• 1
  • 2
2016-02-19, 11:47
Medlem
sossesexs avatar
Hej

Jag jagar runt 20-30 vildsvin per år och äter knappast upp allt själv.
Enligt lagar och regler kan jag inte överlåta/sälja till andra som inte tillhör mitt hem, jaktlag eller familj. Det finns även komplikationer i form av att djuret måste passera ett viltslakteri avsett för björn, vildsvin etc.

Det stora problemet är att vildsvin inte klassas likadant som tex älg. Jag anser att det borde räcka med ett trikinprov.

För att jämföra:

saxat från livsmedelsverket: "Jägarens leveranser av kött av vilt När jägaren levererar små mängder kött av eget nedlagt vilt till konsumenter och lokala detaljhandelsanläggningar gör jägaren detta i egenskap av att vara privatperson. Exempel (gäller leverans av kött): Jägaren skjuter vilt i skog och mark, tar ur det och transporterar det till sitt privata slaktställe (garage, vedbod, uthus, kök eller dylikt). Efter styckning överlämnas eller säljs små mängder kött till konsument (granne, kollega, släkting eller dylikt) utanför jägarens privata hushåll eller säljs till en lokal detaljhandelsanläggning. Lagkrav: Jägaren ansvarar endast för att köttet är säkert som livsmedel enligt artikel 14 i förordning (EG) nr 178/2002. Det bör observeras att inget köttbesiktningskrav föreligger i samband med direkta leveranser av små mängder vilt eller kött av vilt från jägare direkt till konsument eller till detaljhandel som säljer lokalt direkt till konsument"

Detta gäller såklart inte vildsvin etc

"Björn, vildsvin och andra vilda djur som kan vara smittade av trikiner, liksom hjort från hägn som inte är friförklarade från tuberkulos ska alltid levereras till vilthanteringsanläggning, utom när köttet konsumeras av jägaren själv i det egna hushållet, se 29-30 §§ i Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2005:20) om livsmedelshygien. Detta innebär att dessa djurslag, vare sig som primärprodukter eller i form av kött, inte ens vid enstaka tillfälle och inte i någon mängd får ges bort eller säljas av jägaren. Omvänt innebär detta att konsumenter och detaljhandelsanläggningar inte kan ta emot eller köpa primärprodukter eller kött från dessa djurslag direkt från jägaren. Alla leveranser ska gå genom en vilthanteringsanläggning, där köttet ska besiktigas efter slakt, innan det får levereras vidare och slutligen nå konsumenten"

Vilket betyder att allt vildsvinskött som ska ges/säljas till grannar, kollegor etc utanför det privata hushållet måste passera en vilthanteringsförläggning vilket innebär stora komplikationer för "den lilla" jägaren

Idag skjuts fler vildsvin än älgar och allt kan omöjligt konsumeras av jägaren själv.
Samtidigt är det praktiskt taget omöjligt för staten att kontrollera detta.

nu till den stora frågan. Vad gör ni jägare därute med allt vildsvinskött? Gräver ni ner det? Säljer ändå?

Tips till en vilsen vildsvinsjägare!

Mvh

sossesex
Citera
2016-02-19, 11:51
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesex
Hej

Jag jagar runt 20-30 vildsvin per år och äter knappast upp allt själv.
Enligt lagar och regler kan jag inte överlåta/sälja till andra som inte tillhör mitt hem, jaktlag eller familj. Det finns även komplikationer i form av att djuret måste passera ett viltslakteri avsett för björn, vildsvin etc.

Det stora problemet är att vildsvin inte klassas likadant som tex älg. Jag anser att det borde räcka med ett trikinprov.

För att jämföra:

saxat från livsmedelsverket: "Jägarens leveranser av kött av vilt När jägaren levererar små mängder kött av eget nedlagt vilt till konsumenter och lokala detaljhandelsanläggningar gör jägaren detta i egenskap av att vara privatperson. Exempel (gäller leverans av kött): Jägaren skjuter vilt i skog och mark, tar ur det och transporterar det till sitt privata slaktställe (garage, vedbod, uthus, kök eller dylikt). Efter styckning överlämnas eller säljs små mängder kött till konsument (granne, kollega, släkting eller dylikt) utanför jägarens privata hushåll eller säljs till en lokal detaljhandelsanläggning. Lagkrav: Jägaren ansvarar endast för att köttet är säkert som livsmedel enligt artikel 14 i förordning (EG) nr 178/2002. Det bör observeras att inget köttbesiktningskrav föreligger i samband med direkta leveranser av små mängder vilt eller kött av vilt från jägare direkt till konsument eller till detaljhandel som säljer lokalt direkt till konsument"

Detta gäller såklart inte vildsvin etc

"Björn, vildsvin och andra vilda djur som kan vara smittade av trikiner, liksom hjort från hägn som inte är friförklarade från tuberkulos ska alltid levereras till vilthanteringsanläggning, utom när köttet konsumeras av jägaren själv i det egna hushållet, se 29-30 §§ i Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2005:20) om livsmedelshygien. Detta innebär att dessa djurslag, vare sig som primärprodukter eller i form av kött, inte ens vid enstaka tillfälle och inte i någon mängd får ges bort eller säljas av jägaren. Omvänt innebär detta att konsumenter och detaljhandelsanläggningar inte kan ta emot eller köpa primärprodukter eller kött från dessa djurslag direkt från jägaren. Alla leveranser ska gå genom en vilthanteringsanläggning, där köttet ska besiktigas efter slakt, innan det får levereras vidare och slutligen nå konsumenten"

Vilket betyder att allt vildsvinskött som ska ges/säljas till grannar, kollegor etc utanför det privata hushållet måste passera en vilthanteringsförläggning vilket innebär stora komplikationer för "den lilla" jägaren

Idag skjuts fler vildsvin än älgar och allt kan omöjligt konsumeras av jägaren själv.
Samtidigt är det praktiskt taget omöjligt för staten att kontrollera detta.

nu till den stora frågan. Vad gör ni jägare därute med allt vildsvinskött? Gräver ni ner det? Säljer ändå?

Tips till en vilsen vildsvinsjägare!

Mvh

sossesex

Vilket pris får familjen vänner betala för denna delikatess?
Citera
2016-02-19, 11:55
Medlem
Sebzors avatar
Jagar inte själv, men jag brukar få kött av vänner som jagar, av samma anledning som du har, att de inte klarar att konsumera det själv.
Citera
2016-02-19, 11:56
Medlem
psflaxs avatar
Vi skickar in njurtappen för besiktning.
Dagen efter får man ett sms att allt är ok.
Sedan gör vi vad vi vill med köttet.
Citera
2016-02-19, 12:08
Medlem
sossesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Jagar inte själv, men jag brukar få kött av vänner som jagar, av samma anledning som du har, att de inte klarar att konsumera det själv.

ja, exakt! men grejen är den att det är olagligt om det inte går igenom ett vildsvinsslakteri (som knappt finns.. vet endast om ett som finns i norrköping..

Citat:
Ursprungligen postat av psflax

det borde vara så att efter godkänt trikintest får jägaren sälja/ överlåta det precis som han känner för.

Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_

Ligger mellan 35-40 kr/kg ostyckat vilket är väldigt billigt. Bara testet går på 160 kr.

Men det är som sagt olagligt att sälja utanför det egna hushållet.
Citera
2016-02-19, 12:20
Medlem
Var någonstans bor du ? , Finns på de flesta ställen vilthantering depåer där de köper upp skjutna djur.
Däremot kanske de kan vara svåra att söka efter om man inte söker rätt.
Citera
2016-02-19, 12:30
Medlem
Offra till gudarna
Citera
2016-02-19, 13:05
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

exakt sen är det bara att kränga. du får sälja upp till xx antal vilt enheter, tror det är upp mot 40 vildsvin per år du kränga UTAN att ta upp i deklarationen.. tror gränsen för rådjur är 200
Citera
2016-02-19, 13:07
Medlem
negrofobens avatar
Vilt i Vrena köper vildsvin mm. Inte så långt från Norrköping.
Citera
2016-02-19, 13:17
Medlem
Vet ju inte var du är baserad, men...

Utanför Katrineholm finns Viltkebab. De kanske tar emot Vildsvinen när du skjutit dem.

Annars får du mala även de fina bitarna och göra hamburgare, gott som tusan.
Citera
2016-02-19, 19:44
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_

"Ligger mellan 35-40 kr/kg ostyckat vilket är väldigt billigt. Bara testet går på 160 kr."

I vårt jaktlag (Ljungby, Småland) är det 20 kr/kg som gäller.
(Kan vara ändrat till 25 kr senaste året, men inte mer)
Citera
2016-02-19, 22:48
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesex

Ligger mellan 35-40 kr/kg ostyckat vilket är väldigt billigt. Bara testet går på 160 kr.

Men det är som sagt olagligt att sälja utanför det egna hushållet.

Ja det var inte så superbilligt faktiskt, det jaktlag jag har lite insyn i tar runt tusenlappen per svin. Senast betalade jag 800:- för en jättefin gris på dryga 40kg slaktvikt, tror det slutligen kostade 50:- kilot för det som jag har i frysen jagat, styckat, testat, packat, levererat och klart. Och då är jag inte med i jaktlaget utan betalade begärt icke-kompis/familjepris på både djur och styckning.

Men hur som helst så borde väl vanlig svartförsäljning vara lösningen eller? Finns inget hetare än närskjutet ekokött så sålänge trikninerna sköts och kontakterna med någon slaktare/styckare fungerar är det bara att köra på? Eller vad tänker du, att du vill sköta det by the book?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in