Citat:
Ursprungligen postat av
SlagenSvensk
/QUOTE]
Där jag bodde tidigare fanns en finsk tant som köpte råtobak precis som du, hon gjorde det nog inte bara för pengarna utan för att få mer att göra(tittade mest på tv hela dagarna). Tobaken kunde hon fixa med på en bänk utomhus om vädret var bra.
Hon måste varit förtidspensionerad, det var psyket för hennes del, hon söp hårt mellan varven. Vi grnnar kunde åka på utskällningar ibland men ingen tog det för allvarligt eftersom vi visste att hon inte hade det lätt. Undrar hur det gick sedan. Finskan var inte hemlig, hon ville nog vara ärlig med att säga som det var, inget folk skryter om i vanliga fall. Hennes humor var det iaf inge fel på, man skulle inte klaga över sitt liv. ”Vi är alla döende!” Kunde hon säga.
Det är faktiskt både billigare och bättre. Ett paket rulltobak kostar visst 130kr för 35g.
På min lokala lilla butik, som är svindyr på mat, finns det numer helt färdig råtobak, man får fukta upp den en aning men den är i stort sett färdig för rökning, problemet var bara att snubben som jobbade där kunde inte svenska, jag bad om den svagaste tobaken, jag fick en hemskt stark mix som luktade dålig cigarr. Och den var ju betydligt dyrare, 300g för 80 kr tror jag. Men ändå, genom att kalla något för "spill" slipper man defacto mycket av skatten.
Annars låter storyn som rätt vanlig sen 1900-talspensionär. Hopplös att ha på ett jobb genom supande och utfall. Idag är det annorlunda. Jag vet inte var dessa människor som kommer till hamnar.
Citat:
Uj! Det låter jobbigt, jag skall inte klaga över mina skitjobb på timmar o misslyckad kärlek.
Det beror ju på, du kan mycket väl vara mer stressad än jag är. Jag har ju iaf hyra och mat ännu, jag är dock väldigt oroad inför framtiden då det är så många icke-svenskar som hamnar med mig. Nästan som när jag en gång var arbetslös och var enda svensken på AF... Det funkade ju inte för nån då.
Misslyckad, eller iaf mindre lyckad, kärlek lider vi nog alla av.
Citat:
Nu vet jag inte om du sitter i rullstol, men vill du inte komma ut i en park när det är bra väder?
Du måste ha kompisar från förr och släkt att träffa?
Ja, men du vet, man kan inte vara med, och man blir ovän med många över pengar. Det är ju inte som att pengar inte är "allt"... Det är faktiskt det. Nu ser jag det som extra skitigt pga min sits, men många andra har det värre och kan inte alls hålla i pengar eller löften. Ok, hälsan dådå, men den kommer ju med pengar om man inte har ett adhd-barns hyperaktivitet. Släkten har jag tappat kontakten med och jag skäms ju. Det är så trist allting.
Ingen rullstol, jag kan gå, med medicin men tyvärr har ju sjukdomen satt spår som inte läker före jag fick medicnen, och alla problem skylls på den. Det känns ju bättre än när jag var "galen", som din finska tant nästan, fast jag söp ju nästan aldrig... Det tog ju flera år att konstatera var felet låg, inflammationer, det är ju defacto som att ha infektioner, överallt.
Man blir ju galen av att ha inflammerad hjärna. Och jag haltar och är lytt. Ingen charmgosse om man ser på det sociala CV:t direkt. Men det låter väl värre än det är.
Citat:
Grannen råkade ut för en fallolycka, men tydligen hade han andra mindre skador före det. Sedan var de den mentala biten, han nämnde tvångsbeteenden, fast det har väll alla mer eller mindre? Det är kanske 200 m till affären.
En annan granne nämnde manidepressivitet utan att vilja snacka skit, han är ju vår mysfabror!
Men jag vill inte rota i hans olyckor för mycket, skäms faktiskt lite för att använda honom som exempel.
Man behöver kunna tala om sin ohälsa. Ångest är den enda sjukdom som finns egentligen, det får man ju av tvång (fast jag besökte en läkare, vars kontor var så prydligt att det inte var svårt att inse att han hade "städtvång", det var lite roligt att kunna tala med honom som med en annan sjuk, oavsett vad man lider av, städtvång har ju trevliga effekter också).
Citat:
Jag bor i en småstad så det blir nog mer pengar över gissar jag på, fast det inte finns så mycket att göra. Det blir nog ett liv som liknar arbetslöshet på nåt vis, sitta hemma.
Jo men som arbetslös kommer man ju ut och det handlar ju mycket om vilja, det går att göra sig en hacka här och var. Du kan köpa en skåp eller lastbil och snabbt dra in 1000kr på en dag utan skatt. Gör du det 10 defactojobbhalvdagar och får din a-kassa eller ditt försörjningsstöd så... Förr var det ännu lättare. Och högre skatt och lägre hyra, det är ju bostadskostnaden som skenat sen 1990.
Citat:
Så det är ekonomin och inte din skada som gjort att du ser mörkt och är bitter?
Nej, det är ju en kombination. Jag kan ju inte förbättra min utsikter direkt. Och får leva med usel ekonomi. Det hela beror ju mycket på att både den röda och blå politiska sidan bestämt sig för at vara adekvata genom att orsaka problem som måste lösas. Nu sitter vi i en sits där många gamla har hus eller lgh mitt i stan och de kan inte byta eller få plats på servicehus, det har blivt ålderdomshem, du kan ju tänka hur det var tänkt, att man som äldre eller som sjuk som jag är skulle få ett modernt boende med lite servicehjälp. Nu bor jag ju tre trappor upp men kötiden hit är väl en 10-12 år. Det är absurt! Och troligen ska jag ta över från flyktingar i obygden också... Det har varit en makaber politisk "industri" en längre tid nu, om det är 30 eller 40 eller kanske 50 år är väl frågan...
Citat:
Hemsk tråd jag har skapat, tänkte inte på det, var mest nyfiken. Andra får fylla på.
Nejdå. Det är ju bra att visa på verkligheten, sanningen och att diskutera viktiga frågor.
Objektivt kan många behöva få upp ögonen. Det är inte en sund marknadsekonomi och det kan inte bli det. Frågan är då hur man planerar lite smart, att ta emot flyktingar från Danmark och Tyskland eller Finland är ju bara lustigt på ett väldigt sorgligt sätt.