2016-05-04, 13:16
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Sen har vi tyvärr många psykopater som söker sig till just M.D. Var ju artikeln för inte så längesen som handlade om vilka jobb psykopater söker sig till som mest och första platsen låg just kirurger.

Andra artiklar som berör ämnet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/br...cle22148916.ab

http://www.metro.se/nyheter/fler-lak...qISujHuvX3mUk/

Bra faktaunderbyggda artiklar publicerade i tidskrifter med skyhög impact där doktorn.
Citera
2016-05-04, 13:37
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveapådeken

Vad tycker du som blivande läkare om att ha ev kolleger som kommit in via fusk???

Att komma in via fusk är helt fel såklart! Det kan jag hålla med om. Jag stödjer förslaget om HP men endast man modifiera provet på så sätt att det riktar sig åt det programmet man ska komma in på. Det betyder vi att kommer att få olika typer av HP men det är bara positivt. Vi får rätt person till rätt program.

Jag behövde som sagt inte skriva HP på nytt men jag tror inte jag skulle ha några problem att få bra resultat på andra försöket och jag är inte rädd för att göra det heller.

Sen får du tro vad du vill om mig. Detta är ändå internet där alla kan bli president om de så vill eller påstå det. Jag kan också vara en städare om du så vill att jag ska vara (om det är det som får dig att bli nöjd) men det verkar som det är endast användaren "lighten-up" här som vet vad han snackar om.
Senast redigerad av netr0pa 2016-05-04 kl. 13:46.
Citera
2016-05-04, 13:41
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Att komma in via fusk är helt fel såklart! Det kan jag hålla med om. Jag stödjer förslaget om HP men endast man modifiera provet på så sätt att det riktar sig åt det programmet man ska komma in på. Det betyder vi att kommer att få olika typer av HP men det är bara positivt. Vi får rätt person till rätt program.

Jag behövde som sagt inte skriva HP på nytt men jag tror inte jag skulle ha några problem att få bra resultat på andra försöket och jag är inte rädd för att göra det heller.
Men ge upp nu din pajas. Ingen tror att du kommit in på ett läkarprogram i Sverige. Det är omöjligt att komma in på intervju med 0,7 då urvalen för att kallas till intervju inkluderar HP-resultat.
Citera
2016-05-04, 13:48
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Men ge upp nu din pajas. Ingen tror att du kommit in på ett läkarprogram i Sverige. Det är omöjligt att komma in på intervju med 0,7 då urvalen för att kallas till intervju inkluderar HP-resultat.

Herregud...
Citera
2016-05-04, 13:49
Medlem
Karembeus avatar
.
Senast redigerad av Karembeu 2016-05-04 kl. 13:56.
Citera
2016-05-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Haha, tack för dagens skratt

Angående ditt tidigare inlägg om antagning genom intervju så har du ju helt rätt (missade den lilla detaljen i "doktorns" story). Mig veterligen har det alltid krävts minst 1.4-1.5 på HP för att ens komma på intervju, nu när antagningspoängen har sjunkit de senaste åren så kanske till och med 1.2-1.3. Att någon skulle bli antagen i urvalsgruppen PIL med ett HP <1.0 har sannolikt aldrig hänt om det inte har begåtts ett stort misstag någonstans.

Man kan dock komma in på 20.0 genom lottning. Jag tror snarare han menade genom lottning för så var systemet förr i tiden iaf.
Citera
2016-05-04, 13:55
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Bra faktaunderbyggda artiklar publicerade i tidskrifter med skyhög impact där doktorn.

Haha, tack för dagens skratt

Angående ditt tidigare inlägg om antagning genom intervju så har du ju helt rätt (missade den lilla detaljen i "doktorns" story). Mig veterligen har det alltid krävts minst 1.4-1.5 på HP för att ens komma på intervju, nu när antagningspoängen har sjunkit de senaste åren så kanske till och med 1.2-1.3. Att någon skulle bli antagen i urvalsgruppen PIL med ett HP <1.0 har sannolikt aldrig hänt om det inte har begåtts ett stort misstag någonstans.

Med andra ord, om "doktorn" som kan allt och vet allt, (efter 10-11 terminer på läkarprogrammet och som dessutom har högsta betyg i samtliga kurser vilket är märkligt då det bara finns U/G), verkligen läser till läkare på ett svenskt läkarprogram så har han blivit antagen på fel grunder. Nu tror inte jag att det är den rimligaste förklaringen här utan jag tror snarare vi har att göra med någon som hittar på lite för mycket...
Citera
2016-05-04, 14:00
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Man kan dock komma in på 20.0 genom lottning. Jag tror snarare han menade genom lottning för så var systemet förr i tiden iaf.

Absolut, så var det förr i tiden. MEN meritpoäng infördes under 2010 och sedan dess har det ju krävts >21 i gymnasiebetyg för att komma in på läkarprogrammet. Dessutom nämnde han/hon specifikt att han/hon blivit antagen genom intervju...
Citera
2016-05-04, 14:10
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Det verkar inte rimligare att han menade intervju då det var det han skrev?
Citera
2016-05-04, 14:12
Medlem
Citat:
Absolut, så var det förr i tiden. MEN meritpoäng infördes under 2010 och sedan dess har det ju krävts >21 i gymnasiebetyg för att komma in på läkarprogrammet. Dessutom nämnde han/hon specifikt att han/hon blivit antagen genom intervju...

Nu vet jag inte bakgrundshistoria men han skrev "och intervju" och då antar jag att han menar att man kan komma in via intervju också. Jag kan dock bara relatera till dem kom in med 20.0 (dvs tidigare än 2010 som du själv nämnde).

Lottningen kan avgöra och det är ju fakta.

Såklart har man större chans om man får bra på HP men det var inte ett måste förr i tiden. Vet inte hur det ser ut nu för tiden dock...
Citera
2016-05-04, 14:30
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Nu vet jag inte bakgrundshistoria men han skrev "och intervju" och då antar jag att han menar att man kan komma in via intervju också. Jag kan dock bara relatera till dem kom in med 20.0 (dvs tidigare än 2010 som du själv nämnde

Precis! Vilket innebär att om man blev antagen till läkarprogrammet före 2010 och fortfarande går i termin 10-11 så har man antingen gjort ett uppehåll på minst 2 år eller haft det jobbigt med studierna och fått gå om flera terminer. Eftersom "doktorn" tillhör "toppskiktet" i sin klass kan han ju inte gått om utan då antar jag snarare att han gjort uppehåll och då självklart jobbat för Läkare utan gränser i Elfenbenskusten under 2 års tid

Ontopic: Förhoppningsvis så självsaneras läkarkollegiet på dessa individer som felaktigt blir antagna till programmet. Det finns alldeles för mycket "bluffläkare" som det är inom ett yrke som ska åtnjuta högsta förtroende...
Citera
2016-05-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ontopic: Förhoppningsvis så självsaneras läkarkollegiet på dessa individer som felaktigt blir antagna till programmet. Det finns alldeles för mycket "bluffläkare" som det är inom ett yrke som ska åtnjuta högsta förtroende...

Det är inte bara läkarprogrammet som drabbas utav detta, vi har ju civilingenjör och juristprogrammet som också tar in allt för många som inte ska vara där.

Vad jag hoppas på i framtiden är att man ska få lov att visitera alla som deltar på HP. Hur är det med slå ut signaler som 3G och liknande?

Är det lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in