2016-02-20, 14:14
Medlem
Klappars avatar
Det är inte konstigt att landet går utför. Det är hemskt med svenska bidragstagare men flyktingar som har flytt genom flera säkra länder endast för att ta sig till Sverige och ta del av bidragen tar man i försvar

Jag känner många arbetslösa och dom skrattar åt alla blåsta arbetare som gnäller på svenska arbetslösa men som gärna försörjer utländska kriminella, våldtäktsmän och bidragssökare.
Citera
2016-02-20, 14:16
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Tog din ord slut om att det var synd om flyktingar? När bevisen om att en homogen befolkning är bättre än din sunkiga mångkulturella bajs samhälle. Dom flyktingar som har Sverige tagit under 2000 talet, är 99% lyxflyktingar som kommer hit för begått och brott leva på bidrag.
Du har ju inget att diskutera? Jag kom med fakta, du kommer med påståenden du inte kan styrka.

Jag skrev att dom kostar lika mycket att anställa, fakta.
Det är krig och oroligheter i deras hemländer, fakta.
Många tar sig hit i gummibåtar, fakta.
Flyktingarna tar emot pengar som staten erbjuder dom, fakta.

Du skriver att dom flyr av ekonomiska skäl, inte fakta.
Att flyktingar är det enda som kan leda till krig i Sverige, inte fakta.
Dom flesta syrier har bott i Turkiet i 1-2 år, inte fakta.

Kom in i matchen din jävla tönt.
Citera
2016-02-20, 14:19
Medlem
Moffegrevs avatar
Googlade, och tydligen får man bara 3890sek i månaden i soc-bidrag. Ca 130sek om dagen. Knappast något man Lever lyxliv på.

Är ungefär samma summa som du får i Tyskland, och många tyska städer är betydligt billigare att leva i än i svenska motsvarigheter. Alltså bättre att vara soc-fall i Östtyskland.

TS kanske borde överväga att flytta?
Citera
2016-02-20, 14:39
Medlem
Displaceds avatar
Din släkt från 1600-talet hade nog skämts för dig som sitter här och klagar över mängden pengar du får utan att ens lyfta ett finger.
Citera
2016-02-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Du grupperar alltså människor när det passar. Så länge det inte direkt berör dig spelar det ingen roll, om det direkt berör dig spelar det roll. Detta inser du väl själv beror på att du saknar koppling till de som går på soc och de som är "flyktingar"? Du har ingen känslomässig koppling till dessa och då spelar det dig ingen roll vem som drabbas.
"När det passar" låter lite illa, men det är helt riktigt att jag grupperar när jag finner det relevant att göra det.
Citera
2016-02-20, 14:53
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

Så varför får asylsökande MER pengar än mig.. dessutom så får dem pengarna.. bara för de andas luft i Sverige.. verkar det som?

Först av allt har jag aldrig förstår varför någon annan ska få mina pengar... men ok om nu mina skattepengarna ska ges bort kors och tvärs så är det klart de ska få mer pengar än dig. Vi har nu valt att ta in en jävla massa flyktringar och för att inte landet ska haverera mer än det gjort måste vi få avkastning för så många som möjligt av dessa människor i framtiden. Vi måste därför satsa pengar och utbildning på dem för att ge dem en chans.
Dig har vi uppenbarligen redan misslyckats med. Hade jag fått rösta hade du inte fått några mer pengar alls, då det som redan investerats i dig har gett noll avkastning... Du har fått dina chanser i livet och har inte tagit dem av en eller annan orsak. Mer pengar åt flyktingarna! till den dagen de avslöjar att inte ge avkastning då ska även de pengarna dras in!
Citera
2016-02-20, 15:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Du har ju inget att diskutera? Jag kom med fakta, du kommer med påståenden du inte kan styrka.

Jag skrev att dom kostar lika mycket att anställa, fakta.
Det är krig och oroligheter i deras hemländer, fakta.
Många tar sig hit i gummibåtar, fakta.
Flyktingarna tar emot pengar som staten erbjuder dom, fakta.

Du skriver att dom flyr av ekonomiska skäl, inte fakta.
Att flyktingar är det enda som kan leda till krig i Sverige, inte fakta.
Dom flesta syrier har bott i Turkiet i 1-2 år, inte fakta.

Kom in i matchen din jävla tönt.
Nu blir inte saker sanna bara för att man skriver "fakta" med fetstil efter meningen. Man bör också undvika att generalisera. Bara det senaste året har det kommit över 160.000 immigranter till Sverige. Alla kommer inte från samma ställe eller av samma orsaker.

Teoretiskt sätt kostar det lika mycket att anställa. Inte nödvändigtvis i praktiken. Det finns ett batteri med olika bidrag en arbetsgivare kan få, för att göra en person mera attraktiv att anställa. I extrema fall är bidraget så stort att det blir en negativ lönekostnad, dvs arbetsgivaren får betalt för att ha en person gående hos sig. De här bidraget är inte bara för invandrare, det kan även betalas ut för svenskar. Men det kan förvisso göra så att en svensk konkurreras ut från ett jobb.

Ett exempel hittar vi på samma sida i Aftonbladet som artikeln som tråden handlar om: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle22292674.ab
En rumänska har fått praktik i en butik. Hon är här och tigger, hon bor inte ens i Sverige, kan ingen svenska. Försäkringskassan betalar lönen.

Vissa kommer från länder där det pågår oroligheter, det är säkert så. Vissa kommer från länder där det inte är krig, men det ändå inte är så kul att bo. Vissa kommer ursprungligen från länder där det är oroligt, men de har bott i fredliga länder sedan dess. Det enda vi med säkerhet vet är att vi inte vet. 90% av alla invandrare är oidentifierade.

Nej, ingen kommer hit i gummibåt. Däremot har en del tagit sig till exempelvis Grekland i gummibåt. Sedan har de tagit sig med andra färdmedel tvärs igenom hela Europa hit till Sverige.

Att immigranterna tar emot pengar staten erbjuder dem finns det nog ingen som betvivlar. Däremot är det märkligt att alla får bidrag, utan någon som helst koll på vilka resurser de har själva.

Vilka bevekelsegrunder de har för att fly är det heller ingen som vet säkert. Man kan bara fundera runt det. Om man nu flyr för sina liv, och har kommit till ett land där det inte är krig, där det är helt säkert att vara, varför stannar man inte där? Varför fortsätter man 250 mil till, för att komma till det mest avlägsna landet i Europa? Det är nog inte klimatet som lockar. Kan det vara vår vackra natur? Eller är det något annat?
Citera
2016-02-20, 15:56
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappa6116
Men om du växt upp i Sverige med vårat skolsystem och alla dess möjligheter till en utbildning som ger jobb, varför är du inte;
A: en arbetande individ som tjänar sina egna pengar?
B: en individ som är inskriven på arbetsförmedlingen och via den går på A-kassa?
C: studerande som utnyttjar CSN?

Kan det vara så att du inte kan tillföra något till arbetsmarknaden trots dina goda förutsättningar som "arisk svensk med prominenta rötter sedan 1600-talet"?
Det där spelar ingen roll eftersom jobben försvinner genom automatisering.

Det ansvariga vore att lägga pengarna på en medborgarlön för svenska medborgare innan man börjar spendera hejvilt på resten av världen.

Har man inte ens råd med en medborgarlön har man inte heller råd att ta hand om resten av världen. Lyxfällan-varning.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-02-20 kl. 16:00.
Citera
2016-02-20, 16:01
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Har man inte ens råd med en medborgarlön har man inte heller råd att ta hand om resten av världen. Lyxfällan-varning.
Den var ny.
Citera
2016-02-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Tog din ord slut om att det var synd om flyktingar? När bevisen om att en homogen befolkning är bättre än din sunkiga mångkulturella bajs samhälle. Dom flyktingar som har Sverige tagit under 2000 talet, är 99% lyxflyktingar som kommer hit för begått och brott leva på bidrag.
Du glömde länken med dina "bevis"
Citera
2016-02-20, 16:09
Medlem
Flufffens avatar
Tyvärr TS så finns där en acceptans för diskriminering mot svenskar hos de flesta politiker. Har gott om vänner som inte har råd att gå till tandläkaren men jag tvingas betala akut tandvård för asylsökare, jag tvingas även betala min egen och det är dyrt!!! Vem får ansöka om ett hemutrustningslån, upp till 35.000 kr? Invandrare only. Behöver den sökande betala tillbaka det? Nej inte alltid. Då tar man istället pengar från skattebetalaren, dvs mig.. Jag får betala mina möbler ur egen ficka.

Citat:
Ursprungligen postat av seuss
Först av allt har jag aldrig förstår varför någon annan ska få mina pengar... men ok om nu mina skattepengarna ska ges bort kors och tvärs så är det klart de ska få mer pengar än dig. Vi har nu valt att ta in en jävla massa flyktringar och för att inte landet ska haverera mer än det gjort måste vi få avkastning för så många som möjligt av dessa människor i framtiden. Vi måste därför satsa pengar och utbildning på dem för att ge dem en chans.
Dig har vi uppenbarligen redan misslyckats med. Hade jag fått rösta hade du inte fått några mer pengar alls, då det som redan investerats i dig har gett noll avkastning... Du har fått dina chanser i livet och har inte tagit dem av en eller annan orsak. Mer pengar åt flyktingarna! till den dagen de avslöjar att inte ge avkastning då ska även de pengarna dras in!
Inte ens hälften av de som invandrat har fått jobb efter 10 år. Många är fortfarande att betrakta som nyanlända efter 10 år, bristfällig svenska, kan inte stava.. Inte ens då agerar man, bidragen trillar in som vanligt utan motprestation. Verkligen ett recept på framgång..

Du vet att samhället är inte anpassat för alla individer. Personer med någon autismspektrumstörning får det oftast svårt i livet. De förstår sig inte på det sociala samspelet som samhället är byggt på. Det spelar ingen roll om de gått i den svenska skolan när den sociala biten är avvikande från normen. Något som många här förbiser.. Ni bara antar att man är lat TS kanske hör till en av dem, inte vet jag och det är inget jag intresserar mig för heller.

Säger inte att alla med AST* lever på bidrag. Det finns gott om folk som trots AST har klarat skolan med bra betyg och fixat sig en topputbildning.

Ska då en invandrare som efter 10-15 år (lika många år som de flesta svenskfödda gått i skolan) knappt behärskar det svenska språket i vare sig tal eller skrift vara berättigad bidrag utan motprestation, hemutrustningslån (Invandrare only! Som inte alltid behöver betalas tillbaka utav den sökande utan kan tas ur röven på skattebetalare, upp till 35.000 kr har man rätt till)?

Förstår mig inte på föraktet mot svenskar som går på bidrag, kanske ofrivilligt, men man har inget att invända när en invandrare går på bidrag. En invandrare som har tagit sig igenom 12 säkra länder för att nå Sverige, det har man inget emot..

* Autismspektrumtillstånd
Citera
2016-02-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nu blir inte saker sanna bara för att man skriver "fakta" med fetstil efter meningen. Man bör också undvika att generalisera. Bara det senaste året har det kommit över 160.000 immigranter till Sverige. Alla kommer inte från samma ställe eller av samma orsaker.

Teoretiskt sätt kostar det lika mycket att anställa. Inte nödvändigtvis i praktiken. Det finns ett batteri med olika bidrag en arbetsgivare kan få, för att göra en person mera attraktiv att anställa. I extrema fall är bidraget så stort att det blir en negativ lönekostnad, dvs arbetsgivaren får betalt för att ha en person gående hos sig. De här bidraget är inte bara för invandrare, det kan även betalas ut för svenskar. Men det kan förvisso göra så att en svensk konkurreras ut från ett jobb.

Ett exempel hittar vi på samma sida i Aftonbladet som artikeln som tråden handlar om: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle22292674.ab
En rumänska har fått praktik i en butik. Hon är här och tigger, hon bor inte ens i Sverige, kan ingen svenska. Försäkringskassan betalar lönen.

Vissa kommer från länder där det pågår oroligheter, det är säkert så. Vissa kommer från länder där det inte är krig, men det ändå inte är så kul att bo. Vissa kommer ursprungligen från länder där det är oroligt, men de har bott i fredliga länder sedan dess. Det enda vi med säkerhet vet är att vi inte vet. 90% av alla invandrare är oidentifierade.

Nej, ingen kommer hit i gummibåt. Däremot har en del tagit sig till exempelvis Grekland i gummibåt. Sedan har de tagit sig med andra färdmedel tvärs igenom hela Europa hit till Sverige.

Att immigranterna tar emot pengar staten erbjuder dem finns det nog ingen som betvivlar. Däremot är det märkligt att alla får bidrag, utan någon som helst koll på vilka resurser de har själva.

Vilka bevekelsegrunder de har för att fly är det heller ingen som vet säkert. Man kan bara fundera runt det. Om man nu flyr för sina liv, och har kommit till ett land där det inte är krig, där det är helt säkert att vara, varför stannar man inte där? Varför fortsätter man 250 mil till, för att komma till det mest avlägsna landet i Europa? Det är nog inte klimatet som lockar. Kan det vara vår vackra natur? Eller är det något annat?

Så mycket ord , men inte ett ords fakta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in