2016-02-19, 22:52
Medlem
valleros avatar
Skjut på. Jag hatar verkligen vildsvin, markmarodörer som inte ens är goda att äta. Jag läste Asterix som barn, trodde vildsvin var gott. Bespara mig recept, jag har ätit det i sammanhang som sträcker sig från enkelt till lyxkrog. Det smakar apa.
Citera
2016-02-19, 23:59
Medlem
Svensson94s avatar
Men frys in köttet! pucko! Hemma har jag tre stora frysboxar fyllda med älgkött.
Citera
2016-02-20, 02:23
Bannlyst
ett tips är ju att inte döda mer än du kan äta.
Citera
2016-02-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
ett tips är ju att inte döda mer än du kan äta.

de är skadedjur som förökar sig som flugor. kan inte tänka mig annat än att TS gör de lokala jordbrukarna en tjänst genom sitt myckna vildsvinsskjutande. han gör hela landet en tjänst..
Citera
2016-02-20, 10:04
Medlem
sossesexs avatar
Vildsvin är ett skadedjur som vi hade anledning till att utrota på 1600-talet.
De ökar exponentiellt och det skulle inte förvåna mig om vi skjuter mer i kött räknat vildsvin än älg inom 5 år. Då står vi där med en massa kött som ingen jägare i hela världen kan trycka i sig. Jag får helt enkelt välja på följande saker:

1. Jag slutar jaga ohyran varpå markägare etc drabbas då ja omöjligt kan göra mig av med köttet laglig. (bor 14 mil från närmaste godkända vildsvinsslakteri)

2. Jag fortsätter jaga, fyller min frys till bredden och gräver ner resten av viltet jag inte kan ta hand om.

3. Den mest logiska punkten.
Att fortsätta jaga och sälja viltet till vänner/bekanta och kanske rentav på blocket.

Punkt tre är i statens ögon helt dunderförbjudet vilket sätter mig i en knepig, moralisk situation. Hur långt ska jag låta farbror staten bestämma?

Jag har ingen aning om hur ni jägare därute gör.

Ett alternativ kanske är att göra ett eget viltslakteri avsett för vildsvin etc och "do it by the book". Kan man få eu-bidrag etc månn tro?
Citera
2016-02-20, 10:21
Medlem
mindre djur som inte är lönsamma att stycka och galtar med orne kan du ju slänga
Citera
2016-02-20, 10:27
Medlem
Om du inte kan sälja kanske djurparken tar emot det?
Citera
2016-02-20, 10:30
Medlem
sossesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
mindre djur som inte är lönsamma att stycka och galtar med orne kan du ju slänga

Sant. Orne (hormonstin galt) smakar pyton.

Men jag är en strategisk jägare som enbart fäller större djur och sällan galtar i brunsten.

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om du inte kan sälja kanske djurparken tar emot det?

Du menar som föda för varg etc?
Citera
2016-02-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossesex
ja, exakt! men grejen är den att det är olagligt om det inte går igenom ett vildsvinsslakteri (som knappt finns.. vet endast om ett som finns i norrköping..

det borde vara så att efter godkänt trikintest får jägaren sälja/ överlåta det precis som han känner för.

Ligger mellan 35-40 kr/kg ostyckat vilket är väldigt billigt. Bara testet går på 160 kr.

Men det är som sagt olagligt att sälja utanför det egna hushållet.
Sälja utanför hushållet olagligt? Menar du att du säljer köttet till din fru o barn? Så om ni har gemensam ekonomi så säljer du till dig själv?

Jag antar att de inte menar ditt hushåll när de menar familj, utan mer att du får sälja till syson/föräldrar/kusiner/etc.. tror nog vänner borde gå bra med. Och hur ska polisen bevisa att du inte är vän med X som köpt kött? Tror nog detta är ganska lågprioriterad brottslighet..
Citera
2016-02-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossesex
Sant. Orne (hormonstin galt) smakar pyton.

Men jag är en strategisk jägare som enbart fäller större djur och sällan galtar i brunsten.

Du menar som föda för varg etc?
Exakt, varg, björn, lejon, järv, det måste ju gå åt en del kött där.
Citera
2016-02-20, 12:36
Medlem
sossesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub4u
Sälja utanför hushållet olagligt? Menar du att du säljer köttet till din fru o barn? Så om ni har gemensam ekonomi så säljer du till dig själv?

Jag antar att de inte menar ditt hushåll när de menar familj, utan mer att du får sälja till syson/föräldrar/kusiner/etc.. tror nog vänner borde gå bra med. Och hur ska polisen bevisa att du inte är vän med X som köpt kött? Tror nog detta är ganska lågprioriterad brottslighet..

Ja, det jag jag menar är att det är olagligt att sälja utanför familj och jaktlag utan att det passerat ett godkänt viltslakteri. Knäppt.

I så fall är hela jägarkåren bovar.
Men jag är en laglydig medborgare! Inte skulle jag sälja till kompisar för att slippa gräva ner skiten?
Så frågan återstår. Hur gör man för att vara laglig?
Citera
2016-02-20, 12:37
Medlem
sossesexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Exakt, varg, björn, lejon, järv, det måste ju gå åt en del kött där.

Tror faktiskt att det där också måste vara kontrollerat kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in