Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-11, 15:56
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ok.
Detta är Guds ord och är fullständig sanning: Sepiritz har alltid rätt i det han skriver.
Eftersom det står citerat som Guds ord så är det sanning för Gud kan inte ljuga eller bedra människor.
Vad gör vi nu då?
Och om jag kan skriva så, vad hindrade någon från att göra likadant i Bibeln?
Är det mer sanning för att det hände för några tusen år sedan?

Ja, jag förstår att du föredrar att fantisera utan kritik och att någon efterfrågar belägg för det du skriver. Det är roligare att flumma på oinskränkt.

Jag visste inte att jag hade sån makt. Och i diskussioner jag inte deltagit, där finns det alltså en observerbar höjning av religiös/paranormal aktivitet?
Då kan du hänvisa till detta och demonstrera det?

Kan men vill inte.

Jodå. Det tror jag.
Och någon måste ju hålla er på banan så ni inte blir för heliga.

Din pajas, din fjant, din mupp, din tönt, din nörd..
Var god och sluta nu..

Vad kan du någonsin bidra med i en diskussion?
Du blir helt åsidosatt saknar kunskap om ämnet!

Tror dåren leker med elden väcker helvetet för skojs skull..
Citera
2021-05-11, 21:15
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Var god och sluta nu..

Jag tror inte att ateister delar samma tro och världsbild som oss (troende) .. Därför spelar det ingen roll hur mycket vi än säger "Bibeln är Guds ord och allt som står där är sanning". De tror ju helt enkelt inte. Även om du tvingar dessa människor (med hjälp av hot/våld) att hålla med dig och acceptera Bibeln som "den ultimata" sanningen, så kommer det inte förbättra situationen heller men leder istället till mer fientlighet.

Samtidigt så är det inte okej att ta till kränkande/nedvärderande ord. Vad hjälper det egentligen? Kommer han att ändra sig helt plötsligt?
Inte heller ville Gud "tvinga" människor att välja kristendomen.
"Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare."
Det behövde Han absolut inte göra, om det trots allt skulle handlat om tvång och våld. En del människor, har på grund av okunskap och hårdhjärtighet, dock valt att påtvinga andra sin religion. Tror du att dessa offer fick någon som helst relation med Gud..?

"Gå och lär er vad detta ord betyder: jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." Matt. 9:13
Citera
2021-05-11, 23:38
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Bara för att man dyrkar något betyder det inte att det måste vara en gud.

Aha, Flashback. Den mest autentiska källan av esoterisk kunskap. Berätta vad för hemliga och obskyra hemligheter man upptäcker på svenska bibliotek?

Knappast. Bilar fanns på slutet av 1800-talet. En motoriserad kärra var nog inte så långsökt trots allt, då tåg fanns i början av 1800-talet.

Det hade varit enklare om du sökte så du kan få fler exempel och definitioner än min, och jag har redan förklarat åt dig. God of the gaps är ett logikfel som säger att eftersom man inte kan veta allt, så är det bevis för att något finns (ofta Gud).
Jag kan illustrera det genom att säga att eftersom du inte vet exakt vad jag har i min bakficka så betyder det att jag definitivt har en drake i min ficka och du kan inte motbevisa det.
Saken är den att bevisföring kräver positiv bevisning, inte avsaknaden av motbevis.

Vetenskapen är fortfarande en metod. Ett sätt att analysera vår omvärld och metodiskt testa den med förutsägbara resultat.
Motbevisen är att ingen av dem bevisats. Ingen har någonsin lyckats demonstrera dem eller att de har någon som helst effekt på vår värld.
Vi kan inte anta att någon finns baserat på vad vi inte vet. Se god of the gaps igen.

Då kanske du måste anstränga ditt tänkande lite.

Poängen är att du kritiserar ateister och hänvisar till att kristna är förföljda men det är inte ateister som förföljer dem. Det är andra troende.
Exempelvis?
Hahaha, det var fan första gången någon försökt hävda det. USA har aldrig haft en icke-religiös president. Försök igen.

Det som hävdas utan belägg kan avfärdas utan belägg.

Jodå, det är därför jag har insikt i frågan och har lämnat barnsligheter bakom mig. Alla har inte stränga föräldrar så du kanske avslöjar mer om dig själv än något annat?

Inte riktigt.
Att du nämner Soros utan att ha en aning om min politiska tillhörighet är lite lustigt också.
Ganska tama försök att verka insiktsfull.

Tl;dr.
Du verkar ha missat att de finns både teistisk och ateistisk satanism. I teistisk satanism så är de satan eller Lucifer som ÄR den högsta guden. Jehova är inte en gud i den.

Du verkar ha en sjuklig fixering vid källor och att allt ska va så jävla korrekt, fattar du inte att ja bara kan ha läst på och bildat min egen uppfattning? Fett fittigt med folk som ska tränga sig på och tala om för mig va ja ska tycka.

Skitnödig är du också. Anar mycket agression i ditt inlägg och mycket smart ass kommentarer här och där men hursom. Om du påstår att det finns ingen gud så kan du inte vara säker på det tills du har bevisat motsatsen. Tills dess råder agnosticism. Ingen har beviset än. Men du kan inte säga att religionen har fel. Men varför ska religionen få finnas då? För att i religion handlar det om tro, och religionen respekterar att vetenskapen kan koexistera; men vi vet att det är sanningen men vi säger att det handlar om tro.
Citera
2021-05-12, 09:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Var god och sluta nu..

Bra motargument. Jag ser att du har goda grunder för det du tror på.
Det är förmodligen därför din tro är så stadig och att du lätt kan svara mig sakligt och objektivt.

Så, för att göra en slow motion repris på självmålet du gjorde nyss:
Du: -Bibeln är Guds ord för den säger att den är det och Gud kan inte ljuga!
Jag: -Mitt ord är Guds ord, för jag säger att det är det och Gud kan inte ljuga!
Du: -Din pajas, din fjant, din mupp, din tönt, din nörd..

Det du verkar misslyckas med att förstå är att vi inte vet vem det är som säger att Bibeln är Guds ord.
Det är inte etablerat.
Citera
2021-05-12, 09:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Jag tror inte att ateister delar samma tro och världsbild som oss (troende) .. Därför spelar det ingen roll hur mycket vi än säger "Bibeln är Guds ord och allt som står där är sanning". De tror ju helt enkelt inte.
Självklart inte. För ni själva vet ju inte att det är det. Ni påstår det bara och med det som grund kan ni aldrig övertyga någon annan. Ni måste kunna förklara VARFÖR det skulle vara Guds ord. Om vi visste att det faktiskt var Guds ord hade det varit annorlunda.
Citat:
Även om du tvingar dessa människor (med hjälp av hot/våld) att hålla med dig och acceptera Bibeln som "den ultimata" sanningen, så kommer det inte förbättra situationen heller men leder istället till mer fientlighet.
Ja, för då kommer man bara ljuga om att man tror på er. Ni är helt enkelt inte tillförlitliga när ni påstår det för ni är själva inte övertygade. Ni väljer att "tro" istället. Det är en ideologisk ställning istället för en faktuell sådan.

Citat:
Samtidigt så är det inte okej att ta till kränkande/nedvärderande ord. Vad hjälper det egentligen? Kommer han att ändra sig helt plötsligt?
Nej, precis. Samma gäller att citera Bibelverser som kallar mig en dåre för att jag inte tror. Många verkar anse att det är en dygd att tro utan övertygande. Man struntar i sin egen uppgift att faktiskt övertyga för att istället slå folk över huvudet med epitet eller Bibelverser som inte betyder någonting för den som tror att Bibeln är människans ord.
Citat:
Inte heller ville Gud "tvinga" människor att välja kristendomen.
"Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare."
Det behövde Han absolut inte göra, om det trots allt skulle handlat om tvång och våld. En del människor, har på grund av okunskap och hårdhjärtighet, dock valt att påtvinga andra sin religion. Tror du att dessa offer fick någon som helst relation med Gud..?
Jesus själv var tvungen att använda mirakel för att övertyga sina apostlar, inte sant? Hur ska internetpredikanter övertyga med Bibelverser om hur dåraktig man är som inte går med i klubben?
Citera
2021-05-12, 09:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Tl;dr.
Du verkar ha missat att de finns både teistisk och ateistisk satanism. I teistisk satanism så är de satan eller Lucifer som ÄR den högsta guden. Jehova är inte en gud i den.
Nej, det har jag inte missat men Satan är ändå inte en gud i teistisk Satanism.

Citat:
Du verkar ha en sjuklig fixering vid källor och att allt ska va så jävla korrekt, fattar du inte att ja bara kan ha läst på och bildat min egen uppfattning? Fett fittigt med folk som ska tränga sig på och tala om för mig va ja ska tycka.
Du får tycka vad du vill. Jag får också peka ut varför du tänker fel och hur du tänker fel om jag vill.

Citat:
Skitnödig är du också. Anar mycket agression i ditt inlägg och mycket smart ass kommentarer här och där men hursom.
Det är bara för att jag utmanar dina fördomar och det gör ont när man tänkt fel från början och måste ändra sig men inte riktigt kommit dit ännu. Kognitiv bias kan vara smärtsamt att utmana. Därför ser du det jag skriver som aggression.
Citat:
Om du påstår att det finns ingen gud så kan du inte vara säker på det tills du har bevisat motsatsen.
Självklart kan man inte veta något till 100%. Det betyder inte att motsatsen är sann. Kan du inte motbevisa att Bamse finns på riktigt någonstans där du aldrig letat? Nej just det, därför finns Bamse!
Citat:
Tills dess råder agnosticism. Ingen har beviset än. Men du kan inte säga att religionen har fel. Men varför ska religionen få finnas då? För att i religion handlar det om tro, och religionen respekterar att vetenskapen kan koexistera; men vi vet att det är sanningen men vi säger att det handlar om tro.
För att religionen gör påståenden som gäller oss alla, påstår sig veta hur vi ska leva och agera men kommer aldrig med belägg för sina påståenden och är ibland beredda att döda oss för att vi inte lyssnar. Därför.
Citera
2021-05-12, 15:09
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Bra motargument. Jag ser att du har goda grunder för det du tror på.
Det är förmodligen därför din tro är så stadig och att du lätt kan svara mig sakligt och objektivt.

Så, för att göra en slow motion repris på självmålet du gjorde nyss:
Du: -Bibeln är Guds ord för den säger att den är det och Gud kan inte ljuga!
Jag: -Mitt ord är Guds ord, för jag säger att det är det och Gud kan inte ljuga!
Du: -Din pajas, din fjant, din mupp, din tönt, din nörd..

Det du verkar misslyckas med att förstå är att vi inte vet vem det är som säger att Bibeln är Guds ord.
Det är inte etablerat.

Det är för att Gud är med mig som kan intyga att det är Guds ord.

Det är för att Gud är med mig som kan döma dig till en egen titel.

Det var för att Gud är med mig som väljer att lämna dåre ensam.

Ifall du och alla som inte förstått ännu..
Inte hade varit så ond i er natur och sätt..
Hade fått se Gud med dom egna ögonen..

Du får inte diskutera religion när Guds vrede ligger över dig, finns ingenting positivt som kan komma ur dina läppar och ingenting positivt som vilar i ditt hjärta utan allt är istället ruttet.

Med andra ord finns det inget som är sanningen för dig när det kommer till det här ämnet.

Du kan bara göra dig mer skyldig till grova brott som förnekande av verkligheten och ingenting positivt kan komma ut ur din skapelse.

Senast redigerad av TwoThousand 2021-05-12 kl. 15:11.
Citera
2021-05-12, 15:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är för att Gud är med mig som kan intyga att det är Guds ord.

Det är för att Gud är med mig som kan döma dig till en egen titel.

Det var för att Gud är med mig som väljer att lämna dåre ensam.
Och hur vet du att Gud är med dig? För att det är Guds ord att han är med dig. Du sitter och rapar cirkelargument för att övertyga dig själv.

Citat:
Ifall du och alla som inte förstått ännu..
Inte hade varit så ond i er natur och sätt..
Hade fått se Gud med dom egna ögonen..
Och ifall man inte såg så var man inte god nog eller troende nog.
Du hoppar rakt in i ett till cirkelargument du använder för att övertyga dig själv.

Citat:
Du får inte diskutera religion när Guds vrede ligger över dig, finns ingenting positivt som kan komma ur dina läppar och ingenting positivt som vilar i ditt hjärta utan allt är istället ruttet.
Det finns ingen Guds vrede. Det finns bara religiösa självspäkares sårade självbedrägeri som ropar efter upprättelse.

Citat:
Med andra ord finns det inget som är sanningen för dig när det kommer till det här ämnet.
Sanningen är ju inte ens relevant för er. Det är underkastelsen som spelar roll.

Citat:
Du kan bara göra dig mer skyldig till grova brott som förnekande av verkligheten och ingenting positivt kan komma ut ur din skapelse.
Grova brott mot era tvivel som får er att må dåligt. Det gör lite ont när någon petar på er kognitiva bias.

Citat:
Definierar ateismen för dig, trotts din vaneföreställning om din omgivning.
Ateism är etiketten som uppstår när vi vägrar leka efter era sjuka regler. Kristendomen är ondska.
Citera
2021-05-12, 15:50
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Och hur vet du att Gud är med dig? För att det är Guds ord att han är med dig. Du sitter och rapar cirkelargument för att övertyga dig själv.

Och ifall man inte såg så var man inte god nog eller troende nog.
Du hoppar rakt in i ett till cirkelargument du använder för att övertyga dig själv.

Det finns ingen Guds vrede. Det finns bara religiösa självspäkares sårade självbedrägeri som ropar efter upprättelse.

Sanningen är ju inte ens relevant för er. Det är underkastelsen som spelar roll.

Grova brott mot era tvivel som får er att må dåligt. Det gör lite ont när någon petar på er kognitiva bias.

Ateism är etiketten som uppstår när vi vägrar leka efter era sjuka regler. Kristendomen är ondska.

Glöm inte bort att du är en dåre häromkring..

Vet att Gud är med mig för att känner och ser honom i min omgivning.

Guds vrede är vad som drabbar dig varenda dag, straffet för olydnad.

Vi är en del av sanningen allt annat var en del av lögner om oss.

Du är skyldig till att förnekat att Gud skapat dig och dessutom världen.
Återigen straffet för olydnad ligger över er och är fullt synligt inom er.

Ateism är ett förlitande på sin egen förståelse och kunskap istället för att förlita sig på Guds allvetande makt.
Citera
2021-05-12, 16:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Glöm inte bort att du är en dåre häromkring..
För att du säger det? Vem är det som inte klarar av att bemöta några som helst argument?

Citat:
Vet att Gud är med mig för att känner och ser honom i min omgivning.
Världen kan vara vacker utan att föreställa sig rymdféer bakom varje buske.

Citat:
Guds vrede är vad som drabbar dig varenda dag, straffet för olydnad.
Så när jag trampar i tuggummi var det Guds vrede? Borde inte Guds vrede vara mer... Påtaglig?
Du vet, regna blod, gräshoppor, eld och svavel?

Citat:
Vi är en del av sanningen allt annat var en del av lögner om oss.
Vad enkelt allt måste vara när man är ett får.

Citat:
Du är skyldig till att förnekat att Gud skapat dig och dessutom världen.
Jag förnekar er, ni som predikar om något ni inte vet någonting om men låtsas att ni gör det.
Citat:
Återigen straffet för olydnad ligger över er och är fullt synligt inom er.
Oj, fullt synligt? Jag som trodde det var något abstrakt straff som begynnande ålderssynthet eller något.
Citat:
Ateism är ett förlitande på sin egen förståelse och kunskap istället för att förlita sig på Guds allvetande makt.
Ja, varför inte. Jag kan hålla med om det. Förutom att sista delen kan lyda "förlita sig på andras försäkringar om att det finns en farbror som trollade en gång och det är han som gör åskan när han är arg, och du måste alltid säga att han vet bäst för annars får du begynnande ålderssynthet i medelåldern". Sedan kan du ju fråga dig om du kanske inte hade fått det ändå, men var så säker att det är Guds vrede.
Citera
2021-05-12, 18:26
Medlem
Citat:
Jesus själv var tvungen att använda mirakel för att övertyga sina apostlar, inte sant? Hur ska internetpredikanter övertyga med Bibelverser om hur dåraktig man är som inte går med i klubben?

Jag svarade i denna tråd för att inte vara OT:

(FB) Varför fick de se mirakler för tusentals år me inte vi?
Senast redigerad av ttsp 2021-05-12 kl. 18:34.
Citera
2021-05-12, 18:31
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Så när jag trampar i tuggummi var det Guds vrede? Borde inte Guds vrede vara mer... Påtaglig?
Du vet, regna blod, gräshoppor, eld och svavel?

Vad enkelt allt måste vara när man är ett får.

Det anses vara ett straff att leva hela livet utan att vara en del av Guds gemenskap.

Gud gillar inte fult snedvridet och vedervärdigt beteende..
Gud älskar varenda unik skapelse blåste livets ande in i..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in