Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-16, 01:51
Bannlyst
det hela blir märkligare och märkligare`:

- lastbilschaffis säger att bron är på vägg ner. Han hör bomen gå av. han får inte den uppenbara frågan av journalisten: ringde du polisen när bilen försvann?

- varför anges bara den ena bommen som av, den andra då?

-chaffisen säger att bilskrot plockades undan innen de kunde fostsätta --> bilen har träffat bron. det borde ge ett mycket kraftig uppåttmoment på bilen vilket skulle innebära att fronten stegras upp i brons undersida och att fronten borde vara mycket skadad. det är den inte. bilens front är helt intakt, men taket verkar vara borta. skadorna på bilens baksida är mycket kraftiga vilket talar för att bilen i lodrätt pike träffar ytan. Om bilen har en hög hastighet finns ingen möjlighet att den hinner volta tre kvarts varv framåt innan ytan träffas. falltiden är 2s, bredden 26 m, säg 30 till bortre kanalkant. detta ger max 15 m per s i hastighet dvs ca 50 km/h, troligen alltså betydligt lägre då inga uppfifter finns om annat än att bilen gått i kanalen. bilens hastighet måste varit låg när den går över kanten för att hinna framåtrotera 3/4 varv utan att nå bortre kanten. alternativt har bilen i praktiken fått total stopp där uppe och när väl bron lyfts tillräckligt så dippar den ner, kanske tom med rumpan först.

- sjöfv påstår att det hände när bron gick upp men hänvisar inte till fakta som visar det. de säger att ingen såg vad som hände. fanns det sensorer på bommarna? Fanns det video mot vägbanan som ingen tittade på?

om det skulle varit brostängning så skulle efter 15 min köerna varit betydligt längre, fler vittnen etc, även på natten, och det låter osannolikt att det hela skulle hänt då. talar för broöppning, men varför missar chaffisen detta? är det först när de ser den avslagna bommen och bilskroten som de fattar vad som hänt?

-kan det vara så att de få bilar som stod där alla stod i mitten och högerfil och att han passerade i v filen, inte vid mitträcket

kanalen är mycket väl upplyst, har ingen på bryggan noterat vad som hänt?

tror inte på droger som orsak som sådant, tror stenhårt på att de inte uppfattat stillastående bilar, kanske en poliskontroll, och sedan dragit på efter kön, kanske för att de var onyktra och rädda för polisen.

men många fråtecken är det
Citera
2016-02-16, 01:59
Medlem
Väldigt många konstigheter i denna olycka.

1. Är bron på väg upp eller ner? Hur svårt ska det vara att klarlägga det? Hur kan man som vittne uppge att den är på väg ner när den i själva verket var på väg upp (enligt senaste uppgifter)?
Det skapar enorm förvirring inte minst bland här på Flashback.

Antagligen rör det sig troligtvis om en klassisk förvirring hos vittnet som i många fall uppstår vid en sådan situation när hjärnan går på högvarv. Men det hade varit bättre att säga att man är osäker i såna lägen.

2. Varför tar det så lång tid som upp till en kvart innan någon larmar? Det finns ju t.o.m. ett vittne som sagt att han såg en bil åka ner.

Kanske hade flera vittnen fått i sig något glas vin eller annat och inte riktigt vågade ringa 112 i tron att de skulle bli testade då. Det var ju ändå mitt i natten och folk kanske hade varit på någon middag/fest.
Man hoppades helt enkelt att någon annan skulle ringa.

3. Den stora frågan, varför körde de ner? Första varningen var en skylt 1 kilometer före, sedan blinkade ljus och bom 150 m och till slut en bom och blinkande ljus 30 meter före.

Många teorier har nämnts. Att de var påverkade av något slag skulle anta, men endast det räcker oftast inte för att vilja ta livet av sig själv och fyra andra personer.

Att de hade bråttom kan så vara, men eftersom det var en hyrbil så antar jag att de inte ville göra åverkan på den och få betala en stor eller mindre summa beroende på vilken försäkring de hade (antar att de var ett hårt arbetande band som just börjat tjäna lite pengar och därför var medvetna om att det skulle "svida").

Hade allihop varit yngre hade jag hållit mig till teorin att de vill göra en "Blues brothers" och hoppa mellan brodelarna. Alltså att föraren blivit påhejad samtidigt som han var påverkad och då tänkt "nu jävlar".
Vi säger att han i det skedet inte visste om att bron var byggd som den var (vet ej hur upplyst det är just där bron öppnar sig) utan kände att det inte skulle vara några problem eftersom bron, enligt dem, inte hade påbörjat öppningen. Tvådelad klaffbro är ju den mest klassiska typen av bro.

Edit: Nu ser jag att det, enligt uppgifter, helt saknas bromsspår. Då blir teorin om teknikfel eller "självmord" större.
Men hade det varit en "vanlig" bro så hade de möjligtvis klarat sig om det nu var exakt i början av broöppningen. Hmm ju mer man tänker på olyckan desto fler oklarheter dyker upp.
Citera
2016-02-16, 02:09
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
det hela blir märkligare och märkligare`:

- lastbilschaffis säger att bron är på vägg ner. Han hör bomen gå av. han får inte den uppenbara frågan av journalisten: ringde du polisen när bilen försvann?

- varför anges bara den ena bommen som av, den andra då?

-chaffisen säger att bilskrot plockades undan innen de kunde fostsätta --> bilen har träffat bron. det borde ge ett mycket kraftig uppåttmoment på bilen vilket skulle innebära att fronten stegras upp i brons undersida och att fronten borde vara mycket skadad. det är den inte. bilens front är helt intakt, men taket verkar vara borta. skadorna på bilens baksida är mycket kraftiga vilket talar för att bilen i lodrätt pike träffar ytan. Om bilen har en hög hastighet finns ingen möjlighet att den hinner volta tre kvarts varv framåt innan ytan träffas. falltiden är 2s, bredden 26 m, säg 30 till bortre kanalkant. detta ger max 15 m per s i hastighet dvs ca 50 km/h, troligen alltså betydligt lägre då inga uppfifter finns om annat än att bilen gått i kanalen. bilens hastighet måste varit låg när den går över kanten för att hinna framåtrotera 3/4 varv utan att nå bortre kanten. alternativt har bilen i praktiken fått total stopp där uppe och när väl bron lyfts tillräckligt så dippar den ner, kanske tom med rumpan först.

- sjöfv påstår att det hände när bron gick upp men hänvisar inte till fakta som visar det. de säger att ingen såg vad som hände. fanns det sensorer på bommarna? Fanns det video mot vägbanan som ingen tittade på?

om det skulle varit brostängning så skulle efter 15 min köerna varit betydligt längre, fler vittnen etc, även på natten, och det låter osannolikt att det hela skulle hänt då. talar för broöppning, men varför missar chaffisen detta? är det först när de ser den avslagna bommen och bilskroten som de fattar vad som hänt?

-kan det vara så att de få bilar som stod där alla stod i mitten och högerfil och att han passerade i v filen, inte vid mitträcket

kanalen är mycket väl upplyst, har ingen på bryggan noterat vad som hänt?

tror inte på droger som orsak som sådant, tror stenhårt på att de inte uppfattat stillastående bilar, kanske en poliskontroll, och sedan dragit på efter kön, kanske för att de var onyktra och rädda för polisen.

men många fråtecken är det

Kan någon annan ha kört på bommen i fil 3 tidigare under kvällen? Det är något lurt filbytet, det hände något oväntat när de bytte fil.
Citera
2016-02-16, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Att airbags löser ut när de inte ska förekommer, ja. Helt rätt. Bilindustrin återkallar ofta bilar för diverse fel. Men detta är inte en sådan situation. Det alla (många i tråden) glömmer är att de hade ett road rage under ganska lång sträcka innan det gick åt skogen. Och denna sträckan jag talar om är vittnesmål från folk på plats. Då kan man ställa sig frågan hur länge de hade kört som idioter innan de kom fram till kön? Eller började det där?

Föraren har hanterat bilen på ett väldigt konstigt sätt om detta ska betecknas som en olycka såvida det inte är alkohol eller droger inblandat. På något konstigt sätt försöker individer här glorifiera offren när de i själva verket hade svinat i trafiken...åtminstone föraren. Passagerarna kan jag givetvis inte uttala mig om.

Jag har en teori om bommarna men det är bara i slutskedet av deras vansinnesfärd så den lämnar jag därhän så länge.

finns väl inga vittnesmål om road rage före kön? källa? tid från norrköping till bron är dessutom normal för en 110-120 km per h
Citera
2016-02-16, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P.Ewing33
Väldigt många konstigheter i denna olycka.

1. Är bron på väg upp eller ner? Hur svårt ska det vara att klarlägga det? Hur kan man som vittne uppge att den är på väg ner när den i själva verket var på väg upp (enligt senaste uppgifter)?
Det skapar enorm förvirring inte minst bland här på Flashback.

Antagligen rör det sig troligtvis om en klassisk förvirring hos vittnet som i många fall uppstår vid en sådan situation när hjärnan går på högvarv. Men det hade varit bättre att säga att man är osäker i såna lägen.

2. Varför tar det så lång tid som upp till en kvart innan någon larmar? Det finns ju t.o.m. ett vittne som sagt att han såg en bil åka ner.

Kanske hade flera vittnen fått i sig något glas vin eller annat och inte riktigt vågade ringa 112 i tron att de skulle bli testade då. Det var ju ändå mitt i natten och folk kanske hade varit på någon middag/fest.
Man hoppades helt enkelt att någon annan skulle ringa.

3. Den stora frågan, varför körde de ner? Första varningen var en skylt 1 kilometer före, sedan blinkade ljus och bom 150 m och till slut en bom och blinkande ljus 30 meter före.

Många teorier har nämnts. Att de var påverkade av något slag skulle anta, men endast det räcker oftast inte för att vilja ta livet av sig själv och fyra andra personer.

Att de hade bråttom kan så vara, men eftersom det var en hyrbil så antar jag att de inte ville göra åverkan på den och få betala en stor eller mindre summa beroende på vilken försäkring de hade (antar att de var ett hårt arbetande band som just börjat tjäna lite pengar och därför var medvetna om att det skulle "svida").

Hade allihop varit yngre hade jag hållit mig till teorin att de vill göra en "Blues brothers" och hoppa mellan brodelarna. Alltså att föraren blivit påhejad samtidigt som han var påverkad och då tänkt "nu jävlar".
Vi säger att han i det skedet inte visste om att bron var byggd som den var (vet ej hur upplyst det är just där bron öppnar sig) utan kände att det inte skulle vara några problem eftersom bron, enligt dem, inte hade påbörjat öppningen. Tvådelad klaffbro är ju den mest klassiska typen av bro.

Edit: Nu ser jag att det, enligt uppgifter, helt saknas bromsspår. Då blir teorin om teknikfel eller "självmord" större.
Men hade det varit en "vanlig" bro så hade de möjligtvis klarat sig om det nu var exakt i början av broöppningen. Hmm ju mer man tänker på olyckan desto fler oklarheter dyker upp.

om bilen har abs, uppstår attid bromsspår då? om hjulen aldrig kanar?
Citera
2016-02-16, 02:15
Bannlyst
Citat:

uppfattar det som att inga bromsljus syntes, men här kan vittnen ta fel
Citera
2016-02-16, 02:16
Medlem
Egentligen. Deras första gång i Sverige på en spelning, de borde ha anlitat en chaufför.
För jag tror att managern hade ingen aning om detta med bron - eller om de åkte till spelningen innan för öva, så borde de vetat bättre.
Citera
2016-02-16, 02:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag hängde med ordentligt i början, och det fullständigt haglade invektiv, rasistiska sådana. Dina kollegor har helt enkelt gjort ett hästjobb med att rensa tråden.

Jag har länge efterlyst hårdare tag vad gäller den här typen av inlägg eftersom de är motbjudande och saboterar de flesta diskussioner.

Med det sagt är det ju ändå så att den här olyckan är förbluffande. Många teorier har presenterats, och en hel del är ganska stolliga, men det motsvarar olyckans karaktär, måste man säga.

De som förlitar sig på vittnesmål som refererats i tidningarna och baserar sina teorier på dessa kanske är ute och cyklar. Var det verkligen någon som såg något alls, eller begrep vad det var de såg i och med att det tydligen dröjde så länge innan larmet kom in till polisen?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Mmm, men du var väl också med innan scheeles barska meddelande kom upp och såg den betydligt större mängd med sådana inlägg som fanns före rensningen. Om inte så kan jag meddela att det var betydligt fler än två från början.
Frågan om man ska bedöma trådens innehåll före eller efter moderering. Och notera, att inga inlägg tas bort för att de anses motbjudande eller otrevliga. Endast inlägg som bryter mot regelverket tas bort.

Det här är intressant diskussion, men detta är fel tråd att ta den i. Är någon intresserad startar jag gärna en tråd i ämnet under delforumet "Flashback".
Citera
2016-02-16, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Kan någon annan ha kört på bommen i fil 3 tidigare under kvällen? Det är något lurt filbytet, det hände något oväntat när de bytte fil.

vet man egentligen om det var hitre eller bortre bommen som gick av?
Citera
2016-02-16, 02:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Så länge bilen färdas rakt fram uppstår inga eller försumbara, fläckvisa bromsspår om man har ABS.

Men om bilen börjar snurra, och rutscha på tvären, kan det mycket väl bli däcksspår.
Citera
2016-02-16, 02:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, en liten tanke slog mig just. Bilen körde väl in i sidoräcket till vänster om de väntande bilarna, körde av en backspegel på en taxi och körde av minst en vägbom. Beroende på hur kraftigt de körde in i räcket (fart och anslagsvinkel) så kan möjligen krockkudden ha utlöst och knockat föraren så han sedan var medvetslös och gasfoten kan ha varit kvar på pedalen lite lätt eller möjligen om farthållaren gjorde sitt "bästa" för att återta tidigare inställd hastighet. Efter den inledande kontakten med räcket kan bilen då ha varit i princip herrelös och även om passagerarna var vid medvetande så kunde de inte komma åt bromsen.

En sådan hypotes blir kanske svår att bevisa, att se just när krockkudden har lösts ut (om den nu har det men det skulle jag tro den gjorde någon gång under förloppet) är nog rätt svårt. Hm igen, det dammar ju till rätt bra när en krockkudde utlöses (film på sådant). Om föraren har sådant damm (natriumazid) i lungorna bör kudden ha blåsts upp innan bilen träffade bron, åtminstone om bron träffade så lågt i vindrutan att föraren dog omedelbart vid träffen. Det bygger på att kudden inte dödade honom utan bara svimslog honom och han fortsatte andas några andetag till åtminstone tills ögonblicket bilen träffade bron.

Finns det inga spår av natriumazid i lungorna och det kan konstateras att han dödades i kontakten med brobalken så faller nog den hypotesen och eventuell krockkuddeutlösning har då skett senare och var inte någon bidragande orsak till olyckan.
Kan det möjligen ha hänt något ännu tidigare som ev fått en airbag att lösa ut? Kört emot något annat i hög fart? Hur var det; fanns det inte två bommar längs vägen, t ex?
Citera
2016-02-16, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så länge bilen färdas rakt fram uppstår inga eller försumbara, fläckvisa bromsspår om man har ABS.

Men om bilen börjar snurra, och rutscha på tvären, kan det mycket väl bli däcksspår.

precis och det verkar den inte ha gjort. och undrar vad ett vitnne uppfattar några sekunder ang bromsljus. bilens hasighet måste även reducerats då taket träffar bron. tror inte det gick fort när man går över kanten. av bärgningsarbetet kan iaf inte jag se om bilen är på hit eller bortsida men å andra sidan kom båten sedan.

sitter inte sjöfv folk i ett bås under bron? borde de inte sett eller hört något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in