Citat:
Ursprungligen postat av
MidasII
Hade han haft ett vapenskåp i sovrummet hade det självklart kunnat vara till hjälp. Dock borde han ha ringt polisen innan han fick för sig att gå ner för att skrämma bort dem.
Helst borde han ha ringt polisen och låst in sig och barnen i sovrummet oavsett om han hade ett vapen skjutklart eller inte.
Jag skulle gissa att hans tankar finns i det scenariot också .. "jag borde, "varför gjorde jag inte si eller så" ..
Det man kan konstatera är att han reagerat fullt naturligt - om det kraschar ett fönster så låser man normalt inte in sig, utan kollar vad som pågår .. dvs om man inte lever under hot, vilket familjen inte gjorde..
Till och med jag - som ändå tidigare i livet levde under hotbild och nog får betraktas som överförsiktig - går och kollar om det är folk på gårdsplan eller låter från altanen när jag är ensam hemma .. och då kliver jag ut om jag inte ser något inifrån .. (har vid tre tillfällen stött på besökare vid bilarna .. obehagligt men de drog)
Det är helt enkelt naturligt att kolla innan man larmar.
Att slita fram skjutvapen är inte naturligt -- och faktiskt inte heller okej, licensen skulle snabbt ryka om man hade en sådan strategi.
Steget från att ha ett vapen hemma och att ta fram det för att sikta mot något man inte ens vet är en fara är dessutom mycket långt -- och skall vara mycket långt, är det inte det så bör man inte ha vapen tillgängligt helt enkelt.
Vapen hade inte hjälpt honom, utan möjligen förvärrat situationen väsentligt om inkräktarna hade upptäckt vapen eller vapenskåp i huset.