Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-16, 14:36
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Visst och växelspak respektive körlägesväljare om det är automat är ju orubbliga om föraren är hög som ett hus?
Den här tråden är ett utmärkt bevis om hur lite folk vet hur bilar funkar, passageraren kan ha varit en sådan, dessutom är det nog knappast prioriterat om det hände precis när dom höll på att kollidera.

Egentligen hade jag ingen lust att svara på ditt inlägg, du blivit jävligt dryg med stinky attityd på senare tid, men det finns som sagt massor med folk i tråden som behöver vetskap om hur det i praktiken är att framföra en bil.
Citera
2016-02-16, 14:36
Medlem
Jag var tidigt i tråden inne på teorin att föraren haft farthållaren på och slumrat till varefter han överraskats av de stillastående bilarna. Men eftersom uppgifterna om beräknad hastighet när han passerar bilkön och första bommarna uppges till 60-80 så är väl det inte troligt att farthållaren varit inkopplad då. Han har nog knappast inte sänkt ned farthållaren till denna hastighet när 70-skyltarna dykt upp. När det gäller mysteriet med de oskadda sista bommarna (sekundärbommarna) så är det också en intressant fråga om det fanns bilar i kö mellan de båda bomparen. Var det bilfritt där kanske han styrde mot mitten av bommarna varvid de vek undan utan att de blev skadade.
Citera
2016-02-16, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
De är klart att folk tar självmord, men att komma på att man ska göra det helt plötsligt när man kommer till en broöppning verkar lite vridet. Han hade i så fall kunna stannat och hoppat från bron, om han inte tidigare haft möjlighet till andra sätt att ta sitt liv.
Du tror psykiskt sjuka människor tänker rationellt? Den tyske piloten gjorde ju definitivt inte det t ex.

Citat:
Tror inte det är speciellt vanligt att man beslutar att ta sitt liv på några sekunder
Hur vet du att han beslutade att begå ett självmord spontant ("på några sekunder")?

Citat:
Men vad vet jag... är ju ingen expert på området men tycker teorin om självmord verkar lika trolig som tekniskt problem på bilen just där och då. Möjligt men ändå extremt liten chans.
Ja, extremt liten chans då det här skulle kunna vara tredje ggn det där problemet hänt vad vi vet? Kunde man återskapa problemet lätt så hade Nissan fixat det. Nu har det hänt två personer på Qashqaiforumet.
Citera
2016-02-16, 14:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Den här tråden är ett utmärkt bevis om hur lite folk vet hur bilar funkar, passageraren kan ha varit en sådan, dessutom är det nog knappast prioriterat om det hände precis när dom höll på att kollidera.

Egentligen hade jag ingen lust att svara på ditt inlägg, du blivit jävligt dryg med stinky attityd på senare tid, men det finns som sagt massor med folk i tråden som behöver vetskap om hur det i praktiken är att framföra en bil.
Visst man kan sitta paralyserad som passagerare och gilla läget eller så kan man förhindra det som är på väg att hända.
Sannolikheten att de 4 passagerarna helt saknade kompetens om hur man får stopp på ett fordon är helt obefintlig.

Jag är inte dryg för att jag ser sanningen i motsats till andra.
Citera
2016-02-16, 14:44
Medlem
Redas avatar
Kan det vara så att en av de unga pojkarna fick övningsköra när man hade hyrbil och legat länge med fartkontrollen på kanske 110 och blir helt förvirrad när det plötsligt står bilar stilla på vägen.
Väjer undan men det handlar om sekunder innan döden inträffar.
Citera
2016-02-16, 14:46
Medlem
Något känns väldigt skumt med det här. Kan det ha varit ett fel med säkerhetssystemet eller var alla i bilen helt nerknarkade? Men i dagens stasisverige så kommer vi väl aldrig få reda på sanningen.
Citera
2016-02-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soucu
Gula signalerna är väl alla förvarningssignaler som sitter kilometern ifrån och som även finns på flertalet mindre vägar som ansluter mot E4-bron och Saltsjöbron.

De näms inte i AB.
Citat:
”Varningssystemet fungerade som det ska”

Klockan 01.57 stängdes de första bommarna, 150 meter innan brokanten, efter att röda varningslampor blinkat i tio sekunder. Därefter fälldes bommarna närmast bron ner, dessa ungefär 30 meter innan kanten.

Joachim Jacobsson, projektledare vid Trafikverket, säger att varje moment utförs av brovakter från Sjöfartsverket steg för steg.

– De såg inget larm från systemet. Allt ska ha fungerat som det ska, säger han.

Med risk för att vara OT. Är det inte lite fascinerande, att det finns så varierande uppgifter om vad som hänt? Det skedde när bron stängde, öppnade. Droger eller eller fel på bilen. Vittnen som ringde direkt eller efter 20 minuter. Inför tidpunkten då händelsen utspelade sig. fans det kameror, belysning, personal, bilister och en båt på plats. Mycket märkligt.
Citera
Medlem
emaptis avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ag-bilen-falla

Citat:
Besättningen på fartyget trodde det rörde sig om ett sjok snö som föll.

Citat:
Fartyget fick däremot klartecken att åka vidare och körde därför över olycksplatsen och bilvraket som låg i vattnet.
Citera
Medlem
lobstoks avatar
Visst är det omöjligt att missa signalerna, men jag hade aldrig hört talas om att vi hade stopp på motorvägen i sverige
Fattar inte varför man inte byggde lite mer på höjden, spec så nära hufvudstaden

Möjlighet: Föraren trodde alla signaler varnade för vägarbete, är man lite trög kopplar man inte bro-bridge, så då hade han bara symbolerna att gå på, han körde "bara" mot rött för han trodde det var tomt vägbygge, verkar ju som folk inte har så mkt respekt för sånt

Kanske har nämnts, är det tre filers kö? Det ser så ut i videon i lt idag

Citat:
Ursprungligen postat av Bluedog-com
Är det inte lite fascinerande, att det finns så varierande uppgifter om vad som hänt?
Eller hur, hoppas webcamen nu börjar spela in varje sekund, allt som hade behövts
Senast redigerad av lobstok 2016-02-16 kl. 14:50.
Citera
2016-02-16, 14:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan det vara så att en av de unga pojkarna fick övningsköra när man hade hyrbil och legat länge med fartkontrollen på kanske 110 och blir helt förvirrad när det plötsligt står bilar stilla på vägen.
Väjer undan men det handlar om sekunder innan döden inträffar.
Vet inte men är det verkligen klarlagt att föraren hade vit käpp och ledarhund?
Citera
2016-02-16, 14:52
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinZeal
Du tror psykiskt sjuka människor tänker rationellt? Den tyske piloten gjorde ju definitivt inte det t ex.

Hur vet du att han beslutade att begå ett självmord spontant ("på några sekunder")?

Ja, extremt liten chans då det här skulle kunna vara tredje ggn det där problemet hänt vad vi vet? Kunde man återskapa problemet lätt så hade Nissan fixat det. Nu har det hänt två personer på Qashqaiforumet.
Tyske piloten, vad har jag missat där?
Allt är möjligt. Visst kan personen varit psykiskt sjuk och bara letat efter tillfälle att ta död på sig själv och sina vänner. Och visst kan de ha berott på ett tekniskt fel. Jag säger inte att det är helt omöjligt, men sannolikheten att det händer just där och då är i mina ögon väldigt väldigt liten.
Citera
2016-02-16, 14:57
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ag-bilen-falla
Den teorin hade jag också, att dom bör ha sett något från fartyget och att om bron var på väg upp så bör dom kört över bilen...
De gör ju att skadornas uppkomst på bilen blir ännu mer luddig.
Tror inte vattnet är speciellt strömt där vanligtvis men med ett fartyg och dess tryck ifrån propellrarna kan det ha blivit mycket skador bara av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in