Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-29, 13:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.wolf
Så på måndag börjar krossandet av Härnösand´s budget, fan helt otroligt

Lägger precis ner sjukhus o rehab avdelning för att det inte finns pengar o det är redan nu, innan de andra 2000 kommit in i systemet ens.

o nu kommer det alltså 2000 till vem fan vill nu någonsin i framtiden flytta hit. Inte ens miljö partister kommer flytta hit knappast en Reinfeldt anhängare heller.

Detta är magiskt, råder alla med möjlighet, att skattskriva sig ifrån denna avvecklingskommun.

Kanske värdet består på fastigheter något år till sedan torde det vara fritt fall.

Du får väl göra motstånd. Uppvakta dina politiker hota med att du och dina vänner lämnar kommunen då ska du se att de viker ner sig.

Kommunen måste bygga en ny låg-, mellan-, & högstadieskola vid Utansjö gamla pappersbruk. Samt en vårdcentral ett köpcentrum, elverk, vattenverk, reningsverk, busstation.

Å jag glömde, idrottsplats, fotbollsplaner, tennishall, bowlinghall, biograf, teater,
Senast redigerad av Returpapper 2016-06-29 kl. 13:52.
Citera
2016-06-29, 13:55
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Så på måndag börjar krossandet av Härnösand´s budget, fan helt otroligt

Lägger precis ner sjukhus o rehab avdelning för att det inte finns pengar o det är redan nu, innan de andra 2000 kommit in i systemet ens.

o nu kommer det alltså 2000 till vem fan vill nu någonsin i framtiden flytta hit. Inte ens miljö partister kommer flytta hit knappast en Reinfeldt anhängare heller.

Detta är magiskt, råder alla med möjlighet, att skattskriva sig ifrån denna avvecklingskommun.

Kanske värdet består på fastigheter något år till sedan torde det vara fritt fall.

Kanske ISPS-certifikatet inte hinner bli klart före måndag?
I såna fall är är kommunen räddad undan den stora katastrofen men drabbas väl av en annan katastrof när stämningarna från bröderna Tandberg haglar? För vad?
Att ta emot asylanter är dyrt - att inte ta emot dem är också dyrt.
Hur än kommunen vänder sej så har den svansen bak.
Jag måste tillstå att jag finner detta drama spännande.
Citera
2016-06-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I såna fall är är kommunen räddad undan den stora katastrofen men drabbas väl av en annan katastrof när stämningarna från bröderna Tandberg haglar? För vad?

De kan nog bara stämma migrationsverket för kontraktsbrott.

Kan inte se att de skall komma åt kommunen om det inte finns andra avtal förstås.
Citera
2016-06-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Ja, man får hålla tummarna för uteblivet ISPS och att kommunen kör stenhårt på (och har rätt med) kravet på bygglov.
Citera
2016-06-29, 14:40
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
De kan nog bara stämma migrationsverket för kontraktsbrott.

Kan inte se att de skall komma åt kommunen om det inte finns andra avtal förstås.

Men om avtalet med Migrationsverket är formulerat så att det ej träder i kraft om inte allt är klar 3 juli?
Och vem ska stämma hamnägaren för att han inte fick ISPS klart i tid. Om han inte får det förstås.
Påstods det inte att det var klart redan förut?
Vilken soppa.
Citera
2016-06-29, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Nu är företaget i alla fall godkänt för F-skatt samt momsregistrerat. Hamnägaren har också ansökt om ISPS-certifikat. Något bygglov har företaget dock inte ansökt om än.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6463377
Inte kan Sverige vara så otroligt obyråkratiskt att dom hinner få certifikatet på några få dagar!
Citera
2016-06-29, 15:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du får väl göra motstånd. Uppvakta dina politiker hota med att du och dina vänner lämnar kommunen då ska du se att de viker ner sig.

Kommunen måste bygga en ny låg-, mellan-, & högstadieskola vid Utansjö gamla pappersbruk. Samt en vårdcentral ett köpcentrum, elverk, vattenverk, reningsverk, busstation.

Å jag glömde, idrottsplats, fotbollsplaner, tennishall, bowlinghall, biograf, teater,
Du glömde det viktigaste: Moskeer!
Citera
2016-06-29, 15:46
Medlem
Har vi hört någon miljöpartist i Härnösand lägga någon åsikt i ärendet?????????????????

Det är ju ändå det partiet-- Muslimska Partiet som står för det kaos vi ser och alla kostnader som kommer.
Citera
2016-06-29, 15:54
Medlem
Om detta fartyg får bygglov inom föreskriven tid för att avtalet med migrationsverket ska gälla, så kan jag garantera att en hel hoper med tjänstemän har blivit mutade, Jag har aldrig hört talas om någon som fått byggnadslov på mindre än 3 månader, och då är jag ändå ganska anfrätt av tidens tand!
Dessutom måste ju detaljplanen för bostäder,sophantering och kommunikation ändras, och det görs ju enbart i kommunala nämnder,(det är väl typ semester nu?)Det ser mörkt ut hos Espen om nu kommunen har valt att obstruera mot den allsmäktige staten!
Och vad med det heliga strandskyddet, inom 300 meter, etc..etc..
Alla dessa tillstånd måste ju också ligga ute så att berörda grannar och dylikt ska kunna överklaga kommunens beslut i alla beslutande instanser ,länstyrelsen/kammarrätten/ förvaltningsrätten .
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-06-29 kl. 16:04.
Citera
2016-06-29, 16:08
Medlem
Ibland så ruttnar man på alla regler och förordningar,man förbannar byråkratien, men när ett sånt här våldtäktsförsök på en liten kommun uppenbarar sig ,så funderar man ändå lite på om de gamla sossarna som beslöt om alla dessa reglerna var så dumma egentligen!

För att ändra på en vägstump i ett samhälle för att få trafiken att bli lite bättre ,tar det fem år innan alla överklaganden av boende och berörda är hanterade, därefter har berörd kommun 3 år på sig att sätta igång med arbetet, får dom ändå inte ändan ur vagnen inom denna tidramen,så förfaller hela grejen och berörda kan överklaga igen, och igen och igen!
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-06-29 kl. 16:18.
Citera
2016-06-29, 16:34
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Välkomna flashbackare!

Till en rundtur, under parollen "Vi är inget spökskepp", på flyktingfartyget Ocean Gala.

Er Ciceron är den, enligt honom själv mycket seriösa, företagaren Espen Tandberg!

http://www.allehanda.se/vasternorrla...nget-spokskepp
Kul att se före-biler, men det vore ännu roligare att se resterna i form av efter-bilder efter en veckas asylförläggande(om inte hela skeppet blir utbrunnet). Underbart när han får frågan om avfallshanteringen och han svarar att det löser dom ombord samtidigt som dom visar en bild på två kockar och köksinredning.

Ni får faktiskt ursäkta, men jag håller tummarna för att dom får in alla 1700 till på söndag, "vavadejasa"-faktorn kommer slå frivolter, det blir med all säkerhet händelserikt. Samma rundtur med samma godtrogna norrbagge i ruinerna av skeppet vore rena julafton.

btw: är det något sagt om migrationsverket förutom inhysningskostnaden även ska bekosta renoveringen av båten efteråt?
Senast redigerad av emapti 2016-06-29 kl. 16:39.
Citera
2016-06-29, 16:36
Medlem
Jajamen......... finns inget slut på detta elände.

Vård till asylsökande het fråga i landstinget – struntar i tjänstemännens varning. Bara o gilla läget.

http://www.st.nu/vasternorrland/vard...annens-varning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in