Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Nja, jag vill minnas att omröstningen handlade om huruvida SDU skulle kapas bort eller ej. Söder röstade, liksom Lång och Jansson, nej till Karlssons förslag men la samtidigt fram en reservation som gick ut på just det du beskriver. Vad jag vet så instämde aldrig Lång eller Jansson i Söders reservation utan röstade nej rakt av.
När ett förslag hamnar på en styrelses bord så är både
vad man ska göra och
hur man ska göra det ihopbakat i samma paket, så att det blir en enkel ja/nej-fråga. De som röstar nej kan således vara av två sorter, dels de som är helt emot beslutet, men även de som bara invänder emot tillvägagångssättet kommer att rösta nej vid detta givna tillfälle.
Jag följde med i allt som skrevs om detta vid tillfället och såg aldrig något om att Söder skulle ha lämnat in en speciell reservation, så jag får lov att be dig om källa på det. Det vore ju underligt om detta skulle ha skett, men bara du känner till det. En reservation är ju f.ö. ofta en kraftigare invändning, rent sammanträdestekniskt, än att bara rösta nej, eftersom det bär med sig en juridisk innebörd.
Jansson uttalade sig senare i november när det stod klart att han (men inte Lång) petats från PS. Han sa då att detta uppenbarligen berodde på han att varit den som var "mest tydlig i sin kritik" av uteslutningen av Kasselstrand och brytningen med SDU, av vilket följer att han var mer kritisk än Lång (som ju också fick stanna i PS). Lång var inte tydlig på minsta vis, utan som jag skrev ovan har han intagit rollen av intetsägande vitt papper som suktande själar kan fylla med det innehåll som deras innersta önskningar vill.
Lite "read the street" säger oss att Jansson blir sparkad ur PS, Söder blir sparkad ur VU, men Lång sitter kvar i orubbat bo.
Och tittar vi på "overall performance" så gick både Jansson och Söder ut i media med kritik, medan Lång var tyst som en mussla. Så även ur denna aspekt var Lång den svagaste av de tre.
Så för oss rationella bedömare som sammanväger de objektiva kriterierna, så stod Lång för det svagaste nejet av de tre, alltså svagare även än Söders. För suktande själar är dock David Lång en dröm, ett vitt intetsägande papper som de kan fylla med sina innersta önskningars vilja.