2021-05-20, 11:41
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Lögnen är hela stycket "Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga."
Inget av detta kan uppfattas.

Vad har mitt inlägg med avgudadyrkan och pervers styggelse att göra?
Läs kontexten i Rom.1.
Citera
2021-05-20, 11:49
Medlem
Citat:
https://biblehub.com/greek/3107.htm
Det får de lärda debattera. Se själv varifrån översättningen kommer.

I samma sida kan du läsa:

Definition: blessed, happy
Usage: happy, blessed, to be envied.

Så ordet kan översättas som "lycklig".

Citat:
Nu vidgar du diskussionen utanför det som diskuterats igen.

Nej, inte utanför, jag breddar diskussionen innanför det vi diskuterar.

Hedningarna som följer lagen kan vara lyckliga över att dom inte behöver se mirakel för att tro, förstår du nu?

Citat:
Det är naivt att tro utan belägg

Självklart, tro handlar om att få belägg.

Citat:
och uppenbarligen kan ni inte producera några belägg för att man kan se Gud i hans skapelse.

Det är din uppfattning, trots att du aldrig har satt dig in i saken. Du har aldrig studerat bibeln, eller hur?

Det är som att någon skulle säga att relativitetsteorin är fel, och han som påstår detta "ljuger" fastän personen aldrig ens undersökt om det kan stämma.

Jag är helt säker på att du aldrig har undersökt om bibeln kan stämma, utan från första början har du bestämt dig för att det är fel och "lögn", eller hur?

Och jag misstänker att denna avoghet kommer från någonstans, kanske att du växte upp med religiös påverkan, har jag rätt?

Citat:
Se den här stenen. Den gjorde inte Gud. Det var jag som gjorde den. Tro på mig. Jag har lika mycket belägg som du har för att Gud skapat något. Men det är ödmjukt att tro på vad jag säger? Nej, det är dumt.

Och det är dumt att säga "bibeln är lögn", trots att man aldrig undersökt och studerat om så är fallet.
Citera
2021-05-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hedningarna som följer lagen kan vara lyckliga över att dom inte behöver se mirakel för att tro, förstår du nu?

Det jag menar är att hedningar som följer lagen kan vara lyckliga över att ha gott förhållande till Gud, att dom tror på och följer det goda på liknande sätt som troende följer det goda.
Citera
2021-05-20, 13:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
I samma sida kan du läsa:

Definition: blessed, happy
Usage: happy, blessed, to be envied.

Så ordet kan översättas som "lycklig".
Och på många fler ställen förklarar den mer än så.

Citat:
Nej, inte utanför, jag breddar diskussionen innanför det vi diskuterar.
Suck. Ordlekar. "Jag rånar dig inte, jag tar bara ut ett ofrivilligt lån jag inte ämnar återbetala".

Citat:
Varför har du snöat in dig på just mirakel?

Citat:
Självklart, tro handlar om att få belägg.
Tydligen inte.

Citat:
Det är din uppfattning, trots att du aldrig har satt dig in i saken. Du har aldrig studerat bibeln, eller hur?
Det är inte relevant. Påståendet är inte att man hittar det i Bibeln. Påståendet är att det finns i naturen.

Citat:
Det är som att någon skulle säga att relativitetsteorin är fel, och han som påstår detta "ljuger" fastän personen aldrig ens undersökt om det kan stämma.
Falsk analogi.

Citat:
Jag är helt säker på att du aldrig har undersökt om bibeln kan stämma, utan från första början har du bestämt dig för att det är fel och "lögn", eller hur?
Snarare är det så att ingen som påstår den stämma kan påvisa det på något sätt eller vis.
Citat:
Och jag misstänker att denna avoghet kommer från någonstans, kanske att du växte upp med religiös påverkan, har jag rätt?
Nej, ingen påverkan åt något håll. Avsaknad av, snarare.
Du nämner avoghet som om det var den felande faktorn snarare än att religionens bevisbörda aldrig uppfyllts.
Citat:
Och det är dumt att säga "bibeln är lögn", trots att man aldrig undersökt och studerat om så är fallet.
Det jag skrev i det här sammanhanget var att den versen var lögn och det är den. Det som är ytterligare kasst med det är att det används som ett slagträ senare.
"Gud har gjort det uppenbart (vilket det alltså inte är) och eftersom du sett det så är det ditt fel att du inte tror och dina motiv blir då suspekta och därför är det rätt och korrekt att döma dig (vilket gör tro till ondska)."
Citera
2021-05-20, 13:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Läs kontexten i Rom.1.
Nej. Förklara dig.
Citera
2021-05-20, 14:08
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Nej. Förklara dig.
Du kan väl läsa själv och inse vad det handlar om?

Nåväl, jag citerar här från vers 18 med fetningar och understrykningar:

Citat:
Rom.1:18 Ty Guds vrede uppenbarar sig från himmelen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycka sanningen.

19 Vad man kan känna om Gud är nämligen uppenbart bland dem; Gud har ju uppenbarat det för dem.

20 Ty hans osynliga väsen, hans eviga makt och gudomshärlighet hava ända ifrån världens skapelse varit synliga, i det att de kunna förstås genom hans verk. Så äro de då utan ursäkt.

21 Ty fastän de hade lärt känna Gud, prisade och tackade de honom dock icke såsom Gud, utan förföllo till fåfängliga tankar; och så blevo deras oförståndiga hjärtan förmörkade.

22 När de berömde sig av att vara visa, blevo de dårar

23 och bytte bort den oförgänglige Gudens härlighet mot beläten, som voro avbilder av förgängliga människor, ja ock av fåglar och fyrfotadjur och krälande djur.

24 Därför prisgav Gud dem i deras hjärtans begärelser åt orenhet, så att de med varandra skändade sina kroppar.

25 De hade ju bytt bort Guds sanning mot lögn och tagit sig för att dyrka och tjäna det skapade framför Skaparen, honom som är högtlovad i evighet, amen.

26 Fördenskull gav Gud dem till pris åt skamliga lustar: deras kvinnor utbytte det naturliga umgänget mot ett onaturligt;

27 sammalunda övergåvo ock männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes i lusta till varandra och bedrevo styggelse, man med man. Så fingo de på sig själva uppbära sin villas tillbörliga lön.

28 Och eftersom de icke hade aktat det något värt att taga vara på sin kunskap om Gud, gav Gud dem till pris åt ett ovärdigt sinnelag, till att bedriva otillbörliga ting.

29 Så hava de blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet, elakhet; de äro fulla av avund, mordlust, trätlystnad, svek, vrångsinthet;

30 de äro örontasslare, förtalare, styggelser för Gud, våldsverkare, övermodiga, stortaliga, illfundiga, olydiga mot sina föräldrar,

31 oförståndiga, trolösa, utan kärlek till sina egna, utan barmhärtighet mot andra.

32 Och fastän de väl veta vad Gud har stadgat såsom rätt, att nämligen de som handla så förtjäna döden, är det dem icke nog att själva så göra, de giva ock sitt bifall åt andra som handla likaså.
Det handlar alltså om människor som VET att avgudadyrkan samt styggelseutövning är såpass fel att det t o m förtjänar döden. Ändå så förkastade de sanningen och aktade kunskapen de hade för värdelös för att syssla med just sådant. De är utan ursäkt, säger Guds ord.

Även hedningar har ett samvete:

Citat:
Rom.2:14 Ty då hedningarna, som icke hava lag, av naturen göra vad lagen innehåller, så äro dessa, utan att hava lag, sig själv en lag,

15 då de ju sålunda visa att lagens verk äro skrivna i deras hjärtan. Därom utgöra också deras egna samveten ett vittnesbörd, så ock, i den inbördes umgängelsen, deras tankar, när dessa anklaga eller ock försvara dem.

16 Ja, så skall det befinnas vara på den dag då Gud, enligt det evangelium jag förkunnar, genom Kristus Jesus dömer över vad som är fördolt hos människorna.
Senast redigerad av den-kristne 2021-05-20 kl. 14:39.
Citera
2021-05-20, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag har sett ett flertal mirakel. Jag har bland annat pratat med änglar, fått meddelanden från djur och sett andra övernaturliga ting.
Japp, även svartmuskiga muslimer kan uppleva mirakler, men det kommer inte från Gud.
2 Corinthians 11:14 King James Version (KJV)
14 And no marvel; for Satan himself is transformed into an angel of light.
Citera
2021-05-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Japp, även svartmuskiga muslimer kan uppleva mirakler, men det kommer inte från Gud.

Jag håller med, förutom din rasistiska ton.
Citera
2021-05-20, 18:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM

Nej nej, Gud har själv sagt att vi ska visa gästfrihet eftersom det kan vara änglar som kommer till oss. Jag är kristen och inte muslim, hoppas du får uppleva mirakel någon gång med.
Citera
2021-05-20, 19:11
Medlem
Citat:
Och på många fler ställen förklarar den mer än så.

Är det slöseri med tid att visa dig hur bibeln använder sig av ordet "makários" i andra sammanhang? Eller är du verkligen intresserad av att veta vad som står i bibeln? Var ärlig mot dig själv nu, är du verkligen intresserad att få kunskap, eller är du mer intresserad av att argumentera emot?

Och deras subjektiva förklaring behöver inte vara korrekt. Väldigt underligt att du nu tar fasta på vad troende säger.

Och du kommer inte ifrån att även Strong's menar att man kan översätta ordet med "lycklig", men där kommer skygglapparna fram eftersom det passar din egen syn på det hela.

Citat:
Varför har du snöat in dig på just mirakel?

Det är trådens rubrik och topic, och det är ju det vi har diskuterat hela tiden. Det började så här om du kommer ihåg:

Citat:
Citat:
Jesus själv var tvungen att använda mirakel för att övertyga sina apostlar, inte sant? Hur ska internetpredikanter övertyga med Bibelverser om hur dåraktig man är som inte går med i klubben?

Citat:
Det är inte enbart genom mirakel man kan bli övertygad:

"Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«" (Jesus svar till Tomas efter att han blivit övertygad genom att se ett mirakel) (Joh 20:29 Bibel2000)
Citat:
Att säga att det är en dygd kommer inte övertyga någon annat än att sätta mer stress på den som söker.

Och sedan dess har jag försökt förklara för dig att du har en felaktig syn på skriftstället och ordet tro, och senare ordet "makários".

Tomas fick mirakulöst se Jesus stå där mitt ibland lärjungarna, trots att dörren var låst:

"En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: »Frid åt er alla.« Därefter sade han till Tomas: »Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!« Då svarade Tomas: »Min Herre och min Gud.« Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«" (Joh 20:26-29 Bibel2000)

Jesus sade att Tomas började tro eftersom han såg ett mirakel, men då säger Jesus att dom som inte sett mirakel, men ändå tror är lyckliga/saliga.
Senast redigerad av ttsp 2021-05-20 kl. 19:22.
Citera
2021-05-20, 19:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
När vi inte ser något onormalt så förleds vi via sannolikhetsinlärning att tro att nåt sånt aldrig sker. Det kan vara att man tittar åt ett annat håll när det sker, medvetet eller omedvetet, eller att man är mindre uppmärksam. Jag har bara sett helt onormala fenomen vid några fåtal tillfällen men är öppen för att de förekommer betydligt oftare.

Jag är säker på att Gud (och Satan) känner till våra begränsningar och även inverkar på vad vi upplever och tror. Många har nog upplevt att tiden går väldigt fort när man råkar ut för en olycka och jag har hört teorin att "hjärnan" kopplar bort medvetandet från kroppsfunktionen för att skydda sig mot skador. Armar och händer och resten av kroppen styrs för att minska skadorna, snabbare och bättre än vad vi skulle kunna göra medvetet. Min erfarenhet är att det inte är hjärnan som utövar den makten.

När Jesus lät folk se kraftgärningar så var syftet att övertyga dem om att han talade sanning när han sa att han kom från Gud. Han luckrade upp deras sinnen och sådde de frön som vi idag kan låta växa upp. Budskapet skulle göras tillgängligt för alla innan världens undergång.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-05-20 kl. 19:40.
Citera
2021-05-21, 09:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Du kan väl läsa själv och inse vad det handlar om?

Nåväl, jag citerar här från vers 18 med fetningar och understrykningar:

Det handlar alltså om människor som VET att avgudadyrkan samt styggelseutövning är såpass fel att det t o m förtjänar döden. Ändå så förkastade de sanningen och aktade kunskapen de hade för värdelös för att syssla med just sådant. De är utan ursäkt, säger Guds ord.

Även hedningar har ett samvete:

Menar du att OM Gud är uppenbar och man väljer X, följer detta?
För vad jag invänder mot är de ställen i Bibeln där det står ATT Gud är uppenbar (genom sina verk osv, whatever), för det är han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in