• 1
  • 2
2016-02-20, 14:54
Medlem
plastgubbens avatar
Vad r det egentliga syftet med nystartsjobb tror ni?

Politikerna frstr nog att man bara stadkommer att lngtidsarbetslsa konkurrerar ut korttidsarbetslsa, och att man allts skapar arbetslshet.

Jag tror syftet r att f en urskt att reglera marknaden, bl.a. genom att arbetsgivare mste uppfylla en lista med krav fr att f bidraget beviljat.
Citera
2016-02-20, 17:13
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Etnisk diskriminering p arbetsmarknaden beror p att vi har svenskfientliga makthavare vars strvan r befolkningsutbyte!
Menar du nr nystartsjobb gr till nyanlnda, fr att de r nyanlnda? Jag har inte satt mig in i detaljerna s mycket men det r inte bara lngtidsarbetslsa som kan f det va utan ven om man r nyanlnd? Det har jag inte funderat s mycket ver vilka konsekvenser det kan f, har mest tnkt p lngtidsarbetslsa.
Citera
2016-02-20, 17:31
Moderator
Tystnads avatar
Syftet r att f ut svrplacerade i arbetslivet.

Det handlar om folk som helt saknar kompetens pga olika omstndigheter.
Med kompetens menar jag inte att dom inte r helt outbildade men deras utbildning och arbetslivserfarenhet r av noll vrde i Sverige.

Behver inte vara enbart nyanlnda som fr detta, vet en personer med kroniska mentala problem som har haft nystart jobb iratal.

Jag tycker det r vrderfullt om man kan f ut ovan i arbetslivet istllet fr att dom tillbringa ett meningslst liv i sina lgenheter p bidrag.

Dremot brister det mycket nr det gller arbetsgivarnas kompetens att ta ansvar fr dessa personer, oftast lmnas dom "vind fr vg" och ingen tar ansvar fr att ngot vettigt blir gjort. Visst det r svr placerade personer, men bara fr att dom r "gratis" fr fretaget fr det inte g till hur som helst.
Citera
2016-02-20, 17:39
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Syftet r att f ut svrplacerade i arbetslivet.

Det handlar om folk som helt saknar kompetens pga olika omstndigheter.
Med kompetens menar jag inte att dom inte r helt outbildade men deras utbildning och arbetslivserfarenhet r av noll vrde i Sverige.

Behver inte vara enbart nyanlnda som fr detta, vet en personer med kroniska mentala problem som har haft nystart jobb iratal.

Jag tycker det r vrderfullt om man kan f ut ovan i arbetslivet istllet fr att dom tillbringa ett meningslst liv i sina lgenheter p bidrag.

Dremot brister det mycket nr det gller arbetsgivarnas kompetens att ta ansvar fr dessa personer, oftast lmnas dom "vind fr vg" och ingen tar ansvar fr att ngot vettigt blir gjort. Visst det r svr placerade personer, men bara fr att dom r "gratis" fr fretaget fr det inte g till hur som helst.
Du verkar inte veta s mycket om nystartsjobb. Nej, det r inte gratis, arbetsgivaren betalade halva min ln. Jag och en annan med nystartsjobb var som vilka som helst, gjorde samma som de andra. Nr nystartsjobbet tog slut fick vi bda sparken.

Du verkar ha snat in p det officiella syftet med nystartsjobb, men visst har du den synen s fr du ha det. Jag skrev dock "det egentliga syftet" med kursiv stil fr att betona att det r frga om ett eventuellt annat syfte n det officiella.

Jag som hade nystartsjobb konkurrerade bara ut de som inte har rtt till nystartsjobb, t.ex. jag sjlv ngot r tidigare. Varenda krona som gr frn skattebetalare till nystartsjobb hade istllet kunnat g direkt till att anstlla folk, utan mellanhand. Staten skapar inga jobb och inga resurser. Tvrtom bidrar de till arbetslshet nr man slussar om resurser frn folk som hade kunnat f jobb direkt till att man ska ha varit arbetsls mer n ett r eller vad det nu r.
Citera
2016-02-20, 21:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Menar du nr nystartsjobb gr till nyanlnda, fr att de r nyanlnda? Jag har inte satt mig in i detaljerna s mycket men det r inte bara lngtidsarbetslsa som kan f det va utan ven om man r nyanlnd? Det har jag inte funderat s mycket ver vilka konsekvenser det kan f, har mest tnkt p lngtidsarbetslsa.

Citat:
Du verkar inte veta s mycket om nystartsjobb. Nej, det r inte gratis, arbetsgivaren betalade halva min ln. Jag och en annan med nystartsjobb var som vilka som helst, gjorde samma som de andra. Nr nystartsjobbet tog slut fick vi bda sparken.

Du verkar ha snat in p det officiella syftet med nystartsjobb, men visst har du den synen s fr du ha det. Jag skrev dock "det egentliga syftet" med kursiv stil fr att betona att det r frga om ett eventuellt annat syfte n det officiella.

Jag som hade nystartsjobb konkurrerade bara ut de som inte har rtt till nystartsjobb, t.ex. jag sjlv ngot r tidigare. Varenda krona som gr frn skattebetalare till nystartsjobb hade istllet kunnat g direkt till att anstlla folk, utan mellanhand. Staten skapar inga jobb och inga resurser. Tvrtom bidrar de till arbetslshet nr man slussar om resurser frn folk som hade kunnat f jobb direkt till att man ska ha varit arbetsls mer n ett r eller vad det nu r.
Du verkar inte heller veta s mycket om nystartsjobb, vilket du ju ven sjlv ptalar. Du verkar inte ens veta vilka som kan vara kvalificerade fr stdet, allts p vilka grunder man kan vara kvalificerad, eller ens hur stort stdet r eller hur det berknas. Syftet med stdet, som du orerar en del kring, terges ven det i frordningen. Vill du stta dig in djupare i det finns givetvis ven frarbetena att tillg.

Frordningen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...sfs-2006-1481/
Citera
2016-02-20, 21:30
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du verkar inte heller veta s mycket om nystartsjobb, vilket du ju ven sjlv ptalar. Du verkar inte ens veta vilka som kan vara kvalificerade fr stdet, allts p vilka grunder man kan vara kvalificerad, eller ens hur stort stdet r eller hur det berknas. Syftet med stdet, som du orerar en del kring, terges ven det i frordningen. Vill du stta dig in djupare i det finns givetvis ven frarbetena att tillg.

Frordningen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...sfs-2006-1481/
Jag har lst allt frut. Jag har haft nystartsjobb s jag vet hyfsat bra vad det r, t.ex. att det inte r gratis arbetskraft. Syftet som str behver inte vara det egentliga syftet, det skrev jag uttryckligen men flashbackare r fr korkade fr att fatta nnting.
Citera
2016-02-20, 22:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har lst allt frut. Jag har haft nystartsjobb s jag vet hyfsat bra vad det r, t.ex. att det inte r gratis arbetskraft. Syftet som str behver inte vara det egentliga syftet, det skrev jag uttryckligen men flashbackare r fr korkade fr att fatta nnting.
Givetvis kan lagstiftaren ha helt andra eller delvis andra motiv n de som uttrycks i regelverken eller dokument med koppling till dem. Men att det skulle handla om det du skriver om i trden, att det r en "urskt att reglera marknaden, bl.a. genom att arbetsgivare mste uppfylla en lista med krav fr att f bidraget beviljat" r befngt, dels fr att vi redan har en reglerad arbetsmarknad, dels fr att frordning om std fr nystartsjobb inte innehller ngra bedmningar (till skillnad frn till exempel frordningen som reglerar lnebidrag) utan bygger p att om villkoren uppfylls (kollektivavtalsenlig ln m.m.) s har man rtt till stdet.

I vrigt, det jag frmst syftade p, var att du angav fel info om stdets berkning och storlek, och p vilka grunder olika personer kan vara kvalificerade fr det.
Citera
2016-02-20, 22:17
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Givetvis kan lagstiftaren ha helt andra eller delvis andra motiv n de som uttrycks i regelverken eller dokument med koppling till dem. Men att det skulle handla om det du skriver om i trden, att det r en "urskt att reglera marknaden, bl.a. genom att arbetsgivare mste uppfylla en lista med krav fr att f bidraget beviljat" r befngt, dels fr att vi redan har en reglerad arbetsmarknad, dels fr att frordning om std fr nystartsjobb inte innehller ngra bedmningar (till skillnad frn till exempel frordningen som reglerar lnebidrag) utan bygger p att om villkoren uppfylls (kollektivavtalsenlig ln m.m.) s har man rtt till stdet.

I vrigt, det jag frmst syftade p, var att du angav fel info om stdets berkning och storlek, och p vilka grunder olika personer kan vara kvalificerade fr det.
Du talar emot dig sjlv. Du medger allts att man mste uppfylla villkor. Jag har kollat vad det r fr villkor och det r inte s f.

En annan sak r att man genom denna tgrd som sagt styr jobben frn korttidsarbetslsa till lngtidsarbetslsa. Det kan allts ven kanske vara ett verktyg fr att f makt ver marknaden p detta stt, genom att du fr att f ett nystartsjobb mste f detta genom byrkratin, till skillnad frn ett annat jobb som du kan f utan att det passerar ngon byrkrati, utver skatteverket nr det gller skatten etc. Men hr r det en krring som sitter och bestmmer vem som ska arbeta var etc. Det blir ocks mer information om individerna som lagras i systemet, vilket kan anvndas fr olika syften.
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-20 kl. 22:19.
Citera
2016-02-20, 23:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Du talar emot dig sjlv. Du medger allts att man mste uppfylla villkor. Jag har kollat vad det r fr villkor och det r inte s f..
Hehe, du har "kollat upp" villkoren skriver du...ja dom framgr ju av frordningen, och eftersom det r nystartsjobb som diskuteras (och jag till och med lnkat till frordningen) s fr vi vl frutstta att det minsta vi bda gjort r att ta del av vad som str i frordningen, konstigt vore det vl annars.

Kraven r fr vrigt inte mer omfattande n vad som ingr i ett vanligt kollektivavtal.

Citat:
En annan sak r att man genom denna tgrd som sagt styr jobben frn korttidsarbetslsa till lngtidsarbetslsa. Det kan allts ven kanske vara ett verktyg fr att f makt ver marknaden p detta stt, genom att du fr att f ett nystartsjobb mste f detta genom byrkratin, till skillnad frn ett annat jobb som du kan f utan att det passerar ngon byrkrati, utver skatteverket nr det gller skatten etc. Men hr r det en krring som sitter och bestmmer vem som ska arbeta var etc. Det blir ocks mer information om individerna som lagras i systemet, vilket kan anvndas fr olika syften.
Menar du att politikerna vill f "makt ver marknaden" och samla p sig information om olika personer, att det r drfr det finns arbetsgivarstd som ska hjlpa de som har en svag stllning p arbetsmarknaden ut i arbete? Om vi skulle ltsas att det r s som du fantiserat ihop i din konspirationsteori - vad vore i s fall politikernas incitament - vad skulle enskilda politiker vinna med denna makt, eller med att sitta p den hr informationen om enskilda personer (finns fr vrigt inte mer info i Af:s datasystem om en arbetsskande som kvalificerat sig fr nystartsjobb n en som inte har det, och varfr du gr ett sdant antagande frstr jag verkligen inte)?
Citera
2016-02-21, 00:17
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Kraven r fr vrigt inte mer omfattande n vad som ingr i ett vanligt kollektivavtal.
Jag minns inte vad kraven var, men ven om det r som du sger, inte mer omfattande n vad som ingr i ett vanligt kollektivavtal eller om det r samma som i ett vanligt kollektivavtal, s frminskar det ingenting i det jag sagt, eftersom det finns jobb utan kollektivavtal, och allts kan detta vara ett verktyg fr att f marknaden att anpassa sig till dessa krav. Det kan d t.ex. vara ptryckningar frn fackfreningar med i bilden.

Citat:
Menar du att politikerna vill f "makt ver marknaden" och samla p sig information om olika personer, att det r drfr det finns arbetsgivarstd som ska hjlpa de som har en svag stllning p arbetsmarknaden ut i arbete?
Det r min teori. Dock tror jag inte att dessa "std" hjlper de som har en svag stllning p arbetsmarknaden ut i arbete, utan snarare raka motsatsen, trots att man vill mla upp det som det frra. Men om man lser noga s kan man se att de arbetar enligt tekniken att undanhlla information.

Citat:
Nystartsjobb syftar till att stimulera anstllning av personer som varit utan arbete en lngre period.
klla: http://www.regeringen.se/artiklar/20...lonekostnaden/

Det str ingenting om att detta kanske r planerat att ske p korttidsarbetslsas bekostnad. (vilket r vad som de facto sker) Med andra ord att man skapar arbetslshet.

Citat:
Om vi skulle ltsas att det r s som du fantiserat ihop i din konspirationsteori - vad vore i s fall politikernas incitament - vad skulle enskilda politiker vinna med denna makt, eller med att sitta p den hr informationen om enskilda personer (finns fr vrigt inte mer info i Af:s datasystem om en arbetsskande som kvalificerat sig fr nystartsjobb n en som inte har det, och varfr du gr ett sdant antagande frstr jag verkligen inte)?
Du har rtt att det r en konspirationsteori. Denna trd skulle lika grna kunna lagts i konspirationsforumet. (mod fr bestmma om den ska ligga kvar eller flyttas dit) Jag skrev ju att jag tror att detta styr jobb frn korttidsarbetslsa till lngtidsarbetslsa, med andra ord skapar arbetslshet, och d blir det ju mer information om folk i AFs databaser, eftersom det blir fler mnniskor som hamnar dr och i lngre perioder. De har t.o.m. "arbetspsykologer", jag gick sjlv till en och hon sa t.o.m. det uttryckligen till mig att syftet med arbetspsykologerna hos AF r inte att jag ska veta vad jag vill etc. utan att AF ska f information om mig s de kan veta vilka tgrder de ska vidta etc. Vad politiker har att vinna p denna makt vet jag inte, det kan man ocks spekulera i och diskutera. En tanke jag har haft r att r man s intelligent att man r kapabel att driva igenom snt hr, d kanske det inte r fel att makten ver diverse frgor ligger hos dessa och inte hos t.ex. smfretagare. Men det r bara ett hypotetiskt argument jag funderat ihop sjlv fr grubblandets skull, dvs jag tycker inte ndvndigtvis att det r s. Jag tycker verhuvudtaget inte mycket, tror jag, och r inte intresserad av tyckande hit och dit, jag r bara intresserad av vad som de facto r.

De skriver ocks dr p regeringens sida:

Citat:
Den arbetsgivare som vill anstlla en person p ett nystartsjobb har rtt att gra det under frutsttning att villkoren fr stdet uppfylls.

Jag skrev tidigare p detta forum en ekonomisk teori om nystartsjobb. Den gick i korta drag shr. Vi har en liten stad med tre fretag inom en viss bransch, fretrdesvis en bransch dr man inte som konsument kan ha ett alternativ p t.ex. ntet, lt sga biltvtt. Om nu tv av de tre fretagen anstller hlften av sin personal med nystartsjobb s kommer dessa ha en stor frdel gentemot det tredje fretaget som inte har ngon med nystartsjobb. Det tredje fretaget tvingas fr att inte g i konkurs att jobba snabbare, jobba lngre dagar eller kompensera p ngot annat stt eftersom de har strre utgifter i och med lnerna och de kan inte hja priserna om allt annat r likadant som hos konkurrenterna. Halva lnen hos halva personalen r mycket pengar och sannolikt kommer fretag nr 3 bli tvingat till att ta folk med nystartsjobb.

edit: Min chef sparkade mig nr mitt nystartsjobb tog slut, fr att anstlla en ny kille som sannolikt hade nystartsjobb. Han sa ocks att han inte hade rd att ha mig kvar fr att bidraget tog slut.
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-21 kl. 00:28.
Citera
2016-02-21, 15:40
Medlem
godboys avatar
Ja, syftet med nystartsjobb, precis som med AF "praktikplatser" r att snygga till statistiken. Nystartsjobb innebr ju i praktiken att arbetsgivaren fr en viss (strre?) del av lnen ersatt frn AF. Syftet utt frn AF r att f in ungdomar och nyanlnda p arbetsmarknaden.

Att detta i sjlva verket inte fungerar kan ju en trering rkna ut! Arbetsgivare, kan vara allt frn butiker till bussbolag mm, tar beredvilligt emot dessa personer d de fr hela eller delar av lnekostnaden ersatt av AF. Tanken r ju den, precis som med de som r p "praktik" frn AF, att det skall mynna ut i en riktig anstllning. S blir det dock oftast inte, d fretagen pstr att de inte har rd att betala hela lnekostnaden.

Nystartsjobb r bara ytterligare en form som skapats fr att gda fretagen och inte ge mnniskor en rttfrdig anstllning. (Pminner ju mycket om Fas 1-3)
Citera
2016-02-21, 16:00
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nystartsjobb r bara ytterligare en form som skapats fr att gda fretagen och inte ge mnniskor en rttfrdig anstllning. (Pminner ju mycket om Fas 1-3)
Vad menar du med "gda fretagen"?

Hller du med min position att nystartsjobb skapar arbetslshet? (jag har frklarat i trden hur)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in