2016-02-20, 01:05
Medlem
"61 kronor per dag.
Det är vad en asylsökande får i bidrag.
Det är också vad kyrkoherde Pontus Gunnarsson tänker leva på fram till påsk. "

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22297074.ab

Varför får asylsökande mer pengar än mig?
nog för att jag går på soc.. lyckligtvis är jag ensam om att leva ett sånt fattigt liv, i min släkt.

alltså missförstå mig inte, jag är inte rasist eller så.. men borde inte jag som arisk svensk med prominenta rötter sedan 1600-talet ha 'rätt' till en större ekonomiskt 'throwback' än människor som kommer ifrån ett samhälle totalt isolerat ifrån Sveriges ekonomi.
ett land som dessutom har fallerat till krig & kaos..

känns ju lite som om Sverige belönar fel individ..

Så varför får asylsökande MER pengar än mig.. dessutom så får dem pengarna.. bara för de andas luft i Sverige.. verkar det som?

ps.
jag själv lever på soc och enligt soc normen, så 'lever' jag på 58 kr per dag.
efter jag har hoppat genom socialens byråkratiska hinderbana, såklart.

Tragiskt att alla disinformerar topicen och frågorna i stil med
-*fnys* varför har inte du jobb för då .. VA? va?
-*jorå ..blablabla ekonomisk-utopi-sverige!
-* nää har man varit med och byggt upp ett samhälle i 400 års tid så kan man inte få en del av samhällets kaka... näru.. du ska inte tro att du är något här inte.. de här asylsökandena förtjänar mer pengar än dig.. se så ut och jobba för sverige nu
Senast redigerad av Fittsill 2016-02-20 kl. 01:28.
Citera
2016-02-20, 01:14
Medlem
Man kan tycka vad man vill om det, men infödda svenskar har generellt bättre möjligheter att skaffa ett jobb istället. Och ja, undantag finns.
Citera
2016-02-20, 01:18
Medlem
Men om du växt upp i Sverige med vårat skolsystem och alla dess möjligheter till en utbildning som ger jobb, varför är du inte;
A: en arbetande individ som tjänar sina egna pengar?
B: en individ som är inskriven på arbetsförmedlingen och via den går på A-kassa?
C: studerande som utnyttjar CSN?

Kan det vara så att du inte kan tillföra något till arbetsmarknaden trots dina goda förutsättningar som "arisk svensk med prominenta rötter sedan 1600-talet"?
Citera
2016-02-20, 01:18
Medlem
Att ni skulle ha samma slant under samma förutsättningar tycker jag skulle vara vettigt, dina 1600 tals rötter kvalificerar dig inte till en spänn mer än nån annan i min bok ni är arbetslösa som inte klarar er själva båda två helt enkelt, trist insikt men sant.

(jag har för den delen själv gått på ek bistånd så jag menar inte o sparka på nån, bara vara lite krass sådär.)
Citera
2016-02-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Man kan tycka vad man vill om det, men infödda svenskar har generellt bättre möjligheter att skaffa ett jobb istället. Och ja, undantag finns.

så.. den här 'dolda rasismen' vi har är ett populistiskt svar på politikernas blödande hjärtan?

eller varför har vi svenskar bättre möjligheter till jobb?
jag känner inte av att jag har bättre möjlighet till jobb iaf, de arbeten jag kan få på min utbildning är väldigt dåliga och utan framtidsutsikter. för 3tusen mer / månad..

så njaee, det här med att det finns jobb i sverige är tyvärr en lögn.
Citera
2016-02-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rutig
Svenskarna får inte ha arveguld med affektionsvärde från mormor om dom söker soc, det får taharush-arna! Danmarks förslag sågades stort. De semestrande migranterna ska få ha 50 000 i fickan men ärndå få allt frånsaten från kläder till dagsuppehälle
Och på vilket sätt är det kopplat till det jag sade?
Citera
2016-02-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rutig
Svenskarna får inte ha arveguld med affektionsvärde från mormor om dom söker soc, det får taharush-arna! Danmarks förslag sågades stort. De semestrande migranterna ska få ha 50 000 i fickan men ärndå få allt frånsaten från kläder till dagsuppehälle

Öhm, det är nog inte många som höjjer på ögonbrynen för nått gammalt guldsmycke om du söker soc över en kort begränsad tid, kanske i teorin men knappast praktiken. Däremot om du sitter på en pengabinge värdig von anka möjligen, eller om du för den delen är långliggare.
Citera
2016-02-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
så.. den här 'dolda rasismen' vi har är ett populistiskt svar på politikernas blödande hjärtan?

jag känner inte av att jag har bättre möjlighet till jobb iaf, de arbeten jag kan få på min utbildning är väldigt dåliga och utan framtidsutsikter. för 3tusen mer / månad..

Att det är lite glest med jobb har ingen sagt emot, men de jobb som finns, bedömmer du att du är mer kvalificerad för dem än nån som knappt pratar svenska alls och bor på en förläggning eller ej? Värdera dig själv ordentligt nu.
Citera
2016-02-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappa6116
Men om du växt upp i Sverige med vårat skolsystem och alla dess möjligheter till en utbildning som ger jobb, varför är du inte;
A: en arbetande individ som tjänar sina egna pengar?
B: en individ som är inskriven på arbetsförmedlingen och via den går på A-kassa?
C: studerande som utnyttjar CSN?

Kan det vara så att du inte kan tillföra något till arbetsmarknaden trots dina goda förutsättningar som "arisk svensk med prominenta rötter sedan 1600-talet"?

jag förstår dina frågor.. jag kan svara på dina frågor, men det skulle bli personliga uppgifter osv.. jag har mina omständigheter i livet..
tänker inte gå in på detaljer bara för att du ska bli nöjd.

poängen är följande..
du är inte speciellt välinformerad..
A-kassan ger 2-300 kr i månaden.. så mkt för det sociala skyddsnätet för 'arbetar-rörelsen'
Citera
2016-02-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

Så du menar att du inte har lättare att skaffa ett jobb än en analfabet från Somalia? Jösses, det säger en del om dig.

Sen vet jag att arbetsmarknaden är tuff och att systemet med socialbidrag suger pung, men det är fortfarande ett faktum att det är lättare som infödd svensk att ta sig ur bidragsträsket. Vad har du för utbildning förresten?
Citera
2016-02-20, 01:26
Medlem
TheGrimComedians avatar
Vad fan är det med alla jävla kravmaskiner egentligen? Svenska staten har bestämt att du är värd mindre än vad än en nyanländ är, och därmed basta. Om du nu anser dig vara mer värd än vad en babbe är så läs följande:

Tänker man ekonomiskt och lever sparsamt kommer man långt med 58,- spänn, om man har hyran betald. Dessutom har man oändligt med fritid till att vara kreativ på. Aktivera sig. Lära sig saker. Med kreativitet och kunskap kommer skapande. Ur skapandet kan man säkert komma på något att sälja, eller en tjänst eller vad fan som helst. Om du är fullständigt inkapabel till det: panta burkar? Langa knark? Du tänker i helt fel banor - du tar på dig en offerkåpa när allt i grund och botten är ditt egna fel. Vad gör du för att förtjäna mer pengar? Inte ett skit. Du sitter där och sitter.
Citera
2016-02-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrimComedian
Vad fan är det med alla jävla kravmaskiner egentligen? Svenska staten har bestämt att du är värd mindre än vad än en nyanländ är, och därmed basta. Om du nu anser dig vara mer värd än vad en babbe är så läs följande:

Tänker man ekonomiskt och lever sparsamt kommer man långt med 58,- spänn, om man har hyran betald. Dessutom har man oändligt med fritid till att vara kreativ på. Aktivera sig. Lära sig saker. Med kreativitet och kunskap kommer skapande. Ur skapandet kan man säkert komma på något att sälja, eller en tjänst eller vad fan som helst. Om du är fullständigt inkapabel till det: panta burkar? Langa knark? Du tänker i helt fel banor - du tar på dig en offerkåpa när allt i grund och botten är ditt egna fel. Vad gör du för att förtjäna mer pengar? Inte ett skit. Du sitter där och sitter.
Instämmer.

Jag är stor förespråkare av basinkomst/medborgarlön och jag tycker välfärdssystemet suger pung, men det är jävligt tröttsamt när allt fokus hela tiden ligger på flyktingar/parasiter eller vad fan man nu tycker är ett passande namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in