobben från korttidsarbetslösa till långtidsarbetslösa. Det kan alltså även kanske vara ett verktyg för att få makt över marknaden på detta sätt, genom att du för att få ett nystartsjobb måste få detta genom byråkratin, till skillnad från ett annat jobb som du kan få utan att det passerar någon byråkrati, utöver skatteverket när det gäller skatten etc. Men här är det en kärring som sitter och bestämmer vem som ska arbeta var etc. Det blir också mer information om individerna som lagras i systemet, vilket kan användas för olika syften.
Menar du att politikerna vill få "makt över marknaden" och samla på sig information om olika personer, att det är därför det finns arbetsgivarstöd som ska hjälpa de som har en svag ställning på arbetsmarknaden ut i arbete? Om vi skulle låtsas att det är så som du fantiserat ihop i din konspirationsteori - vad vore i så fall politikernas incitament - vad skulle enskilda politiker vinna med denna makt, eller med att sitta på den här informationen om enskilda personer (finns för övrigt inte mer info i Af:s datasystem om en arbetssökande som kvalificerat sig för nystartsjobb än en som inte har det, och varför du gör ett sådant antagande förstår jag verkligen inte)?
Citera
2016-02-21, 00:17
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Kraven är för övrigt inte mer omfattande än vad som ingår i ett vanligt kollektivavtal.
Jag minns inte vad kraven var, men även om det är som du säger, inte mer omfattande än vad som ingår i ett vanligt kollektivavtal eller om det är samma som i ett vanligt kollektivavtal, så förminskar det ingenting i det jag sagt, eftersom det finns jobb utan kollektivavtal, och alltså kan detta vara ett verktyg för att få marknaden att anpassa sig till dessa krav. Det kan då t.ex. vara påtryckningar från fackföreningar med i bilden.

Citat:
Menar du att politikerna vill få "makt över marknaden" och samla på sig information om olika personer, att det är därför det finns arbetsgivarstöd som ska hjälpa de som har en svag ställning på arbetsmarknaden ut i arbete?
Det är min teori. Dock tror jag inte att dessa "stöd" hjälper de som har en svag ställning på arbetsmarknaden ut i arbete, utan snarare raka motsatsen, trots att man vill måla upp det som det förra. Men om man läser noga så kan man se att de arbetar enligt tekniken att undanhålla information.

Citat:
Nystartsjobb syftar till att stimulera anställning av personer som varit utan arbete en längre period.
källa: http://www.regeringen.se/artiklar/20...lonekostnaden/

Det står ingenting om att detta kanske är planerat att ske på korttidsarbetslösas bekostnad. (vilket är vad som de facto sker) Med andra ord att man skapar arbetslöshet.

Citat:
Om vi skulle låtsas att det är så som du fantiserat ihop i din konspirationsteori - vad vore i så fall politikernas incitament - vad skulle enskilda politiker vinna med denna makt, eller med att sitta på den här informationen om enskilda personer (finns för övrigt inte mer info i Af:s datasystem om en arbetssökande som kvalificerat sig för nystartsjobb än en som inte har det, och varför du gör ett sådant antagande förstår jag verkligen inte)?
Du har rätt att det är en konspirationsteori. Denna tråd skulle lika gärna kunna lagts i konspirationsforumet. (mod får bestämma om den ska ligga kvar eller flyttas dit) Jag skrev ju att jag tror att detta styr jobb från korttidsarbetslösa till långtidsarbetslösa, med andra ord skapar arbetslöshet, och då blir det ju mer information om folk i AFs databaser, eftersom det blir fler människor som hamnar där och i längre perioder. De har t.o.m. "arbetspsykologer", jag gick själv till en och hon sa t.o.m. det uttryckligen till mig att syftet med arbetspsykologerna hos AF är inte att jag ska veta vad jag vill etc. utan att AF ska få information om mig så de kan veta vilka åtgärder de ska vidta etc. Vad politiker har att vinna på denna makt vet jag inte, det kan man också spekulera i och diskutera. En tanke jag har haft är att är man så intelligent att man är kapabel att driva igenom sånt här, då kanske det inte är fel att makten över diverse frågor ligger hos dessa och inte hos t.ex. småföretagare. Men det är bara ett hypotetiskt argument jag funderat ihop själv för grubblandets skull, dvs jag tycker inte nödvändigtvis att det är så. Jag tycker överhuvudtaget inte mycket, tror jag, och är inte intresserad av tyckande hit och dit, jag är bara intresserad av vad som de facto är.

De skriver också där på regeringens sida:

Citat:
Den arbetsgivare som vill anställa en person på ett nystartsjobb har rätt att göra det under förutsättning att villkoren för stödet uppfylls.

Jag skrev tidigare på detta forum en ekonomisk teori om nystartsjobb. Den gick i korta drag såhär. Vi har en liten stad med tre företag inom en viss bransch, företrädesvis en bransch där man inte som konsument kan ha ett alternativ på t.ex. nätet, låt säga biltvätt. Om nu två av de tre företagen anställer hälften av sin personal med nystartsjobb så kommer dessa ha en stor fördel gentemot det tredje företaget som inte har någon med nystartsjobb. Det tredje företaget tvingas för att inte gå i konkurs att jobba snabbare, jobba längre dagar eller kompensera på något annat sätt eftersom de har större utgifter i och med lönerna och de kan inte höja priserna om allt annat är likadant som hos konkurrenterna. Halva lönen hos halva personalen är mycket pengar och sannolikt kommer företag nr 3 bli tvingat till att ta folk med nystartsjobb.

edit: Min chef sparkade mig när mitt nystartsjobb tog slut, för att anställa en ny kille som sannolikt hade nystartsjobb. Han sa också att han inte hade råd att ha mig kvar för att bidraget tog slut.
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-21 kl. 00:28.
Citera
2016-02-21, 15:40
Medlem
godboys avatar
Ja, syftet med nystartsjobb, precis som med AF "praktikplatser" är att snygga till statistiken. Nystartsjobb innebär ju i praktiken att arbetsgivaren får en viss (större?) del av lönen ersatt från AF. Syftet utåt från AF är att få in ungdomar och nyanlända på arbetsmarknaden.

Att detta i själva verket inte fungerar kan ju en treåring räkna ut! Arbetsgivare, kan vara allt från butiker till bussbolag mm, tar beredvilligt emot dessa personer då de får hela eller delar av lönekostnaden ersatt av AF. Tanken är ju den, precis som med de som är på "praktik" från AF, att det skall mynna ut i en riktig anställning. Så blir det dock oftast inte, då företagen påstår att de inte har råd att betala hela lönekostnaden.

Nystartsjobb är bara ytterligare en form som skapats för att göda företagen och inte ge människor en rättfärdig anställning. (Påminner ju mycket om Fas 1-3)
Citera
2016-02-21, 16:00
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nystartsjobb är bara ytterligare en form som skapats för att göda företagen och inte ge människor en rättfärdig anställning. (Påminner ju mycket om Fas 1-3)
Vad menar du med "göda företagen"?

Håller du med min position att nystartsjobb skapar arbetslöshet? (jag har förklarat i tråden hur)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in