2021-05-14, 21:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vad är skillnaden?
Jesus var också sigill på en profetlängd, men ändå vimlar NT av profeter. Kristus var slutet på lagen och profeterna. Muhammed och Koranen är slutet på Guds bönhörelse av Abraham angående Ismail.

Frågar du en muslim är chansen runt 98% att personen håller med dig om din korantolkning dock, men det är fortfarande en tolkning och inte vad Koranen säger.
Citera
2021-05-14, 21:35
Medlem
Citat:
Koranen säger att Muhammed var Guds sista och viktigaste profet, och att det är hans väg, islam, som alla människor bör följa. Har du någon anledning att tvivla på att detta inte är sant?
Ja, det har jag, för att han inte kan vara den sista profeten eftersom Gud väljer vilka som blir profeter. Han är islams enda och sista profet för hans misslyckanden. Dessutom är tolkningen att han är den sista profeten för att han har fått profeternas sigill, som då tolkas som att avslut på profeternas längd, fel.

Ty på honom har Fadern, Gud själv, satt sitt sigill.« Joh 6:27

Med samma logik borde väl Jesus vara den sista profeten, eftersom han fått Guds sigill. Sigill innebär att profeter har Guds godkännande, inte att det är den sista profeten. Islams sista profet, men inte det kristna förbundets sista profet. I varje kristna församling kan det finnas flera profeter. Jesus sa att han skulle sända oss profeter. Så det är lite förmätet att en annan religion påstår att de bestämmer vad Gud får och inte får göra. Helt enkelt feltolkningar.
Citera
2021-05-14, 21:36
Medlem
För folk var mer lättlurade förut och såg det dom vela se
Citera
2021-05-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
Enligt religionerna så såg folket profeternas mirakler vilket gjorde att de trodde på "profeten".
Frågan är varför inte vi också får se mirakler så att vi får en objektiv tro och inte en teoretisk/subjektiv tro? Är det inte orättvist?
De abrahamitiska religionerna bygger på gammal persisk mystik blandat med grekisk logik, vi brukar kalla det för sagor. Vissa sagor är coola med getherdar å hjältar, andra är lite mer boring. Mirakel, ja.. kolla sagan om ringen-filmerna, moderna tidens sagoberättare, kan bli religion
Citera
2021-05-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, det har jag, för att han inte kan vara den sista profeten eftersom Gud väljer vilka som blir profeter. Han är islams enda och sista profet för hans misslyckanden. Dessutom är tolkningen att han är den sista profeten för att han har fått profeternas sigill, som då tolkas som att avslut på profeternas längd, fel.

Ty på honom har Fadern, Gud själv, satt sitt sigill.« Joh 6:27

Med samma logik borde väl Jesus vara den sista profeten, eftersom han fått Guds sigill. Sigill innebär att profeter har Guds godkännande, inte att det är den sista profeten. Islams sista profet, men inte det kristna förbundets sista profet. I varje kristna församling kan det finnas flera profeter. Jesus sa att han skulle sända oss profeter. Så det är lite förmätet att en annan religion påstår att de bestämmer vad Gud får och inte får göra. Helt enkelt feltolkningar.
Hur vet du att Koranen inte är Guds ord och att han från och med Muhammed vill att vi ska följa islam och ingenting annat, och att allt i Bibeln som går emot detta är utdaterad och inte längre gäller?
Citera
2021-05-14, 23:46
Medlem
Citat:
Hur vet du att Koranen inte är Guds ord och att han från och med Muhammed vill att vi ska följa islam och ingenting annat, och att allt i Bibeln som går emot detta är utdaterad och inte längre gäller?
Jag har inte sagt att Koranen inte är Guds ord, men det finns en anledning till att islam inte har fler profeter. Redan i NT säger Herren att den som misslyckas med sitt uppdrag blir straffad. Gud har aldrig agerat på nåt annat sätt, så det är oberoende av religionen.
Citera
2021-05-15, 00:33
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att Koranen inte är Guds ord, men det finns en anledning till att islam inte har fler profeter. Redan i NT säger Herren att den som misslyckas med sitt uppdrag blir straffad. Gud har aldrig agerat på nåt annat sätt, så det är oberoende av religionen.
Vad får dig att tro att Muhammed misslyckades med sitt uppdrag? Vad är det som säger att Muhammed inte åstadkomma precis vad Gud ville att han skulle åstadkomma?

Muhammed är förövrigt inte alls islams ende profet. Koranen nämner 25 av Guds profeter (samtliga även inkluderade i kristendomen), varav Muhammed är den siste med det slutgiltiga budskapet.
Citera
2021-05-15, 00:47
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att Muhammed misslyckades med sitt uppdrag? Vad är det som säger att Muhammed inte åstadkomma precis vad Gud ville att han skulle åstadkomma?

Muhammed är förövrigt inte alls islams ende profet. Koranen nämner 25 av Guds profeter (samtliga även inkluderade i kristendomen), varav Muhammed är den siste med det slutgiltiga budskapet.
Det faktum att han är islams sista profet. Att han saknar tro och förnekar Messias. Att muslimer i motsats till kristna och judar inte får Guds ande. Det enda han har lyckats med är att skapa motsättningar mellan de olika religionerna, vilket enligt Muhammed själv är Guds vilja. Jag tror han borde ha lyssnat på Gud och inte sig själv.

De SÄGER att de erkänner alla profeter, men tror inte på vad profeterna säger. Som att Messias är Guds son osv. Ps 45:7 och Ps 110. Sonen sitter på Guds tron och har fått samma makt som Gud. De ljuger alltså för sig själva, och du tror på lögnen. Gud kommer ändå att acceptera muslimer. De blir räddade (frälsta) genom sin tro. De kan inte klandras för att de blivit lurade av falska profeter.
Citera
2021-05-15, 00:51
Bannlyst
jag är med om mirakel varje dag.

det är som om Jesus är med sig och bevisar sig där jag minst anar det, och t-om då jag tänker på Honom.

TRO, TRONen är given den som håller ut till änden! den rike öppnade sina ögonen i helvetet. den blinde han såg människor som om det vore träd - som gick runtomkring!

sen finns det ju en satans djävel också, och den phan ska vi få trampa på!

en personlig erfarenhetsläxa är dessutom att inte tro på muslimer. alla människor kan räknas vara lögnare - romarbrevet 3:4 mfl

Herrens Nåd är förnyad var morgon.

KORANEN ÄR DJÄVULENS HITTEPÅ OCH SATANS FAVORITRELIGION. tom små barn lär väl fatta att det är som en inverterad helig bibel. SKÄRPNING, I JESUS NAMN.
Senast redigerad av motGudsRike 2021-05-15 kl. 00:55.
Citera
2021-05-15, 00:56
Medlem
Citat:
Det faktum att han är islams sista profet. Att han saknar tro och förnekar Messias. Att muslimer i motsats till kristna och judar inte får Guds ande. Det enda han har lyckats med är att skapa motsättningar mellan de olika religionerna, vilket enligt Muhammed själv är Guds vilja. Jag tror han borde ha lyssnat på Gud och inte sig själv.

De SÄGER att de erkänner alla profeter, men tror inte på vad profeterna säger. Som att Messias är Guds son osv. Ps 45:7 och Ps 110. Sonen sitter på Guds tron och har fått samma makt som Gud. De ljuger alltså för sig själva, och du tror på lögnen. Gud kommer ändå att acceptera muslimer. De blir räddade (frälsta) genom sin tro. De kan inte klandras för att de blivit lurade av falska profeter.
Fast Jesus kanske inte var Messias trots allt, det kanske bara var ett stort missförstånd. Eller så ändrade sig Gud och kom på att det här med en Messias inte var någon bra idé trots allt, så han skickade Muhammed att avskaffa konceptet.

Kanske är det muslimerna som får den riktiga Guds ande? Motsättningarna mellan religionerna kanske beror på att judarna och de kristna ännu inte har insett att Gud vill att de ska ansluta sig till Guds senaste projekt - islam.
Citera
2021-05-15, 01:01
Bannlyst
Citat:
Fast Jesus kanske inte var Messias trots allt, det kanske bara var ett stort missförstånd.
Jesus bevisar sig för de som håller Guds Bud och som älskar Guds Son, precis som utlovat. Johannes 14:21

det utlovas en allvarlig vanföreställning, dessutom, till de som inte emottog Kärleken till Sanningen.

dock tar jag tillfället i akt att förtälja om att det i "satans vanföreställningar" är utlovade en hel del "mirakel och under" också, samt att jag menar mig ha erfarit en del av dem. GLÖM DET, att man kan förstå sig genom dem. det var som om varje gång jag förstod att det var lögner som om att MINNET RADERADES, det var allt från själrmodsuppdrag på planeten, aliens som skulle "hämta mig hem" och t-om att jag skulle hjälpa människor till döden genom att mörda dem, för "de tyckte det var jobbigt". HELT SINNESJUKT., MEN HERREN BESKONADE MIG FRÅN BLODSPILL. tack t Jesus för det!
Senast redigerad av motGudsRike 2021-05-15 kl. 01:04.
Citera
2021-05-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motGudsRike
Jesus bevisar sig för de som håller Guds Bud och som älskar Guds Son, precis som utlovat. Johannes 14:21

det utlovas en allvarlig vanföreställning, dessutom, till de som inte emottog Kärleken till Sanningen.
Så du har alltså sett Jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in