2016-02-20, 19:08
Medlem
Den före detta medlemmen i Hesselbäcks styrelse Jan Olof Bengtsson, som som sagt har gått ut och backat David Långs styrelseförslag, uttalar sig om det låga kloakeriet i den här tråden.
Citat:
Naturligtvis är det inte en kupp att kandidera till styrelseposter på detta sätt. De fega, anonyma kloakpåhoppen, ofta från personer som har avsevärd intern partiinformation och är relativt centralt placerade, ja ibland t.o.m., som i diskussionerna kring förra årets årsmöte i Stockholm, är för initierade lätt identifierbara anställda partifunktionärer, tillhör de dystraste fenomenen kring SD. Som du kanske har sett har jag under många år försökt motarbeta kloakeriet. Det är mycket tråkigt att se denna tråd, eftersom jag alltid försökt hoppas på Flashback och bedöma forumet med urskillning. Jag har erkänt värdet av och bejakat möjligheterna med dess princip om “yttrandefrihet på riktigt”, och rentav tyckt mig se en avsevärd förbättring, d.v.s. reduktion av kloakinnehållet, under senare år, exempelvis i DogDylans tråd ‘Början på ett mediakrig om mångkulturen’ som på det hela taget är ett viktigt fenomen i den nya svenska mediaverkligheten. Den här gången är det uppenbart att förtals- och smutskastningskampanjen helt saknar insikt om de verkliga förhållandena, eller, alternativt, medvetet döljer dem. För partiets skull har varken jag eller någon i det nya styrelseförslaget gått ut, velat gå ut, eller avsett att gå ut med någon offentlig kritik mot vad som återstår av den sittande styrelsen. Men när smutskastare på denna låga nivå – förtalets innehåll, verklighetsförvanskningen, den politiska analysen, tonen – omedelbart dyker upp blir det väl tyvärr oundvikligt att förmedla åtminstone några grundläggande fakta, även om de flesta inläggen är så dåliga att de utan tvekan snarare motverkar än befrämjar sitt eget syfte. Den lättrogenhet och förhastadhet i fördömandet av styrelseförslaget som uppvisas av flera som ansluter sig till kritiken är förbluffande.
http://janolofbengtsson.com/2016/02/18/kort-om-sd-stockholms-stad/#comment-125844
Citera
2016-02-20, 19:20
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitvisbitsk
Den före detta medlemmen i Hesselbäcks styrelse Jan Olof Bengtsson, som som sagt har gått ut och backat David Långs styrelseförslag, uttalar sig om det låga kloakeriet i den här tråden.

http://janolofbengtsson.com/2016/02/18/kort-om-sd-stockholms-stad/#comment-125844

Yo, pot - that's the kettle you're calling black.
Citera
2016-02-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Yo, pot - that's the kettle you're calling black.
Moi? Jag som är känd för min genomgående goda ton, svårt tro. Förstår att jag ger ett initierat intryck och därmed kan framstå som "relativt centralt placerad" men jag kan försäkra dig om att så inte är fallet, jag har bara begåvats med ett allmänt gott omdöme kring såna här saker.
Citera
2016-02-20, 19:34
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitvisbitsk
Moi? Jag som är känd för min genomgående goda ton, svårt tro. Förstår att jag ger ett initierat intryck och därmed kan framstå som "relativt centralt placerad" men jag kan försäkra dig om att så inte är fallet, jag har bara begåvats med ett allmänt gott omdöme kring såna här saker.

Nej, du är väl mest förmedlare, jag tänkte på upphovsmannen JOB själv. "Kloakerier", ett ord som kunde ha kommit ur min egen Plumpa fatabur.
Citera
2016-02-20, 20:18
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Jan Olof Bengtsson nog är tyvärr inte så mycket mer än en snäll och naiv akademikertyp. Han förstår sig inte på politiska maktstrider, för han har placerat huvudet uppe bland molnen och det är där han vill ha det. Ansträngningen för att förstå sig på politiska maktstrider skulle störa hans själsfrid, så han låter bli. Därför blir det tyvärr helt ointressant vad han har att säga, om han nu ens sade något alls med sina luddiga formuleringar.

Han nämner sin "enhetslinje". Han skrev om den här i april förra året, mitt under Mattias Karlssons fullskaliga krig emot Kasselstrand och Hahne.

Det han skriver är mycket avslöjande:

Citat:
När jag säger att jag inte förstår vad striden i sak handlar om är jag helt uppriktig.

From the horse's mouth! Inte ens när han är i skottgluggen för det själv, så förstår han målet och metoden bakom Mattias Karlssons måttlösa maktambitioner. Jag tänker mig att JOB nog har läst Machiavelli, men att han trots allt inte har förstått vad boken handlar om.

Citat:
Är det helt omöjligt att göra en liten ansträngning för att åsidosätta personmotsättningar och, för partiets och Sveriges skull, övervinna de missförstånd som döljer det som förenar?

Maken till naivitet! JOB förstår verkligen ingenting. Förbluffande! Men jag har trots allt träffat många akademikertyper som honom i mitt liv. På sitt eget område är de briljanta, men utanför det är de naiva. På det personliga planet är de viljelösa, och mer precist: De saknar viljan till makt. Och i och med denna avsaknad så förstår de sig inte heller på det politiska maktspelet. Det är en främmande värld för dem, ungefär som för ett tamdjur som tittar in i djungeln men inte kan förstå kampen som pågår där.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-02-20 kl. 20:32.
Citera
2016-02-20, 20:29
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jan Olof Bengtsson nog är tyvärr inte så mycket mer än en snäll och naiv akademikertyp. Han förstår sig inte på politiska maktstrider, för han har placerat huvudet uppe bland molnen och det är där han vill ha det. Ansträngningen för att förstå sig på politiska maktstrider skulle störa hans själsfrid, så han låter bli. Därför blir det tyvärr helt ointressant vad han har att säga, om han nu ens sade något alls med sina luddiga formuleringar.

Han nämner sin "enhetslinje". Han skrev om den här i april förra året, mitt under Mattias Karlssons fullskaliga krig emot Kasselstrand och Hahne.

Det han skriver är mycket avslöjande:

For the horse's mouth! Inte ens när han är i skottgluggen för det själv, så förstår han målet och metoden bakom Mattias Karlssons måttlösa maktambitioner. Jag tänker mig att JOB nog har läst Machiavelli, men att han trots allt inte har förstått vad boken handlar om.

Maken till naivitet! JOB förstår verkligen ingenting. Förbluffande! Men jag har trots allt träffat många akademikertyper som honom i mitt liv. På sitt eget område är de briljanta, men utanför det är de naiva. På det personliga planet är de viljelösa, och mer precist: De saknar viljan till makt. Och i och med denna avsaknad så förstår de sig inte heller på det politiska maktspelet. Det är en främmande värld för dem, ungefär som för ett tamdjur som tittar in i djungeln men inte kan förstå kampen som pågår där.

Gentleman kan man vara bland gentlemän. Man sviker saken, och man sviker Sverige, om man inte för kampen med alla medel som också fienden för den med. Om man börjar följa en massa egenpåhittade regler...som fienden helhjärtat struntar i...då har man förlorat innan man har börjat.

Det är väl ett beslut som man kan ha rätt att fatta för egen del, att vara som lammet för slaktaren för att man tycker det är så fruktansvärt jobbigt att vara motvalls. Men när ett folk med tusenåriga traditioner hotas, då har man ett ansvar för mer än bara sin egen högvärda person. Då får man göra det som behövs och vara den man måste vara, då är finkänslighet och fundersamhet två mycket stora misstag man kan göra sig skyldig till, och dessutom något som fienden bara flinar åt.

JOB är väl ingen enkel Karlsson-marionett. Men han är ett exempel på att intelligens och gott omdöme långt ifrån alltid förenas i samma person, och dessutom saknar han riktig övertygelse åt något annat håll än att akademisk stil och profil är viktigast här i världen. Han är ett tomt käril.
Citera
2016-02-20, 22:47
Medlem
Jan Olof Bengtsson är så mesig och dålig att han dels står och darrar och skriver långa brev om hur PK han egentligen är när Expo kommer gående och dels att han försöker använda Karlsson-drängars förtalande av interna meningsmotståndare, vilket drabbat allihopa i styrelsen som ett argumentet för att tysta legitim kritik mot honom från oss i gräsrötterna här på flashback. Gubbjävel är det enda jag tänker när jag läser skiten!!
Citera
2016-02-20, 22:52
Medlem
Frappant och SmokeyNegroni sammanfattar kritiken mot Bengtsson bra. Bengtsson är en sådan som tycker att det är viktigare att verka artig hela tiden och framförallt att vara rätt pompös snarare än att tala sannigen och att rädda svenskarna och Sverige. Varje gång han ska skriva något "radikalt" så kommer det en hel uppsats för att dränka allt i formuleringar och ingen vanlig människa orkar läsa. En riktig politiker-typ på det sättet och så går han runt och ser ut som någonsorts mellanting mellan en ledsen hund och en vissen blomma i det verkliga livet. Ni kan ju jämföra hans betende med några riktiga svenska nationalister som rakryggade och stolta står för sin sak.
Citera
2016-02-20, 22:58
Medlem
Alfacreds avatar
Arvoderingar inom SD Stockholms stad är inte så märkvärdigt, det sker runt om i Stockholms kranskommuner, om man tittar vad som pågår i det politiska spelet.
Det som där emot är märkvärdigt är Dan Kareliusson position och strävan efter makt och pengar (100.000kr/mån enligt uppgift lurat sig till summan). Han är idag gruppledare i stads- och landstingshuset för SD. I dessa positioner så är han direkt ansvarig för alla i stads- och landstingshuset löner där 10-talet personer är direkt i beroendeställning till honom. Alla politiska sekreterare har Kareliusson anställt och lönesatt utan att förankra det med någon inom partiet. Anställer politiska sekreterare som inte har någon adekvat bakgrund eller förstår det grundläggande i det svenska språket. Tittar man sedan på Nystart Stockholms förslagna styrelse ingår även Kareliusson där och hans vänner från SD Stockholms län. Där länet kommer att få mera att säga till om SD Stockholms stads politik. Kontentan av detta är att det kommer att finnas en persons strävan efter mer makt blir elitistisk och kommer vara toppstyrd från riks där Kareliusson kommer att vara huvudpersonen.
Citera
2016-02-20, 23:05
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisMattias
Gubbjävel är det enda jag tänker när jag läser skiten!!

När du skriver sådär så göder du bara hans ego, så att han kan avfärda tråden som "kloakerier" och stänga sitt sinne för de intelligenta diskussionerna och den relevanta kritik som framförs här. Du är just nu hans bästa vän i att hjälpa honom att övertyga sig själv om att allt han just skrev är sant och riktigt. Och det hjälper ju inte att det står "kuppförsök" i trådtiteln, det ger bort ännu en liten gratispoäng till JOB från dig.

Precis som jag har sagt till Y2W att han i praktiken hjälper Mattias Karlsson, så säger jag till dig nu att du i praktiken hjälper JOB's sak. Jag föreslår att du skärper dig.
Citera
2016-02-20, 23:11
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfacred
Arvoderingar inom SD Stockholms stad är inte så märkvärdigt, det sker runt om i Stockholms kranskommuner, om man tittar vad som pågår i det politiska spelet.
Det som där emot är märkvärdigt är Dan Kareliusson position och strävan efter makt och pengar (100.000kr/mån enligt uppgift lurat sig till summan). Han är idag gruppledare i stads- och landstingshuset för SD. I dessa positioner så är han direkt ansvarig för alla i stads- och landstingshuset löner där 10-talet personer är direkt i beroendeställning till honom. Alla politiska sekreterare har Kareliusson anställt och lönesatt utan att förankra det med någon inom partiet. Anställer politiska sekreterare som inte har någon adekvat bakgrund eller förstår det grundläggande i det svenska språket. Tittar man sedan på Nystart Stockholms förslagna styrelse ingår även Kareliusson där och hans vänner från SD Stockholms län. Där länet kommer att få mera att säga till om SD Stockholms stads politik. Kontentan av detta är att det kommer att finnas en persons strävan efter mer makt blir elitistisk och kommer vara toppstyrd från riks där Kareliusson kommer att vara huvudpersonen.

Tydligen en fulare fisk än jag har haft klart för mig. SD håller tydligen på att bli rena maktkoncentrerade Sovjet. Framför allt kräver maktkoncentration av detta slag ett geni med obegränsad arbetskapacitet i centrum av koncentratet, och det är något som det känns lite missvisande att kalla just Dan Kareliusson.
Citera
2016-02-21, 02:35
Medlem
Alfacreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Tydligen en fulare fisk än jag har haft klart för mig. SD håller tydligen på att bli rena maktkoncentrerade Sovjet. Framför allt kräver maktkoncentration av detta slag ett geni med obegränsad arbetskapacitet i centrum av koncentratet, och det är något som det känns lite missvisande att kalla just Dan Kareliusson.

Det skulle jag nog inte kalla denna sävlige norrlänning för. Men han är en nyttig idiot.
Han ser möjligheter och tar dem. Att han är en ful fisk står utom allt tvivel. Makt är inom räckhåll.
Att riks kliver in och lockar med "stjärnorna som finns i bakgrunden" gör att denna maktsträvande person blir "star strucked" och ser riksdagen som hägrar i horisonten kommer göra att han blir foglig.
Att han har blivit erbjuden en riksdagsplats 2018 är inget som skulle förvåna mig. Att sitta i riksdagen finns efter kommunalpolitiska inget större politiskt mål.
Att han inte förstår bättre ska inte hållas emot honom, men riks kommer få vad de behöver.
Ett Stockholms Stad som riks kontrollerar utan Stockholmare.
Om nu Nystart Stockholm får som de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in