2021-05-15, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Så du har alltså sett Jesus?
inte alls det jag skrev.

men visst, jag tror mig ha sett Jesus och Satan med.

och OM GUD VILL så ser jag ingen skillnad på dem, så är det med den saken.

sen är det ju möjligt att jesus i den heliga bibeln förtäljandes om "att se" betyder "att förstå" också, men det vette fåglarna , eller phan själv, säkert.

glöm inte av demonerna, jag tror mig ha sett såna som om de verkade i himlarna btw. precis innan en makaber utlösning.

men som Jesus ska sagt iaf, VÄLSIGNADE ÄRO DE RENHJÄRTADE, TY DE SKA FÅ SE GUD! §
Senast redigerad av motGudsRike 2021-05-15 kl. 01:08.
Citera
2021-05-15, 08:44
Medlem
Citat:
Fast Jesus kanske inte var Messias trots allt, det kanske bara var ett stort missförstånd. Eller så ändrade sig Gud och kom på att det här med en Messias inte var någon bra idé trots allt, så han skickade Muhammed att avskaffa konceptet.

Kanske är det muslimerna som får den riktiga Guds ande? Motsättningarna mellan religionerna kanske beror på att judarna och de kristna ännu inte har insett att Gud vill att de ska ansluta sig till Guds senaste projekt - islam.
Så du menar att Gud lurat sitt egendomsfolk, som väntat på Messias i flera tusen år? Låter det trovärdigt? Varför skulle Herren göra det? Nej, det mest troliga är att Koranen är resultatet av Muhammeds brist på tro.
Citera
2021-05-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så du menar att Gud lurat sitt egendomsfolk, som väntat på Messias i flera tusen år? Låter det trovärdigt? Varför skulle Herren göra det? Nej, det mest troliga är att Koranen är resultatet av Muhammeds brist på tro.
Guds folk (judarna) trodde ju aldrig på att Jesus var Messias, det var ett helt annat folk (romarna) som tog till sig den tron och blev kristna. Så antingen var Jesus inte den Messias som judarna hade väntat på, eller så var Jesus helt enkelt inte tillräckligt övertygande som Messias. Oavsett vilket så blev det helt uppenbart något knas med Guds plan, vilket kanske fick honom att tänka om och tänka nytt?
Citera
2021-05-15, 18:51
Medlem
Citat:
Guds folk (judarna) trodde ju aldrig på att Jesus var Messias, det var ett helt annat folk (romarna) som tog till sig den tron och blev kristna. Så antingen var Jesus inte den Messias som judarna hade väntat på, eller så var Jesus helt enkelt inte tillräckligt övertygande som Messias. Oavsett vilket så blev det helt uppenbart något knas med Guds plan, vilket kanske fick honom att tänka om och tänka nytt?
Inte alla trodde, men många gjorde det, och de första kristna var judekristna eftersom apostlarna började förkunna i Jerusalem.

Gud tänkte inte om. Muhammed trodde inte på evangeliet.
Citera
2021-05-15, 19:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Eller så var inte alla judeaner Guds folk genom utkorelsen (Jakob).
Citera
2021-05-15, 22:31
Bannlyst
finns falska och äkta judar, står om i den heliga bibeln.

och jag tror Herren förtäljer om det genom minst en samtida profet dessutom. https://www.youtube.com/watch?v=xgmzNT8mMnI
https://www.youtube.com/watch?v=XvMT431k8so

och något ställe i Mormons Bok, om inte minnet missminner mig, där Jesus ska förtäljt (tror jag och i andra ord visserligen) att de äkta judarna är de som håller Hans Bud!

kan ju passa på att varna emot att döma människors tro/tillbedjan, en distansierar sig från Frälsningen då. tror jag Jesus förtäljt

var med om minst två mirakel idag ska tilläggas, tror jag. där det var som om Herren nådde min förståelse. men det är vanskliga saker, därför att om man själv når Gud med sitt förstånd, så tror jag att en är i stor risk att förstöras. och som jag kommer ihåg det så ska Jesus förtäljt sådant genom Jakob Lorber. Gud välsigne oss, som änkan tycker att prästen ska säga! inget kött lär prisas i närheten av Herren. tror jag står i den heliga bibeln ©

iaf hade jag en dröm för några år sedan där det var som om jag befann mig "nånstans" med "någon" och han nuddade mitt knä eller iaf ben och det var som om det var ren eld.
Senast redigerad av motGudsRike 2021-05-15 kl. 22:37.
Citera
2021-05-16, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motGudsRike
och något ställe i Mormons Bok, om inte minnet missminner mig, där Jesus ska förtäljt (tror jag och i andra ord visserligen) att de äkta judarna är de som håller Hans Bud!

Jag svarar här för att inte vara OT:
(FB) Judarna, Guds folk?
Citera
2021-05-16, 09:39
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motGudsRike
---KORANEN ÄR DJÄVULENS HITTEPÅ OCH SATANS FAVORITRELIGION.--- SKÄRPNING, I JESUS NAMN.
Men det är inte bättre ställt med de utombibliska alster du här propagerar för. Lägg av med fyllesnacket. Det här är allvar.
Citera
2021-05-16, 10:01
Medlem
LKKINGENs avatar
Mirakel sker hela tiden, anledningen till att vi inte ser dem ligger hos oss inte miraklen.
Citera
2021-05-17, 09:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte enbart genom mirakel man kan bli övertygad:

"Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«" (Jesus svar till Tomas efter att han blivit övertygad genom att se ett mirakel) (Joh 20:29 Bibel2000)
Att säga att det är en dygd kommer inte övertyga någon annat än att sätta mer stress på den som söker.

Citat:
"han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)

"Men Saul uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias." (Apg 9:22 Bibel2000)

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män." (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Dom som inte behöver se mirakel för att tro, är saliga, eftersom dom blir övertygade genom logiska och förnuftiga argument, eftersom dom är ödmjuka.
Och ingenstans presenteras dessa logiska och förnuftiga argument. Det är som att säga "och så berättade Bamse varför det var fel att bada i sjön." Det lär oss ingenting. Men det är intressant att det låter än mer som skönlitteratur.

Citat:
Dom som är mer indoktrinerade och har hårdare hjärtan måste få se mirakel innan dom tror:

"Jesus sade till honom: »Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.«" (Joh 4:48 Bibeln)

Men för vissa räckte det inte ens med mirakel. Fariséerna fick se sjuka botade och döda uppväckas, men ändå tänkte dom främst på sina egna positioner i samhället, och ville inte förlora dom, och därför ville få Jesus dödad:

"Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort. Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.« " (Joh 11:45-48 Bibel2000)

"Fariseerna gick då ut och överlade om hur de skulle röja Jesus ur vägen." (Matt 12:14 Bibel2000)
Om kristna gick runt och återuppväckte döda hade vi inte varit i den här situationen. Men vi har varken tecken, under eller logiska argument. Vi ska bara tro för att ni säger att vi ska tro. Ni säger inte ens hur och säger istället att det är fel på oss om vi inte tror.
Citera
2021-05-17, 12:28
Medlem
Citat:
Citat:
Det är inte enbart genom mirakel man kan bli övertygad:

"Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«" (Jesus svar till Tomas efter att han blivit övertygad genom att se ett mirakel) (Joh 20:29 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att säga att det är en dygd kommer inte övertyga någon annat än att sätta mer stress på den som söker.

Det står inte "dygd" i skriftstället. Visserligen är det en dygd att vara ödmjuk nog att ta till sig sanningen utan att behöva få se övernaturliga fenomen, men det skriftstället menar, är att övernaturliga fenomen finns inte alltid till hands från Gud.

Ibland har Gud visat sig, främst för att etablera Guds folk och hans styre på jorden. Först i det tidigare förbundet med Moses som delade röda havet o.s.v. och sedan i det nya förbundet där dom första kristna botade sjukdomar och uppväckte döda. Mellan detta etablerande av Guds ord och hans folk, så har Gud låtit mänskligheten vara för att inte påverka människans rätt till att bestämma själva över gott och ont utan Guds inblandning.

Dom som lever mellan dessa ingripanden på jorden, och som ändå är ödmjuka nog att inse att Gud existerar, och är villiga att underordna sig, är lyckliga, eftersom det är en stor risk att man hinner bilda ett hårt hjärta om man kräver att man ska få se övernaturliga fenomen och mirakel innan man tror.

Citat:
Och ingenstans presenteras dessa logiska och förnuftiga argument. Det är som att säga "och så berättade Bamse varför det var fel att bada i sjön." Det lär oss ingenting. Men det är intressant att det låter än mer som skönlitteratur.

NT innehåller massor med bevis för att snickaren från Nasaret uppfyllde profetiorna, och om du hade levt på den tiden, och varit med om och åtminstone förstått att Jesus existerat, så kanske du hade blivit övertygad?

Men vi kan även idag se i profetiorna att Messias ankomst överensstämmer med Jesus från Nasaret, t.ex. skulle det gå ett antal år efter Jerusalems återuppbyggnad på 500-talet f.Kr. innan messias skulle framträda, om man nu är villig att sätta sig in i det.

Och idag kan vi i alla fall "vederlägga, och med stöd av skrifterna bevisa att Jesus inte är Gud, utan Guds son", och en massa annat. Men det krävs att man ägnar en viss tid för att kunna få en övergripande bild av vad som står i bibeln.

Citat:
Om kristna gick runt och återuppväckte döda hade vi inte varit i den här situationen. Men vi har varken tecken, under eller logiska argument.

Jag förklarade varför kristna idag inte kan utföra underverk. Det är inte meningen att Gud ska visa sig med mirakel till varje generation som föds på jorden, och än viktigare: Det skulle störa människans fria vilja att själva bestämma över jorden och över gott och ont.

Det är därför dom som inte behöver se underverk för att tro, lyckliga. Och även om människor får se underverk så är inte det en garanti för att dom underordnar sig Gud. Fariseerna på Jesu tid fick se människor uppstå från de döda, och insåg att dom hade fått se stora tecken, men ändå fick dom Jesus dödad, främst för att dom inte ville förlora sin makt.

På det här sättet var det även för Guds folk efter Moses tid, underverken upphörde med tiden, och livet återgick till det normala. Men dom judar som var ödmjuka, vaksamma och uppmärksamma kunde t.ex. läsa om det nya förbundet som skulle komma, och kunde se att Jesus uppfyllde profetiorna.

Citat:
Vi ska bara tro för att ni säger att vi ska tro.

"ni"? Nej, inte jag i alla fall. Det finns många här på Flashback som säger sig vara kristna, men följer inte bibelns budskap. Många säger "kasta bort ditt förnuft och tro bara", jag säger använd ditt förnuft och bli övertygad.

Citat:
Ni säger inte ens hur och säger istället att det är fel på oss om vi inte tror.

Jag har nog sagt flera gånger att läsa bibeln med ödmjuka ögon. Och om du inte vill, eller ändå inte blir övertygad, så får du hoppas att du blir övertygad då Gud ingriper på jorden igen.
Citera
2021-05-17, 14:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det står inte "dygd" i skriftstället. Visserligen är det en dygd att vara ödmjuk nog att ta till sig sanningen utan att behöva få se övernaturliga fenomen, men det skriftstället menar, är att övernaturliga fenomen finns inte alltid till hands från Gud.

Ibland har Gud visat sig, främst för att etablera Guds folk och hans styre på jorden. Först i det tidigare förbundet med Moses som delade röda havet o.s.v. och sedan i det nya förbundet där dom första kristna botade sjukdomar och uppväckte döda. Mellan detta etablerande av Guds ord och hans folk, så har Gud låtit mänskligheten vara för att inte påverka människans rätt till att bestämma själva över gott och ont utan Guds inblandning.

Dom som lever mellan dessa ingripanden på jorden, och som ändå är ödmjuka nog att inse att Gud existerar, och är villiga att underordna sig, är lyckliga, eftersom det är en stor risk att man hinner bilda ett hårt hjärta om man kräver att man ska få se övernaturliga fenomen och mirakel innan man tror.
Det är många ord för att säga att man ska tro och inte förvänta sig något påtagligt. Om det fanns något påtagligt hade ni basunerat ut det. Det är endast i skrönorna man hittar påståenden om något av värde men endast berättelsen om det.

Citat:
NT innehåller massor med bevis för att snickaren från Nasaret uppfyllde profetiorna,
Så om man skriver en bok långt efter att profetiorna publicerats, om en person som inte ens kan bevisats ha levt och hävdar att han uppfyller profetiorna, då har man sig en trovärdig religion?
Citat:
och om du hade levt på den tiden, och varit med om och åtminstone förstått att Jesus existerat, så kanske du hade blivit övertygad?
Det är många om. Kanske?

Citat:
Men vi kan även idag se i profetiorna att Messias ankomst överensstämmer med Jesus från Nasaret, t.ex. skulle det gå ett antal år efter Jerusalems återuppbyggnad på 500-talet f.Kr. innan messias skulle framträda, om man nu är villig att sätta sig in i det.

Och idag kan vi i alla fall "vederlägga, och med stöd av skrifterna bevisa att Jesus inte är Gud, utan Guds son", och en massa annat. Men det krävs att man ägnar en viss tid för att kunna få en övergripande bild av vad som står i bibeln.
Om det tvista de lärde, eller hur?

Citat:
Jag förklarade varför kristna idag inte kan utföra underverk. Det är inte meningen att Gud ska visa sig med mirakel till varje generation som föds på jorden, och än viktigare: Det skulle störa människans fria vilja att själva bestämma över jorden och över gott och ont.
Det låter som en efterrationalisering för varför inga underverk eller mirakel sker idag när det finns kameror.

Citat:
Det är därför dom som inte behöver se underverk för att tro, lyckliga. Och även om människor får se underverk så är inte det en garanti för att dom underordnar sig Gud. Fariseerna på Jesu tid fick se människor uppstå från de döda, och insåg att dom hade fått se stora tecken, men ändå fick dom Jesus dödad, främst för att dom inte ville förlora sin makt.

På det här sättet var det även för Guds folk efter Moses tid, underverken upphörde med tiden, och livet återgick till det normala. Men dom judar som var ödmjuka, vaksamma och uppmärksamma kunde t.ex. läsa om det nya förbundet som skulle komma, och kunde se att Jesus uppfyllde profetiorna.
Ja, vem vet, det kan ju handla om en galen nekromantiker som drar runt och gör zombier. Vad är det som säger att det är Gud som är inblandad?

Citat:
"ni"? Nej, inte jag i alla fall. Det finns många här på Flashback som säger sig vara kristna, men följer inte bibelns budskap. Många säger "kasta bort ditt förnuft och tro bara", jag säger använd ditt förnuft och bli övertygad.
Och när man använder sitt förnuft och inte blir övertygad så har man fel?

Citat:
Jag har nog sagt flera gånger att läsa bibeln med ödmjuka ögon. Och om du inte vill, eller ändå inte blir övertygad, så får du hoppas att du blir övertygad då Gud ingriper på jorden igen.
Och varför finns det då ingenting den som läst Bibeln med ödmjuka ögon kan förmedla till oss andra? Om det nu var sanningen och bevis borde det rimligen inte vara omöjligt att förmedla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in