2016-05-18, 13:12
Medlem
SlagenSvensks avatar
Syntocinon, tack för ditt inlägg, du berättar hur livsstilen ser ut. Ärligt har jag inte haft koll på att förtidspension inte finns längre fastän man ofta säger så.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arb...spensionerade/

Jag tror att alla hittar på saker att pyssla med, arbetslös, rik som ett troll, förtidspensionär det kvittar, det blir projekt att få livet gå runt. Pillandet med tobaken hade jag glömt bort, det är en sysselsättning som också är ekonomisk. Men det är klart att det finns gränser hur ekonomisk en person med sjukersättning/aktivitetsersättning kan bli, är man rörelsehindrad blir det inte att odla potatis bara för att man har ett hus eller leta burkar på stan för den delen.

Det är för jävligt att folk bråkar över pengar, men det är som du säger att folk hjälper varandra fastän en del inte kan hjälpa för att de inte kan planera eller är för fattiga för att hjälpa andra.
De flesta vill nog väl men en del tar på sig för mycket ansvar. Sen är det nog så att en förtidspensionär inte har en massa kompisar med feta plånböcker som kan skänka eller låna ut pengar, det är vad jag misstänker dvs att många förtidspensionärer är ensamma.
I vårt lutherska samhälle ska alla arbeta o vara duktiga, lägg på jantelagen så förstår man varför många sjukskrivna är misstänkta bedragare. Personer med arbetsskador eller andra hinder som går hemma blir också måltavlor för misstänksamheten. Blir deppig av all skit där ute.

Min granne går lite annorlunda, det ser inte ut att vara besvärligt kan man tänka sig, men han sätter sig på en bänk vid cykelbanan nästan halvvägs till affären, därför förstår jag att promenaden inte är lätt. Märkligt nog är han förbaskat trevlig, ja helylle. Problemet är nog jämförelsen mellan honom och finskan som vi trodde var förtidspensionär, alla är liksom inte stöpta i samma form eller har samma problem för den delen.
Att inte kunna röra sig eller behöva en massa smärtstillande är en sak, mental ohälsa är kanske värre, panikångest, depression osv kan hålla folk inomhus.

Har du haft ett arbete före allt elände? Dessutom, har nedskärningarna överallt lett till att din livsstil blivit sämre? Ja, ja det gränsar till politiken men det kan vara intressant att diskutera hur det var för och hur det är nu för sk förtidspensionärer.
Det kanske var trevligare förr eller skuffande man undan allt på institutioner.
Citera
2016-10-18, 14:07
Medlem
förtidspensionärers livsstil.. ja det kan nog vara ganska ensamt för många..
Citera
2016-10-18, 17:46
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Sedan 2003 heter det "Sjuk- och aktivitetsersättning" - så ni kan glömma begreppet förtidspension.

Från ca sista tredjedelen av 1900-talet och fram till ca 2005, ökade den gamla Förtidspensionen enormt. Det blev dels en försörjningsmetod för kreativa, dels en del av arbetslöshetspolitiken i den S-märkta regimen. Den som en gång hade fått "Förtidspension" av den gamla modellen, kunde räkna med att behålla den livet ut.

I min ungdom, på 70-talet, så var den perfekta karriären som många suspekta bekanta i umgängeskretsen drömde om, att bli ställningsbyggare eller resemontör under några år, jobba stenhårt med massor av övertid i korta perioder, för att sedan vara ledig i månader och flumma och hobbypunda på tjack så länge pengarna räckte. Sedan ett nytt jobb och ett varv till.
Ingen orkade med detta i längden, så när man uppnådde 27-årsåldern så var det dags för pension. Det var tydligen väldigt lätt att bluffa till sig en förtidspension för t.ex. ont i ryggen, på den tiden, och alla räknade med att få "behålla den livet ut".

De som lyckades med den här karriärvägen beundrade sig själva djupt, och förstärkte sin glans med att smålanga allt möjligt knark, som man kunde få köpa av dem på nåder om man visade tillbörlig respekt.

Undrar hur det kändes för dessa karriärister när mattan drogs undan för dem när alla s.k. förtidspensioner omprövades.
Alla av den typen som jag kände var i.o.f.s. döda då, så de slapp undan.
Citera
2016-10-18, 18:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Sedan 2003 heter det "Sjuk- och aktivitetsersättning" - så ni kan glömma begreppet förtidspension.

Från ca sista tredjedelen av 1900-talet och fram till ca 2005, ökade den gamla Förtidspensionen enormt. Det blev dels en försörjningsmetod för kreativa, dels en del av arbetslöshetspolitiken i den S-märkta regimen. Den som en gång hade fått "Förtidspension" av den gamla modellen, kunde räkna med att behålla den livet ut.

Systemet peakade ca 2005 då ca 556 000 hade sk Förtidspension. (Anm: Det finns bedömare som anser att det fanns närmare 650 000 sk förtidspensionärer när systemet stod på sin höjdpunkt).

Med uppbromsning under sista S-året (03FF), samt under Alliansens regeringstid, 2005 till 2014 - försvann närmare 200 000 Sjuk- och aktivitetsersatta från systemet - till nuvarande ca 354 000.

Att snacka om eller ens leta efter en särskild livsstil i den disparata grupp som tilldelats Sjuk- och aktivitetsersättning är nog meningslöst.

Sjukersättning och aktivitetsersättning är olika saker Sjukersättning är det som brukar refereras som till "förtidspensionär", att hen har någon åkomma som den inte bedöms tillfriskna från. Många bkir väl det pga psykisk ohälsa men omvänt kan nog sysslolöshet skapa psykisk ohälsa med. Det brukar vara tillåtet att jobba om man hittar något man klarar av.
Citera
2016-10-22, 23:45
Medlem
Ja ensamt kan det nog bli.
Vad jag sett så tar sig sjukskrivna/sjukpensionärer eller vad man ska kalla dom sig ut till olika fik på matvaruaffärer och sitter av tiden där.

De köper lotter och spelar på trav och så vidare och spelar bort de få slantar de har.
De röker och snusar ofta.

Super som fan också.

En karl berättade om en bekant som också satt av tiden i spelhålan/fiket som supit i 6 dagar i sträck på hembränt.

De kör mycket risiga äldre otvättade bilar.

De är inte duktiga på att borsta tänderna. De har sällan tänder kvar i 50års åldern vad jag sett på många av dem.
Citera
2016-11-20, 08:26
Medlem
SlagenSvensks avatar
Det som är så märkligt är att många av dessa förtids/sjukpensionärer lever ensamt, som att de flesta hade lite eller inga vänner. De kanske alltid levt ensamma? Fast ensamheten kan ha kommit när de blev hemma och inte kunde ta sig ut, efter några år tappar de kontakterna.
Citera
2016-11-22, 14:02
Medlem
Vissa lever ihop med sin partner, bor i hus med lågt belåningsvärde, tillgång till bil, o.s.v. Bor oftast i någon mindre stad. De har utöver sin partner fullt vuxna barn som jobbar. Denna typ av förtidspensionärer (oftast kvinnor) lever riktigt gött.

Männen däremot lever som luffare. De har inga ägodelar, ingen fru och i värsta fall inga barn. Riktigt WT-pack.
Citera
2016-11-23, 11:03
Medlem
Zteffen81s avatar
Min kära mor är "förtidspensionär" eller vad det nu heter...

Hon är 58 år och bor i en hyresrätt på 2 rum och kök. Hon går upp tidigt, runt 08:00 och går och lägger sig vid 22:00. När hon vaknar sätter hon på kaffebryggaren och tänder en cigg under fläkten. Sedan dricker hon sitt kaffe och tänder en cigg till. Hon har dessutom en katt, vilket innebär en stinkande kattlåda i sitt badrum. Hennes dagar går ut på att dricka kaffe, röka cigg under fläkten, skriva meningslösa inlägg på Facebook och prata i telefon med vänninor.

Däremot så ägnar hon mycket tid till matlagning och bakning. Att laga mat och baka är hennes starka sida.

Tyvärr så ringer hon till mig typ varenda jävla dag och tjatar om både det ena och det andra. Hon tjatar om att hon vill ha barnbarn, att jag borde binda mig med en tjej, att jag ska komma på besök och hjälpa henne med både det ena och det andra. Vilket innebär att jag alltid måste ta med mig verktygslådan, slagborrmaskinen och liknande.

På sommaren sitter hon på balkongen och solar, samtidigt som hon dricker kaffe och röker cigaretter.

Hon har ofta besök av sina vänninor. Oftast på förmiddagen där dom träffas och fikar hemma hos henne. Så ett socialt liv har hon. Men inget yrkesliv.
Senast redigerad av Zteffen81 2016-11-23 kl. 11:07.
Citera
2016-11-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
I min ungdom, på 70-talet, så var den perfekta karriären som många suspekta bekanta i umgängeskretsen drömde om, att bli ställningsbyggare eller resemontör under några år, jobba stenhårt med massor av övertid i korta perioder, för att sedan vara ledig i månader och flumma och hobbypunda på tjack så länge pengarna räckte. Sedan ett nytt jobb och ett varv till.
Ingen orkade med detta i längden, så när man uppnådde 27-årsåldern så var det dags för pension. Det var tydligen väldigt lätt att bluffa till sig en förtidspension för t.ex. ont i ryggen, på den tiden, och alla räknade med att få "behålla den livet ut".

De som lyckades med den här karriärvägen beundrade sig själva djupt, och förstärkte sin glans med att smålanga allt möjligt knark, som man kunde få köpa av dem på nåder om man visade tillbörlig respekt.

Undrar hur det kändes för dessa karriärister när mattan drogs undan för dem när alla s.k. förtidspensioner omprövades.
Alla av den typen som jag kände var i.o.f.s. döda då, så de slapp undan.

Omprövningarna har väl i och för sig sällan lett till att sjukpensionen/sjukersättningen indragits.

Däremot är nog medellivslängden bland personer med sjukersättning låg. Speciellt gällande män.

Rent generellt var det väl avsevärt lättare att få "förtidspension" för några decennier sedan, än idag. Då kunde folk få det t.o.m. av s.k. sociala skäl. Småkriminella eller småknarkare kunde förtidspensioneras på dessa grunder. Enligt min mening är väl de enda förtidspensionärer, som kunnat leva ett någorlunda människovärdigt liv, de, som drygat ut sjukersättningen med inkomster från kriminalitet. För de allra flesta blir ekonomin olidligt usel.
Citera
2016-11-29, 12:08
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Min kära mor är "förtidspensionär" eller vad det nu heter...

Hon är 58 år och bor i en hyresrätt på 2 rum och kök. Hon går upp tidigt, runt 08:00 och går och lägger sig vid 22:00. När hon vaknar sätter hon på kaffebryggaren och tänder en cigg under fläkten. Sedan dricker hon sitt kaffe och tänder en cigg till. Hon har dessutom en katt, vilket innebär en stinkande kattlåda i sitt badrum. Hennes dagar går ut på att dricka kaffe, röka cigg under fläkten, skriva meningslösa inlägg på Facebook och prata i telefon med vänninor.

Däremot så ägnar hon mycket tid till matlagning och bakning. Att laga mat och baka är hennes starka sida.

Tyvärr så ringer hon till mig typ varenda jävla dag och tjatar om både det ena och det andra. Hon tjatar om att hon vill ha barnbarn, att jag borde binda mig med en tjej, att jag ska komma på besök och hjälpa henne med både det ena och det andra. Vilket innebär att jag alltid måste ta med mig verktygslådan, slagborrmaskinen och liknande.

På sommaren sitter hon på balkongen och solar, samtidigt som hon dricker kaffe och röker cigaretter.

Hon har ofta besök av sina vänninor. Oftast på förmiddagen där dom träffas och fikar hemma hos henne. Så ett socialt liv har hon. Men inget yrkesliv.

Det låter som att din morsa trots allt har det bra trotts sjukdom. Vänner och ordning i tillvaron betyder mycket. För mycket ensamhet är inte bra fast min granne säger annat.

Rökning tror jag iaf är vanligare för förtidspensionärer och sjukpensionärer, blir nåt att göra. Kvinnorna sysslar säkert ofta med matlagning. Folk med bra mental hälsa super inte bort dagarna.

Sedan tror jag att många på flashback som ugglar här på dagarna har någon sjukskrivning, arbetslösa eller pensionärer av nåt slag, en del är riktigt gnälliga och bittra.

/SS
Citera
2025-03-09, 18:03
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
/QUOTE]

Hemsk tråd jag har skapat, tänkte inte på det, var mest nyfiken. Andra får fylla på.

Jag tycker att det är en fin tråd du skapat. Det är så trevligt att läsa om folks fördomar, hur man ser på sjuka och ensamma och deras aktiviteter. Det är nästan så att jag vill skapa några egna i samma stil och samla fördomar om olika spännande grupper som till exempel thaimassöser, lågstadielärare, lantisar, östermalmsbor, kulturarbetare, sjuksköterskor, gängmedlemmar, killkomiker, MÖPar och så vidare. De är ju mer lika än olika sinsemellan och lite lustigt är ju det att se. Som små grodor.Gillar ditt användarnamn också. Du är riktig slagskämpe skulle jag tro.
Citera
2025-03-09, 18:59
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag tycker att det är en fin tråd du skapat. Det är så trevligt att läsa om folks fördomar, hur man ser på sjuka och ensamma och deras aktiviteter. Det är nästan så att jag vill skapa några egna i samma stil och samla fördomar om olika spännande grupper som till exempel thaimassöser, lågstadielärare, lantisar, östermalmsbor, kulturarbetare, sjuksköterskor, gängmedlemmar, killkomiker, MÖPar och så vidare. De är ju mer lika än olika sinsemellan och lite lustigt är ju det att se. Som små grodor.Gillar ditt användarnamn också. Du är riktig slagskämpe skulle jag tro.

Tack för din post ConvoPost. Min förra granne är död sen nåra år tillbaka, trevliga samtal om livet, världen mm som jag saknar.
Jag var sjukskriven i över ett år för några år sedan, sen arbetslös efter, då fick jag känna på vad vi diskuterat i tråden. För min del var det mental utmattning, har aldrig sovit så mycket typ 12h plus småvilor varje dag. Ekonomin var skit, ersättningen räckte inte till mer än det nödvändigaste. Japp, det blev TV och surfande. Hälsan tog stryk, jag blev lönnfet fast hjälpte till när jag kunde för att komma ut. Se n sparkade försäkringskassan ut mig, läskigt. Är en annan människa efter sjukskrivningen, tar det lugnare.
Utan familj och vänner hade jag inte orkat, har skulder som måste betalas.

Är du långtidssjukskriven?

/SS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in