2016-06-16, 21:48
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Det handlar om personal som lagar mat och stdar mellan 7 och 16 varje dag. Det mste ocks finnas en reception p fartyget, och en vktare ombord dygnet runt.

Som flera redan varit inne p: endast en vktare ombord tillsammans med upp till 1.800 mentalt instabila individer?! Jag skulle inte vilja ha det jobbet. I vrigt naturligtvis fullskalig hotellservice fr den nya adeln.

Citat:
De asylskande ska ocks ha mjlighet att tvtta sina klder, och sjlva kunna stda sina rum.

Varfr skulle de stda sjlva nr det r full betjning mellan kl. 7-16?

Citat:
De asylskande mste ocks kunna ka kollektivt till Migrationsverkets nrmaste kontor och ta sig till vrdcentraler, skolor mm.

Det bsta hade varit att isolera hela fartyget och neka landgng.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6453292
Citera
2016-06-17, 10:44
Medlem
Draptrissors avatar
Enligt P4 s har fartyget klarat Migrationsverkets besiktning utan strre anmrkningar s bara att fylla p.
Citera
2016-06-17, 12:02
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt P4 s har fartyget klarat Migrationsverkets besiktning utan strre anmrkningar s bara att fylla p.

Om, jag sjer OM, det nu blir av s undrar jag precis som medlemmen BernardLoutre hur mnga som vgrar g av bussen.
Migranterna har vissa krav p var dom hamnar som bekant.
Citera
2016-06-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Att Migrationsverkets besiktning skulle g igenom har vl ingen funderat ver? "Problemet" r vl vad kommunen sger om bygglov etc och vad som sgs om det missade hamntillstndet.

Det enda Migrationsverket gr r ju att kolla lokalerna som de hade kollat vilka lokaler som helst.
Citera
2016-06-17, 12:47
Medlem
Wayaheads avatar
Jag undrar om fartyget uppfyller SOLAS-kraven, Transportstyrelsen och Sjfartsverket borde skicka sina inspektrer dit, s jvla fort det gr!
Citera
2016-06-17, 13:39
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Jag undrar om fartyget uppfyller SOLAS-kraven, Transportstyrelsen och Sjfartsverket borde skicka sina inspektrer dit, s jvla fort det gr!

Det dr var intressant! Jag visste inte vad SOLAS var, fick googla.
Allt som rr skerheten r ju viktigt.
Citera
2016-06-17, 13:47
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Det var vll SOLAS certifikatet som spkade frra gngen d dom frskte f hit mona lisa som saknade ett giltigt certifikat som flyktingfartyg frst s nobbade Gteborg sedan stockholm och sedan Lules kommun som drog ut p tiden.

Men tveksam till att SOLAS regler gller nr fartyget ligger vid kaj tror bara att det r ett krav ute till havs.
Citera
2016-06-17, 15:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det var vll SOLAS certifikatet som spkade frra gngen d dom frskte f hit mona lisa som saknade ett giltigt certifikat som flyktingfartyg frst s nobbade Gteborg sedan stockholm och sedan Lules kommun som drog ut p tiden.

Men tveksam till att SOLAS regler gller nr fartyget ligger vid kaj tror bara att det r ett krav ute till havs.

SOLAS lr sannolikt vara uppfyllt, d det r ett kommersiellt godknt fartyg vi pratar om.
Bygglov r bara trams att prata om, detta r ett fartyg p vattnet. Dessutom kan bygglov snabbbeviljas om viljan finns.
Hamnens klassning kan inte heller vara ngot problem om viljan finns. Det r en 10 meter djup hamn, och med kajer av adekvat lngd. Fartyget kan frtjas skert och skyddat, och det har redan skett.
Och tydligen s har det klarat Migrationsverkets besiktning.

S det ska rimligtvis inte finnas ngot i vgen fr detta. Bara att fylla p och bevittna kaozet
Citera
2016-06-17, 16:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Om, jag sjer OM, det nu blir av s undrar jag precis som medlemmen BernardLoutre hur mnga som vgrar g av bussen.
Migranterna har vissa krav p var dom hamnar som bekant.

Finns vl kranar i Timr hamn? Bara att stlla bussen p dck, kan knappast vara en stor kostnad fr Migrationsverket att lsa in en buss. Ska de bo p fartyget s ska de baxas dit vare sig de vill eller inte, fr vara slut p daltandet med bussockupanter, det r trams.
Citera
2016-06-17, 16:07
Medlem
LaScalas avatar
Entreprenren Nicklas Nyberg vill starta boende i Vivstavarvs hamn med annat fartyg n Ocean Gala.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...arna-i-utansjo

r du intresserad av att starta ett asylboende i omrdet i form av ett fartyg?
Vi fr inga diskussioner nu om att etablera Ocean Gala hos oss. En annan entreprenr valdes och vi kan bara gratulera hamngarna i Utansj. Men det finns flera fartyg i omlopp p marknaden som r intresserade av hamnar. Jag fr inga diskussioner med dem, men jag har blivit uppvaktad, sger Nicklas Nyberg.

Han verkar sker p att det blir av i Utansj.. Ska vi f flja samma drama i Vivstavarv ocks? Sen d?
Citera
2016-06-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
SOLAS lr sannolikt vara uppfyllt, d det r ett kommersiellt godknt fartyg vi pratar om.
Bygglov r bara trams att prata om, detta r ett fartyg p vattnet. Dessutom kan bygglov snabbbeviljas om viljan finns.
Hamnens klassning kan inte heller vara ngot problem om viljan finns. Det r en 10 meter djup hamn, och med kajer av adekvat lngd. Fartyget kan frtjas skert och skyddat, och det har redan skett.
Och tydligen s har det klarat Migrationsverkets besiktning.

S det ska rimligtvis inte finnas ngot i vgen fr detta. Bara att fylla p och bevittna kaozet

"Om viljan finns"? Tycker du Hrnsands kommun verkar ha viljan att snabbevilja ett bygglov?

Edit: Enligt P4 Vsternorrland begr Hrnsands kommun och Lnsstyrelsen hjlp frn kronofogden fr att f ivg bten.
Senast redigerad av jourlistan 2016-06-17 kl. 17:05.
Citera
2016-06-17, 17:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
"Om viljan finns"? Tycker du Hrnsands kommun verkar ha viljan att snabbevilja ett bygglov?

Edit: Enligt P4 Vsternorrland begr Hrnsands kommun och Lnsstyrelsen hjlp frn kronofogden fr att f ivg bten.

Hur har det frmlingsfientliga kommunalrdet tnkt sig att det skall g till d hamnen r privat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in