2016-02-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Är det så konstigt att folk svarar lika? Det är ju inte slumpen som avgör vilket svar man väljer, många resonerar nog ungefär likadant innan de svarar?
Ja. Som nämnt innan chansen att folk svarar väldigt lika på 160 frågor med 4-5 svarsalternativ är så pass låg att det inte är fan möjligt. USA har ju kommit mycket längre på att upptäcka fusk på deras SATs troligtvis genom bättre algoritmer som de kör på datorer.

Fick höra av en mattelärare när jag gick i grundskolan att han misstänkte att en av hans elever hade fuskat pga liknande fel (dvs liknande fel uträkningar) på en svår fråga och att chansen att det sker är så pass låg att det knappt är möjligt (dessutom satt dessa två elever bredvid varandra). Samma logik kan ju appliceras på HP.
Citera
2016-02-19, 00:23
Bannlyst
Hur har dom fuskat?
Citera
2016-02-19, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inte.en.boll
Ja. Som nämnt innan chansen att folk svarar väldigt lika på 160 frågor med 4-5 svarsalternativ är så pass låg att det inte är fan möjligt. USA har ju kommit mycket längre på att upptäcka fusk på deras SATs troligtvis genom bättre algoritmer som de kör på datorer.

Fick höra av en mattelärare när jag gick i grundskolan att han misstänkte att en av hans elever hade fuskat pga liknande fel (dvs liknande fel uträkningar) på en svår fråga och att chansen att det sker är så pass låg att det knappt är möjligt (dessutom satt dessa två elever bredvid varandra). Samma logik kan ju appliceras på HP.
Hur har dom fuskat??
Citera
2016-02-19, 00:24
Medlem
Eftersom HP lägger stor vikt på ordkunskap och svensk läsförståelse är det tyvärr väldigt biased för svenskfödda med akademiskt utbildade svenskfödda föräldrar. Har man utlandsfödda föräldrar som inte är akademiskt utbildade har man tyvärr en stor nackdel. Själv har jag lyxen att ha svenskfödda akademiska föräldrar. Skriver därför 1.9 på verbala delen på HP, trots att jag i nog inte läst fler än 3-4 böcker i mitt liv. Läser heller ingen dagstidning. På min utbildning (läkarprogrammet) är dessutom ALL litteratur och även många föreläsningar på engelska snarare än svenska. Jag upplever inte att jag har någon fördel alls av att ha ett brett svenskt vokabulär. Utmaningen är snarare att kunna processa och konsolidera stora mängder information under högt tempo - samt uthållighet under många års studier.
Citera
2016-02-19, 00:27
Medlem
Natteravns avatar
test
Citera
2016-02-19, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Hur har dom fuskat?
Det är väl bara att gå in till en tråd där de diskuterar hur man fuskar på HP... Men det finns huvudsakligen två tillvägagångssätt.

1) Spökskriveri. Någon ser ut som du, tar ditt leg och skriver åt dig. Svårt att ta fast. Men det kräver ju att han/hon är smartare än vad du är. Dessutom är du inte garanterad bra resultat då även de som skriver bra kan ha varierande resultat (pendlar troligtvis +/-0.1-0.05 beroende på tur på frågor).

2) Öronsnäcka, kamera och mobil. Du har kontakt med någon som har google och miniräknare framför sig. Helst ska denna organisatör ha flera källor för att få in frågor så att allt går lite smidigare till. Tänk dig 'spionkamera' i penna eller i glasögon eller typ i hoodien. Öronsnäcka är ju enkelt att gömma med längre hår och mobil är bara att ha lite mjukisbyxor med större fickor så ser ingen. Tentavakterna har ingen rätt att kolla dina fickor.
Citera
2016-02-19, 00:29
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Beror helt på hur många fel de hade, har de ett fel så finns det ju bara 4*160 sätt att svara på. kom också ihåg att det är ca. 75 000 deltagare.
Citera
2016-02-19, 00:34
Medlem
Citat:
Hur har dom fuskat?

Framgår inte. Men tippar på att någon har suttit med en mikrofon och sagt svaren till dem. Därav har de fått väldigt liknande (exakta?) svar.
Citera
2016-02-19, 00:34
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nu var det ju inte den aktuella gruppen som åsyftades utan att analysera tiotusentals gamla prov för att hitta fuskare. Detta är problematiskt.
Varför? Hösten 2015 eller hösten 2014, vad spelar det för roll
Citat:
Är det så konstigt att folk svarar lika? Det är ju inte slumpen som avgör vilket svar man väljer, många resonerar nog ungefär likadant innan de svarar?
Säg att smarta människor svarar likadant i 95 fall av 100.
Sannolikheten att 2 smarta personer svarar likadant blir då 0.95^200 = 0.000035.
Och då 95% är ett orimligt generöst antagande. Och det är bara 2 stycken. För 3 smarta babbar blir sannolikheten att svara likadant lika med 0.95^400 och så vidare.
Dessa 42 personer fick erbjudande att skriva om provet. Samtliga utom en tackade nej.
Dessutom tar man i beaktande personernas tidigare hp-resulutat.
Citat:
Hur har dom fuskat??
Vill du också fuska?
Citera
2016-02-19, 00:35
Medlem
Citat:
Beror helt på hur många fel de hade, har de ett fel så finns det ju bara 4*160 sätt att svara på. kom också ihåg att det är ca. 75 000 deltagare.
Jag tror att de hade många fler fel än ett. Jag skulle gissa på 5 eller fler fel på varje delprov. Läsförståelsedelen är relativ svår att fuska sig till om man inte har ett geni i fuskclubben. Då är de riktigt bra organiserade och har outsource'at varje del på varje delprov till någon som alltid fixar det.

Sedan är det inte omöjligt att den med google och miniräknare har gett ut fel svar flera gånger. Det är ganska enkelt att göra små misstag under press därmed flera fel men fortfarande bra betyg (man har ju en viss marginal).
Citera
2016-02-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ja, men det var bara 1,7% som fick >1,7. Sannolikheten är vääääldigt låg.
Senast redigerad av AntzPantz 2016-02-19 kl. 00:41.
Citera
2016-02-19, 00:37
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
2) Öronsnäcka, kamera och mobil. Du har kontakt med någon som har google och miniräknare framför sig.
Hehe, du är mycket dåligt på matte. Har jag rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in