• 3
  • 4
2016-02-21, 09:09
Medlem
sossesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
bekanter och bekanters bekanter. folk som får köpa billigt kött är bara tacksamma så det är en väldigt riskfri form av svarthandel. blocket låter som en dålig idé

Jo jag håller med, men risken finns alltid där att en bekants bekant jobbar för livsmedelsverket.

Sen måste man ha bekanta. Och framför allt tid till att vårda alla bekanta då nästan all fritid går till att hålla dessa skadedjur i schack. Vilket såklart är en omöjlighet!!!!!
Citera
2016-02-21, 11:42
Medlem
Sälj på Blocket. Jag har tidigare köpt på blocket.
Tror jag pröjsade 65kr/kg för uppstyckade frysta delar.
Nu ligger det inga annonser om svin där så dom kanske förbjudit?
Men pröva. Att vara lite "laglös" har ingen dött av 😉
Citera
2016-02-24, 12:14
Medlem
stopthekillings avatar
Hur mycket kött får man ut från ett svin i snitt? Man får väl dessutom jaga nästan hur mycket som helst under nästan hela året, har jag rätt?
Citera
2016-02-24, 13:37
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostra
Sälj på Blocket. Jag har tidigare köpt på blocket.
Tror jag pröjsade 65kr/kg för uppstyckade frysta delar.
Nu ligger det inga annonser om svin där så dom kanske förbjudit?
Men pröva. Att vara lite "laglös" har ingen dött av 😉

Det är okej att svartköpa så men man måste tillaga det ordentligt.
Begränsingarna finns där för och slippa få ut får smitta(trikin) bland folk som inte vet eller kan laga mat
Citera
2016-02-24, 14:17
Medlem
sossesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Hur mycket kött får man ut från ett svin i snitt? Man får väl dessutom jaga nästan hur mycket som helst under nästan hela året, har jag rätt?

Som skrivet tidigare får du ut runt 25% beroende på hur bra du styckar. Det blir en hel del.

Ja, du får i princip jaga VS hela året. De ökar dock ändå. Dels för (vad jag tror) svårigheterna att bli av med det på laglig väg och dels de få viltslakterierna.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Begränsingarna finns där för och slippa få ut får smitta(trikin) bland folk som inte vet eller kan laga mat

Tillaga ordentloigt? Mer än vanlig gris tex? Tror jag knappast. Förra året hittade de knappt tiotalet smittade svin av nästan 100 000 fällda. Mycket finare kött än den danska grisen! Det lovar jag!
Citera
2016-02-24, 14:35
Avstängd
448s avatar
Smittans skall hållas låg genom begränsing - om man släpper på det blir det värre och dyrt för staten aka sjukvården.Det hittas då och då faktiskt.

Så omotiverat är det inte
Citera
2016-02-24, 15:59
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Trikniner ska stoppas genom tester av svinen, inte genom speciella tillagningsmetoder
Citera
2016-02-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Trikniner ska stoppas genom tester av svinen, inte genom speciella tillagningsmetoder

40% av vildsvinen bär på antingen Salmonella och/eller yersinia

http://pub.epsilon.slu.se/10620/1/ja...tal_130812.pdf

Men när det gäller vildsvin, så är det ett större problem att de kan bära på sjukdomar som kan spridas till tamsvin, det är därför myndigheterna kräver spårbarhet. Det kommer att kosta miljardbelopp när afrikansk svinpest dyker upp här, och det kommer den att göra. Utbrotten av afrikansk svinpest bland vildsvin i Baltikum och Polen kommer att sprida det hit också.

Om några enstaka personer dör eller blir sjuka i Salmonella eller trikiner har ingen större ekonomisk betydelse! Men om all svensk svinproduktion måste stängas ned så har det mycket stora konsekvenser.
Citera
2016-02-27, 09:10
Medlem
sossesexs avatar
All utomsvensk gris bär på salmonella, det är därför svenska Livsmedelsverket rekommenderar att inte äta rått svinkött.
Här har vi svart på vitt, vildsvin är mycket "renare" än vanlig gris.
Det är helt sjukt att det ska särbehandlas.

Men som tidigare skriver ska tester på kött vara ett obligatorium, förslagsvis gratis.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in