Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-15, 15:38
Medlem
Naravodomoks avatar
Enligt bilderna på det som är kvar av bilen är det ju bara fronten som är demolerad. Vad kan oddsen tänkas vara för att en eller flera människor i bilen faktiskt levde när bilen sjönk ner i kanalen och dog en fruktansvärd drunkningsdöd?
Citera
2016-02-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
äh, finns inget indieband som klär sig efter väder.

han som "poserar" vid bilen har ett par låga all stars på sig

Mmmhh...ger mig tusan på att föraren hittades i bara strumplästen.
Senast redigerad av halal 2016-02-15 kl. 15:57.
Citera
2016-02-15, 16:01
Medlem
morpheustheonlyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Enligt bilderna på det som är kvar av bilen är det ju bara fronten som är demolerad. Vad kan oddsen tänkas vara för att en eller flera människor i bilen faktiskt levde när bilen sjönk ner i kanalen och dog en fruktansvärd drunkningsdöd?

Oddsen för överlevnad var noll. Har du sett en bil med ljuddämparen fram nån gång? Det var i princip bara fronten som var någorlunda hel.
Citera
2016-02-15, 16:14
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpheustheonlyone
Oddsen för överlevnad var noll. Har du sett en bil med ljuddämparen fram nån gång? Det var i princip bara fronten som var någorlunda hel.

Poängen var att bara halva bilen såg ut att vara kvaddad, inte om det var fronten eller icke.
Citera
2016-02-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Blev lite fel där va?
Sjöfartsverket såg aldrig dödskraschen
låter det inte lite konstigt att ingen på sjöfartsverket såg vad som hände? om man fjärrstyr en enorm kollos så borde man väl titta så allt går rätt till? kan ju vara tex vara ngn bilist som fått för sig att gå fram till kanten för att filma osv. även om man bara tittar på kameran som visar under bron, så borde man ju sett något flyga förbi, eller ett enormt plask när bilen slog i vattnet.
om det nu bara vart en personal som övervakat hela förloppet med båtpassagen så ok, men det var ju flera som var i manöverrumet och alla behöver väl inte sitta framför samma skärm

"Vi har haft briefing med personalen hela helgen, men alla mår bra" tyder jag på att det rör sig om flera personer, och varför briefing hela helgen om alla mår bra och inte sett ngt?
Senast redigerad av pederander 2016-02-15 kl. 16:39. Anledning: tillägg
Citera
2016-02-15, 16:36
Medlem
Citat:
Poängen var att bara halva bilen såg ut att vara kvaddad, inte om det var fronten eller icke.

Vad jag kan se så fronten det mest oskadda överdelen ska ha fått sig en smäl av bron och taket lär ha slititsts bort delvis.
Bilen ska ha träffat vattnet med baken först om jag inte är helt fel informerad.

tror inte man överlever första smällen med bron , sen är jag tveksam om man klarar fallet ofta är det ju kraften som dödar.
Men någon med läkarutbildning bör nog svara på detta.

Tragiskt är det i alla fall men olyckor sker och så kommer det altid att vara.
Sen är det alltid viktigt att komma fram till olycksorsaken för att kunna jobba förebyggande
Citera
2016-02-15, 16:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Om de satt kvar i bilen och fortfarande levde efter att taket skalats bort uppe vid bron så är sannolikheten i princip noll att de överlevde den kraftiga stöten mot vattnet. Redan vid Tjörnolyckan i slutet på 70-talet kände man till att fall från den här höjden mot vatten orsakar en ögonblicklig död.

Bara lägesenergin gör att den vertikala hastigheten är minst 55 km/h när bilen slår i vattnet. Då har jag inte räknat med nån initial hastighet i horisontalled.

Faller man handlöst ut från bilen under fallet ändrar det inte nämnvärt på oddsen.

Chansen att överleva bygger väl i princip på att uthoppet plus fallet är kontrollerat och att man tillhör nedanstående kategori av vältränade människor men inte ens det är någon garanti.
https://en.wikipedia.org/wiki/La_Quebrada_Cliff_Divers
Citera
2016-02-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide

Bara lägesenergin gör att den vertikala hastigheten är minst 55 km/h när bilen slår i vattnet. Då har jag inte räknat med nån initial hastighet i horisontalled.

https://en.wikipedia.org/wiki/La_Quebrada_Cliff_Divers

Med en acceleration av ca 10 m/s2 har bilen fallit 20 m efter 2 sekunder. Hastigheten är då 20m/s eller 72 km/t.
Citera
2016-02-15, 16:53
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
låter det inte lite konstigt att ingen på sjöfartsverket såg vad som hände? om man fjärrstyr en enorm kollos så borde man väl titta så allt går rätt till? kan ju vara tex vara ngn bilist som fått för sig att gå fram till kanten för att filma osv. även om man bara tittar på kameran som visar under bron, så borde man ju sett något flyga förbi, eller ett enormt plask när bilen slog i vattnet.
om det nu bara vart en personal som övervakat hela förloppet med båtpassagen så ok, men det var ju flera som var i manöverrumet och alla behöver väl inte sitta framför samma skärm

"Vi har haft briefing med personalen hela helgen, men alla mår bra" tyder jag på att det rör sig om flera personer, och varför briefing hela helgen om alla mår bra och inte sett ngt?
Det är inte det minsta konstigt. Fokus är på fartyget som ska passera och inte på bommarna. När bommarna är nere är de kamerorna helt ointressanta.
Det är ett rutinjobb som utförts tusentals gånger. En olycka som hände har aldrig tidigare hänt. Det finns ingen anledning att ha flera personer tillgängliga som sitter och tittar i varenda kamera.

Jämför exempelvis med killen som ramlade ned i tunnelbanan och senare blev påkörd, och som blev rånad av en annan person som inte brydde sig om att hjälpa honom upp. Ingen såg det i kamerorna. Det kan tyckas mer anmärkningsvärt.

Nu vet jag inte heller exakt hur denna bron sköts, men det är vanligen entreprenörer som gör jobbet och inte egen personal.
Citera
2016-02-15, 16:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:

– Vi övervakar biltrafiken när bommarna fälls och ser allt bra ut måste vi lita på säkerhetsanordningen som finns och att bilisterna hörsammar den, säger Daniel Lindblad, presskommunikatör på Sjöfartsverket.
Vad skulle man gjort då?
Släppt maskineriet helt och låtit bron falla fritt?
Citera
2016-02-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Det är inte det minsta konstigt. Fokus är på fartyget som ska passera och inte på bommarna. När bommarna är nere är de kamerorna helt ointressanta.
Det är ett rutinjobb som utförts tusentals gånger. En olycka som hände har aldrig tidigare hänt. Det finns ingen anledning att ha flera personer tillgängliga som sitter och tittar i varenda kamera.

Jämför exempelvis med killen som ramlade ned i tunnelbanan och senare blev påkörd, och som blev rånad av en annan person som inte brydde sig om att hjälpa honom upp. Ingen såg det i kamerorna. Det kan tyckas mer anmärkningsvärt.

Nu vet jag inte heller exakt hur denna bron sköts, men det är vanligen entreprenörer som gör jobbet och inte egen personal.

men, ändå borde väl ngn övervakat vad som händer när 1000 tals ton bro rör sig?
kanske inte för att se om det kommer ngn bil nerflygande, utan för att se att allt går enligt riktlinjerna.
minns i slutet av 80-talet när samma bro havererade i upplyft läge, då var det tack vare att personalen hade koll på läget och kunde stoppa bron, som ytterligare skador förhindrades

får tillägga att bron vid ovannämda tillfälle var på väg ner(allså rörde sig neråt) så vissa begriper att den övervakades trotts att fartyget redan passerat
Senast redigerad av pederander 2016-02-15 kl. 17:11. Anledning: tillägg
Citera
2016-02-15, 17:11
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
men, ändå borde väl ngn övervakat vad som händer när 1000 tals ton bro rör sig?
kanske inte för att se om det kommer ngn bil nerflygande, utan för att se att allt går enligt riktlinjerna.
minns i slutet av 80-talet när samma bro havererade i upplyft läge, då var det tack vare att personalen hade koll på läget och kunde stoppa bron, som ytterligare skador förhindrades
Jag har inte kollat vad Sjöfartsverket har sagt, men normalt är det bara en person som sköter broöppningen. Den personen har ofta flera broar att se efter, dock inte samtidigt.

Jag kan berätta att du har fått den gamla incidenten helt om bakfoten, men det är en helt annan historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in