• 1
  • 2
2016-02-16, 09:58
Medlem
plastgubbens avatar
Eftersom jag inte fick några svar på ett annat underforum så postar jag här. Varsågod att dissekera och argumentera emot nedanstående proposition, där jag argumenterar för att man bidrar till arbetslöshet när man skänker pengar till tiggare. Jag tänker framförallt på tiggare som är förmögna att utföra ett arbete, även om man kan diskutera detta med arbetsförmåga som en aspekt av denna diskussion. Jag använder även tiggaren nedan som en allmän illustration för att skänka pengar, t.ex. socialbidrag. Tiggaren är främst en illustration, och i illustrationen går pengarna till den svenska marknaden; man kan ev. diskutera situationen med att pengar lämnar landet, som en gjorde i det andra underforumet, men jag tror inte det påverkar prinicipen jag försöker illustrera.

Du kan ge 100 kr till en tiggare i utbyte mot att han putsar dina skor. Han går sedan och köper mat för 100 kr och äter. Om du ger tiggaren 100 kr utan att han putsar dina skor så går han också och köper mat för 100 kr.

Vi har två fall, A och B.

A: Du ger 100 kr till tiggaren, tiggaren betalar 100 kr i mataffären, tiggaren äter.

B: Du ger 100 kr till tiggaren, tiggaren putsar dina skor, tiggaren betalar 100 kr till mataffären, tiggaren äter.

I båda fallen blir du 100 kr fattigare, 100 kr går till mataffären och tiggaren äter. Eftersom det är samma i båda stryker vi det.

Låt säg att du måste få dina skor putsade oavsett. Då måste du i fall A gå till en skomakare och få dina skor putsade för 100 kr.

Då har du i fall A betalat 200 kr och i fall B betalat 100 kr. Man kan inte säga att man bara blandar om korten (referens till ett påstående i det andra underforumet om att pengarna går ut i marknaden oavsett och att det därför inte spelar någon roll), för om du bara har 100 kr så kan dessa inte både gå till mataffären och till skomakaren. Samhället är berövat på arbetstillfället värt 100 kr (när du skänker pengar utan motprestation).
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-16 kl. 10:02.
Citera
2016-02-16, 10:02
Medlem
loliravers avatar
Folket jag pratar med som hjälper tiggare bidrar till att allt fler svenskar blir arbetslösa.

Dom fixar diverse olika jobb till tiggarna, städjobb och liknande vilket självklart inte gör att fler svenskar får jobb.
Citera
2016-02-16, 10:05
Medlem
KorvKanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Folket jag pratar med som hjälper tiggare bidrar till att allt fler svenskar blir arbetslösa.

Dom fixar diverse olika jobb till tiggarna, städjobb och liknande vilket självklart inte gör att fler svenskar får jobb.
Innan massinvandrigen var det inga som gjorde samma sak för dagens arbetslösa tonåringar. Men nu finns det helt plöttsligt massor jobb.
Citera
2016-02-16, 10:13
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:

Det är ju en separat tes, du adresserar inte min tes. Men det är ett intressant påstående. Man kan ju försöka göra en koppling mellan den och det jag skrev. Jag vet inte på rak arm hur man kan sammankoppla det. Men en sak är ju att om min tes stämmer så är det bra för samhället om tiggeri och bidrag minskar oavsett vem det gäller. Jag argumenterar ju för att skänkandet av pengar utan motprestation bidrar till arbetslösheten.
Citera
2016-02-16, 10:18
Medlem
plastgubbens avatar
Min tes är en tillämpning av principerna som beskrivs i kapitlet om "the broken window fallacy" i boken Economics In One Lesson av Henry Hazlitt. (Eller om det var något annat kapitel, jag minns inte riktigt.) Den fanns tidigare att ladda ned online gratis. Jag såg inte den nedladdningslänken sist jag googlade, men det kanske finns någon annan länk. Bra bok.

edit:

den finns här:

http://www.hacer.org/pdf/Hazlitt00.pdf
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-16 kl. 10:55.
Citera
2016-02-16, 11:54
Medlem
Citat:

Får jobb? Bättre att skapa sig jobb, vill man städa så startar man en städfirma tex.
Citera
2016-02-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Eftersom jag inte fick några svar på ett annat underforum så postar jag här. Varsågod att dissekera och argumentera emot nedanstående proposition, där jag argumenterar för att man bidrar till arbetslöshet när man skänker pengar till tiggare. Jag tänker framförallt på tiggare som är förmögna att utföra ett arbete, även om man kan diskutera detta med arbetsförmåga som en aspekt av denna diskussion. Jag använder även tiggaren nedan som en allmän illustration för att skänka pengar, t.ex. socialbidrag. Tiggaren är främst en illustration, och i illustrationen går pengarna till den svenska marknaden; man kan ev. diskutera situationen med att pengar lämnar landet, som en gjorde i det andra underforumet, men jag tror inte det påverkar prinicipen jag försöker illustrera.

Du kan ge 100 kr till en tiggare i utbyte mot att han putsar dina skor. Han går sedan och köper mat för 100 kr och äter. Om du ger tiggaren 100 kr utan att han putsar dina skor så går han också och köper mat för 100 kr.

Vi har två fall, A och B.

A: Du ger 100 kr till tiggaren, tiggaren betalar 100 kr i mataffären, tiggaren äter.

B: Du ger 100 kr till tiggaren, tiggaren putsar dina skor, tiggaren betalar 100 kr till mataffären, tiggaren äter.

I båda fallen blir du 100 kr fattigare, 100 kr går till mataffären och tiggaren äter. Eftersom det är samma i båda stryker vi det.

Låt säg att du måste få dina skor putsade oavsett. Då måste du i fall A gå till en skomakare och få dina skor putsade för 100 kr.

Då har du i fall A betalat 200 kr och i fall B betalat 100 kr. Man kan inte säga att man bara blandar om korten (referens till ett påstående i det andra underforumet om att pengarna går ut i marknaden oavsett och att det därför inte spelar någon roll), för om du bara har 100 kr så kan dessa inte både gå till mataffären och till skomakaren. Samhället är berövat på arbetstillfället värt 100 kr (när du skänker pengar utan motprestation).
Man kan putsa sina skor själv oxå.
Citera
2016-02-16, 12:48
Medlem
Fast till största del förs ju pengarna ut ur landet, till deras hemländer. Den lilla konsumering som sker här ger knappast någon återbäring till statskassan.
Citera
2016-02-16, 16:02
Medlem
plastgubbens avatar
Jag kan bara konstatera att i princip allt som intresserar mig att diskutera intresserar inte många andra på flashback.
Citera
2016-02-16, 16:09
Medlem
plastgubbens avatar
Att pengar går ut ur landet är egentligen irrelevant för den tes som jag avsåg att diskutera. Vore kanske bättre om jag bestämt att det inte hör till denna diskussion och sagt det i TS. Den tes jag är intresserad av att diskutera har jag ställt upp i TS. Det är principen jag är intresserad av. För diskussionens skull kan man tänka sig en svensk tiggare som inte betalar till någon maffia eller liknande.
Citera
2016-02-16, 16:19
Medlem
plastgubbens avatar
Hmm, det var nog faktiskt inte kapitel två, The Broken Window, som jag fick idén från. Men jag har inte tid att leta efter avsnittet just nu, måste dra. Eventuellt att jag återkommer med exakt var i boken informationen finns.
Citera
2016-02-16, 16:27
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar som många av dom åkt på sportlovssemester. Klart mindre antal snyltare utanför affärerna så här års.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in